Hallo,
Ik rijd in een DS20 uit 1973 bijna dagelijks met zeer veel plezier.
Maar, als ik bochten neem en vooral als ik rechts ga dan hoor ik een raar geluid,doek doek doek en dat steeds harder en sneller. Kan iemand mij vertellen wat dat eventueel kan zijn en hoeveel werk dat is.
Groetjes,
Marc





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk slijtage in de homokineet in de rechter aandrijfas. Kan je meestal nog behoorlijk lang mee door rijden trouwens.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De kruiskoppeling bedoel je. is een APK eis. en wordt erger en dan wordt het uit eindelijk ook gevaarlijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het kan meerdere oorzaken hebben.
In het simpelste geval raakt je middendemper de longeron.
Dit was bij mij eens het geval. ops:
Het volgende is wat gecompliceerder, het zou je aandrijfas kunnen zijn.
In dat geval hoor je de kogels in het tripoide huis.
Het kan ook nog een fuseekogel zijn.
Je zou de voorwielen vrij van de grond moeten zetten en dan met je handen op kwart over drie
proberen de speling te voelen.
Misschien heeft iemand anders nog een beter idee.
Groeten Peter.












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. zie boven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:De kruiskoppeling bedoel je. is een APK eis. en wordt erger en dan wordt het uit eindelijk ook gevaarlijk.
Nee, ik bedoel de homokineet. Het is een dubbele kruiskoppeling (wielzijde) namelijk.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een dubbele kruiskoppeling is geen homokineet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik dacht dat de term homokineet staat voor een koppeling met kogels in banen die alle kanten op kan bewegen tot een bepaalde grens.












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
juist en een dubbel kruis heeft geen kogels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10500
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is iets minder simpel. Vanwege de centrale kom en kogel bij de dubbele cardan zijn de hoeken van beide uiteinden ten opzichte van het middenstuk gelijk. Daardoor werkt hij als een homokineet (=beide zijden dezelfde snelheid, dit in tegenstelling tot mijn eerste eend die aan de wielzijde een enkel kruis had)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
TS schrijft dat hij het kloppende geluid hoort als hij een bocht naar rechts neemt. Dus komt de meeste druk op de linkerkant van de wagen, ik denk dat de linker aandrijfas (dubbele kruiskoppeling) aan vervanging toe is. Ik zou hem vervangen door een goede gebruikte. Niet veel, maar wel smerig werk.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:een dubbele kruiskoppeling is geen homokineet.
Zoals al beschreven: “homokineet’ betekent dat de beide uiteinden van de as even snel draaien, ook in een bocht. Een dubbele kruiskoppeling doet dat perfect en is dus per defenitie een homokineet.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een enkel kruis heeft ook gelijke hoeksnelheden of ben ik nou gek en gaat je wiel harder en zachter als je een bocht maakt? het probleem van een enkel kruis is dat bij grotere hoeken de as gaat wringen. bij 90 graden is het zelfs onmogelijk geworden..
Ik de spreektaal wordt met homokineet een koppeling bedoeld met kogels (Rzeppa koppeling) Ik vind het dus verwarrend om de DS wielzijde een homokineet te noemen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43380
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik vind het dus verwarrend om de DS wielzijde een homokineet te noemen..
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een homokinetische koppeling of kortweg homokineet wordt vooral gebruikt als onderdeel van een knikbare aandrijfas in onder andere auto’s.
“Homokinetisch” betekent ‘een gelijke snelheid hebbend’ (in dit geval hoeksnelheid). De uitgaande as van de homokinetische koppeling heeft op ieder moment dezelfde hoeksnelheid als de ingaande as. Dit in tegenstelling tot de cardanaandrijving, waarbij, bij een constante hoeksnelheid van de ingaande as, de uitgaande as een afwisselend hogere en lagere hoeksnelheid heeft, waarbij deze fluctuaties groter zijn naarmate de knikhoek van de koppeling groter is.
De homokinetische koppeling is in 1928 uitgevonden door Alfred Hans Rzeppa, die als ingenieur werkzaam was bij Ford. Deze koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol, die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Er bestaan echter ook andere constructies, waarvan sommige reeds eerder bekend waren, zoals in de toenmalige DKW F1.
Bron: Wikipedia.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10500
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar heb ik een aantal jaren geleden een artikel over geschreven voor la bombe. In het kader van trillingen dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.