Heb je dezelfde veercilinder met bijbehorende zuigerstang gemonteerd?
De vroege LHM’s hadden een iets andere veercilinder en zuigerstang als ik me niet vergis…
Als je zeker weet dat je niet iets vergeten bent te monteren kan ook nog zijn dat één van die zuigerstangen gebroken is. De rechter in dit geval omdat ie daar lager staat?
Of dat de linker toch niet helemaal op z’n plek zit.
De scheve achterkant doet waarschijnlijk mee vanwege de scheve voorkant.
Nog even over die lekkage, dit type voorveercilinder wil nogal eens lekken aan de bovenkant.
Dus het hoeft niet persé de lekzak te zijn…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vermoedelijk rust de veercilinder linksvoor niet goed op het chassis.
Bij vervangen van lekzakken gaat de auto nooit scheef staan.

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Dank Hans voor je reactie,
Ik heb dezelfde veercilinder teruggeplaatst.
Een breuk in de rechterveerstang lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat ik deze niet heb losgehad.
Zou erg toevallig zijn als deze zou zijn gebroken bij de reparatie links voor.
De lekzak was inderdaad niet lek.
Als de veercilinder lek is zou dat een (haar)scheur moeten zijn boven het punt waar de lekzak zit bevestigd.
Dat is afwachten of hij nog steeds lekt na hermontage van de lekzak.
Onjuiste montage van veerstang links is bijna onmogelijk. De stang steek ik in de zuiger en de onderkant rust op de schotel en zit vast met borgpen.
Zou het kunnen zijn dat ik de stabilisatorstang rechts ook moet doorsmeren? Lijkt me onwaarschijnlijk omdat het geheel een stijve verbinding is.
gr
Peter

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Dank Vlietmansje,
Ik heb de veercilinder helemaal naar boven geschoven, tot het punt waar de twee borgbouten exact in de uitsparingen in de veercilinder passen.
De veercilinder zit goed gemonteerd.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De borgbouten mogen de cilinder niet fixeren. Als het systeem drukloos is en de wagen helemaal plat moet de cilinder speling hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De borgbouten mogen de cilinder niet fixeren. Als het systeem drukloos is en de wagen helemaal plat moet de cilinder speling hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Dank je Jantje,
Ik heb de borgbouten wel strak tegen de cilinder vastgezet.
Zal ze iets lossen zodat de cilinder speling houdt.
vr gr
Peter
thiep00 schreef:.
Een breuk in de rechterveerstang lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat ik deze niet heb losgehad.
Die kans is inderdaad erg klein, maar mijn broer (ook met ‘67er) heeft dit toevallig recent meegemaakt.
Zonder sleutelen, gewoon spontaan. Bollen zijn ook nooit leeg geweest.
Je kan wel in je achterhoofd houden als je echt geen andere oorzaak kan vinden…
Ben wel erg benieuwd wat het nou zou kunnen zijn…
Veert ie ook stroever aan één kant? (wielophanging?)
Kan het zijn dat de stabilisatorstang gebroken is? (al zou ik niet weten waarom de auto dan scheef gaat staan)












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een stabilisator stang breekt niet. Ik denk jantje’s voorbeeld.
O en de U vormige veer fixeert de achterveerstang in de kom. Je moet het uitstekende eindje even krom meppen zodat ie er niet meer uit kan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Allen bedankt voor jullie reacties.
Heb zojuist Jantjes en TT team advies gevolgd.
Veercilinder borging gelost en iets speling gegeven.
Daarna hoogteverschil weer opgemeten onder voorste kriksteunen.
Links staat nog steeds 2,5 cm hoger dan rechts, zowel voor als achter. In laagste, hoogste en rijstand is verschil steeds 2,5 cm.
De borgveer achter had ik “geborgd” door uiteinde na montage iets krom te buigen.
Als ik het systeem drukloos maak kan ik de veerstang links voor vrij bewegen, blijft niet haken, vastzitten en is ook niet gebroken.
Ik kan geen oorzaak vinden.
Toch maar via stelmof aan stabilisatorstang links voor proberen hoogte gelijk te krijgen?
Alvast bedankt voor de goede tip.
Gr
Peter












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die kriksteun is niet het meetpunt. Ik dacht dat je officieel onder de verstevigingsplaat op de hoeken moet meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Ik heb op verschillende punten gemeten.
Kriksteunen voor, onderkant chassis en achter bij de spatschermen boven hart van het wiel.
Overal hetzelfde verschil gemeten.
Het is geen vraag of het verschil bestaat. ook optisch is het duidelijk zichtbaar als je voor of achter de auto staat












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Ik vind het alleen zo vreemd dat het opeens optreedt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Ik begrijp er ook niets van.
Heb vaker veercilinders los gehad, nooit dit gevolg meegemaakt.
Auto veert links en rechts ook soepel.
Nu maar eens kijken of het met de verstelling van de mof op te lossen is.
Paardemiddel?
Gr
Peter

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 12-02-2007
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Ik heb de stelmof links zes slagen verdraaid.
Hoogte is nu perfect gelijk aan linker en rechterkant.
Vreemd geval, maar zo op het oog opgelost.