3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
WRC-nieuws van Citroën
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 23 januari 2012 12:08 AM
  [ # 31 ]

Nee helaas, het brand wel natuurlijk, ben wel een paar keer geweest maar is zo vreselijk druk.

En de hele rally zit heel warrig in elkaar om te volgen, je rijdt je een slag in de ronte en ziet

eigenlijk weinig.

Wat wel kan is gewoon vanaf Reims achter een deelnemer aanrijden zelfs tot op de proeven, ze zijn

niet allemaal afgezet.

De proeven bij Valence zijn interessant 3 stuks alles twee keer. 

Burzet, St Bonnet, Antraque, dan de proeven in de Vercor zijn tof en een topper is St. Nazaire

in de Drome er zijn grote verplaatsingen, maar er is weinig sneeuw dus je kan een heel eind meerijden.

Maar alleen voor het deelnemersveld is het al een uistapje waard en dan is Valence de dichts bijzijnde stek.

Tevens vele bijzondere deelnemers uit de rally geschiedenis.

In tegenstelling tot ‘ons’ anti autosportieve land adoreren ze die figuren na jaren nog steeds.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 13 februari 2012 02:54 AM
  [ # 32 ]

van de voorpagina

WRC-rally van Zweden: Hirvonen 2, Loeb 6

Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen hebben hun tweede rally voor het Citroën Total World Rally Team afgesloten met een tweede plaats op het podium van de Rally van Zweden. Sébastien Loeb en Daniel Elena behouden de leiding in het WRC-rijderskampioenschap dankzij kostbare punten voor een zesde plaats en de snelste tijd op de Power Stage. Citroën blijft bovendien aan de leiding in het constructeurskampioenschap.

De besneeuwde wegen maken de rally van Zweden tot een buitenbeentje in het WRC-circuit. Voor Citroën liep het niet van een leien dakje. Konden Hirvonen en Lehtinen hier vorig jaar nog winnen, in hun tweede rally voor Citroën moeten zij zich tevreden geven met een tweede plaats. Loeb en Elena zijn voor een van de proeven een minuut te laat bij de start verschenen en zagen hun hoop op een podiumplaats getorpedeerd worden door tien strafseconden. Sébastien Loeb zette zijn rally op een eenzame zesde plek voort en bleek geen grote fan van het terrein te zijn: “Ik heb zelden op zulke onplezierige proeven gereden als hier. Uiteraard was het erg glad, maar er zitten overal ook grote rotsblokken, wat het lastig maakt om druk te zetten zonder grote risico’s te nemen.”

Sébastien Loeb besloot om tijdens de afsluitende Power Stage alles te geven, om de snelste tijd op de klokken te brengen en daarmee drie bonuspunten te scoren. Dat doel realiseerde hij, waarbij hij de proef een seconde per kilometer sneller reed dan de nummer twee, Petter Solberg. “Ik kan niet tevreden zijn met het resultaat, maar we zijn er in geslaagd het belangrijkste te doen waarvoor we hier kwamen: zoveel mogelijk punten scoren,” aldus de achtvoudig wereldkampioen. “We staan bovenaan in het WRC, met voor ons een lange reeks gravelrally’s. In tegenstelling tot Zweden heb ik in Mexico altijd goed gepresteerd en ik ben vol ongeduld om daar terug te slaan.”

Runner-up Mikko Hirvonen schaart zich achter Loeb op een tweede positie in het rijderskampioenschap. “Ook ik kan niet helemaal tevreden zijn omdat ik niet heb gewonnen, maar toch is het resultaat positief. We hebben als team prima werk geleverd en mijn gevoel in de auto is opnieuw verder verbeterd. Hoewel we de komende rally’s op een compleet andere ondergrond rijden, zal de ervaring van deze rally zeer nuttig blijken tijdens het volgende evenement.”

Ook Yves Matton, die de leiding heeft over het Citroën Racing Team, gaf zich minder triomfantelijk: “Loeb en Hirvonen voeren het rijdersklassement aan en Citroën staat bovenaan bij de merken. Dat zijn de belangrijkste wapenfeiten na afloop van de Rally van Zweden. Wij zijn van mening dat de DS3 WRC op het gebied van prestaties minimaal op het niveau van onze concurrenten staat, maar de rally verliep nu eenmaal niet helemaal volgens plan. Ik ben tevreden over het feit dat onze vijf auto’s alle de finish hebben bereikt zonder enig technisch probleem. Dat is een fantastische prestatie, die te danken is aan de inzet van ieder individueel lid van het Citroën Racing Team.” De Belg Thierry Neuville stuurde zijn DS3 WRC naar een 13e plaats en de Nederlander Peter van Merksteijn bereikte met de zijne een 17e plaats.

De volgende afspraak in de strijd om het WRC is van 8 tot en met 11 maart in Mexico.

tekst: RensKorevaar (op basis van Citroën-persbericht), foto: http://www.citroen-wrc.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 13 februari 2012 03:45 PM
  [ # 33 ]

Mede door de winst van de power-stage toch nog 11 puntjes, eentje meer dan vorig jaar in de sneeuw in Zweden. Dit is gewoon niet Citroëns terrein, en van Loeb ook zeker niet.
De 10 seconden straftijd welke Loeb kreeg door te laat bij de start te verschijnen waren veroorzaakt doordat hij nog een verandering aan de wagen wilde. In plaats van 1 reservewiel, wilde hij er twee meenemen wat nog enkele aanpassingen vergde en een te late aanmelding voor de start veroorzaakte. Deze 10 seconden waren niet van grote invloed op het resultaat. In de middagsessie van de eerste dag kwam Loeb vast te zitten in een sneeuwwal, wat ongeveer 2 min kostte om hier uit te komen met de hulp van toeschouwers.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 13 februari 2012 03:49 PM
  [ # 34 ]

Het is jammer dat Citroën van die actie geen foto’s beschikbaar heeft gesteld!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 13 februari 2012 03:57 PM
  [ # 35 ]

Er is beeldmateriaal van dus wellicht dat het op de WRC site van Citroen Racing te zien is in de video verslagen? Heb deze nog niet bekeken.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 07 augustus 2012 02:07 AM
  [ # 36 ]

van de voorpagina

WRC-rally Finland: een-twee voor Seb en Mikko

Sébastien Loeb heeft voor de derde keer de Rally Finland gewonnen. Seb en zijn navigator Daniel Elena wonnen deze 500ste rally van het FIA World Rally Championship met op hun hielen teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen. Deze vierde opeenvolgende een-twee overwinning betekent dat het Citroën Total World Rally Team en de beide coureurs hun voorsprong in respectievelijk het merken- en rijderskampioenschap opnieuw verder hebben vergroot.

Sébastien Loeb en Daniel Elena leidden de rally van start tot finish en toonden zichzelf echte topsporters door voor een zege te gaan die ze voor het kampioenschap niet echt nodig hadden. Met een voorsprong van vijf seconden aan het begin van de lange laatste dag waren de achtvoudig wereldkampioenen net als hun teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen vastbesloten om te winnen.

Mikko kreeg het even warm toen hij op een smal stuk net na de start van SS13 een oude boomstronk raakte. Hij dacht - achteraf onterecht - dat hij daardoor een lekke band had opgelopen en verloor daarmee een paar kostbare seconden. Op de volgende proef ervoer Sébastien soortgelijke gevoelens. “Ik raakte niets, maar het voelde alsof de achterkant van de auto veel gleed. Uiteindelijk bleek het een veranderend gripniveau te zijn dat ik verkeerd had geïnterpreteerd. Op dit soort momenten, wanneer de strijd er echt heet aan toe gaat, gaat er een hoop door je hoofd…” Ondanks die situatie wist de achtvoudig wereldkampioen zijn voorsprong op deze proef toch verder uit te breiden tot 7,4 seconden. En op de volgende proeven pakte hij opnieuw enkele seconden.

De droom van de honderdduizenden fans die de rally bezochten - een gevecht om de overwinning op de Ouninpohja-jumps - stond daarmee op het punt van uitkomen. Voor het oog van de TV-camera’s die de proef live uitzonden, gingen Loeb en Hirvonen tot het uiterste, waarbij beide coureurs op de tussentijdse doorkomsten telkens enkele tienden van elkaar afsnoepten. Bij de stopcontrole voor SS17 had Mikko 2,2 seconden goedgemaakt op Seb. Hoewel hij daarmee de voorsprong van Loeb had beperkt tot 7,2 seconden, gaf de coureur uit Jyväskylä toe dat hij niet verwachtte dat zijn teamgenoot die leiding nog uit handen zou geven.

De tweede run over de proef fungeerde tevens als Power Stage, waarbij bonuspunten te verdienen waren voor de snelste drie tijden. Net als op de voorgaande proeven waren de Citroën-coureurs opnieuw zeer sterk. Mikko pushte zeer hard en zette met 15:17,3 de snelste tijd. Met een gemiddelde snelheid van 129,54 km/u verbeterde hij het record van Petter Solberg dat stamde uit 2004. “Ik kwam hier om te winnen en dus ben ik ietwat teleurgesteld om als tweede te finishen,” gaf Mikko toe. “Ik heb alles geprobeerd. Ik heb drie dagen lang vol gereden, maar Sébastien was gewoonweg sneller. Ik wil Citroën graag bedanken dat we vrij konden races en ik ben er trots op om deze vijfde een-twee voor het team veilig te stellen.”

“Ik ben echt blij met mijn derde overwinning hier tegen zo’n gefocuste coureur als Mikko,” verklaarde Sébastien Loeb, die derde werd op de Power Stage en de rally won met een voorsprong van 6,1 seconden. “Het is prettig om de rally van start tot finish te hebben geleid. We hebben er hard voor moeten rijden, soms zelfs tot op de limiet. Om dat te kunnen doen, moet je een auto hebben waarop je volledig vertrouwt. De upgrades die dit weekend aan de DS3 WRC zijn doorgevoerd, vooral aan de schokdempers, hebben er voor gezorgd dat we opnieuw een belangrijke stap hebben gezet, vooral op het gebied van prestaties. Ook wil ik Michelin graag bedanken. Hun Latitude Cross zachte band was snel, duurzaam en sleet nauwelijks.”

Stand rijderskampioenschap
1 S. Loeb, 171
2 M. Hirvonen, 128
3 P. Solberg, 104
4 M. Ostberg, 90
5 JM. Latvala, 69
6 E. Novikov, 55
7 M. Prokop, 38
8 T. Neuville, 32
9 D. Sordo, 29
10 O. Tanak, 26

Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total WRT, 280
2 Ford WRT, 171
3 M-Sport Ford WRT, 115
4 Qatar WRT, 49
5 Citroën Junior WRT, 48
6 Adapta WRT, 37

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 augustus 2012 01:50 PM
  [ # 37 ]

En spijtig nieuws is er ook.
http://www.citroen-wrc.com/en/2012/pictures/3219/philippe-bugalski/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=philippe-bugalski

Philippe #Bugalski passed away this Friday at the age of 49. All the @citroen family is sad after losing such a great guy. #WRC

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 12 augustus 2012 09:49 PM
  [ # 38 ]

Zeker tragisch, was een leuke vent, ik was er bij dat hij de Acropolis won

met de Xsara.

Ik reed drie weken terug met de VISA GTI 115 nog op het circuit waar hij

instructie gaf aan jong talent.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 augustus 2012 11:32 PM
  [ # 39 ]

WRC-rally van Duitsland

Amsterdam, 26 augustus 2012. Sébastien Loeb en Daniel Elena hebben hun eigen record - de meeste overwinningen in één specifiek rallyevenement - nog verder aangescherpt met hun negende zege in de WRC-rally van Duitsland. Tien jaar na het winnen van hun eerste WRC-rally staan de achtvoudig wereldkampioenen nu bekend als de negenvoudig winnaars van de Rallye Deutschland. Gecombineerd met de vijf achtereenvolgende overwinningen voor de equipe Loeb/Elena en het vijfde podium voor Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen is het Citroën Total World Rally Team daarmee opnieuw een stap dichter bij de achtste constructeurstitel gekomen.

Met twee passages over de Dhrontal-proef en vervolgens de Power Stage leek het programma van de laatste dag van de Rallye Deutschland op een eindsprint naar de finish. Maar vanwege de aanzienlijke gaten tussen de coureurs in de voorhoede gingen de meeste teams er vanuit dat ze hun positie zouden behouden. Toen de auto’s het servicepark verlieten, waren alle ogen opnieuw op de hemel gericht. Niemand liet kostbare tijd verloren gaan door voor de ‘zachte’ Michelin Pilot Sport-banden te kiezen, die effectiever zijn op de natte asfaltwegen in het voormalige Franse departement van Sarre.

Sébastien Loeb verscheen als eerste op het parcours en benutte de schone racelijn optimaal, waarmee hij op SS13 de achtste snelste proef van deze rally scoorde. Mikko Hirvonen noteerde een derde tijd met eveneens een ietwat behoudende rijstijl. Op de voorlaatste proef vertrokken de crews in omgekeerde startvolgorde, voor een tweede passage over de 30 kilometer lange Dhrontal-proef. Onder modderige omstandigheden reden de Citroën Total World Rally Team-rijders een bekeken proef, waarmee ze een zesde en zevende tijd op de klokken brachten.

De Power Stage, in de straten van Trier rond het ‘Circus Maximus’, betekende de afsluiting van de Duitse ronde van het WRC. Sébastien Loeb en Mikko Hirvonen noteerden de twee snelste tijden, waarmee het duo respectievelijk twee en drie bonuspunten verdiende.

“Ik heb vakantie gevierd tussen de rally’s van Finland en Duitsland. Het lijkt er op alsof die me veel goed gedaan heeft,” grapte de winnaar na de warme felicitaties van zijn team en het publiek in ontvangst te hebben genomen. “Deze drie dagen zijn uitstekend verlopen, hoewel de omstandigheden echt niet gemakkelijk waren. We waren de snelsten en bovendien het meest constant. Sommige deelnemers konden ons wat absolute prestaties betreft het hoofd bieden, maar werden de dupe van de vele verraderlijke stukken in het parcours. Toen ik eenmaal een goede voorsprong had, hoefde ik er alleen maar voor te zorgen geen fouten te maken. Met het verstrijken van iedere rally komen we steeds dichter bij ons doel, de negende WRC-titel. Met een voorsprong van 54 punten en nog vier rally’s te gaan, ziet het er goed uit.”

“Vóór de start gaf ik te kennen tevreden te zijn met een podiumplaats. Daarom moet ik ook tevreden zijn met een derde plek, hoewel het een lastig weekend voor me was,” verklaarde Mikko Hirvonen. “Deze rally was echt moeilijk van start tot finish vanwege de zeer vieze wegen. Dit zijn niet echt de condities waarin ik me happy voel, maar dat hoort bij het rallyrijden.”

“We kunnen er trots op zijn dat onze twee auto’s voor de vijfde maal op rij op het podium zijn geëindigd,” concludeerde Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “We hebben onze voorsprong in het kampioenschap opnieuw verder uitgebreid. Het zou zelfs mogelijk zijn om de constructeurstitel al tijdens de Wales Rally GB binnen te halen.”

Het gehele team stond even stil bij Philippe Bugalski, die enkele dagen geleden overleed. In 2001 won ‘Bug’ de Duitsland-rally - net voordat die aan de WRC-kalender werd toegevoegd - in een Xsara T4. Jean-Paul Chiaroni, zijn toenmalige navigator en nu weer- en verkenningscoördinator voor Citroën Racing, besteeg het podium om de beker voor de winnende constructeur in deze rally in ontvangst te nemen.

Stand rijderskampioenschap
1 S. Loeb, 199
2 M. Hirvonen, 145
3 P. Solberg, 104
4 M. Ostberg, 102
5 JM. Latvala, 87
6 E. Novikov, 55
7 M. Prokop, 38
8 T. Neuville, 32
9 S. Ogier, 31
10 D. Sordo, 21

Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total WRT, 320
2 Ford WRT, 197
3 M-Sport Ford WRT, 115
4 Qatar WRT, 59
5 Citroën Junior WRT, 54
6 Adapta WRT, 49

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 september 2012 10:56 PM
  [ # 40 ]

Citroën WRC-coureurs zeker van de wereldtitel

Amsterdam, 16 september 2012. Dankzij respectievelijk een tweede en vijfde plaats in de Wales Rally GB hebben Sébastien Loeb en Mikko Hirvonen de overige WRC-deelnemers het uitzicht op de WK-titel 2012 ontnomen. Met een positie als runner-up op de afsluitende proef zijn Sébastien Loeb en Daniel Elena opnieuw een stap dichterbij hun negende achtereenvolgende kampioenschapstitel gekomen. De punten die Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen met hun vijfde plaats veilig stelden, zorgden er voor dat het Citroën Total World Rally Team een achtste WK-titel bij de merken voor het grijpen heeft.

De derde dag van de Wales Rally GB bracht de coureurs nabij Swansea, waar hen drie proeven stonden te wachten die twee keer voltooid dienden te worden. Sébastien Loeb startte de dag vanaf een derde plek, achter Petter Solberg, en maakte er geen geheim van dat hij voornemens was de Noor te passeren. Twee snelste tijden op Port Talbot en Rheola zorgden er voor dat de Citroën Total World Rally Team-coureur die tweede positie ook daadwerkelijk veroverde.

“Gisteravond tijdens de service hebben we de set-up compleet omgegooid,” legde de achtvoudig Wereldkampioen uit. “Kort genomen hebben we voor oplossingen gekozen die in Nieuw Zeeland goed uitpakten. Dat zorgde er voor dat we beter presteerden op wegen die nu meer grip boden dan op de eerste twee dagen. We staan nu tweede, maar ik denk niet dat Petter de handdoek zo gemakkelijk in de ring zal werpen…”

Intussen slaagde ook Mikko Hirvonen er in de juiste snelheid te vinden tijdens de eerste doorkomst. “Ik word vaak ‘Sunday Times’ genoemd, omdat ik op de laatste dag altijd sterke tijden neerzet. Er bestaat geen twijfel dat de grip vandaag een stuk beter is, waardoor ik meer vertrouwen heb en dat komt terug in de tijden… Tegelijkertijd is de dreiging van Tänak afgezwakt, maar ik blijf pushen want je weet maar nooit wat er vooraan nog kan gebeuren…”

De strijd tussen Sébastien Loeb en Petter Solberg werd nog intenser na de service in het servicepark in Cardiff. Solberg won weer een plek op Port Talbot, waarna Seb zich op Rheola terugvocht en de tweede plaats opnieuw innam met een voorsprong van slechts eentiende van een seconde. Daardoor werd de Walters Arena 2 proef, waar ook de bonuspunten voor de Power Stage te verdienen waren, extra belangrijk. Zijn rol als de man in vorm op zondag bevestigend legde Mikko Hirvonen die Power Stage als snelste af, gevolgd door Seb op een tweede positie, die daarmee zijn tweede plek in het klassement van de rally veilig stelde. “Het voelt goed om de rally op zo’n positieve manier af te sluiten,” aldus de Fin. “Het is geen gemakkelijk weekend geweest, maar voor het team is het een zeer goed resultaat met het oog op de twee kampioenschappen.”

“Ik ben blij met deze tweede plaats. Het weerspiegelt de vooruitgang die we vandaag hebben geboekt,” becommentarieerde Sébastien Loeb. “Zoals ik wel vaker heb gezegd moet niets als vanzelfsprekend worden genomen. Soms vergt winnen gewoon heel hard werken. Dit weekend was Jari-Matti de beste en ik wil hem graag feliciteren met deze voor hem perfecte rally. Persoonlijk moet ik tevreden zijn met de twintig punten die ik hier behaald heb. Met het oog op de titel is dat een goed resultaat.”

“Aan het begin van het seizoen hebben we aangegeven dat het ons doel is de rijders- en merkentitel te behouden,” verklaart Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Dankzij het resultaat hier in het VK kunnen alleen Seb en Mikko het rijderskampioenschap nu nog winnen. Daarmee hebben we ons eerste doel gerealiseerd en tegelijkertijd zijn we weer wat dichter bij het tweede gekomen. We dienen echter ook te beseffen dat we dit weekend niet altijd de snelsten waren. We moeten er daarom aan blijven werken om vooruitgang te boeken op dit type ondergrond.”

Stand rijderskampioenschap
1 S. Loeb, 219 pnt
2 M. Hirvonen, 158 pnt
3 P. Solberg, 119 pnt
4 M. Ostberg, 114 pnt
5 JM. Latvala, 113 pnt
6 E. Novikov, 63 pnt
7 M. Prokop, 40 pnt
8 T. Neuville, 38 pnt
9 S. Ogier, 31 pnt
10 D. Sordo, 31 pnt

Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total WRT, 348 pnt
2 Ford WRT, 237 pnt
3 M-Sport Ford WRT, 123 pnt
4 Qatar WRT, 63 pnt
5 Adapta WRT, 61 pnt
6 Citroën Junior WRT, 60 pnt

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 oktober 2012 12:16 AM
  [ # 41 ]

http://www.hln.be/hln/nl/955/Auto—en-Motorsport/article/detail/1512084/2012/10/05/Loeb-op-weg-naar-negende-wereldtitel-in-Rally-van-Frankrijk.dhtml
Loeb op weg naar negende wereldtitel in Rally van Frankrijk Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 oktober 2012 11:39 PM
  [ # 42 ]

Hirvonen en Lehtinen winnen hun eerste WRC-rally met Citroën

Amsterdam, 21 oktober 2012. Ze lagen al sinds proef drie aan de leiding en vandaag hadden Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen er geen moeite mee het karwei af te maken tijdens de laatste dag van de Rally Italia. Na al twee keer eerder als runners-up op Sardinië te zijn geëindigd, en dit seizoen al acht podiumplaatsen te hebben gewonnen, behaalde het Finse duo vandaag zijn eerste WRC-overwinning voor het Citroën Total World Rally Team. Dankzij dit resultaat zijn Mikko en Jarmo nu zeker van hun tweede plaats in het World Rally Championship 2012.

De laatste dag van de Rally Italia bestond uit twee runs over de korte Gallura-proef (8,24 km) zonder veel sportief spektakel, met name omdat er grote gaten zaten tussen de eerste vier equipes in het Algemeen Klassement. Hoewel er bonuspunten te verdienen waren op de tweede proef van de dag, die als Power Stage fungeerde, vertrokken de deelnemers vanochtend uit Olbia met een houding waarin verdediging van de actuele posities de overhand had.

Met een voorsprong van anderhalve minuut hoefden Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen hun Citroën DS3 eigenlijk alleen maar heel over de finish te brengen. Ondanks dat het tweetal op de laatste twee proeven enkele seconden prijsgaf, bereikten de Finnen de laatste tijdcontrole zonder incidenten. Het Citroën Total World Rally Team, dat hiermee de negende van in totaal twaalf rally’s dit seizoen won, was verheugd met het resultaat.

“Deze eerste overwinning voor Mikko en Jarmo met Citroën vormde één van onze doelstellingen voor het einde van het seizoen,” verklaarde Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “We hadden het gevoel dat we hen wat verschuldigd waren na de Rally van Portugal en daarom is het des te mooier om hen hier te zien winnen. Deze uitslag werd hen echter niet op een presenteerblaadje aangeboden. Vanaf het eerste moment lag het tempo zeer hoog en de andere topteams maakten fouten toen ze met Mikko en Jarmo het gevecht aangingen. De afgelopen paar dagen waren lang en veeleisend, tijdens één van de zwaarste rally’s van dit seizoen. Na in de Rally de France de rijders- en constructeurstitels te hebben gewonnen, hebben we nu ons laatste doel bereikt met de tweede plaats in het kampioenschap voor Mikko. Hem rest nog maar één doel in zijn carrière en wij gaan heel erg ons best doen om hem die in 2013 te laten bereiken.”

Na in 2008, 2009 en 2011 al als runners-up in het WK te zijn geëindigd, herhaalden Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen dit kunstje met hun 15e WRC-zege, als vervolg op die van Australië in 2011. “Ik ben echt heel erg blij met dit resultaat in mijn eerste seizoen voor Citroën. Sinds februari heb ik al vaak op het podium gestaan, maar ik raakte geïrriteerd dat ik maar niet op dat hoogste plekje kwam. Na een zeer kort - te kort - gevecht met Sébastien, was het uiteindelijk een kwestie van geduld om de rally winnend af te sluiten. Ik ben blij dat het gelukt is voor het team, dat er echt alles aan heeft gedaan om me vooruitgang te laten boeken. De afgelopen paar weken heb ik samen met mijn engineer hard gewerkt en ik voel dat ik blijf groeien. Ik kan niet wachten om in Spanje het seizoen in stijl af te kunnen sluiten.”

Stand rijderskampioenschap
1 S. Loeb 244
2 M. Hirvonen 198
3 M. Ostberg 137
4 JM. Latvala 133
5 P. Solberg 123
6 E. Novikov 87
7 T. Neuville 53
8 O. Tanak 52
9 M. Prokop 46
10 S. Ogier 41

Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total WRT 413
2 Ford WRT 277
3 M-Sport Ford WRT 170
4 Adapta WRT 83
5 Citroën Junior WRT 72
6 Qatar WRT 69

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2012 10:40 PM
  [ # 43 ]

van de voorpagina

Loeb beëindigt WRC-carrière winnend

Het WRC-seizoen 2012 hadden constructeurskampioen Citroën en rijderskampioen Loeb al op zak. Des te mooier is het dat het team de concentratie opgebracht heeft om ook de afsluitende Rally van Spanje te winnen. In zijn dankwoord spreekt Loeb niet alleen over de afsluiting van het rallyseizoen, maar ook over die van zijn rallycarrière, althans “in sommige opzichten”. Stapt Loeb echt uit het WRC-circuit?

Amsterdam, 11 november 2012. Sébastien Loeb, Daniel Elena en het Citroën Total World Rally Team hebben het WRC-seizoen op dezelfde wijze afgesloten als ze het aftrapten: op de hoogste podiumplek! Met het winnen van de Rally van Spanje behaalde het Frans-Monegaskische duo de 76ste zege uit hun carrière, terwijl Citroën nu 90 WRC-overwinningen op het conto heeft staan. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen waren het gehele weekend snel en consistent en finishten als derde. Daarmee komt voor Citroën een uitzonderlijk seizoen tot een einde, waarin het merk zijn achtste* constructeurstitel behaalde en de allereerste een-tweeklassering in het WRC dankzij Sébastien Loeb, die voor de negende maal op rij Wereldkampioen werd, en Mikko Hirvonen.

Na op dag 2 een voorsprong van een halve minuut te hebben opgebouwd op Jari-Matti Latvala, konden Sébastien Loeb en Daniel Elena met een gerust gevoel beginnen aan de laatste dag. Omdat de proeven Riudecanyes, Santa Marina en La Serra nagenoeg droog waren, monteerde het Citroën Total World Rally Team harde Michelin Pilot Sport-banden onder de DS3’s voor de eerste passage over de proeven.

Terwijl Dani Sordo zijn thuispubliek op de banken kreeg door alle drie de ochtendproeven te winnen, controleerde Loeb de rally van voren door gelijkwaardige tijden te rijden met die van Latvala. Na de 46 getimede kilometers in de ochtend had de negenvoudig Wereldkampioen slechts 2,3 seconden verloren op zijn Finse uitdager. “Dani was echt aan het pushen. Hij wilde vast laten zien dat hij zijn snelheid nog niet verloren is. Wat mijzelf betreft probeerde ik gewoon een goed tempo aan te houden en geen fouten te maken. Het verliep goed, maar ik hou er niet echt van om zo te rijden. Ik hield er bijna meer benauwde momenten aan over dan wanneer we echt vol over de proeven gaan,” vertelde de Fransman in het servicepark.

Mikko Hirvonen reed op een vergelijkbare wijze om Ott Tänak en Mads Østberg achter zich te houden in de strijd om de derde plaats. “De situatie is onder controle, we hebben vanochtend een redelijk goed ritme kunnen vasthouden,” verklaarde Hirvonen tijdens de service. “Op de langste proef hebben we wat regen gehad en Tänak maakte een kleine fout, wat het leven er voor ons wat gemakkelijker op maakte. Ik neem echter geen risico’s en blijf gefocust.”

Terwijl donkere wolken zich samenpakten boven de Costa Daurada, maakten de Citroëns zich op voor een tweede run over de proeven, voorzien van een mix van zachte en harde banden. Op SS16 verloor Loeb vier seconden vanwege een langzaam leeglopende band vlak vr het einde van de proef. De voorspelde regen voor SS17 bracht het uiteindelijk niet verder dan een paar druppels. Omdat Loeb en Hirvonen het vanwege hun bandenkeuze voorzichtig aan moesten doen, verloren ze allebei een aanzienlijk deel van hun respectievelijke voorsprong. Maar er stond nog slechts een 4,11 km lange proef op het programma en na die finale bleef het klassement ongewijzigd.

“Ik wil iedereen graag bedanken en ben tevreden het seizoen en in sommige opzichten ook mijn rallycarri?re af te kunnen sluiten met een overwinning,” meldde Loeb na afloop op de teamradio. “We moesten opnieuw vechten voor deze zege, omdat het onvoorspelbare weer onze taak er niet eenvoudiger op maakte. We vieren dit resultaat met ons allen. Dankjewel! Bedankt voor alles wat we samen hebben meegemaakt. Deze finale markeert het afsluiten van een hoofdstuk, maar we beginnen alweer aan een vervolg.”

“Dit was een zeer gecompliceerde rally, met de eerste dag op gravel, onder wat je als zeer onvoorspelbare omstandigheden zou kunnen omschrijven,” concludeerde Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Deze dag was meer een kwestie van overleven dan racen. We hebben veel concurrenten kostbare fouten zien maken, maar Seb en Mikko bewezen hun professionaliteit en geraakten niet in de problemen. Ze wisten dat we op asfalt goed zouden presteren en lieten dat ook zien. We zijn verheugd dat we onze partner Michelin hebben kunnen helpen aan hun 250ste zege in het WRC.”

Eindstand rijderskampioenschap
1 S. Loeb, 270
2 M. Hirvonen, 213
3 JM. Latvala, 154
4 M. Ostberg, 149
5 P. Solberg, 124
6 E. Novikov, 88
7 T. Neuville, 53
8 O. Tanak, 52
9 M. Prokop, 46
10 S. Ogier, 41

Eindstand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total WRT, 453
2 Ford WRT, 309
3 M-Sport Ford WRT, 170
4 Adapta WRT, 83
5 Citroën Junior WRT, 72
6 Qatar WRT, 71
7 Brazil WRT, 28
8 MINI WRC Team, 26

bron: persbericht Citroën Nederland, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 12 november 2012 01:28 AM
  [ # 44 ]

Beiden, Loeb en Elena gefeliciteerd met het behaalde resultaat.

Het is nooit eerde voor gekomen dat twee mensen zo lang,

dus vrijwel alles samen hebben gereden.

Een unieke combinatie in deze tak van autsport gaat ons verlaten… jammer.

Echter, de ‘‘combinatie’’ heeft ze zo ver gebracht en natuurlijk ook Citroen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 november 2012 10:17 AM
  [ # 45 ]

Op wrc.com valt te lezen dat Loeb volgend jaar toch nog “een paar” WRC-rallies zal rijden, maar zich daarna op andere projecten zal concentreren, “ook met Citroën”. Verder zou Citroën in gesprek zijn met Sordo en Ostberg om de vrijkomende plaats op te vullen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook