Sommige mensen hebben totaal geen gevoel voor motoren en de bijkomende techniek, hebben geen flauw idee wat er allemaal gebeurt daar onder de motorkap. Het lijkt me dat de belasting van lagers groot is bij het maximale koppel en bij zeer hoge toerentallen. Zolang je binnen bepaalde grenzen blijft en op tijd op of terugschakelt, kan het alleen maar goed gaan.
Zo heb ik een broer die bij elke auto binnen no time problemen heeft met de koppeling en dat ligt altijd aan de auto.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Om op de vraag van de TS terug te komen: je mag nooit op de koppeling afremmen. Dus na het terugschakelen altijd eerst een dotje gas, koppeling op laten komen, dan gas los om af te remmen op de motor. Als je dit goed doet, blijft het motortoerental gelijk terwijl je de koppeling op laat komen. Natuurlijk is het verder als de weg vlak is prima om niet altijd op de motor af te remmen. In de bergen moet dit wel, omdat de remmen kunnen oververhitten als je continu remt tijdens een afdaling.
Helemaal mooi is om ook tussengas te geven bij het terugschakelen: in z’n vrij, koppeling omhoog, dotje gas, dan gelijk koppeling in en terugschakelen. Als je dit goed doet gaat het terugschakelen heel vloeiend, belast je de synchronisatieringen niet en klinkt het ook nog eens cool.
De laatste koppelingstip is nog om niet de hele tijd voor het stoplicht de koppeling ingedrukt te houden.
Dubbelclutchen dus, dat is iets van tijdens en vlak na WW2.Ik denk dat als je de auto laat uitrollen op de motor en je schakelt terug als je voelt dat het toerental laag wordt, dat je de syncringen niet bovenmatig belast. Je moet ze ook even de tijd geven om elkaar de gelijke snelheid te geven, dus niet bruusk met die pook tekeer gaan lijkt me.
Leuk om te zien dat een schijnbaar triviaal onderwerp zoveel reacties oproept. Mijn vraag kwan puur voort uit de slijtage kwestie, liever de remblokken versleten dan de koppeling.
Onderwerp kwam voort uit een moment van afremmen voor een rood verkeerslicht, dus afremmen tot stilstand, dan is mijn stelling versnelling vrij, uitrollen en de remmen het werk laten doen en niet 4-3-2 stil en dan in de 1 om weer weg te rijden. Op het moment dat het om een snelheidsverandering gaat gaat natuurlijk de doorstroming van het verkeer voor ....
@vlietmans als je je afstelling goed hebt zal de motor stationair gaan lopen en is afslaan niet aan de orde.
@break23m lees svp nog even de 2e alinea van de eerste post, en iedere koppelbeweging = slijtage, dus even stellen dat er net zo vaak opgeschakeld als neergeschakeld wordt halveer je met mijn methode de slijtage.
wat betreft de belasting van de motor (lagers etc) ben ik het helemaal eens met de stelling dat het toerental best wat hoger mag zijn om inderdaad de smering op peil te houden (alhoewel ik vermoed dat het met de modernere motorolieen niet aantoonbaar zal zijn dat de smering significant minder is).
@Han S Die mensen ken ik ook en ik probeer ze altijd een beetje op te voeden (luister naar het geluid, dat moet “zingen”). Ik heb zelf een jaar of 10 geleden een XM met handbak gekocht waarvan zowel de verkoper als degene die het groot onderhoud deed riep dat de koppeling gaar was, 4 jaar probleemloos mee gereden.
Bedankt voor de reacties
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Wat ik me wel afvraag met zo’n plaatkoppeling is of het nou echt zo heel veel uitmaakt of je hem langer laat slippen met dus weinig druk op de plaat, of korter met meer druk op de plaat.
Maar ik laat een auto bij het wegrijden zo snel mogelijk en met relatief weinig gas/toeren de koppeling helemaal opkomen, binnen enkele meters rijd ik in de eerste versnelling met de koppeling helemaal opgekomen en pas dan geeft ik gas bij om te versnellen.
Tjonge, zo gaat elke chauffeur toch even bij zich zelf afvragen of ‘ie het wel goed doet.
Persoonlijk denk ik dat als je een auto een tijdje rijdt, je voelt wat goed is voor die auto en dat slijtage verminderen eigenlijk rustig en “langzaam” rijden (lees schakelen) betekend.
Wat betreft de synchro, daar zijn eigenlijk een aantal verschillende dingen die je kunt doen in een aantal verschillende scenario’s voor.
Zo ga ik altijd alle versnellingen langs bij het terugschakelen. dit heeft als voordeel dat je niet de sycnro van de 2e versnelling belast met snelheden die bij een 3e, 4e of 5e versnelling horen en je als het ware de snelheid in je bak geleidelijk omlaag brengt. gedachte is dat je voor één versleten ring (meestal 2e versnelling als eerst) je bak ook open moet halen en je dit uit kunt stellen door niet de 2e ring alles te geven maar de slijtage te spreiden over alle versnellingen. slijten doen ze toch wel, daar zijn ze voor, die ringen. uiteraard is het onnodige slijtage als je dit ook doet wanneer je wéét dat je helemaal tot stilstand komt en je weer op moet gaan trekken vanuit de 1. anticiperen dus.
qua koppeling is inderdaad snel maar niet bruusk op laten komen in de 1e het beste maar ook tussen andere versnelling de koppeling niet als aan-uit knop te gebruiken maar ook rustig koppelen/ontkoppelen.
tot slot moet je je koppeling niet gebruiken om je auto af te remmen tenzij je tussengas geeft zodat je motor en versnellingsbak op ruwweg hetzelfde aantal toeren zitten, dan te ontkoppelen en dan je gas los te laten (downwards clutching noemde iemand dat ooit, het tegenovergestelde van optrekken> upwards clutching).
tot slot, het zijn delen die bedoeld zijn om te slijten want anders zouden ze hun werk niet kunnen doen.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Als ik een stoplicht op rood nader op de N302 schakel ik helemaal niet terug, maar laat hem uitrollen in zijn vijf of vier en als het toerental lager komt dan gewenst trap ik de koppeling in en zet hem in vrij, waarna de remmen de rest maar moeten doen. Zo slijt er niets aan de synchromesh ringen.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is bij mijn weten een prima manier.
Ik doe het dan ook nog zonder ontkoppelen. Gewoon zachtjes tegen de pook drukken. Als dan het moment komt dat de bak in geen van beide richtingen belast wordt valt hij vanzelf in z’n vrij. Dat doe ik sinds ik een keer aan andermans auto een lullig druklager van 3 tientjes heb moeten vervangen terwijl de rest van de koppeling nog goed was. Dat vond ik toch wel zonde van de arbeidsuren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat gaat ook prima Jan, ga ik ook doen. Ik reed een keer met de Jag ergens bij Hoorn en de hydraulische slave cylinder van de koppeling gaf het op, dus geen koppeling meer. Dan moet je wel zonder koppeling rijden en dat is best te doen, alleen bij de rode stoplichten is het wat problematisch. Ik liet hem net als jij in zijn vrij glijden, stopte de motor, zette hem in zijn eerste en als het licht op groen ging starten en gelijk rijden. Met een goede accu lukt dat wel. Het opschakelen is geen enkel probleem als je het rustig doet.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, zo ben ik ook een paar keer naar huis gehobbeld nadat het koppelingspedaal plotseling heel snel richting tapijt ging.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Even terugkomend op het topic zelf: er bestaat een auto die het ontkoppelen-bij-uitrollen zutomatisch doet. Dat is de VW Lupo 3L - tot op de dag van vandaag met een verbruik van 1:33 de zuinigste productieauto ter wereld. Ik heb zo’n ding, en het werkt precies zoals Niels het beschrijft, maar dan automatisch.
De Lupo heeft een hydraulisch bediende conventionele versnellingsbak, net zoals de DS hydraulique. Om brandstof te besparen wordt zodra je het gas loslaat ontkoppeld, zodat de auto zolang mogelijk doorrolt, hierbij geholpen door speciale wrijvingsarme lagers en banden met extreem lage rolweerstand. Het is even wennen, want je kunt rustig 600m voor een bocht het gas loslaten. Het wagentje blijft maar doorrollen. Als je daar geen rekening mee houdt dan mag je elke beurt nieuwe remblokjes monteren.
En, werkt het ? Ja het werkt gewoon prima, behalve in de bergen. Voor in de bergen is er een speciale knop die het ontkoppelsysteem buiten werking stelt, want dat trekt de koeling van de remmen niet. Ik zie geen wezenlijke verschillen tussen de Lupo en andere auto’s op dit punt, dus met de DS moet het ook gaan.
ppvandep schreef:Ik rijd in de DS volgens het ‘nieuwe rijden’ principe en dat werkt prima. Dat houdt in bij 2500tpm opschakelen en in de desbetreffende versnelling uit rollen, indien het toerental te laag wordt ontkoppelen en eventueel nog een andere versnelling kiezen, maar dat laatste is alleen nodig om weer te versnellen.
Volgens mij werkt het uitrollen in de versnelling wel in nieuwe auto’s omdat daarbij dan de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Bij een auto met gewone carburateur blijft er bij afremmen op de motor gewoon brandstof verbrand worden. Wil je zuiniger rijden, dan kun je beter de auto in z’n vrij zetten en lekker uit laten rollen. De motor draait dan stationair.