2 van de 26
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2011 12:03 AM
  [ # 16 ]

Ik heb geen 123 ignition ( meer), ben terug gegaan naar de oude trouwe Ducelier punten ontsteking.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2011 01:54 AM
  [ # 17 ]
Egbert schreef:

De minimum, maximum en default klep opening.
Is van belang voor rijden als de lambda sonde nog koud is en geen signaal geeft. Ook voor het starten van belang.

Lopen er dan geen 4 fraden naar de sonde? Normaliter zijn er 2 voor het verwarmingselement, voor als de motor nog koud is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2011 11:37 AM
  [ # 18 ]

Klopt er lopen 4 draden naar de sonde: 2 voor het signaal en 2 voor electr opwarming. Ik neem aan dat dat ook een beetje tijd kost.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43022
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 mei 2011 11:43 AM
  [ # 19 ]

Sondes bestaan er in vele soorten. Een sonde kan van 1 draad voorzien zijn, van 2 draden of van 4. De sonde met opwarming is natuurlijk de mooiste, maar de meeste auto’s hebben die niet en zijn gewoon voorzien van een sonde met 2 draden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2011 11:53 AM
  [ # 20 ]

Mijn simpele saxo heeft er 4.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43022
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 15 mei 2011 11:57 AM
  [ # 21 ]
Egbert schreef:

Ik heb geen 123 ignition ( meer), ben terug gegaan naar de oude trouwe Ducelier punten ontsteking.

Interessant! Waarom als ik vragen mag?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2011 04:45 PM
  [ # 22 ]

De eerste ervaringen zijn binnen:

Starten is nog een probleem, zowel koud als warm.
Verder rijdt het prima. Bij gas geven zorgt het vacuum dat het mengsel even iets rijker wordt, dat maakt hem een stuk feller. Verder is het leuk om te zien dat tijdens het rijden de gaskraan voortdurend regelt en de Lambda waarde steeds bijgestteld wordt.
Start probleem moet ik nog over nadenken:
Ook bij stationair draait het systeem zgn closede loop. dwz dat ook dan de hoofregelaar in de 123/LPG voortdurend bijgesteld wordt ahv lambda. Dat maakt dat het verdraaien van de stationair schroef op verdamper weinig uit maakt, wordt gelijk bij geregeld door de hoofregelaar. Maar als je start dan gaat de hoofdregelaar op de ingestelde default waarde.
Oplossing?? : Bij langere rit uitmaken wat een goede default waarde is ( gemiddelde stand hoofdrgeleaar 123/LPG, lijkt nu op 55% te zitten). Dan met de PC tijdelijk min=max=default allen op deze waarde zetten ( daarmee zet je in feite de 123/LPG vast), dan stationair goed afstellen met stationair schroef op verdamper en daarna de goede waarden in 123/LPG weer ingeven.
Jammer dat de jongens van 123 hier niets over zeggen in hun boekje.

 

waterman schreef:
Egbert schreef:

Ik heb geen 123 ignition ( meer), ben terug gegaan naar de oude trouwe Ducelier punten ontsteking.

Interessant! Waarom als ik vragen mag?

Mijn 123 ignition is een keer nat geworden door een lekke radiator. Doordat de print niet geseald is, heeft dat aanzienlijke schade aan de print gegeven. Dit heb ik zelf gerepareerd ( printbanen gerepareerd en een nw IC). Sindsdien geeft hij soms storing. In mijn ogen een kunstfout dat ze de print niet geseald hebben. Tja en een paar keer stil staan en weer rijden na terug zetten Ducelier, geeft geen vertrouwen. Zeker als je vrouw een keer op vakantie bij een storing zei: “nooit meer op vakentie met een DS”. Daar is ze over heen, maar risico op storing wil ik niet meer lopen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 15 mei 2011 06:42 PM
  [ # 23 ]

Herkenbaar probleem, ik heb ook zo’n vrouw Smile
Gelukkig heeft het vakantie vieren per DS ook zo veel leuke kanten, dat ze de incidentele probleempjes voor lief neemt. Ik hou van haar!

Omdat ik een beetje een knoppen-freak ben en (dus) ook een 123/LPG overweeg, lees ik je ervaringen met aandacht; hoe meer details, hoe liever het me is!
Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal wat er precies mis gaat tijdens het starten, en hoe dat evt samenhangt met de closed-loop operation gedurende stationair lopen. Als je probeert te starten (aanname dat je dat zonder gaspedaal doet) is het mengsel dan te rijk of juist te arm? Geeft de lambda-sensor daar een aanwijzing voor? En zou dat dan ook niet de functie van de default-setting zijn? Kennelijk niet, want waarom zou je anders max=min=default moeten zetten? Maar dan komt weer de vraag: wat is dan wél de functie van de Default-waarde, m.a.w. wanneer/onder welke condities wordt die instelling dan gebruikt?

Ik neem aan dat je nu steeds de laptop aan boord hebt. Is er ook een mogelijkheid een lambda-indicatie (meterje o.i.d) rechtstreeks aan te sluiten? Kun je het mengsel ook (via de laptop) verrijken / verarmen?

V.w.b. de 123-ontsteking: lullig probleempje, en insealen zou natuurlijk voordelen hebben, hoewel warmte-afgifte vaak een issue wordt.

Voor beide issues geldt: als je met je verhaal bij Albert de Gier aanklopt zou het me verbazen als er niet een geschikte oplossing geregeld wordt. Een nieuwe printje zou je dan evt. zelf kunnen insealen.

Succes!
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2011 08:27 PM
  [ # 24 ]

Oscar,
de stationair schroef van de verdamper moet je klassiek afstellen nadat je de hoofdscchroef hebt afgesteld. Logisch want de hoeveelheid gas die je krijgt bij stationair loopt zal bij een bepaalde stand van de stationair schroef beinvloed worden door de hoofdschroef.
Met de 123/LPG is de “hoofdschroef” variabel geworden. Hoe vind je dan een goede afstelling van de stationair schroef van de verdamper.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat bij starten de 123/LPG naar default gaat ( klopt ook als ik op de laptop kijk).
Nu mijn veronderstelde afstel protocol ivm starten:
Ik moet zorgen om goed te starten dat mijn stationair mengsel goed staat afgesteld als de 123/LPG in default stand staat. De enige manier om de 123/LPG langere tijd in default te zetten is door hem zo te programmeren dat min=max=default, want dan regelt hij helemaal niet meer. Als hij langer in default staat, dan kan ik de stationair schroef van de verdamper afstellen.
Ik weet niet of dit de oplossing is. Wordt nog een tijdje experimenteren.

Overigens weet ik niet wat er mis gaat nu bij starten ( te arm of te rijk), de uitlezing van de lambda is niet zo snel dat je dat kan aflezen.

Ben er ook al achter dat ik de laptop op batterij moet houden en niet via een adapter van sigaretten aansteker moet voeden. In dat geval loopt laptop vast. Mogelijk is de USB van de 123/LPG niet voldoende galvanisch gescheiden?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 mei 2011 09:17 PM
  [ # 25 ]

Is het niet zo dat je de stationairschroef moet laten staan zoals het voor die tijd was? Het apparaatje vervangt alleen de hoofdkraan in de slang. In het pdf-je op de 123-site lees ik dat er al fabrieksinstellingen in staan voor min, default en max. Wijkt de default erg af van de 55% die jij onder het rijden afleest? In dat geval zou je de default zelf op 55 moeten zetten en zou de motor (zonder lambda signaal) moeten starten als voor die tijd. Voor het opnieuw afstellen van de stationairschroef zou je,zoals je zelf aangaf, alle waarden op 55% moeten zetten.
Ik vind dit wel heel interessant om te volgen, 300 euro incl. sonde is nog niet zo gek..

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2011 09:38 PM
  [ # 26 ]

Fabrieks instelling was:
26/35/55

Ik heb hem nu staan op:
35/55/65.

De oorspronkelijke stationairschroef instelling ben ik inmiddels kwijt.

Ik ga eerst wat meer rijden om te kijken of default inderdaad 55 moet zijn, daarna stat.schroef verder afstellen.

Blijft een leuk en spannend ding

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 15 mei 2011 10:04 PM
  [ # 27 ]
Egbert schreef:

Ik ga eerst wat meer rijden om te kijken of default inderdaad 55 moet zijn, daarna stat.schroef verder afstellen.

De default waarde heeft bij warme motor toch geen invloed meer ?.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 mei 2011 10:24 PM
  [ # 28 ]

De default waarde heeft bij warme motor toch geen invloed meer ?

Klopt, rijden doet hij wel, maar het gaat om het starten als er nog geen bruikbaar lambdasignaal is.
Als de defaultwaarde op 35% staat terwijl hij ongeveer 55 nodig heeft kan het wel kloppen dat ie lastig wil starten.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2011 10:53 PM
  [ # 29 ]

Ik ben van plan om als default in te stellen de gemiddelde waarde van de klepopening bij constante snelheid. Kwam op die manier bij een wat korter rit vandaag op de 55.

Dit is wat er in het boekje staat:
“Het hele tuning proces is niets anders, dan het vinden van de juiste MINIMUM-, DEFAULT- en MAXIMUM- waardes.
Als de motor warm is én in closed-loop, kan je eenvoudig de DEFAULT waarde aflezen. Vijf of tien procent daaronder is een goede start-waarde voor MINIMUM.
De MAXIMUM waarde kan alleen gevonden worden door al rijdend maximaal vermogen te vragen : de 123\LPG zal ook in dat geval nog steeds de regeling in ‘closed-loop’ moeten houden.”

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 16 mei 2011 01:11 AM
  [ # 30 ]

Wat ik me nou afvraag: zou dat spulletje ook op mijn Engelse auto werken? Als ik heel zuinig rijd haal ik de 1 op 4, maar hij heeft wel de Necam mengventielen met de rol met V naad welke de hoeveelheid gas bepalen tussen de carburateur en het spruitstuk. Waterman weet welke ventielen ik bedoel.

Deze ventielen zitten gekoppeld aan de smoorkleppen as en zijn heel precies af te stellen. Bij zo’n normaal mengstuk zoals op de meeste DSsen zit is dat totaal anders geregeld.

Profiel  
 
 
2 van de 26
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook