Nou dat werkt kun je mooi ook nog fff een watertemperatuur metertje plaatsen
http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/3rd dash wiring/Water temp gauge.pdf
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Martin schreef:In mijn DS zit een alarmlichtschakelaar die ook nog werkt.
Nu blijkt er tussen de twee groene pijlen een rood plaatje te zitten met twee pijlen rechts en twee pijlen links. Dit moet haast wel voor de alarmlichten zijn.
Ik liep een schakelaar tegen het lijf met daarop twee pijlen omhoog en twee omlaag. Een driestandenknop zoals de parkeerlichtschakelaar. Deed mij vermoeden dat het een alarmlichtschakelaar is om voor- of achterknipperlichten aan te zetten? Kent iemand zo’n knopje en is dat dan origineel of namaak/aftermarket iets?
[Break 20 Familiale ‘71]

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DriverD schreef:Met 4 pijltjes.
Met HAZ (hazard, amerikaans)
Met driehoekBovenstaande 3 rechthoekige schakelaars, en
Met driehoek (afgeronde hoekjes aan schakelaar).
Even teruglezen dus…
Citroen!
ok ok iets precieser dan..je hebt het wel over 4 pijltjes, maar vraagstelling is dan misschien beter: met 2 omhoog en 2 omlaag, dat is dus dat vierde type alarmschakelaar, ok. En het werkt dan zoals parkeerlicht, dus ofwel voor ofwel achter? Die andere met HAZ of driehoekjes zijn immers aan/uit voor alle vier de hoeken ineens (zoals ook moderne auto’s). Misschien is mijn vraag wat logischer als ik erbij zeg dat mijn jaargang origineel geen alarmlichten heeft en ik uberhaupt nog nooit zo’n schakelaar in andermans auto heb gezien, laat staan in werking. Het leek me wel een veilig idee om alsnog in te bouwen.
[Break 20 Familiale ‘71]

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Alle alarmlichten werken als je de schakelaar met de 4 pijltjes bedient. Naar boven of beneden kantelen maakt niet uit.
Alarmlichten is altijd een goed idee. In Duitsland zelfs verplicht, ook op een oldtimer….
Citroen!
Aha kijk dat is dus toch anders dan ik dacht, bedankt voor je aanvulling! Waarom dan toch die driestandenschakelaar? Was dit het type knop dat aanvankelijk (=1972/73?) gemonteerd werd toen alarmlichten in zwang kwamen, en hadden ze bij Citroen een overschot aan parkeerlichtschakelaars ofzo…
En ja ik heb zelf ook wel eens knallend en ploffend naar/op de vluchtstrook gestuurd en dan zwetend met de linkerhand een snel afwisselende knipper links en rechts gegeven voor het idee, vandaar
[Break 20 Familiale ‘71]

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Waarom? Ja, dat is wel eens de vraag bij Citroën, zeker ten tijde van de laatste DS-en.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik heb ook een ‘electrisch’ probleem met mijn alarmlichten (wel niet verplicht voor oldtimer in belgië, maar heb toch liever dat ze werken als ik het schakelaartje aan zet, dan pinken ze alleen links, en zeer onregelmatig. Als ik gewoon apart de richtingaanwijzers bedien werkt alles nara behoren. Alle draadjes zijn ook aangesloten aan het schakelaartje.
Hieronder een deel van een stroomschema. Het is niet echt goed leesbaar, maar dat mag de pret denk ik niet drukken.
Zie kolom 12. De alarmschakelaar (53) heeft intern drie contacten. Van links naar rechts: eentje voor de linker knipperlichten, eentje voor de rechter knipperlichten en eentje voor het controlelampje. Wanneer alarmlichtschakelaar bediend wordt, worden alle drie de contacten gemaakt: de (knipperende) voeding vanaf het knipperlichtrelais (41) wordt verbonden met de verschillende knipperlichten en controlelampjes.
Als alles goed is aangesloten, en rechts knippert er niets, dan denk ik dat het contact in de alarmlichtschakelaar defect is. Je kunt dat controleren door de alarmlichtschakelaar uit te bouwen en met een multimeter door te meten. Zet de multimeter op het meten van weerstand. Op het moment dat je de alarmlichtschakelaar bedient mag er geen of nauwelijks weerstand zijn tussen de aansluiting voor de voeding en de overige drie aansluitingen.
Succes!

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ok, schakelaar is dus naar de wup, ik heb er eens alle stekkertjes van losgetrokken, alles netjes gekuist, contactspray, alles er weer netje op zoals het zat, en nu brand enkelhet lampje nog, maar knipperen doet ie al helemaal ni meer. Volgende vraag, waar vind ik nog zo’n schakelaar ???
(ondertussen wel rolgordels voor en achter gemonteerd,onderste carterventilatieslang vervangen, luchtfilter en naastliggende carterfilertje gereinigd…VUIL! was mooi voor vandaag)

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Bij het magazijn van de DS-club?
Citroen!
ubogaart schreef:Hieronder een deel van een stroomschema. Het is niet echt goed leesbaar, maar dat mag de pret denk ik niet drukken.
Zie kolom 12. De alarmschakelaar (53) heeft intern drie contacten. Van links naar rechts: eentje voor de linker knipperlichten, eentje voor de rechter knipperlichten en eentje voor het controlelampje. Wanneer alarmlichtschakelaar bediend wordt, worden alle drie de contacten gemaakt: de (knipperende) voeding vanaf het knipperlichtrelais (41) wordt verbonden met de verschillende knipperlichten en controlelampjes.
Als alles goed is aangesloten, en rechts knippert er niets, dan denk ik dat het contact in de alarmlichtschakelaar defect is. Je kunt dat controleren door de alarmlichtschakelaar uit te bouwen en met een multimeter door te meten. Zet de multimeter op het meten van weerstand. Op het moment dat je de alarmlichtschakelaar bedient mag er geen of nauwelijks weerstand zijn tussen de aansluiting voor de voeding en de overige drie aansluitingen.
Succes!
Vraagje: Ik heb ook een alarmlichtschakelaar met de 4 pijltjes en bij mij doen de richtingaanwijzers het ook van het contact af. klopt dit met dit schema? Logisch dat de alarmlichten het zonder contact doen, maar de richtingaanwijzers?

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
DriverD schreef:Bij het magazijn van de DS-club?
mja, jammer dat ze niets verzenden. Bijna 3 uur rijden voor zo’n schakelaartje vind ik ook niet echt snugger, maar misschien als ik ‘ooit’ nog iets nodig heb of veel tijd heb hebben ze trouwens geen onderdelenlijst? zou wel makkelijk zijn.
@DSpécial1970: het in mijn eerdere post afgebeelde schema is voor DS vanaf september ‘71. Aan jouw nickname te zien is jouw auto wat ouder. Bij de modellen van na sep ‘71 wordt de voeding naar de knipperlichten geschakeld door het contactslot. De voeding is afgezekerd door de zekering met de groengekleurde aansluitingen. Er vanuit gaande dat de knipperlichtaansluitingen voor en na sep ‘71 gelijk zijn, zou je door de “groene” zekering eruit te halen kunnen achterhalen of er voor de voeding van jouw knipperlichten een aparte draad is getrokken of dat er bij het contactslot e.e.a. is doorverbonden.

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
demuywo schreef:DriverD schreef:Bij het magazijn van de DS-club?
mja, jammer dat ze niets verzenden. Bijna 3 uur rijden voor zo’n schakelaartje vind ik ook niet echt snugger, maar misschien als ik ‘ooit’ nog iets nodig heb of veel tijd heb
hebben ze trouwens geen onderdelenlijst? zou wel makkelijk zijn.
Verzenden? Misschien in de toekomst.
Maar eigenlijk hebben we meer met liefhebbers die wel moeite willen doen voor hun auto en dus ook niet opzien tegen een stukje rijden voor onderdelen.
Citroen!