Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Waar komt het geluid vandaan?
Ik heb ook eens zoiets gehad, bleek dat de riem van de dynamo slipte. Lag uiteindelijk jammer genoeg aan de dynamo, niet aan de riem. Of ik dat geluid met een gillende gans moet vergelijken weet ik niet… Loopt er misschien iets aan bij een van de wielen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 227
- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Lastig te determineren waar het precies vandaan komt omdat ie het geluid alleen maakt als ik rij…Ik dacht ook aan dynamo/V-snaar of iets met een wiel (rem?). Hopelijk is het iets kleins. Wilde er vrijdag eindelijkw eer es een lange rit mee maken!

Totaal aantal Berichten: 440
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Maakt-ie het geluid ook in stilstand wanneer je het gaspedaal indrukt tot meer dan (pakweg) 2000 toeren? Anders zou ik het ook zoeken bij de assen/wielen, of daar iets aanloopt. Andere mogelijkkheid in dat geval is iets in de versnellingsbak, geeft-ie het geluid in 1 bepaalde versnelling, of in alle?
Enig idee vanuit welke “hoek” het geluid komt? Anders even iemand laten meeluisteren (vanaf de straat, rustig langsrijden).
Succes, Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Nee, dan maakt ie het geluid niet. Pas vanaf een km of 20, en soms tegen de 40, begint het gekrijs….

- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Het euvel is verholpen dus de CX klinkt niet meer als een speenvarken. Was wel een echte ‘head-turner’ maar niet op de goeie manier. Het bleek dat de wiellager rechtsvoor te weinig vet had en daardoor zo ging gillen. Afgelopen weekeinde heerlijk mee naar Limburg gezweeft. Wat rijdt ie lekker!!! Wordt alleen wel heel warm in de auto en komt bijna geen lucht door die kekke ventilatierondjes/bolletjes…

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Slechte ventilatie krijg je er standaard bij, bij een CX…
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De verwarming vind ik wel weer top, altijd lekker warm in de winter

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
ARKO is ook gratis!
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Daarom zijn die ronde roostertjes in de middenconsole later vervangen door grotere roosters. Sowieso zijn de vroege serie 1’s nog heter dan de latere (en ik vind de mijne ook al enorm warm worden, gewoon door het grote raamoppervlak). Maar had je geen airco dan?
Ben het met Arjan eens dat de verwarming prima is. Een echte winterauto dus, zo’n CX.

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Meen je? Probeer eens warme voeten te krijgen in een CX…

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sputnik schreef:Wordt alleen wel heel warm in de auto en komt bijna geen lucht door die kekke ventilatierondjes/bolletjes…
Doet de blower het wel?? Hoor je hem draaien met geopende motorkap en de auto op contact (blower op ‘aan’ en motor uit)?
Zo ja, gaat de recirculatieklep wel open? Die zit in de ‘koeltoren’ die naast het witte expansievaatje zit. De klep wordt bediend door een motortje dat vast kan zitten na lange stilstand. Klep niet open = geen frisse lucht!
Dus: schuif van de ventilator op ‘uit’, contact aan. Iemand even laten luisteren naast de koeltoren, dan de schuif op de 1e stand ‘aan’ en dan moet je de klep aldaar horen openen.
Even testen dus!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mulder schreef:Meen je? Probeer eens warme voeten te krijgen in een CX…
Echt geen probleem!
Bij wijze van spreken zweetvoeten in de winter, ik heb serieus wel eens de verwarming naar de voeten uitgeschakeld omdat het gewoon te warm werd in de winter bij de voeten.
Sterker nog bij mij lijkt het net alsof ik vloerverwarming heb
Een groot deel van de bodem is warm, volgens mij komt dat ook doordat ik buizen over de vloer heb lopen voor verwarming naar de voeten van de achterpassagiers. Ik weet niet of dat standaard is of alleen voorbehouden aan de luxere (serie 2) uitvoeringen.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als de blower het doet en je wel blower-lucht krijgt uit de roosters in de middenconsole, maar niet uit de ventilatierondjes aan de zijkanten dan zou het ook nog kunnen zijn dat de flexibele buizen los liggen. Althans, dat was mij mij het geval. Voel maar eens boven in in het dashboardkastje. Die koker moet aan beide zijden vast zitten. Idem natuurlijk aan de bestuurderskant maar daar is het wat lastiger te zien/herstellen.
Evengoed komt er niet veel lucht uit…

- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Ik ga binnenkort es naar die blower kijken want het is warm in de auto (en ik weet dat jullie zeggen dat dat zo hoort).
De auto is inmiddels getaxeerd door André Pisa op een mooi bedrag (€12.000!) en inmiddels weer fijne kilometers gemaakt. Hij rijdt ongeveer 1 op 8 op lpg. Vorig weekeinde ermee naar Halle bij Leipzig gereden. Dat ging heerlijk. Op zaterdag toen we even stilstonden roken we alleen ineens een ontzettende benzinelucht. Als je bedenkt dat na zo’n luchtje in januari onze renault 15 uitfikte…
Onder de auto lag een giga sloot benzine (sorrie Halle…). Gelukkig was er tegenover een garage. En ook erg fijn; het bleek een klein euvel. Het verbindende stukje benzineslang bij de benzinepomp had een scheur (ein riss im schlau). In no-time gefixt en daarna was het weer genieten (en zweten) als vanouds gelukkig!

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heeft die auto nog steeds die ‘mooie’ witte originele benzineslangen? Vervang die dan allemaal even, want die zijn schijnt al veel exemplaren fataal geworden. En dat zweten, wen er maar aan