Ik heb een aanzienlijk verschil in hoogte zowel in de laagste als in de hoogste stand. In rijstand aan de linkerzijde komt ze maar liefst 8 cm hoger omhoog als rechts. Bij de achterwielen is het verschil 5 cm. Ik denk haast dat het lucht moet zijn omdat van het hydraulische systeem alleen de veerbollen en het voorraadvat los zijn geweest. Herhaaldelijk gynastieken lost het probleem niet op. Moet ik de oplossing zoeken in lucht of veerbollen met te weinig druk?
Gr. Martin
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Geen van beide, lijkt me.
Omdat bij zowel voor- als achteras het hydraulisch (veer-)circuit van linker en rechter wiel gekoppeld is, kán dat eenvoudig niet: bij communicerende vaten is de druk aan beide kanten gelijk. Er moet dus een mechanische oorzaak zijn.
Je tekst verwart me iets: “verschil in hoogte zowel in de laagste als in de hoogste stand”.
Als het verschil alleen bij hoogste en/of laagste stand voorkomt, en de auto dus bij de tussenliggende standen wel (min-of-meer) vlak staat, lijkt het mij dat de aanslagrubbers verdacht zijn.
Maar meteen daarna zeg je: “In rijstand aan de linkerzijde komt ze maar liefst 8 cm hoger omhoog als rechts.”
Tja, dan zijn de droplinks misschien verdraaid.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
@ Nitecoko: Je maakt me nieuwsgierig, wat zijn dat, “droplinks”?
Ik denk dat het handig is als TS vermeld of dit hoogteverschil zomaar ineens optreedt of dat dit gekomen is na een reparatie, bijvoorbeeld na werk aan de voorste draagarmen. Dat maakt meedenken makkelijker!
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
droplinks zijn de verticale verbindingsstangen links en rechts die de verbinding vormen tussen de torsiestang enerzijds en de tuimelaars waar de veercilinders tegen duwen anderzijds.
Er zit een stelmof omheen (de ene met linkse draad, de ander normaal) waarmee de lengte aangepast kan worden, net als bij de stuurstang. Door de ene kant langer of korter te maken dan de ander kan de auto schuiner of rechter gezet worden.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Mijn vraag roept meerdere vragen op ik zal proberen duidelijker te zijn. De auto is gezandstraald en daarna gespoten. Van het hydraulisch gedeelte is de handbediening weer gangbaar gemaakt. Verder is het voorraadvat en de veerbollen en de remleidingen los geweest.De torsiestangen en de droplinks zijn niet los geweest wel voorzien van nieuw vet.
In haar hoogste stand is het verschil minimaal. In haar laagste stand is het verschil waarschijnlijk te zoeken in de aanslagrubbers. In de rijstand is het echter zoals gezegd 8 cm voor achter 5cm.
In haar hoogste stand blijft ze bijna 24 uur aan de voorzijde omhoog.
Ik kan de droplinks wel verstellen maar voordat ik aan het restaureren sloeg stond ze perfect. Daarom wil ik het niet corrigeren op die manier.Maar waar zou nu het probleem kunnen zitten.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Martin
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Torsiestangen voorzien van nieuw vet: via de smeernippels, of losgemaakt?
M.i. zijn er verschillende oorzaken mogelijk:
1. (zoals reeds vermeld): verdwenen, losgeraakte of vervormde aanslagrubbers
2. (ook reeds vermeld): veranderde instelling van de moffen die je droplinks verbinden. Aan de rechter-(passagiers)zijde is dit een vaste afstelling: 198 mm (zie WPHB D410-1, 22C). Voor de linkerzijde wordt 199 mm aangegeven, maar met het veranderen van deze maat kun je een hoogteverschil links/rechts oplossen. Let wel: Alleen de mof aan de linkerzijde gebruiken om het verschil op te lossen. Daarna de wagenhoogte opnieuw controleren en zonodig afstellen (klem op stabilisatorstang)
3. Is je plaatwerk gestraald of is je chassis gestraald? Straalzand kan zich verzameld hebben op plekken die de mechanische of hydraulische werking frustreren.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik zet mijn geld op optie 3.
Citroen!
banden gelijk links en rechts ??
De vragen kan ik alsvolgt beantwoorden.
De auto is helemaal gezandstraald chassis en koets.
Aanslagrubbers zullen niet de oorzaak zijn wel verantwoordelijk voor het verschil in de hoogste en laagste stand.
Banden zijn gelijk.
Torsiestangen zijn niet los geweest. Vet ververst via nippel.
Zand lijkt mij ook de boosdoener te zijn echter waar kan het zoveel weerstand opleveren.
Ik zal de afstelling eens controleren volgens het WPH.
Bedankt voor het meedenken.
Gr. Martin
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor Martin is het een beetje mosterd na de maaltijd maar… zandstralen van hele auto’s wordt tegenwoordig niet meer gedaan door de serieuze restaurateur.
Reden: Zand (of ander straalmiddel) komt echt overal, ook daar waar je het niet wil hebben (holle ruimtes bijvoorbeeld, die daarna erg gaan roesten bij het samengeklonterde straalgoed). Je krijgt het nooit helemaal van de ongewenste plaatsen vandaan.
Een buurman hier had het motorblok van zijn motorfiets laten stralen. Zag er daarna als nieuw uit en liep al vrij snel vast. Achtergebleven straalmiddel had de oliecirculatie verstoord….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Wat is dan wel een juiste manier om het chassis schoon te krijgen DriverD?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Aan de buitenkant: Mechanisch (krabben, schuren) en eventueel chemisch ontlakken.
Binnen/holle ruimtes: Veel meer dan schoonspuiten kan je niet doen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De roestduivel is dus moeilijk dood te krijgen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ja, dat kun je wel zeggen. Sorry voor het kapen van het topic, wilde het graag weten.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hallo allen,
ik zit met een hoogteverschil voorkant - achterkant. De voorkant lijkt me in orde op het zicht, maar haar kontje staat zeker 10 cm hoger. Dient dit ook afgesteld met een of andere stang achteraan?
ciao,