Mening gevraagd…..
Aangezien ik zelf al jaren een XM automaat rijd (met een stok in een bak tandwielen roeren is niet meer van deze tijd) heb ik hier al lang niet meer over nagedacht maar afgelopen weekend had ik met mijn lief (de DS is tenslotte haar auto) een discussie over remmen en koppeling gebruik.
Ooit hebben we geleerd bij het afremmen terug te schakelen en de koppeling op te laten komen om af te remmen op de motor. In de bergen ondersteun ik deze methode om oververhitting van de remmen te voorkomen maar in ons vlakke landje is dat niet aan de orde.
Mijn stelling is dan ook bij vaart minderen koppeling in, gas los. versnelling in de vrij, koppeling los en naar behoefte (of noodzaak) remmen. Bij weer vaart meerderen/optrekken, koppeling in, de juiste versnelling inschakelen en koppeling los. Dit heeft volgens mij de volgende voordelen:
- slijtage koppelingplaat is minder.
- slijtage remblokken is hoger maar ik vervang liever een setje remblokken dan een koppelingsplaat, is goedkoper en vooral veel minder werk.
- de serene rust van een uitrollende DS.
Schiet hier eens op
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik schakel altijd terug, maar geef dan iets gas bij zodat de koppeling vrijwel niets hoeft te doen.
Dateert nog uit m’n traksjontijd; in de bergen moest je terug naar 1 tussengas geven omdat die niet gesynchroniseerd is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Volgens mij is het niet gunstig om “terug te schakelen en de koppeling op te laten komen om af te remmen op de motor”, als je daarmee impliceert dat je de koppeling het snelheidsverschil laat opvangen. De koppeling doet dan het werk van de rem, en da’s inderdaad niet handig. Natuurlijk duurt het aangrijpen van de koppeling maar even, dus zo’n vaart zal dat allemaal wel niet lopen.
Zelf probeer ik de koppeling op te laten komen terwijl de motor nagenoeg voldoende toeren maakt (evt beetje gas bij), en neem dan de voet van het gas. Zo rem je dus écht op de motorcompressie, en niet op de koppeling.
PANG!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:Volgens mij is het niet gunstig om “terug te schakelen en de koppeling op te laten komen om af te remmen op de motor”, als je daarmee impliceert dat je de koppeling het snelheidsverschil laat opvangen. De koppeling doet dan het werk van de rem, en da’s inderdaad niet handig. Natuurlijk duurt het aangrijpen van de koppeling maar even, dus zo’n vaart zal dat allemaal wel niet lopen.
Zelf probeer ik de koppeling op te laten komen terwijl de motor nagenoeg voldoende toeren maakt (evt beetje gas bij), en neem dan de voet van het gas. Zo rem je dus écht op de motorcompressie, en niet op de koppeling.
PANG!
Helemaal mee eens, zo rij ik ook. Na ongeveer een 1.000.000 km (in 28 jaar en 7 verschillende auto’s)nog nooit koppelingsplaat problemen gehad
Ik streef er altijd naar zo comfortabel mogelijk te rijden. Passagiers mogen niet merken dat de chaufeur schakeld. Dat kan ook in combinatie met snel rijden. Gewoon de juiste combinatie tussen het hoofd, rechter voet, linker voet en rechter hand aan de schakelpook. Zo is DS rijden een feest voor de chaufeur en de passagiers.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Motor niet ontkoppelen bij snelheid verminderen, behalve bij neiging tot afslaan bij tot stilstand komen.
Bij snelheid vermeerderen pas juiste versnelling kiezen.
Ontkoppelt uitrijden heeft risico’s: als de motor afslaat heb je de directe neiging om opnieuw aan de contactsleutel te draaien (niet iedereen heeft tegenwoordigheid van geest om koppeling op te laten komen in de juiste versneling): kans bestaat dan dat stuurslot vastslaat.
Ik rijd in de DS volgens het ‘nieuwe rijden’ principe en dat werkt prima. Dat houdt in bij 2500tpm opschakelen en in de desbetreffende versnelling uit rollen, indien het toerental te laag wordt ontkoppelen en eventueel nog een andere versnelling kiezen, maar dat laatste is alleen nodig om weer te versnellen.
In het buitenland met caravan en bergen dan wordt het een ander verhaal, maar dan moet ik me echt aanpassen aan de lokale omstandigheden. Ik weet dat ik een keer badend in het zweet de Gothard uitkwam, omdat een enthousiaste Italiaan op 5 cm van mijn caravan zat en ik niet harder dan 70km/h door de tunnel kon zonder in temperatuur problemen te komen.
Dus koppeling en de bij gehorende remproblemen liggen helemaal aan de situatie. Voor Nederland zou ik zeggen houd je aan de regels van het nieuwe rijden en het loopt prima.
Dat kan met een DS prima, die protesteert niet als je onder de 1500rpm komt in vier. Dat kan ook met een XM TCT, die loopt gewoon 40km in z’n vijfde en protesteert niet, maar doe dat niet met een klein gifkikkertje die pas boven de 4000 rpm tot leven komt.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
@Leeuwis: jouw methode is in de bergen dè manier om de remmen heet te laten lopen. Juist om dat te voorkomen, rem je op de motor. Dankzij de goed gekoelde schijfremmen is het risico bij de DS beperkt, maar toch. En net als de anderen hier stellen: niet de koppeling in een lage versnelling gierend het snelheidsverschil laten oplossen, maar werkelijk remmen op de motor. En dan is er helemaal geen sprake van extra slijtage van de koppeling.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Dat kan met een DS prima, die protesteert niet als je onder de 1500rpm komt in vier..
Maar goed is het zeker niet voor de bak, de assen en de drijfstanglagers…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zeg ook niet dat het goed is, maar zij protesteert niet zoals onze 206 die toch ook een 1600cc motor heeft, welke als hij bij de 4000 rpm komt opeens begint te jubelen alsof er een tweede motor bij komt.
Hallo, misschien naast deze kwestie, maar hoe zit dat bij een c-matic ?


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
waterman schreef:Han S schreef:Dat kan met een DS prima, die protesteert niet als je onder de 1500rpm komt in vier..
Maar goed is het zeker niet voor de bak, de assen en de drijfstanglagers…
Da’s op zichzelf natuurlijk waar. Als je bij dat soort toerentallen (vol) gas gaat geven of helling op gaat komen er natuurlijk wel flinke krachten op te staan. Maar op constante snelheid in de stad zal ‘t toch meevallen? Ik tokkelde met mijn DS ook zo rond de 1750 toeren door stad - en met m’n CX met 1500.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik snap niet eens waarom het niet goed is. Bij dat soort toerentallen is je vermogen en koppel minder dan bij 3000rpm, dan zijn de krachten die overal op komen te staan toch ook minder? Graag hoor ik hoe het zit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je bij dat soort toerentallen het gaspedaal flink indrukt worden de drijfstanglagers zwaar belast terwijl de smering, vanwege het lage toerental, niet je van het is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:Ik tokkelde met mijn DS ook zo rond de 1750 toeren door stad - en met m’n CX met 1500.
dat kan, maar als je wl gaan versnellen kan je het beste terug schakelen. Helemaal bij een CX turbo. Die drijfstangen hebben het al zwaar vanwege de turbo en bij extreme bealstingen bij lage toeren ploffen ze er behoorlijk snel uit. Leuk hoor, dat nieuwe rijden, maar niet zondermeer geschikt voor oudere wagens!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Als je bij dat soort toerentallen het gaspedaal flink indrukt worden de drijfstanglagers zwaar belast terwijl de smering, vanwege het lage toerental, niet je van het is.
Het is dus niet zozeer het toerental, maar vooral combinatie toerental-belasting-smering.
Volg je hart, gebruik je hoofd.