21 van de 26
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 30 oktober 2013 02:07 PM
  [ # 301 ]

Van het weekend het systeem aangseloten. Ik heb wel speciale AMP superseal connectoren gebruikt voor de lambda sonde en de voedingsaansluiting.
Sonde aansluiting:

en de bijbehorende connector naar de regelunit:

Dit zijn echt waterdichte connectoren, zelfs de draadjes zijn met silicone plugjes afgedicht in de connectoren die ook al een rubberen afdichting hebben.

Het schema heb ik hier op aangepast:

De ervaringen:
Ik kreeg het mengsel niet rijk bij stationair. Dat klopte ook met eerder gemeten waarden. Met de stelschroef op de verdamper kon ik dit verbeteren.Het verschilwaarden tussen het rode lampje (rijk) gele lampje (goed) en groene lampje (arm) zijn erg klein, soms branden ze kort alle drie tegelijk als snel van arm naar rijk wordt geregeld.
De regelunit regelt nu!
Op het test/drive kastje kan ik de regelwerking zien. Gaat wel snel, 2x per seconde correcties.
Zijn dit ook jullie ervaringen, Egbert en JanO?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 oktober 2013 04:53 PM
  [ # 302 ]

Mooi zo’n waterdichte connector,
waar koop je die?

Oscillatie van 2 maal per seconde is prima, mag zelfs sneller ( 100-200 msec ben ik in div stukken tegen gekomen)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 oktober 2013 07:05 PM
  [ # 303 ]

http://www.rdae.nl/multistekkers/seal-connectors/

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 31 oktober 2013 02:33 PM
  [ # 304 ]

Ebay:
http://www.ebay.nl/itm/200741369972?var=500054189433&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
(minder verzend/behandelkosten voor kleine hoeveelheden)

Snel oscilleren betekent dat de stappenmotor continu op en neer regelt wat mij niet goed lijkt vwb slijtage van de bewegende delen. Iets meer demping in de regeling zou handig zijn; als de motor stationair draait kan de regelaar stilstaan.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 31 oktober 2013 05:59 PM
  [ # 305 ]

Het principe van een niet proportionele closed loop regeling is dat het steeds in beweging is. De ouderwetse aan/uit kamer thermostaat is ook steeds aan het schakelen. Een klassieke spanningsregelaar voor de dynamo is ook zo’n voorbeeld, dat soms wel met 1000Hz staat te trillen
Een stappenmotor is koolborstel vrij en slijt daarom heel weinig hoor.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 09 januari 2014 02:45 PM
  [ # 306 ]

Ik rijd er nu al weer een poosje mee en 2000km, maar het ‘jutteren’ bevalt mij niks.
Bij stationair wisselt het toerental op en neer, zo’n 2x per seconde.

Bij constant gas zou toch geen klepverandering plaats moeten vinden?

In regeltermen ‘oscilleert’ de regeling zodat die gedempt moet worden met een I (integraal) factor met een tijdsconstante, zodat bij ‘vast gas’ de uitsturing naar de klep een stabiele eindwaarde krijgt zolang de meetwaarde niet verandert, totdat een gas beweging de meetwaarde verandert.
Ik denk dat de tijdsconstante van de PID regeling te klein is ingesteld. Hij regelt veel te snel en dat hoeft echt niet.

Daardoor regelt het systeem ‘tegen zich zelf in’, op het moment dat de L-sonde te arm meet gaat de klep (te ver) open. Pas als de L-sonde dat (te) rijk mengsel meet stuurt het de klep weer dicht(er) waarop de L-sonde een te arm mengsel meet waarop de klep weer open gaat…. enzovoort. De terugkoppeling is te traag voor de reactie snelheid van de regeling.

Daarbij komt ook dat de afstand van de klep tot de lambda sonde bij mijn IE extra groot is t.o.v. een carbu. Dus een nog tragere terugkoppeling

Er zou dus een stabiele eindstand moeten komen waarbij de gewenste mengsel-verhouding bereikt is en pas bij een gaspedaal wijziging opnieuw een aanpassing volgt naar een nieuwe stabiele eindwaarde (=klepstand).

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de regeling trager in te stellen zodat naar een eindwaarde wordt geregeld? Toch maar een eigen regelaartje maken mbv Arduino of zo?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 09 januari 2014 03:08 PM
  [ # 307 ]

Jammer dat het niet bevalt.

Als je toch zelf gaat programmeren, dan kan je ook maken dat hij bij stationair naar een vaste stand gaat ( zo doet de 123LPG dat ook)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 09 januari 2014 08:33 PM
  [ # 308 ]

Dat wisselende stationaire toerental herken ik helemaal niet. Direct na de koude start is het zeer regelmatig en stabiel. Ik kan met de koude motor gelijk wegrijden zonder dat ik bang hoef te zijn dat de motor afslaat.
Misschien verwacht je teveel van het Emmegas systeem. Het is een heel simpel systeem met alleen aansturing van een smalband lambdasonde die als een soort aan/uit schakelaar werkt. Simpel, maar een grote vooruitgang met een vaste kraan. Als je dit hebt ga je natuurlijk wel denken over hoe het zou zijn als de regeleenheid ook aangestuurd kan worden door een gaskleppositiesensor, vacuüm, toerental, temperatuur, luchtmassameter enz. Als je de lpg ook nog rechtstreeks per cilinder in de inlaat kunt spuiten, dan kom je al aardig in de buurt van een soort G3 installatie. Kan ook wel, maar is een factor tien duurder….

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 10 januari 2014 06:25 PM
  [ # 309 ]

De wisselende toerentallen herken ik alleen bij de koude start op LPG. Dan lijkt de motor maar niet op gang te komen. Sinds ik echter op benzine start en dan met het uit de garage rijden om zet naar LPG, heb ik geen enkel probleem meer. Ik denk dat de Lambdasonde dan voldoende is op gewarmd om de regeleenheid goed aan te sturen.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 10 januari 2014 07:52 PM
  [ # 310 ]

Dat is alleen vervelend met een conventionele installatie omdat je dan ook voor het wegzetten eraan moet denken om naar benzine te schakelen (zodat de carb zich met benzine vult).

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 11 januari 2014 01:15 PM
  [ # 311 ]

Oh, dat doe ik niet eens. Ik zet voor de koude start om op benzine, de choke aan en dan de starten. Binnen mum van tijd is de carburateur gevuld en slaat de motor aan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43021
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 januari 2014 01:17 PM
  [ # 312 ]

Waarom monteer je geen lambdasonde met een verwarmingselement? Die hebben alle moderne auto’s nu.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 12 januari 2014 10:59 AM
  [ # 313 ]

Deze heeft ook een verwarmingselement, maar ik heb deze niet aangesloten. Is, gezien de ervaringen, nu een optie om juist wel te doen!

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 12 januari 2014 01:05 PM
  [ # 314 ]

Tsja, dat verklaart een boel. Ik had die draden in eerste instantie ook niet aangesloten, maar na een paar dagen wel en dat scheelde heel veel. De sonde wordt zonder wel snel warm, halve minuut of zo, maar juist bij het koude starten is dat te laat. Wel merk ik dat ik bij een koude start het gaspedaal helemaal tot op de bodem moet intrappen en ietsje langer de startmotor moet laten draaien. Tegen de tijd dat de vering om hoog is gekomen loopt de motor mooi. De rest van de dag is het startknop aanraken: lopen, ook zonder gaspedaal intrappen.
Overigens heb ik ook een 123-onstekeing, misschien scheelt dat ook wel.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 13 januari 2014 02:17 PM
  [ # 315 ]
JanO schreef:

Dat wisselende stationaire toerental herken ik helemaal niet. Direct na de koude start is het zeer regelmatig en stabiel. Ik kan met de koude motor gelijk wegrijden zonder dat ik bang hoef te zijn dat de motor afslaat.

Ik weet niet wat voor motor jij hebt, maar ik wijt dit verschijnsel aan de langere mengsel-weg (klep tot sonde) van mijn IE-motor.

JanO schreef:

Misschien verwacht je teveel van het Emmegas systeem. Het is een heel simpel systeem met alleen aansturing van een smalband lambdasonde die als een soort aan/uit schakelaar werkt. Simpel, maar een grote vooruitgang met een vaste kraan.

Dat denk ik niet, aan/uit betekent dan regelklep dicht/open? Het is volgens mij een analoog signaal waar de regelaar een stappenmotor aanstuurt die heel veel standen kan aan nemen. Een kleine meetwaarde verandering zou zo een kleine stappenmotor-stap moeten geven. En daarbij ook tot een rustwaarde (=eindstand) moeten komen.

JanO schreef:

Als je dit hebt ga je natuurlijk wel denken over hoe het zou zijn als de regeleenheid ook aangestuurd kan worden door een gaskleppositiesensor, vacuüm, toerental, temperatuur, luchtmassameter enz. Als je de lpg ook nog rechtstreeks per cilinder in de inlaat kunt spuiten, dan kom je al aardig in de buurt van een soort G3 installatie. Kan ook wel, maar is een factor tien duurder….

Die gasklepsensor hoeft volgens mij dus niet als de regeling beter instelbaar zou zijn.
Het is toch niet logisch dat de regeling op en neer blijft bewegen als de gasstand gelijk blijft?

Ik kan ook niet zien of hierbij de stappenmotor weinig of veel (open/dicht) beweegt?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
21 van de 26
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook