40 van de 52
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
   
Maus’ GSA - En we klussen weer verder… Pagina 52
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 31 juli 2017 09:41 AM
  [ # 586 ]
Maus schreef:
dirkvdmei schreef:

Meestal is de vulpijp gescheurd op de plek waar de nozzle van de benzinepomp met tanken de vulhals raakt, aan de achterkant dus. Dit is nauwelijks te zien. Het achterlicht verwijderen en het luik in de zijwand van de kofferruimte. Met een looplamp erbij en goed gevoel in de vingers, is het euvel vaak wel te vinden. Ook de slangen van de tankontluchting kunnen gescheurd zijn m.n.  onder de klemmen. Succes met zoeken.

Wat Wouter zegt over de motor zijn goede hulpmiddelen. Maar de basis moet zijn: een goed afgestelde ontsteking. Als die niet goed staat afgesteld, kun je prutsen wat je wilt, maar kom je nooit tot een goed resultaat.

Goed bekeken, met achterlicht er nog op. Maar niets bijzonders kunnen vinden. Het ruikt in dat luikje ook niet zo naar benzine, vreemd genoeg alleen met rijden. De dunne slangetjes naar het achterlicht allemaal doorgeblazen en het rare filterachtige dingetje laat blijkbaar ook lucht door. Weet niet wat dat doet?

Als je het achterlicht weghaalt (2 klemmen) heb je beter zicht en kun je overal bij.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 31 juli 2017 09:43 AM
  [ # 587 ]
Maus schreef:
Midfriesland schreef:

Een viercilinder knalt of hoest eigenlijk nooit, zelfs niet als
Ik gebruik het slangetje voor de econometer om het mengsel te controleren; slangetje van het potje en duim erop om af te sluiten. Gaat de motor duidelijk sneller lopen als je je duim eraf haalt? => te rijk. Gaat de motor duidelijk langzamer en/of onregelmatig lopen als het slangetje open is? => te arm. Gaat het toerental maar een fractie omhoog? => ok. Als het goed blijkt, check dan meteen ook even of het potje wel vacuum trekt.

Dit geprobeerd, de slang van zowel ontstekingsvervroeging als econometer trekken beide iets vacuum, maar hij reageert er vrijwel niet op.

Dit is O.K.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 juli 2017 12:05 PM
  [ # 588 ]

Timing zul je toch nog even moeten controleren.

De choke-klep hoort helemaal verticaal te staan met de choke ingedrukt. Half zetten is een lapmiddel. Het filter ertussen maakt nauwelijks verschil.
Ik zou gewoon nog even alle sproeiers uit de carb. halen, alsook de stationairsproeiers aan de zijkanten en de emulsiepijpjes die onder de bovenste twee sproeiers zitten, om schoon te maken. En als je alles eruit hebt, spuit dan meteen ook even álle gaten en gaatjes door. Ik doe dat door wat benzine in een stuk slang te zuigen, dat op het gaatje te drukken en dan met kracht de naft erdoor te blazen. Let op, het kan via een ander gaatje terug omhoog spuiten, dus houd wat afstand. tongue rolleye Doe het in dat geval een tweede keer met je duim op dat spuitgaatje want de pijpjes hebben meerdere uitgangen.

 

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 31 juli 2017 12:23 PM
  [ # 589 ]

Met de compressor erdoor zou ook een optie zijn wellicht? Niet teveel druk opbouwen ivm acc.pomp.
Zal deze nog even schoonblazen maar wellicht eerst het handboek er even bij zodat ik niet het verkeerde uit elkaar draai. Ik heb géén reserve pakkingen en de huidige zullen wel vergaan bij demontage.

@ Dirk, dan wil ik graag een keer gebruik maken van je aanbod, wellicht dat jij ook meer hoort aan de motor wat betreft het kloppende geluid. De bandenverkoper waar ik net was had veel interesse in de auto, zei dat het op een krukaslager of drijfstanglager lijkt, niet een kantelende zuiger. Ik weet zelf niet hoe deze dingen kunnen klinken.

De Michelin banden zijn overigens uit 2009, de Firestones uit 2005. Ik doe maar even m’n ogen dicht en ga zo nieuwe halen, gelijk 4 stuks om rondom dezelfde te hebben. Tevens zijn de achterbanden te breed (155) en die lopen tegen de benzine vulslang aan.
Even *slik* maar daarna fijn rijden.

Michelin krijgt nog wel een antwoord hierop, ik vind het nog steeds niet erg leuk dat ze relatief snel verdrogen. De Euromaster keek er echter niet van op.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 31 juli 2017 12:39 PM
  [ # 590 ]

Ik stuur je een PM.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 juli 2017 01:38 PM
  [ # 591 ]

155 Breedte past normaal gesproken wel, dus dan hangt de vulslang niet helemaal goed ...

Ik zou doorblazen met vloeistof. Effectiever dan lucht.
En als je ze hebt liggen dan zou ik de O-ringetjes van de stationairsproeiers en de stationairregelschroef even vervangen.

Er staat overigens maar weinig in de handboeken over de carburator maar de Weber is best een simpel ding. Zolang je de sproeiers niet door elkaar mietert kan er weinig fout gaan. Voor sproeiers schoonmaken hoef je zelfs geen pakkingen te vervangen, want alleen het dekseltje moet van de carb. om er bij te kunnen en de pakking daarvan kun je, tenzij die beschadigd is, rustig hergebruiken. Het deksel zit vast met een zestal schroeven. Daarnaast moet het pinnetje dat de choke iets open trekt bij vollast los worden gehaald (potje losschroeven en pinnetje loshaken) en dan zit het deksel alleen nog vast met het haakje van de choke (plastic spacertje/borging eraf wippen en dan loshaken). Let op dat je het plastic geleidertje, waar het haakje van de choke doorheen steekt, niet kwijt raakt, want dat ligt los zodra de pin uit het deksel is (tenzij het plastic afdekkapje er nog voor zit maar dat is vaak niet het geval). En vooral niks forceren want dan verniel je de plastic delen. Het is wat frutselen en uitzoeken maar niet moeilijk. Als je de handelingen eenmaal kent dan ligt ‘t dekseltje er in tien tellen naast.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9863
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 juli 2017 02:01 PM
  [ # 592 ]

Wat is de DOT code van die michelins?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 31 juli 2017 06:43 PM
  [ # 593 ]

Bedoel je het bouwjaar? 2009.

Heb net 4 nieuwe opgehaald bij OldtimerBV en deze gaan er morgenochtend onder. Deze zijn van productiejaar 2017, lekker vers.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 31 juli 2017 06:44 PM
  [ # 594 ]
Midfriesland schreef:

155 Breedte past normaal gesproken wel, dus dan hangt de vulslang niet helemaal goed ...

Ik zou doorblazen met vloeistof. Effectiever dan lucht.
En als je ze hebt liggen dan zou ik de O-ringetjes van de stationairsproeiers en de stationairregelschroef even vervangen.

Er staat overigens maar weinig in de handboeken over de carburator maar de Weber is best een simpel ding. Zolang je de sproeiers niet door elkaar mietert kan er weinig fout gaan. Voor sproeiers schoonmaken hoef je zelfs geen pakkingen te vervangen, want alleen het dekseltje moet van de carb. om er bij te kunnen en de pakking daarvan kun je, tenzij die beschadigd is, rustig hergebruiken. Het deksel zit vast met een zestal schroeven. Daarnaast moet het pinnetje dat de choke iets open trekt bij vollast los worden gehaald (potje losschroeven en pinnetje loshaken) en dan zit het deksel alleen nog vast met het haakje van de choke (plastic spacertje/borging eraf wippen en dan loshaken). Let op dat je het plastic geleidertje, waar het haakje van de choke doorheen steekt, niet kwijt raakt, want dat ligt los zodra de pin uit het deksel is (tenzij het plastic afdekkapje er nog voor zit maar dat is vaak niet het geval). En vooral niks forceren want dan verniel je de plastic delen. Het is wat frutselen en uitzoeken maar niet moeilijk. Als je de handelingen eenmaal kent dan ligt ‘t dekseltje er in tien tellen naast.

Ik ga dit een keer proberen. Heb ook nog een andere carburateur liggen, wellicht een idee om die eerst op te knappen.

Plan is om woensdag met de auto NL door te trekken. Morgen bandenwissel, en laatste dingetjes. Ik neem wel alle gereedschap mee om eventuele dingen te kunnen doen onderweg.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9863
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 juli 2017 06:58 PM
  [ # 595 ]
Maus schreef:

Bedoel je het bouwjaar? 2009.

Heb net 4 nieuwe opgehaald bij OldtimerBV en deze gaan er morgenochtend onder. Deze zijn van productiejaar 2017, lekker vers.

Ik vroeg het omdat ik een keer er veel te laat achter kwam dat een dealer michelins gemonteerd had die al 5 jaar ergens op een plank gelegen hadden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 02 augustus 2017 12:26 AM
  [ # 596 ]

In dit geval 2 jaar, lijkt niet onmogelijk. Ze worden natuurlijk niet geproduceerd wanneer wij ze nodig hebben, maar soms veel eerder. En liggen wegens weinig verkoop dan lang…
De nieuwe bandjes rijden véél beter! Eindelijk rondom Michelins. Kwam tevens een losse wiellager moer tegen, deze kon door de splitpen niet los, zonder splitpen met de hand los. Goed vastgezet en pen weer terug.

De benzinelucht lijkt(!) opgelost, ik heb het achterlicht verwijderd maar kon niets aan de vulpijp ontdekken. Wel zag ik dat het koppelstuk van de ontluchtingsslang vanaf de tank gescheurd was. Tussen de slang en het zwarte blok in. Vervangen en hierna gereden en veel minder benzine geroken, wellicht is het euvel opgelost.

Bij SlagerBV hadden ze nog 2 sets ontsteking verdeler en rotor liggen, beide sets meegenomen. Bij de speurtocht voor het rot lopen kwam ik onder andere een groene rotor en groen uitgeslagen contacten in de verdelerkap tegen. Nieuwe rijden iets beter, zeker nu ik weet dat er sowieso 2 werkende sets achterin liggen.
Stationair koud met een beetje choke resulteerde net in gelijkmatig rommelig lopen. Dus continu een vreemde vrotvrot—-vrotvrot—-etc. Alsof hij op 2 poten loopt? Ben benieuwd. Morgenochtend nog even de bougies controleren.

Warm iets minder problemen. Morgen een 2 daagse tourrit dus ik ben benieuwd.

@ Midfriesland, je sprak over een benzinefiltertje… Deze in de carb aan de voorkant achter de grote bout? Hier trof ik een leeg gat aan. Hoort hier zo’n zelfde kunststof busje als de eend? Vlak voor de carb, na de pomp, zit een gewoon filter dus ik maak me niet direct zorgen.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 02 augustus 2017 03:02 AM
  [ # 597 ]

De benzinelucht in een GS(A) doet zich voor bij geopende ramen. Het is de laatste paar dagen wat koeler ...

Achter de bout hoort idd een filtertje te zitten maar dat is nogal grof. Het extra filtertje dat reeds is geplaatst is een aanrader voor wie het nog niet heeft. Vervang dit wel tijdig. Er hangt ook nog een filter in het achtersubframe, na de brandstoftank.

En ga nu gewoon die sproeiers even schoonmaken, dan ben je wss van je ‘vrotvrot’ af. En controleer ook even of de elektronische afsluiter van de stationairsproeier wel goed opent en of de inlaten geen valse lucht trekken ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 02 augustus 2017 06:46 PM
  [ # 598 ]

Ik rij, tenzij het hard regent, altijd met ramen open. Net in Deventer geland vanuit Rotterdam, auto doet het goed. Loopt goed warm stationair heel goed, rommelt nog wat in lage toerentallen op vaste snelheid.

Rijd in de eerste trap gemakkelijk 120 weet niet of dit een goed teken is…?


Sproeiers zal ik vrijdag eens bekijken. Heb vanochtend de tekeningen ziten bekijken hoe hij uit elkaar moet.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 03 augustus 2017 11:58 PM
  [ # 599 ]

En weer terug in Rotterdam. Net onderweg de teller over de 195k zien gaan. Het bokken is minder geworden. Helaas blijft de koppeling hoog kreunen tijdens het koppelen, meestal. Niet altijd dus en dat maakt het vreemd. In eerste instantie dacht ik dat het vliegroest is op de platen, maar ik vrees toch dat de prise as droog is en de plaat herrie maakt tijdens het schuiven op de as, óf dat het prise as lager defect is maar ik weet niet wat daar de kenmerken van zijn.
Het is met ingetrapte koppeling zodra je de versnelling inschakelt en bij terugschakelen hoor je het soms.
Lijkt niet van het druklager te komen, maar puur wanneer de plaat en drukgroep een groot snelheidsverschil te verduren krijgen.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 04 augustus 2017 07:57 PM
  [ # 600 ]

Ik heb vroeger een GSA gehad die ook last had van een droog prise aslager. Meestal begon het nadat de motor goed op bedrijfstemperatuur was. Ik herinner me dat ik een keer moest inparkeren op een (te) krappe plek in Amsterdam tegenover een bomvol terras. Onder grote belangstelling van het aanwezige publiek en een hevig kreunende GSA uiteindelijk toch op zijn plek gekregen….

Profiel  
 
 
40 van de 52
« Eerste  < Vorige 38 39 40 41 42 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook