5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
WRC-nieuws van Citroën
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 maart 2013 01:17 AM
  [ # 61 ]

Persbericht Citroën Nederland

WRC-Rally Mexico: Hirvonen pakt podiumplaats

Nadat ze al de snelste equipe op de langste proef van het evenement waren, zijn Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen de Rally Mexico als tweede gefinisht. Dankzij de punten van Dani Sordo en Carlos del Barrio voor de vierde plaats heeft het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zijn voorsprong in het constructeurskampioenschap verder uit weten te breiden.

Na twee lange, zware rallydagen was de laatste dag van de Rally Mexico aanzienlijk korter. De equipes moesten nog de 54,85km lange Guanajuatito-proef volbrengen, evenals de Derramadero Power Stage (21,14km) en de Super Special Stage vlakbij León, het hoofdkwartier van de rally.

Met een krappe voorsprong van 7,5 seconden op Thierry Neuville aan het begin van de dag kon Mikko Hirvonen niet anders dan er vol voor gaan, om zo de ambities van zijn rivaal de kop in te drukken. En dat is wat de Fin deed, in stijl. Op de Guanajuatito-proef versloeg hij iedereen en noteerde hij zijn tweede snelste tijd van het weekend. En hoewel zijn banden al erg versleten waren, slaagde Hirvonen er in een prima Power Stage te rijden. “We hadden vandaag maar één missie en dat was het behouden van de tweede plek, dus ik ben tevreden dat dat gelukt is,” aldus Hirvonen aan de finish. “Op Guanajuatito ging ik niet vol, omdat ik mijn banden wilde sparen voor de Power Stage. Maar ik was daar te voorzichtig in het eerste deel, dat erg snel was met veel kuilen, waardoor ik niet bij de top drie kon komen. Desalniettemin ben ik tevreden met mijn eerste podium van dit seizoen. Het is een goed resultaat, maar tegelijkertijd is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is.”

Dani Sordo hield zijn vierde plaats vandaag vast tot aan de finish. “Dankzij die punten heeft Citroën de leiding in het algemeen klassement verder uitgebreid,” verklaarde de Spanjaard. “Hoewel we dit weekend vooruitgang hebben geboekt, kon ik de strijd met de koplopers niet aangaan omdat ik moeite had om me aan de auto aan te passen. We blijven daar aan werken, vooral tijdens de tests die voorafgaand aan de Rally van Portugal gepland staan.”

“Deze rally vormde een goed resultaat voor het constructeurskampioenschap, waarin we onze voorsprong met vier punten veder hebben vergroot,” vertelde Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Het verliep echter niet gemakkelijk, vooral voor Dani, die moeite had om het volle potentieel van de auto te benutten. We hebben het hele weekend hard gewerkt en ik denk dat we de eerste resultaten daarvan vanaf Portugal gaan zien. Mikko daarentegen was erg tevreden over zijn DS3 WRC en hij kon goed met de koplopers meekomen. Beide auto’s zijn in de punten geëindigd. Dat was ook het doel dat we onszelf hadden gesteld en waar we het hele seizoen naar streven.”

Uitslag
1 Ogier / Ingrassia, VW Polo R WRC, 4:30:27.0
2 Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +3:28.9
3 Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC, +4:23.8
4 Sordo / del Barrio, Citroën DS3 WRC, +6:06.7
5 Al-Attiyah / Bernacchini, Ford Fiesta RS WRC, +8:34.6
6 Atkinson / Prévot, Citroën DS3 WRC, +11:28.0
7 Block / Gelsomino, Ford Fiesta RS WRC, +11:48.3
8 Guerra / Rozada, Citroën DS3 WRC, +12:49.8
9 Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC, +14:29.0
10 Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +17:15.3

Stand rijderskampioenschap
1 S. Ogier, 74 pnt
2 S. Loeb, 43 pnt
3 M.Hirvonen, 30 pnt
4 D. Sordo, 27 pnt
5 M. Ostberg, 26 pnt
6 T. Neuville, 25 pnt
7 J.M. Latvala, 15 pnt
8 M. Prokop, 14 pnt
9 B. Bouffier, 10 pnt
10 N. Al-Attiyah, 10 pnt

Stand constructeurskampioenschap
1 Citroën Total Abu Dhabi WRT, 87 pnt
2 Volkswagen Motorsport, 81 pnt
3 Qatar M-Sport WRT, 37 pnt
4 Qatar WRT, 35 pnt
5 Abu Dhabi Citroën Total WRT, 23 pnt
6 Jipocar Czech National Team, 14 pnt

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 15 april 2013 08:13 PM
  [ # 62 ]

Persbericht Citroën Nederland

WRC-Rally Portugal: Hirvonen opnieuw tweede

Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen hebben in Portugal een tweede plaats en opnieuw een podium bemachtigd tijdens de vierde ronde van het FIA World Rally Championship. Dani Sordo en Carlos del Barrio, die onder de Rally2-reglementen terugkeerden in de rally, scoorden twee extra punten voor het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team in het constructeurskampioenschap.

Hoewel er duidelijke gaten tussen de leidende coureurs zaten, nam niemand de laatste dag van de Rally van Portugal lichtzinnig. Op het programma stonden vandaag nog steeds de Silves-(21,52km) en Almodovar-proeven (52,30km). En omdat het 2013-reglement het aantal banden voor iedere auto beperkt, dienden de equipes zorgvuldig met hun rubber om te gaan om het einde van de rally op een zo gunstig mogelijke manier te bereiken.

Mikko Hirvonen eindigde de zaterdag als derde in het klassement en ging vanochtend van start met als doel die positie veilig te stellen. Kijkend naar de splittijden op Silves 1 (SS12) zag de Fin echter dat Ogier en Latvala behoorlijk wat tijd verloren. “Ik dacht zelfs even dat er iets fout was met de tijdwaarneming,” verklaarde de Fin, die na die proef opschoof naar een tweede plaats. “Deze rally is erg zwaar voor de auto’s en mijn DS3 WRC deed het in dat opzicht uitstekend. Ik blijf rijden zonder risico’s te nemen, zodat ik de rally op deze positie kan eindigen. Ik maak me niet echt zorgen over de banden, omdat ik vanaf de start van deze rally netjes met mijn quotum ben omgegaan.”

Er deden zich in de laatste fase dan ook geen rare situaties voor, zodat de Fin opnieuw als runner-up finishte. “Een tweede plek is altijd een goed resultaat, maar ik moet zeggen dat ik had gehoopt hier wat sneller te zijn,” gaf de Citroën Total Abu Dhabi WRT-coureur toe. “Sinds Mexico hebben we veel vooruitgang geboekt, maar we hadden wat meer tijd nodig op de weg om de setup van de ophanging te optimaliseren. Ik denk dat dat de reden was waarom we de snelheid op vrijdag nog wat misten. We moeten blijven werken om met name de prestaties in de snelle sectoren nog verder te verbeteren.”

Nadat hij onder de Rally2-regels weer terug in de rally kwam, stelde Dani Sordo zich ten doel om het einde van de rally te halen en nog wat extra punten voor het constructeurskampioenschap te scoren. De Spanjaard finishte als negende onder de fabriekscoureurs. Khalid Al Qassimi reed een foutloze rally en eindigde eveneens in de punten.

Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team, feliciteerde zijn team met het werk dat sinds de Rally van Mexico is verzet. “Niet alleen hebben we bewezen dat onze auto nog steeds de meest betrouwbare van het veld is, maar we zijn er ook in geslaagd om het prestatieniveau verder te verhogen en de auto aan de stijl van de coureurs aan te passen. Daar zijn we erg tevreden mee en daarom kijken we met een positief gevoel uit naar de resterende rally’s van dit seizoen.”

Uitslag
1 Ogier / Ingrassia VW Polo R WRC 4:07:38.7
2 Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC +58.2
3 Latvala / Anttila VW Polo R WRC +4:04.5
4 Novikov / Minor Ford Fiesta RS WRC +5:27.7
5 Al-Attiyah / Bernacchini Ford Fiesta RS WRC +7:43.5
6 Mikkelsen / Markkula VW Polo R WRC +9:39.8
7 Prokop / Ernst Ford Fiesta RS WRC +15:04:2
8 Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +15:43.6
9 Al Qassimi / Martin Citroën DS3 WRC +15:56.9
10 Lappi / Ferm Skoda Fabia S2000 +16:21.0

Stand rijderskampioenschap
1. OGIER : 102 punten
2. HIRVONEN : 48 punten
3. LOEB : 43 punten
4. OSTBERG : 32 punten
5. LATVALA : 31 punten
6. SORDO : 27 punten
7. NEUVILLE : 25 punten
8. PROKOP : 20 punten
9. AL ATTIYAH : 20 punten
10. NOVIKOV: 15 punten

Stand constructeurskampioenschap
1 – VW : 121 punten
2 – CITROEN TOTAL ABU DHABI WRT : 107 punten
3 – QATAR MSPORT WRT : 55 punten
4 – QATAR WRT : 36 punten
5 – ABU DHABI CITROEN TOTAL WRT : 27 punten
6 – JIPOCAR : 22 punten
7 – LOTOS :  12 punten
8 - VW MSP 2 : 10 punten

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 05 mei 2013 09:29 PM
  [ # 63 ]

Persbericht Citroën Nederland

WRC-rally Argentinië: Citroën en Loeb onverslaanbaar

Sébastien Loeb en Daniel Elena hebben met hun Citroën DS3 WRC aangetoond ondanks een lange afwezigheid nog steeds tot de absolute rallytop te behoren door afgetekend de Rally van Argentinië te winnen, meetellend voor het Wereld Rallykampioenschap. Het was de achtste keer dat zij in het land van Maxima op de hoogste trede van het erepodium stonden. Het was de negende achtereenvolgende overwinning van Citroën in Zuid Amerika! Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen finishten als zesde in de tweede DS3 WRC van het Citroën Total Abu Dhabi WRT, terwijl Dani Sordo en Carlos del Barrio beslag legden op de negende plaats.

Op de derde en laatste dag van de Rally Argentina werden de beroemde klassementsproeven Mina Clavero/Giulio Cesare en El Condor/Copina twee keer verreden, waarbij er geen gelegenheid was om de auto’s te servicen. Bonuspunten konden er worden behaald bij de tweede passage over de El Condor proef die dienst deed als Power Stage.

De Citroën Racing-teams verlieten de laatste dag ‘s ochtends vroeg Villa Carlos Paz. Sébastien Loeb had een relatief comfortabele voorsprong op Sébastien Ogier en kende daardoor de luxe om zijn snelheid te kunnen controleren over de ruwe, met stenen bedekte wegen. En toch slaagde hij erin om zijn voorsprong verder uit te breiden tot bijna een minuut. De negenvoudige wereldkampioen was een beetje emotioneel aan de finish over zijn ongetwijfeld laatste overwinning in een onverharde rally in het WRC.

“Het is best wel ongelofelijk om de Rally Argentina voor de achtste achtereenvolgende keer te winnen, aangemoedigd door zoveel hartstochtelijke fans,’ zei hij bij zijn terugkeer in Villa Carlos Paz. “Een overwinning was bij de start niet echt essentieel voor mij, maar toen de snelheid er eenmaal goed inzat heb ik toch mijn zinnen op de eerste plek gezet. Ogier was ook snel, maar ik was iets consistenter zodat ik uit kon lopen. Ik ben ook erg blij voor het team, ze verdienen het.”

Ook Mikko Hirvonen was goed op dreef, maar toch moest hij genoegen nemen met een zesde plaats. Dankzij zijn prestaties in de Power Stage kreeg hij echter nog een extra bonuspunt en door zijn zesde plek kreeg het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team hetzelfde aantal punten als de belangrijkste concurrent in het constructeurs kampioenschap. “De derde dag ging het uitstekend, met veel zon, veel toeschouwers en een paar fantastische klassementsproeven. Ik had het vandaag erg naar mijn zin. Mijn snelheid was goed, de auto was perfect en het was niet zo moeilijk om snelle tijden op de klokken te zetten.”

Bij de start van de laatste dag lag Dani Sordo nog tiende maar hij wist al snel, ondanks dat hij als tweede over de proeven moest, Andreas Mikkelsen en Martin Prokop in het klassement te passeren. Maar door een probleem met de versnellingsbak moest hij weer een positie prijs geven. “Ik besteedde niet te veel tijd aan mijn tijden, omdat ik vooral de auto aan de finish wilde brengen,” was het commentaar van de Abu Dhabi Citroën Total WRT-rijder. “Ik had daardoor ook de gelegenheid om mijn rijstijl te verbeteren, vooral in de langzamere bochten.”

Yves Matton, Citroën Racing Team Principal, was zeer in zijn sas met de tweede overwinning van dit seizoen, na de Rallye Monte-Carlo. Hij keek terug op het resultaat van zijn team. “Het gevoel overheerst dat deze rally heeft bevestigd dat de prestaties van de DS3 WRC verder zijn verbeterd. “We hebben veel werk verricht sinds de Rally Mexico en dat is nu terugbetaald met deze overwinning. Belangrijk was uiteraard dat Seb weer terug was, en in een briljante vorm ondanks dat hij een paar rally’s niet heeft gereden. Maar ik wil onze andere rijders ook noemen: nadat eerder al Dani in Portugal aantoonde te kunnen zegevieren heeft Mikko dit weekend getoond dat hij in staat was de rally te winnen. Ze zijn allebei nog niet optimaal consistent om hun uitstekende prestaties om te kunnen zetten in een zege. We gaan er allemaal aan werken zodat ook zij op het hoogste podium komen.”

Uitslag
1 Loeb / Elena Citroën DS3 WRC 4:35:56.7
2 Ogier / Ingrassia VW Polo R WRC +55.0
3 Latvala / Anttila VW Polo R WRC +2:00.8
4 Novikov / Minor Ford Fiesta RS WRC +2:36.7
5 Neuville / Gilsoul Ford Fiesta RS WRC +4:40.5
6 Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC +6:23.9
7 Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +11:02.2
8 Mikkelsen / Markkula VW Polo R WRC +13:22.1
9 Sordo / del Barrio Citroën DS3 WRC +13:22.3
10 Prokop / Ernst Ford Fiesta RS WRC +14:07.6

Stand rijderskampioenschap
1. S. Ogier 122 pnt
2. S. Loeb 68 pnt
3. M. Hirvonen 57 pnt
4. JM. Latvala 49 pnt
5. M. Østberg 38 pnt
7. D. Sordo 29 pnt

Stand constructeurskampioenschap
1. Volkswagen Motorsport 154 pnt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 140 pnt
3. Qatar M-Sport WRT 73 pnt
4. Qatar WRT 46 pnt
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT 29 pnt

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 juni 2013 11:55 PM
  [ # 64 ]

Persbricht Citroën Nederland

Acropolis-rally: Sordo op podium

Amsterdam, 2 juni 2013. Dani Sordo en Carlos del Barrio zijn vandaag in het WRC als tweede gefinisht in de Acropolis Rally. Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team-duo scoorde daarmee de tweede podiumfinish van het seizoen, na hun derde plek in de Rally Monte Carlo. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen finishten als achtste.

De derde en laatste dag van de Acropolis Rally was de ‘gemakkelijkste’ van het evenement. De Pissia- en Loutraki-proeven, die in de buurt van het servicepark lagen en beide twee keer werden verreden, waren een stuk minder ruw dan de proeven die de afgelopen twee dagen op het programma stonden.

Voor Dani Sordo, die al sinds vrijdagavond op de tweede plaats lag, was het niet nodig om zijn strategie voor de laatste dag nog aan te passen. Terwijl hij waakte over zijn voorsprong ten opzichte van zijn directe rivaal, en daarbij tegelijkertijd zijn banden spaarde, deed de Spaanse coureur geen poging om echt snelle tijden op de proeven neer te zetten. Na de derde positie die hij tijdens de seizoenopener in de Rally Monte Carlo noteerde, realiseerde Sordo vandaag zijn beste resultaat van dit jaar. Het was bovendien de twintigste keer in 104 WRC-rally’s dat hij als runner-up over de streep kwam.

“We deden niet mee voor de overwinning, dus moesten we genoegen nemen met het rijden van de juiste lijnen en het vermijden van onnodige risico’s,” aldus Sordo. “Ik heb een reeks slechte resultaten achter me en ben drie van de laatste vier rally’s buiten de punten gefinisht. Deze tweede plek is dus een morele ‘boost’ waarmee we bovendien belangrijke punten hebben behaald. Ik hoop dat dit resultaat me meer zelfvertrouwen zal geven en me naar nieuwe hoogten brengt, te beginnen met de Rally van Sardinië.”

Mikko Hirvonen reed op een al even geïsoleerde achtste plaats die hij tot aan de finish vasthield. “We hadden echt veel pech en dit is geen goed resultaat voor ons. Maar deze dingen gebeuren in de autosport. We moeten positief blijven, dus focussen we ons op het volgende evenement, hopend dat we daar meer geluk zullen hebben.”

“Dani presteerde precies in lijn met onze verwachtingen,” verklaarde een tevreden Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “We vroegen hem om het best mogelijke resultaat binnen te halen, zonder risico’s te nemen, en dat is precies wat hij van start tot finish heeft gedaan. Het technische probleem aan Mikko’s auto bij de start van de rally weerhield ons ervan om maximaal te profiteren van wat anders een hele mooie kans voor het merkenkampioenschap had kunnen zijn. Het is jammer, maar hij heeft de finish weten te bereiken en scoorde daarbij enkele punten, die aan het einde van het seizoen nog wel eens heel belangrijk zouden kunnen zijn.”

Stand rijderskampioenschap
1. S. Ogier, 126 ptn
2. JM. Latvala, 74 ptn
3. S. Loeb, 68 ptn
4. M. Hirvonen, 61 ptn
5. T. Neuville, 50 ptn
6. D. Sordo, 47 ptn
7. M. Østberg, 46 ptn
8. E. Novikov, 31 ptn
9. N. Al-Attiyah, 30 ptn
10. M. Prokop, 27 ptn

Stand constructeurskampioenschap
1. Volkswagen Motorsport, 180 ptn
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 162 ptn
3. Qatar M-Sport WRT, 83 ptn
4. Qatar WRT, 71 ptn
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 29 ptn
6. Jipocar Czech National Team, 29 ptn
7. Volkswagen Motorsport II, 26 ptn
8. Lotos WRC Team, 12 ptn

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 juni 2013 12:20 PM
  [ # 65 ]

persbericht Citroën Nederland

WRC-rally Sardinië: teleurstelling voor Citroën

Na een hete eerste dag van de Rally Italia Sardegna, kregen de equipes van het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team gisteren een koude douche. Alleen Dani Sordo en Carlos del Barrio wisten de rally te voltooien en finishten als vierde. Robert Kubica won de WRC2-categorie en eindigde als negende in het algemeen klassement, waarmee hij zijn eerste WRC-punten scoorde. Khalid Al-Qassimi besloot de top tien van de Rally Sardinië.

De tweede dag van de Italiaanse rally was qua lengte gelijk aan de eerste en bestond uit vier proeven die alle tweemaal gereden werden. Na de haven van Olbia om zeven uur in de ochtend verlaten te hebben, zetten de teams onder een dreigende wolkenlucht koers richting het binnenland van Sardinië.

Voor Mikko Hirvonen begon de dag op de best mogelijke wijze, want hij won op SS9 (Monte Olia 1) zijn 250ste proef in het World Rally Championship. De vreugde van de Fin was echter van korte duur, omdat hij vrijwel direct daarna uitviel. “Ongeveer een kilometer na de start van de Terranova-proef was er een krappe hairpin linksaf. Ik remde net te laat en de auto schoof in een greppel. Niet ver, een metertje maar. Ondanks de vele toeschouwers die ons probeerden te helpen, slaagden we er niet in de auto terug op de weg te krijgen. Het was vooral frustrerend omdat de auto totaal geen schade had. Ik ben echt teleurgesteld door die stomme fout, omdat de DS3 het perfect deed. Het team heeft deze week fantastisch werk verricht en we stonden er goed voor om als tweede te finishen.”

Dani Sordo schoof als gevolg van het uitvallen van Hirvonen door naar de derde plaats, maar de dag verliep niet zoals hij het graag gezien had. Nadat hij op Monti di Ala’ 1 (SS11) gespind was, verloor de Spanjaard zo’n twintig seconden waardoor hij terugviel in het klassement. “De omstandigheden waren erg lastig, met al dat stof dat bleef hangen. Ik kwam te snel over een heuveltje dat pal vóór een hairpin lag. De motor sloeg af en het duurde lang voordat ik hem weer gestart kreeg. Omdat Latvala op dat moment niet ver achter me lag, kon hij me in het klassement inhalen.”

Ondanks het kleine gat speelde Citroën Racing het op safe door de auto’s van het team te voorzien van twee reservebanden voor de proeven die voor de middag op het programma stonden. Dani’s directe rivaal Mikkelsen vloog er op SS14 af, waardoor de DS3 WRC-coureur onbedreigd naar de finish kon rijden.

Khalid Al-Qassimi en Scott Martin reden een nuttige rally en brachten hun Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team DS3 WRC als tiende overall over de finish. De coureur uit de Emiraten scoorde daarmee zijn eerste punt in 2013.

“Hoewel de afgelopen rally’s ons reden tot tevredenheid gaven, zijn mijn gevoelens na dit evenement gemengd,” gaf Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team, toe. “Los van het resultaat van onze fabrieksteams ben ik verheugd met de rijpheid die Robert Kubica aan de dag heeft gelegd. Zijn tweede achtereenvolgende zege in het WRC2 getuigt van het feit dat hij alles in zich heeft om uit te groeien tot één van de beste rallycoureurs van dit moment, en we blijven met hem werken om dat te realiseren.”

Uitslag
1. Ogier / Ingrassia VW Polo R WRC 3:22:57.9
2. Neuville / Gilsoul Ford Fiesta RS WRC +1:16.8
3. Latvala / Anttila VW Polo R WRC +1:48.0
4. Sordo / del Barrio Citroën DS3 WRC +3:19.2
5. Prokop / Ernst Ford Fiesta RS WRC +8:34.1
6. Evans / Bernacchini Ford Fiesta RS WRC +11:51.8
7. Kosciuszko / Szczepaniak Ford Fiesta RS WRC +11:52.7
8. Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +13:21.5
9. Kubica / Baran Citroën DS3 RRC +16:47.6
10. Al-Qassimi / Martin Citroën DS3 WRC +17:19.9

Stand rijderskampioenschap
1. S. Ogier, 154 ptn
2. JM. Latvala, 90 ptn
3. T. Neuville, 70 ptn
4. S. Loeb, 68 ptn
5. M. Hirvonen, 61 ptn
6. D. Sordo, 59 ptn
7. M. Østberg, 50 ptn
8. M. Prokop, 37 ptn
9. E. Novikov, 31 ptn
10. N. Al-Attiyah, 30 ptn

Stand constructeurskampioenschap
1. Volkswagen Motorsport, 220 ptn
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 174 ptn
3. Qatar M-Sport WRT, 89 ptn
4. Qatar WRT, 89 ptn
5. Jipocar Czech National Team, 39 ptn
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 33 ptn
7. Volkswagen Motorsport II, 26 ptn
8. Lotos WRC Team, 20 ptn

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 augustus 2013 01:44 AM
  [ # 66 ]

persbericht Citroën Nederland

Rally van Finland: Hirvonen/Lehtinen op 4e plaats

Met op de laatste dag van de Rally Finland twee maal de befaamde Ouninpohja klassementsproef op het programma hoopten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen een podiumplaats te kunnen veroveren. Ondanks verwoede pogingen mocht dat helaas niet zo zijn en eindigde het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team op de vierde plaats. Dani Sordo en Carlos del Barrio drongen op het laatste moment nog door in de top vijf, echter na het uitvallen van merkgenoten Kris Meeke en Chris Patterson.

Acht klassementsproeven met een totaalafstand van 130 kilometer vormden op de derde en laatste dag van de Rally Finland het strijdtoneel. De twee passages van Ouninpohja waren zonder twijfel het hoogtepunt van de dag, waar zowel toeschouwers als deelnemers met spanning naar uitkeken!

Gestart als vierde in de tussentijdse rangschikking beloofde Mikko Hirvonen dat hij tot het uiterste zou gaan om op het podium terecht te komen. Ondanks een prima ochtend waren de verschillen nagenoeg ongewijzigd gebleven toen de teams aankwamen in Jyväskylä voor de service.

“De drie mannen voor mij gaan zo snel,” gaf de lokale held in het land van de 1.000 meren toe. “Iedereen kent deze proeven goed genoeg, inclusief Ouninpohja. Zelfs zonder ook maar de kleinste fout te maken kon ik het gat naar hen niet dichtrijden. Alleen door onverantwoorde risico’s te nemen kan ik wellicht op ze inlopen, maar ik denk niet dat het het waard is om dat soort risico’s te nemen. Normaal gesproken denk ik niet dat ik nog in de topdrie kan komen, maar ik blijf aandringen want je weet maar nooit.”

Kris Meeke was op de tweede dag op proef 8 opgehouden door Evgeny Novikov maar zijn tijd werd door de organisatie later gecorrigeerd. Bij het begin van de laatste dag lag hij op de vijfde plaats, slechts 8,1 seconden achter Mikko Hirvonen. Hij behield deze positie de gehele morgen en genoot van de 169 jumps van Ouninpohja. “Het lijkt wel een achtbaan. Ik reed deze proef zeven jaar geleden, maar dat was in een Citroën C2 S1600. In een World Rally Car is het gevoel niet te beschrijven om dat je zo ongelooflijk snel gaat. De atmosfeer is met niets te vergelijken; bij de start was het nagenoeg stil want de toeschouwers weten dat de rijders zich volledig moeten concentreren. Ik kan niet wachten om de proef weer te rijden.!”

Helaas eindigde die tweede run voor de Abu Dhabi Citroën Total WRT-coureur vroeger dan gepland omdat hij vlak voor de finish over de kop sloeg. Aan een nagenoeg perfect gereden rally was een vroegtijdig einde gekomen en de man uit Noord-Ierland moest met lege handen naar huis.

Mikko Hirvonen had gehoopt dat zijn besluit om op harde Michelin Latitude Cross-banden de omloop van de middag te rijden een verschil zou uitmaken en hem in staat zou stellen om dichterbij de topdrie te komen. “Maar het wegdek was niet droog genoeg dus was het niet de beste optie,” gaf hij na afloop toe. “Ik heb alles geprobeerd, heb mijn uiterste best gedaan, maar in deze rally is het bijna onmogelijk om verloren tijd goed te maken. Ik was hier niet gekomen om vierde te worden, dus het resultaat is teleurstellend.”

Met een fikse achterstand op Mikko werd Dani nog vijfde in de eindrangschikking. Maar de Spanjaard was helemaal niet tevreden: “Mijn eindklassering kan als redelijk worden beschouwd, maar ik kan niet tevreden zijn. Ik heb mij geen moment op mijn gemak gevoeld en de snelheid zat er niet in. Het is een weekend geworden dat ik zo snel mogelijk wil vergeten.”

“Dat we geen enkele auto op het podium hebben is frustrerend voor het gehele team, helemaal gezien de uitstekende start van Mikko,” was het commentaar van Yves Matton, Citroën Racing Team Manager. “We vinden het heel jammer voor Kris die bij zijn eerste rally in een DS3 WRC indrukwekkend goed was. Jammer dat hij zijn uitstekende prestaties niet heeft kunnen omzetten in een mooi eindresultaat. Vanaf morgen is onze aandacht gericht op Rallye Deutschland, waar wij weer terugkeren naar verhard wegdek.”

Einduitslag
1 Ogier / Ingrassia, VW Polo R WRC 2:43:10.4
2 Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC +36.6
3 Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC +57.6
4 Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC +1:21.6
5 Sordo / del Barrio, Citroën DS3 WRC +6:08.5
6 Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC +8:39.7
7 Ketomaa / Sallinen, Ford Fiesta R5 +11:19.2
8 Andersson / Axelsson, Ford Fiesta RS WRC +11:41.5
9 Kubica / Baran, Citroën DS3 RRC +12:48.1
10 Mikkelsen / Markkula, VW Polo R WRC +13:42.0

Stand rijderskampioenschap
1. S. Ogier, 181 pnt
2. JM. Latvala, 91 pnt
3. T. Neuville, 91 pnt
4. M. Hirvonen, 73 pnt
5. D. Sordo, 69 pnt
6. S. Loeb, 68 pnt
7. M. Østberg, 65 pnt
8. E. Novikov, 39 pnt
9. M. Prokop, 37 pnt
10. N. Al-Attiyah, 30 pnt

Stand constructeurskampioenschap
1. Volkswagen Motorsport, 247 pnt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 196 pnt
3. Qatar M-Sport WRT, 112 pnt
4. Qatar WRT, 107 pnt
5. Jipocar Czech National Team, 39 pnt
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 33 pnt
7. Volkswagen Motorsport II, 30 pnt
8. Lotos WRC Team, 20 pnt

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 augustus 2013 11:00 PM
  [ # 67 ]

Van de voorpagina

Dani Sordo wint Rallye Deutschland

Als leiders op de laatste ochtend van de Rallye Deutschland hebben Dani Sordo en Carlos del Barrio zich bloed, zweet en tranen moeten getroosten tijdens de vierde proef om hun eerste WRC-overwinning zeker te stellen. Het Citroën Racing team claimt daarmee zijn twaalfde overwinning op rij in Duitsland, en de elfde sinds dit evenement in de WRC-kalender is opgenomen.

Dankzij de derde plaats van Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen heeft het Citroën Total Abu Dhabi World Rallye Team een groot deel van de voorsprong van hun rivalen ingelopen.
Aan het begin van de vierde rallyedag was de situatie eenvoudig genoeg. Met een voorsprong van slechts acht tiende seconde op Thierry Neuville moest Dani Sordo rijden voor wat hij waard tijdens de twee runs op de 24,58 kilometer lange Dhrontal stage. Omdat de wegen droog waren, koos iedereen voor de zachte compound Michelin Pilot Sport banden.

In het Service Park waren alle ogen gericht op de groene en rode vierkanten op de timingschermen die de tussentijden weergaven. De start van SS15 ging goed voor Neuville, maar Sordo vocht terug om de stage met 2,2 seconden voorsprong te winnen. “Ik maakte een kleine fout in de eerste paar kilometer van de proef, “ vertelde Sordo buiten adem bij het controlepunt. “Het was erg glad met erg veel modder op het laatste stuk. Ik heb me er hard op geconcentreerd en er voor gevochten om vooruit te komen, maar het zal er om gaan spannen!”

Aan de start van SS16, waarin de Power Stage bunuspunten voor het oprapen lagen, had Sordo nu dus een voorsprong van drie seconden op Neuville. Met andere woorden: niet veel! In de eerste ‘splits’ was sordo nu sneller. Hij kon zien dat zijn rivaal tegen de helft van de proef iets op hem voor was. Gelijk op lopend en met nog vier kilometer te gaan waren beide rijders de oorzaak van menig bezweet voorhoofd in het Service Park. Uiteindelijk zou Neuville een fout maken die hem buiten de baan deed belanden. Hierdoor kon Dani met een voorsprong van 53 seconden de overwinning pakken.

“Het is fantastisch om mijn eerste overwinning na zo’n fel gevecht te kunnen pakken,” was het commentaar van de gelukkige Spanjaard. “We hadden geen andere keus dan de druk er op te blijven houden, en uiteindelijk werd Neuville daardoor in de fout gewongen. We hadden geen geweldige start, maar we werkten allemaal samen om dat te herstellen. Het moeilijkste gedeelte was gisteren, maar we moesten vandaag onze vorm zien te houden en dat is gelukt. Nu ik mijn eerste overwinning op zak heb, wil ik er zeker meer!”

Een flink eind voor op de vierde rijder reed Mikko Hirvonen in feite een andere race dan de eerste twee rijders. Door een veilig tempo te handhaven, gebaseerd op de tussentijden, reed hij op een gecontroleerde manier naar de derde plaats. De Fin genoot van zijn eerste podiumplek sinds de Rallye de Portugal: “Allereerst ben ik blij dat Dani eindelijk zijn eerste overwinning te pakken heeft. Van alle WRC-rijders verdient hij dat het meest! Mijn resultaat betekent dat het team het gat in het teamklassement verder heeft kunnen dichten, dus het eind van het seizoen zal nog interessant worden. In Australië is het mijn beurt om te winnen!”

“Het is een geweldige dag voor het hele team,” concludeert Yves Matton, voorman van het Citroén Racing Team. “Dani heeft in zo veel races met ons gestreden dat het ons een eer is om hem naar zijn eerste winst te hebben kunnen begeleiden. Met deze winst blijft de reeks overwinningen in Duitsland ongebroken en het laat tegelijk zien dat de DS3 WRC ook zonder Sébastien Loeb kan winnen. We hadden gelijk om niet op te geven; we gaan er voluit voor in het laatste deel van het seizoen en we hebben de volle intentie om tot het eind voor onze plek te vechten!”

tekst en foto: citroen-wrc.com, redactie: Penny Lane

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 26 augustus 2013 10:30 AM
  [ # 68 ]

Voor de cijferaars volgen hier nog even de uitslagen en om die wat op te vrolijken ook nog een actiefoto van de latere winnaars:

Uitslag
1 Sordo / del Barrio, Citroën DS3 WRC 3:15:19.4
2 Neuville / Gilsoul, Ford Fiesta RS WRC +53.0
3 Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC +2:36.1
4 Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC +8:00.8
5 Kubica / Baran, Citroën DS3 RRC +9:01.3
6 Evans / Barritt, Ford Fiesta R5 +9:14.2
7 Latvala / Anttila, VW Polo R WRC +9:55.0
8 Paddon / Kennard, Skoda Fabia S2000 +13:01.2
9 Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC +13:28.1
10 Novikov / Minor, Ford Fiesta RS WRC +15:17.9
11 Al Qassimi / Martin, Citroën DS3 WRC +17:46.9

Stand rijderskampioenschap
1. S. Ogier - 184 ptn
2. T. Neuville - 109 ptn
3. JM. Latvala - 98 ptn
4. D. Sordo - 96 ptn
5. M. Hirvonen - 88 ptn
6. S. Loeb - 68 ptn
7. M. Østberg - 67 ptn
8. M. Prokop - 49 ptn
9. E. Novikov - 40 ptn
10. N. Al-Attiyah - 30 ptn

Stand constructeurskampioenschap
1. Volkswagen Motorsport - 258 ptn
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT - 236 ptn
3. Qatar WRT - 127 ptn
4. Qatar M-Sport WRT - 126 ptn
5. Jipocar Czech National Team - 51 ptn
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT - 37 ptn
7. Volkswagen Motorsport II - 30 ptn
8. Lotos WRC Team - 20 ptn

bron: persbericht Citroën Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 oktober 2013 10:44 PM
  [ # 69 ]

persbericht Citroën Nederland

WRC Rally de France: Loeb uit, Sordo tweede

Sébastien Loeb en Daniel Elena zijn er tijdens de Rally de France Alsace niet in geslaagd voor een passende finale te zorgen. Dani Sordo en Carlos del Barrio, die eveneens consistent bij de toprijders zaten, hebben Citroën Racing met hun DS3 uiteindelijk een tweede plaats bezorgd.

Dag vier van de Rally de France Alsace besloeg zo’n vijftig geklokte kilometers en bood maar weinig mogelijkheden om gaten te vergroten of te verkleinen. Met slechts vijf seconden tussen de top vier moesten Jari-Matti Latvala, Dani Sordo, Sébastien Ogier en Sébastien Loeb er echter maximaal voor gaan zitten om een kans op de zege te maken.

Enkele momenten nadat Sébastien Loeb en Daniel Elena in de wijnvelden van Cleebourg van start gingen, lieten de monitors het onrealistische beeld zien van de nummer 1 DS3 WRC op zijn dak langs de kant van de weg. Verbazing en ongeloof maakten uiteindelijk plaats voor het besef dat het duo uit de rally lag. “We zaten niet erg ver naast de lijn… ik denk dat ik iets teveel snelheid meenam in een snelle rechterbocht. Toen ik remde verloren we de achterkant en kwamen we in een greppel terecht, alvorens de auto op zijn dak rolde. Uiteraard ging ik van start met de intentie om druk te zetten, om zo te proberen de rally te winnen. Liever had ik de finish gehaald, en bij voorkeur natuurlijk de overwinning, maar dit hoort nou eenmaal bij racen. Pech voor het team en voor de fans die me opwachtten in Haguenau. Wat blijft is een plezierige herinnering aan het mooie gevecht met Dani, Jari-Matti en Sébastien.”

De fans in Haguenau werden toch voor hun wachten beloond toen hun kampioen voorafgaand aan de start van SS20 aankwam om hen te begroeten. Naast Daniel Elena bestuurde Seb een DS3… Cabrio over de proef die in de straten van zijn woonplaats werd gehouden.

Met Loeb als uitvaller beperkten Citroën’s kansen op de zege zich daarmee tot Dani Sordo. Hoewel hij er in slaagde vóór Jari-Matti Latvala te komen, kon de Spanjaard Sébastien Ogier niet achter zich houden, die na de eerste proef van de dag de leiding overnam. Terwijl hij een klein gat opbouwde ten opzichte van Latvala, bleef de Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team-coureur druk zetten op de leider. Zijn pogingen bleven tevergeefs: “Bovenal ben ik teleurgesteld voor Seb. Het zou een mooie kroon op zijn werk zijn geweest als hij tot het einde mee had kunnen blijven vechten. Zelf ben ik best tevreden over het verloop van de rally, hoewel ik niet helemaal tevreden kan zijn met een runner-up positie. Ik heb goed gereden en geen fouten gemaakt, maar zo nu en dan had ik iets te weinig vertrouwen, afhankelijk van de wegcondities.”

Mikko Hirvonen streed op de laatste dag met Mads Østberg en finishte de rally uiteindelijk als zesde. “We hadden opnieuw te kampen met zeer lastige omstandigheden waarin ik me niet echt prettig voelde. Het enige positieve dat ik uit deze rally meeneem is dat we het einde hebben gehaald zonder de auto te beschadigen. Maar er ligt genoeg werk voor ons om uit te zoeken waarom we de snelheid van de kop niet konden volgen.”

“Met de punten die het Citroën Total Abu Dhabi WRT dit weekend gescoord heeft, hebben we nog maar heel weinig kans op de constructeurstitel,” bekende Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Maar we hebben nergens spijt van. De gaten waren zo klein dat we druk moesten zetten in een poging de rally te winnen. Seb en Daniel hebben het maximale gedaan, meer zat er voor hen gewoonweg niet in. Maar dat mag niet overschaduwen wat echt een ongelooflijke carrière is geweest. Dankzij de vele tienduizenden fans die hier naartoe kwamen om hun kampioenen te eren. We zullen ons allemaal het enthousiasme en de spanning die het team deze editie van de Rallye de France omgaven, nog lange tijd heugen.”

Einduitslag
1 Ogier / Ingrassia VW Polo R WRC 2:53:07.6
2 Sordo / Del Barrio Citroën DS3 WRC +12.2
3 Latvala / Anttila VW Polo R WRC +19.5
4 Neuville / Gilsoul Ford Fiesta RS WRC +1:14.1
5 Novikov / Minor Ford Fiesta RS WRC +3:10.9
6 Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC +3:37.7
7 Mikkelsen / Nagle VW Polo R WRC +4:04.2
8 Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +4:35.2
9 Kubica / Baran Citroën DS3 RRC +9:31.4
10 Dumas / Giraudet Ford Fiesta RS WRC +11:55.8

STAND WK RALLY

Rijders
1. S. Ogier, 238 pnt
2. T. Neuville, 143 pnt
3. JM. Latvala, 125 pnt
4. D. Sordo, 117 pnt
5. M. Hirvonen, 111 pnt
6. M. Østberg, 81 pnt
7. S. Loeb, 68 pnt
8. E. Novikov, 57 pnt
9. M. Prokop, 49 pnt
10. A. Mikkelsen, 40 pnt

Constructeurs
1. Volkswagen Motorsport, 339 pnt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 259 pnt
3. Qatar WRT, 157 pnt
4. Qatar M-Sport WRT, 156 pnt
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 59 pnt
6. Jipocar Czech National Team, 51 pnt

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 november 2013 12:57 AM
  [ # 70 ]

Prachtige prestatie van de Citroën Racing teams in de Condroz Rally

Om de ontelbare valstrikken van de 40ste editie van de Condroz Rally te ontwijken moest je de wegen rond Hoei goed kennen, zoals Yves Matton, of negenvoudig Wereldkampioen Rally zijn! Sébastien en Séverine Loeb losten hun favorietenrol perfect in. Ondanks het feit dat het parcours uitermate verraderlijk was door de regenvlagen, modder en afgevallen bladeren, stuurden ze hun Citroën DS3 WRC naar de overwinning. Yves Matton en Daniel Elena sloten hun uitstapje in België met een Citroën Xsara WRC af met een prachtige podiumplaats.

Nadat ze vrijdagnamiddag op de showproef in Ben-Ahin meteen de snelste tijd op de tabellen hadden gezet, gingen Sébastien en Séverine Loeb verder op hun elan. Hoewel ze het parcours ontdekten, bleven ze de snelste tijden klokken. “Het parcours openen in de voormiddag was uiteindelijk wel een voordeel, want op dat moment lag er nog niet veel modder op de baan,” lachte Seb, die gecharmeerd was door het parcours en de sfeer in de Condroz Rally. “De belangrijkste moeilijkheid tijdens de eerste passage was juist in te schatten waar de grip van het asfalt zou veranderen, want dat is typerend voor deze proeven. Daarom reden we met een veiligheidsmarge. In de namiddag hebben we harder aangevallen. Maar, wat een massa toeschouwers! Ik wist dat de rallysport populair was in België, maar ik had niet verwacht dat de opkomst van de fans zo massaal zou zijn. Zowel langs de proeven als in het servicepark in Hoei zag het zwart van het volk.”

Yves Matton en Daniel Elena, zaterdagavond zesde met hun Xsara WRC, bleven zich zondag amuseren. Ze rukten stelselmatig op in het klassement: “We hebben deze ochtend het ritme verhoogd. Gisteren was het moeilijk om de rempunten in te schatten, maar naarmate de wedstrijd vordert, krijg ik meer vertrouwen aan het stuur van de Xsara WRC. Voor de start had ik met twee handen getekend voor een podiumplaats. Zaterdag zesde. Zondag derde. Als de rally een dag langer had geduurd, dan had ik misschien kunnen winnen (lacht)! Ik wil in elk geval Daniel Elena bedanken. Dankzij zijn ervaring en vakmanschap maakte hij deze podiumplaats mogelijk. En natuurlijk feliciteer ik Seb en Séverine met hun prachtige overwinning.”

Ondanks een lekke band anderhalve kilometer voor de finish van de voorlaatste proef, wat hen niet belette om de snelste tijd te rijden, en een dubbele lekke band op de slotproef, die hen wel van het maximale aantal snelste tijden hield, wonnen Sébastien en Séverine Loeb de Condroz Rally na een weekend in het teken van glijden en plezier: “Ik heb een prachtig weekend beleefd! Séverine heeft ook uitstekend werk geleverd als copilote, waardoor ik op mijn tempo kon rijden, hoewel ik de wegen niet kende omdat onze voorbereiding minimaal was. Vanaf nu staat alles in het teken van het WTCC!”

Een stralende Séverine Loeb was natuurlijk in de wolken dat ze dit jaar een tweede overwinning behaalde aan de zijde van haar man, na hun zege in de Rallye du Chablais: “Behalve een 360 graden en onze twee lekke banden op zondag, is de rally perfect verlopen. Ik was verrast door de sfeer, die zelfs vergelijkbaar was met die in de Rally van de Elzas. Wij gaan zeker nog een of twee rally’s per jaar samen rijden!”

Voor Citroën was deze Condroz Rally een groot succes, want naast de zege van Sébastien Loeb en de derde plaats van Yves Matton, realiseerde het merk van de dubbele chevron zelfs een trippel in het algemeen klassement met de drie generaties WRC’s: de DS3, de C4 en de Xsara!

bron: perbericht Citroën Belux

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 20 november 2013 01:41 AM
  [ # 71 ]

Persbericht Citroën Nederland

Seizoensafsluiter: WRC-Rally Wales

Het WK Rally 2013 werd op 17 november afgesloten in Wales.De enige Citroën Racing equipe die nog in de race was, Dani Sordo en Carlos del Barrio, finishte de rally als zevende. Het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team eindigde op een tweede plaats in het constructeurskampioenschap, terwijl Mikko Hirvonen en Dani Sordo het seizoen afrondden op respectievelijk een vierde en vijfde positie.

De vierde en laatste dag van de Rally Wales GB bestond uit zes proeven, waarvan er drie op het programma stonden in de beroemde bossen van Wales. Dani Sordo en Carlos del Barrio reden ietwat geïsoleerd op een zevende positie en hun enige doel was om de Citroën DS3 WRC veilig aan de streep van de laatste rally van het seizoen te brengen. Voorzichtigheidshalve nam de Spaanse equipe daarom twee reservebanden mee op deze laatste dag, omdat er geen service op het programma stond.

“Hoewel we niet echt aan het pushen waren, hebben we met maximaal plezier met de DS3 WRC gereden,” verklaarde Dani na de finish. “Deze supersnelle proeven bieden veel fun. Voor mij is het belangrijk om zonder fouten een gravelrally te voltooien, waardoor mijn vertrouwen met iedere proef groeide.”

Sordo, die in Duitsland won en tevens drie podiumresultaten noteerde, eindige het seizoen op een vijfde plaats in het rijderskampioenschap, drie punten achter Mikko Hirvonen. De Fin finishte dit seizoen vijfmaal in de top drie. Met twee overwinningen (Monte-Carlo en Argentinië) en een tweede plaats uit vier rally’s besloot Sébastien Loeb het kampioenschap als zevende.

Dankzij de punten die de drie genomineerde teams bij elkaar sprokkelden, is het Citroën Total Abu Dhabi WRT als tweede geëindigd in het WK voor constructeurs, terwijl het Abu Dhabi Citroën Total WRT de zesde plaats pakte.

“Hoewel we onze titels kwijt zijn, zegt het concrete resultaat van dit weekend niet echt veel over de rest van het seizoen. We waren in bijna alle rally’s snel, maar vaak hadden we de pech dat we die snelheid niet in resultaten konden omzetten,” aldus Yves Matton, hoofd van het Citroën Racing Team. “Graag wil ik de 2013-kampioenen nogmaals feliciteren en wil ik Dani en Carlos bedanken voor het feit dat we in ieder geval één DS3 WRC aan de finish van deze rally hebben gebracht. Complimenten ook voor Robert Kubica en Sébastien Chardonnet, die de WRC2 en WRC3 titels voor Citroën hebben veiliggesteld. Hiermee komt opnieuw een seizoen ten einde en richten we onze aandacht snel op 2014. Er komen veel coureurs in aanmerking om onze DS3 WRC’s komend seizoen te bezetten. We zullen onze tijd nemen om die invulling te concretiseren alvorens de line-up voor ons team voor komend seizoen bekend te maken.”

Einduitslag
1 Ogier / Ingrassia VW Polo R WRC, 3:03:36.7
2 Latvala / Anttila VW Polo R WRC, +21.8
3 Neuville / Gilsoul Ford Fiesta RS WRC, +1:24.5
4 Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC, +1:48.2
5 Mikkelsen / Markkula VW Polo RS WRC, +2:03.4
6 Prokop / Ernst Ford Fiesta RS WRC, +7:37.5
7 Sordo / Del Barrio Citroën DS3 WRC, +8:27.9
8 Evans / Barritt Ford Fiesta R5, +11:13.1
9 Ketomaa / Suominen Ford Fiesta R5, +12:16.2
10 Higgins / Williamson Ford Fiesta R5, +13:21.0


STAND WK RALLY

Rijders
1. S. Ogier, 290 pnt
2. T. Neuville, 176 pnt
3. JM. Latvala, 162 pnt
4. M.Hirvonen, 126 pnt
5. D. Sordo, 123 pnt
6. M. Østberg, 102 pnt
7. E. Novikov, 69 pnt
8. S. Loeb, 68 pnt
9. M. Prokop, 63 pnt
10. A. Mikkelsen, 50 pnt

Constructeurs
1. Volkswagen Motorsport, 425 pnt
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 280 pnt
3. Qatar M-Sport WRT, 192 pnt
4. Qatar WRT, 184 pnt
5. Jipocar, 65 pnt
6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 63 pnt

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 december 2013 10:27 PM
  [ # 72 ]

van de voorpagina

Citroën racet 2014 door

2014 wordt een bijzonder sportief jaar voor Citroën. Voor het eerst in de geschiedenis neemt Citroën deel aan twee FIA-wereldkampioenschappen: het WRC met DS3 rally-auto’s en het WTCC met C-Elysée tourauto’s. Alle Citroën-rijders mogen hopen dat iets van die sportiviteit op hen afstraalt, zeker degenen die het splinternieuwe actiemodel DS3 Cabrio Racing bestellen.

Vanaf de eerste start in het WRC op 14 januari in Monte-Carlo tot de geblokte vlag aan het einde van de laatste race van het WTCC op 16 november in Macao, gaat Citroën Racing staat 306 intensieve dagen lang de strijd aan in twee wereldkampioenschappen met een totaal van 25 races. “We beginnen aan een uitdaging, niet alleen op het sportieve vlak, maar ook op het technische en het logistieke. Het hele team is erg enthousiast en creatief in het voorbereiden van het komende seizoen”, betoogt Yves Matton, hoofd van Citroën Racing. “Wij zijn heel blij dat we dit dubbele programma kunnen rijden. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden waarin de auto-industrie verkeert, genieten we het vertrouwen van PSA’s topmanagement en de steun van onze partners. We gaan vele landen bereiken in alle windstreken en we gaan zo veel meer mogelijkheden creëren om het merk Citroën te bevorderen en zijn Creative Technologie in de praktijk te laten zien.”

“We beginnen in geen van beide kampioenschappen vanaf nul. Onze ervaring in de rallysport en de keuze van de FIA voor de stabiliteit in de regelgeving betekenen dat we het WRC relatief ontspannen tegemoet kunnen zien. We hebben gekozen voor de bemanningen Kris Meeke met Paul Nagle en Mads Østberg met Jonas Andersson om ons te vertegenwoordigen in het Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Ons doel is om hun vooruitgang te ondersteunen, zodat zij zo vaak mogelijk voor de overwinning kunnen gaan vechten. Khalid Al Qassimi en Chris Patterson zullen ook een paar rondes van het WRC rijden, maar hun voornaamste doel zal het Rallykampioenschap van het Midden-Oosten zijn.”

“De uitdaging die ons in het WTCC te wachten staat, is ook zeer motiverend, maar over deze discipline moeten we nog veel leren. We hebben het gevoel dat we goed hebben gewerkt aan de Citroën C-Elysée WTCC, ook al hebben we geen echte basis voor vergelijking. De reglementen zijn nieuw voor alle concurrenten. Yvan Muller meent dat de auto goed ontworpen is, dus dat heeft ons gerustgesteld voor wat betreft de richting die we genomen hebben. We staan te popelen om tegen onze rivalen de weg op te gaan en daarvan de bevestiging te krijgen! Naast Yvan Muller en Sebastien Loeb, zijn we blij te kunnen bevestigen dat Jose-Maria López onze derde rijder wordt.”


DS3 Cabrio Racing

De inzet van Citroën in de motorsport komt ook tot uiting in haar producten, zoals de individueel genummerde, gelimiteerde editie van de Citroën DS3 Cabrio Racing. De vandaag onthulde Citroën DS3 Cabrio Racing is rechtstreeks geïnspireerd op het studiemodel dat dit jaar op het Goodwood Festival of Speed en op de Frankfurt Motor Show stond. Hij combineert alle kwaliteiten van de Citroën DS3 Racing met het plezier van open rijden door de DS3 Cabrio. Deze combinatie vormt een samenhangend geheel, onder meer door de geoptimaliseerde architectuur. De DS3 Cabrio Racing is slechts 25kg zwaarder dan de hatchback-versie, wat betekent dat de auto bijzonder agiel is.

Natuurlijk vind je hierin alle onderscheidende designelementen van de Citroën DS3 Cabrio, maar ook uitgesproken Racing-attributen. Hierbij kun je denken aan verchroomde, dubbele uitlaatpijpen en de echte carbon-afwerking op tal van carrosserieonderdelen, waaronder de diffusor, de skirts en de achterspoiler. Ook de cabine heeft een specifieke behandeling gekregen. Zo keert het exclusieve matte Moondust-grijs van de carrosserie ook op het dashboard en de middenconsole weer. Het dashboard beschikt ook over dezelfde kleur Crimson Red van de verticale strip over de portieren. Het exclusieve karakter van de Citroën DS3 Cabrio Racing wordt duidelijk weergegeven met de Citroën Racing handtekening op de hoofdsteunen van de voorstoelen en een genummerd identificatieplaatje aan de voet van de versnellingspook.

Prestatie vormt de kern van de Citroën DS3 Cabrio Racing. De 1.6-liter THP-motor, ontwikkeld door Citroën Racing, profiteert van de expertise van een achtvoudige wereldkampioen.

Afhankelijk van het onderwerp van je reactie, kun je die in een van de topics over het WRC, het WTCC of de DS3 Cabrio Racing plaatsen.

bron: persbericht Citroën Belux, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 19 december 2013 11:07 AM
  [ # 73 ]

Citroen is inmiddels druk aan het testen voor de aankomende Rally Monte Carlo:

http://www.youtube.com/watch?v=63KfSXEwI4w&feature=youtu.be

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 november 2014 05:09 PM
  [ # 74 ]

DS Belux heeft zojuist een persbericht verspreid waarin wordt bevestigd dat Kris Meeke en Paul Nagle ook in 2015 met een DS 3 aan het WRC zullen deelnemen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 januari 2015 05:58 PM
  [ # 75 ]

De Rallye Monte-Carlo vormt ook in 2015 de openingswedstrijd van het WRC. Naast de equipes Kris Meeke en Paul Nagle, en Mads Østberg en Jonas Andersson zullen ook de veelvuldige Monte-Carlo-winnaars Sébastien Loeb en Daniel Elena aan de start verschijnen. Alle DS 3 WRC voeren een nieuwe decoratie die 60 jaar DS viert.

bron: persbericht DS Belux

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook