3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
acculichtje hulp gevraagd
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 21 mei 2016 09:15 PM
  [ # 31 ]

Hallo allemaal, ik heb mijn regelaar (gelijkstroom) opgeknapt en weer teruggezet. Volgens mij DYN en BAT omgedraaid aangesloten. Ging rijden, acculamp op dashboard bleef branden. Opeens ging hij uit en ik dacht prima! Bleek lampje kapot gegaan…want de accu is leeg. Staat nu aan de druppel lader.  Heb inmiddels de draden omgezet. Vreemd genoeg blijft nu het acculampje (heb er een nieuwe ingezet) branden terwijl mijn sleutel uit contact is. Iemand een idee??

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 mei 2016 09:39 PM
  [ # 32 ]

Regelaar intern gesloopt is het eerste wat in me opkomt….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 21 mei 2016 11:13 PM
  [ # 33 ]

Dag waterman, ik heb de draden omgezet inmiddels maar rook vanmiddag een vreemde geur, iets van rubber en bakkelietachtige geur. Tegen de avond de druppel lader erop en net ff gecheckt. Die geur ruik ik nog steeds, hij start wel gelijk. Heb niet gecheckt of de dynamo draaide, neem aan van wel. Maar ff de radio ingesteld en wilde toen weer starten. DOOD. Nu heb ik draden gecheckt,  alles zit goed. Alleen wordt tijdens laden dynamo bloedheet. Lijkt of de laadstroom direct naar de dynamo gaat ipv batterij. Denk dan, draden toch niet goed?!. Maar dynamo geeft die geur weer af en is bloedheet??. Ik vermoed dat ik de dynamo overbelast heb. Zou toch de boel omzetten naar wisselstroom,maar wil eerst weten wat er nu aan de hand os. Dus mocht je nog tips hebben? Graag

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2016 12:10 PM
  [ # 34 ]

Ik denk dat bij je vorige actie de regelaar kapot is gegaan en dat de dynamo nu steeds de maximale spanning geeft. Meet de spanning van de accu eens als de motor draait.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 mei 2016 12:13 PM
  [ # 35 ]

Als ik bovenstaande lees heb ik maar eén advies: Stoppen voor je auto affikt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 22 mei 2016 02:35 PM
  [ # 36 ]

Heb een brandblusser waterman Wink. Heb net accu gemeten,11,1v,is nu aan bijladen. Ik heb de dyn van de spanningsmeter gekoppeld overigens. Want toen deze erop zat was de voltage 6,5v (!). Inderdaad spanningsmeter stuk. Ik ga dan ook niet meer de voltage meten met een kapotte regelaar.  Balen doe ik wel,maar 1 geluk. Ik wilde al een wisselstroom dynamo erop zetten met een elektronische regelaar. Dat gaan we dus doen.  Ik ben alleen wel erg benieuwd naar het waarom de dynamo zo heet werd/wordt. Hij vraagt dus nu bij een kapotte meter stroom ?!. Hoe kan dat. Hij moet stroom geven aan de regelaar die vervolgens de accu weer laadt. Nu de dyn regelaar op volt staat (want vonkt behoorlijk als ik de draad er op leg,en logisch, want van 11 naar 6 volt is behoorlijk ) . Maar zou dat komen dat hij nu direct accuvolt krijgt op zijn afgifte Pool?  Als jij of een ander daar nog iets over kan zeggen,graag. Ben benieuwd.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 22 mei 2016 04:15 PM
  [ # 37 ]

Volgens mij maakt je dynamo inmiddels kortsluiting, als je zo doorgaat is je accu ook afgeschreven.

Auto niet achterlaten met aangesloten accu-bekabeling!

knuffel

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 mei 2016 04:43 PM
  [ # 38 ]

Ik vind het toch wat onduidelijk allemaal:

Ging rijden, acculamp op dashboard bleef branden. Opeens ging hij uit en ik dacht prima! Bleek lampje kapot gegaan…want de accu is leeg
Lampje kapot? of ging niet branden omdat er geen spanning meer was?

Volgens mij DYN en BAT omgedraaid aangesloten,Heb inmiddels de draden omgezet
Weet je zeker dat ze nu goed zitten?

Kan het zijn dat je toevallig de plus en min van de accu verwisseld zijn?
Heb je de kort voor de reparatie van de regelaar de accu opgeladen en misschien omgepoold door verkeerd om aansluiten? (ja dat kan!)

Wat je nog zou kunnen proberen is de dynamoriem even losmaken, kijken of ie dan vanzelf gaat draaien.
Dan krijgt ie kennelijk constant stroom en gaat als een motor werken.
Niet krachtig genoeg om de automotor aan te slingeren, maar wordt wel warm als ie niet kan draaien!

En ombouwen naar wisselstroom is wel even een klusje: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225355/P0/

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 22 mei 2016 08:18 PM
  [ # 39 ]

Dag Hans, Dank voor je reactie. Lampje ging stuk, brandde Door.  Dyn en bat nu goed, want die zaten verkeerd om. Nee, niet de Polen massa en plus omgedraaid. Ik ga niet (al is het wel het mooiste natuurlijk) de gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom. Ik heb een wisselstroom ducellier 7530B erin gezet. Ik heb een elektronische spanningsregelaar die ik in de oude spanningsmeter inbouw (zie ander forum http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1964074/ ). De spanningsregelaar oud heb ik overigens nog ff gemeten. De DYN geeft 12v af net als de BAT. Ook op de gelijkstroom dynamo stond 12v. Ik vermoed dat omdat dit komt doordat ik de bat en dyn had omgedraaid en hij is ‘doorgedraaid ‘. Voor nu dus nieuwe situatie: wisselstroom 7530B met nieuwe regelaar. Daar gaat *moet ik nog ff nakijken ) exc op exc,  + van de dynamo op dyn en op de min komt de oude ‘m’. Er zit alleen nog een palletje tussen de +en- waarvan ik niet weet waarvoor die is, jij?
Ik ga deze week verder.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 mei 2016 08:48 PM
  [ # 40 ]

Ik snap er nu echt niets meer van… Wat voor dynamo heb je nu nog in je auto? En wat voor regelaar?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 22 mei 2016 09:05 PM
  [ # 41 ]

Een foto kan misschien meer duidelijk op de zaak brengen.
Wat een mooi ding die DS van je, FREEK!!!!

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 22 mei 2016 09:52 PM
  [ # 42 ]

Er zat een gelijkstroom dynamo in maar NU zit er een wisselstroom dynamo in. Dit ff voor nu om de boel scherp te houden! Dank voor het compliment dat ik een mooie dame heb, top! Wat nu nog de uitdaging is om alles dan nu weer werkend te krijgen, inclusief een werkend lampje,want dat is waar dit forum gestart is is:
-op de wisselstroom dynamo zitten 4 aansluitingen, een +,- een exc en een palletje tussen de +/- met een raar tekentje eronder. Ik stuur dadelijk een foto!. Ik heb ipv de gelijkstroom regelaar nu een wisselstroom regelaar aangesloten. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 mei 2016 09:57 PM
  [ # 43 ]

Beste Freek, je weet dat de draadbundel voor een wagen met wisselstroom heel anders is dan die van een gelijkstroom hé? Heb je al die aanpassingen doorgevoerd ?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 22 mei 2016 10:05 PM
  [ # 44 ]

Beetje lastig om juiste formaat te kiezen, maar dit is de wisselstroom met desbetreffende aansluitpunten. Wat is wat?
Zelf denk ik :
+—>dyn
-> ?
Exc is exc
En wat is de middelste?

Afbeelding Bijlagen
2016-05-22 21.04.56.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 22 mei 2016 10:17 PM
  [ # 45 ]

Waterman, ik heb op basis van het andere forum alle aanpassingen gedaan. Ik heb een regelaar met 5 draden. Op de dynamo is het alleen nu zoeken wat DYN is. Is dat +, dat denk ik zelf wel. Is een dilke draad en ik heb een m7 en m5 asnsluiting, dus dik op dik en dun op dun. Ik heb het boek erbij en de wisselstroomschema’s gevolgd. Volgens mij moet het lukken. Wellicht heb je nog een tip om de zaak, voordat ik de motor start kan doormeten? Als het klopt moet Dyn nu geen 12v aangeven. Dat deed ze wel toen ik de zaak bat en dyn had omgedraaid bij de gelijkstroom situatie.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook