1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
acculichtje hulp gevraagd
Agbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 19-04-2011

Gepost: 19 april 2011 01:14 AM

Hi,

Sinds ik mijn accu aan de druppelaar heb gehangen blijft mijn acculichtje branden. Gisteren en vanmorgen ging het lichtje nog uit als ik mijn lichten aanzette, maar nu niet meer, ook werken opeens mijn knipperlichten niet meer. Rijden doet ‘ie nog prima. Ik wil ‘m overmorgen als trouwauto gebruiken, maar wil dat eigenlijk zonder accuzorgen. wie weet wat het probleem zou kunnen zijn? Hulp gevraagd!

Alvast bedankt.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 19 april 2011 10:28 AM
  [ # 1 ]

Dat is een hele gekke.
Volgens mij moet je accu lampje branden als de motor uitstaat. Zodra hij gaat draaien en je generator stroom gaat leveren moet hij uitgaan. Het is dan ook eigenlijk geen accu lampje maar een alternator lampje. Als je je motor kunt starten is je accu goed. Als je knipperlichten niet werken maaar je kunt wel starten is je accu niet het probleem lijkt mij.

Wordt een spannende trouwdag.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2011 10:30 AM
  [ # 2 ]

check zekeringen. Als de regelaar geen spanning krijgt(zekering) dan regelt hij de dynamo niet en gaat het lampje niet uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 19 april 2011 12:22 PM
  [ # 3 ]

geen idee hoe het allemaal bij een ds zit, maar ik heb wel eens vergelijkbare problemen gehad.
Dat was het contactslot.

Probeer de volgende keer is wat aan het slot te rammelen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2011 01:13 PM
  [ # 4 ]

Dat kan ook nog. Als het contact aan is kan je meten of er spanning staat op het paarse schuifstekkertje op de regelaar.
Ja? dan moet er ook spanning op de uitgang EXC staan die naar de gele stekker op de dynamo gaat. Ja? dan moet de dynamo laden.
bij >1500 rpm moet de accu spanning naar 13,8 of meer gaan.
Nog steeds kan dan je lampje aanblijven want dat wordt uitgezet door een apart relais in de regelaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 19 april 2011 02:05 PM
  [ # 5 ]

Vervelend moment.

Ik heb ook eens zoiets gehad: het relais dat het lampje uitschakeld bleek door te hoge spanning (18 V) doorgebrand te zijn. Het lampje gaat dan niet uit. Het is een apart relais dat naast je spanningsregelaar in het zwarte kastje bij je accu zit. Ergens op clubsite in de technische artikelen over de electriciteit en spanningsregelaar staat er een schema en plaatje van.

Zoals Bogaard schrijft: meet je accuspanning met stilstaande en draaiende motor. Meet spanning ook bij hogere toerentallen, zeg 2500 rpm. Zit de laadspanning tussen de ongeveer 13 en 14.5 volt dan is je regelaar OK. Ook als het lampje niet uitgaat. Het lampje is alleen controle en doet verder niets (zit op apart relais zoals gezegd)
Je kunt er dan de trouwdag mee rijden en het later repareren: nieuwe regelaar of simpelweg het kapotte relais door een modern relais vervangen.

Als spanning te laag blijft: er gaat iets mis in met het laden (dynamo, regelaar, etc,). Controleer of alle draadjes goed aangesloten zitten. Als je accu nog goed is, dan kun je nog wel een aantal keren starten en rijden. Maar doe zo min mogelijk grote verbruikers (koplampen) aan. Zo kom je trouwdag ook wel door. Zorg eventueel voor reserve accu of (leen) een jumpstarter.

Wat dit alles met je knipperlichten te maken heeft weet ik even niet. Zoals gezegd: controleer zekeringen. Kijk schema na of die op zelfde zekering zitten. Als knipperautomaat stuk is, dan is die vrij simpel te vervangen.
Lijkt me niet verstandig om zonder richtingaanwijzers te gaan rijden.

Succes en hopelijk een goede dag morgen,

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 april 2011 02:26 PM
  [ # 6 ]
Hydro schreef:

Wat dit alles met je knipperlichten te maken heeft weet ik even niet.

Ik wel: het hele zaakje zit op de zelfde zekering.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2011 03:23 PM
  [ # 7 ]
Hydro schreef:

simpelweg het kapotte relais door een modern relais vervangen.

,

NEEN. Is een spannings afhankelijk relais.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 19 april 2011 07:56 PM
  [ # 8 ]

Agbo,

Omdat laadstroom lampje en richtingaanwijzers dus op zelfde zekering zitten heb je dus grote kans dat het die zekering is. Of andere storing in die groep (b.v. slecht contact of draadbreuk).
Maar dan moeten er ook andere elektrische componenten uit die zekering groep uitvallen.
Ik heb geen schema bij de hand dus je moet even zelf puzzelen met schema of instructie boekje om te zien wat er nog meer op die groep aangesloten zit.

Mmm, dat van spanning afhankelijke relais is een goede. Moet dus toch nog eens beter naar mijn oplossing kijken.

Succes met oplossen,

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2011 11:33 PM
  [ # 9 ]

Als het lampje kapot is, of de zekering/draad onderbroken, doet de spanningsregelaar het niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 20 april 2011 12:51 AM
  [ # 10 ]

Het laadstroom lampje blijft branden, dus het lampje zal niet kapot zijn Wink

En zelfs met kapot lampje kan de spanningsregelaar nog steeds functioneren. Voor meer info over het laadstroom circuit, zie het artikel “Electra start-laad circuit (werking)” op de DS club website.

Wel was mijn suggestie van slecht contact of draadbreuk misschien wat verwarrend: lees slecht contact van de “R” of “EXE” aansluitingen op je dynamo of spanningsregelaar. Bij slecht contact of breuk in deze aansluiting zou het relais van de het laadstroom lampje niet bekrachtigd worden en dan gaat het lampje niet uit.
Zorg ook dat de aard aansluiting van je regelaar (en accubak) goed is, maar dat zal wel, anders doet het lampje het ook niet.

Maar eerst moet Agbo maar eens kijken of de andere componenten van dezelfde zekering groep het wel doen, en zo ja, wat de accu laad spannings range is.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 april 2011 10:50 AM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:

Als het lampje kapot is,  doet de spanningsregelaar het niet.

Jawel hoor!

Het gaat dus om de BOB draad. Die moet spanning hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 20 april 2011 10:34 PM
  [ # 12 ]

Agbo,

We zijn zo langzamerhand wel benieuwd of je als iets gevonden hebt en of de DS morgen nog als trouwauto gaat rijden, met werkenden knipperlichten?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
snoek1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 21 april 2011 07:30 PM
  [ # 13 ]

Jongens, volgens mij heb ik hetzelfde probleem.
Het accu (laadstroom)lampje blijft branden als de motor loopt. De knipperlichten werken niet en ook de binnenverlichting gaat niet aan. Wel werken de knipperlichten wanneer je de schakelaar alarmlichten gebruik.
Ik heb 4 zekeringen en volgens mij op het oog zijn deze goed. Op welke is dit gezekerd, vanaf het spatbord gezien? Afgezien van geen knipperlichten en irritant oranje lampje vandaag heerlijk gezwoven.

DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 21 april 2011 07:49 PM
  [ # 14 ]

Ik pieker me helemaal suf, ik heb dit ook eens meegemaakt, maar dat is al lang geleden…
Als ik het me goed herinner, maar dat weet ik niet zeker, was het probleem verholpen nadat ik een andere dynamo gemonteerd had.
Misschien de moeite van het proberen waard, mits je aan een goed (leen)exemplaar kan komen.

Profiel  
 
snoek1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 21 april 2011 07:55 PM
  [ # 15 ]

zojuist de zekeringen eens bekeken. vanaf spatbordzijde gezien heb ik geel - blauw - rood - groen, waarbij groen aan de bovenzijde wel spanning heeft maar onder niet, en geel aan beide zijde geen spanning heeft. dit met lopende motor. iemand ideeën?

DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook