Dat mag natuurlijk geen constante spanning zijn!
De kans dat beide bobines kapot zijn is niet zo groot. Op een enkele bobine start ie wel, heel beroerd maar gaat ie ploffen etc.
Bobines doormeten is lastig, was dat niet iets van 4000 ohm?? weet ik even niet meer.
Daar ligt het dan zo op een afstand niet aan.
Onstekings computer dan?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Marcel Valk kwam gisteren langs met een andere bobine en computer. Bobine hebben wij direct vervangen. Bleek niet het probleem, ook met deze bobine wilde de CX niet starten. Helaas bleken de computers die Marcel had meegenomen niet de juiste. Aangezien ik nog steeds de CX niet bij mij thuis had staan hebben wij eerst de CX opgekrikt om er vervolgens wiggen tussen te proppen zodat de CX in ieder geval verplaatst kon worden. Vanavond de computer er uit gehaald. Gaat hier om een Thomson-Brandt AEI+ met typenummer 20.165.970. Maar even kijken of in het magazijn van de CX club nog een exemplaar hebben liggen.
Marcel, nog bedankt voor je hulp!
Nu maar eens de computer open maken en kjken of ik daar nog wat aan kan doen…...




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Als het lukt rij ik zaterdag even naar het magazijn voor je!
Dan heb je hem as week in huis.
O,ja Falk is met een F
Groeten
Helaas, zojuist Marcel Falk gesproken. In het magazijn van de cx-club hebben wij wel computers liggen maar niet een Thomson-Brandt AEI+ met fabrieksnummer:20.165.970.. We hebben wel andere Thomson-Brandt liggen, echter met een ander fabrieksnummer. Na de nodige navraag door Marcel binnen de club wordt afgeraden om een computer te plaatsen met een ander fabrieksnummer. Kan iemand dit bevestigen? Weet iemand waar ik toevallig nog aan een dergelijke computer kan komen met betreffend fabrieksnummer?
Weet iemand of een dergelijke computer nog gerepareerd kan worden?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Michel





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Weet je zeker dat het ding kapot is of is het gewoon een gok aangezien je de andere voor de hand liggende dingen gehad hebt.
En ja een andere ik weet natuurlijk niet wat precies de verschillen zijn maar als je er een hebt die er op lijkt en qua type in de buurt komt kun je het natuurlijk proberen, die computer is nou niet echt raket techniek het ding verzameld volgens mij de gegevens van de BDP en LMM en stelt hier zijn onsteking en brandstof injectie op af. Het lijkt mij iig niet dat ze per type de aansluitvolgorde veranderd hebben waardoor je dingen omzeep helpt. Anders gewoon opschroeven en vergelijken of het ongeveer hetzelfde is.
Mocht ie kapot zijn dan heb je grote kans dat de condensators zijn overleden, een veel voorkomende kwaal bij oude electronica of dat iets wat warm wordt defect is of een slechte soldeerverbingen heeft op de print.
Heb je als eens met de CX specialisten gebeld of die jouw type niet toevalling hebben liggen.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Mark Gielen schreef:Weet je zeker dat het ding kapot is of is het gewoon een gok aangezien je de andere voor de hand liggende dingen gehad hebt.
En ja een andere ik weet natuurlijk niet wat precies de verschillen zijn maar als je er een hebt die er op lijkt en qua type in de buurt komt kun je het natuurlijk proberen, die computer is nou niet echt raket techniek het ding verzameld volgens mij de gegevens van de BDP en LMM en stelt hier zijn onsteking en brandstof injectie op af. Het lijkt mij iig niet dat ze per type de aansluitvolgorde veranderd hebben waardoor je dingen omzeep helpt. Anders gewoon opschroeven en vergelijken of het ongeveer hetzelfde is.
Mocht ie kapot zijn dan heb je grote kans dat de condensators zijn overleden, een veel voorkomende kwaal bij oude electronica of dat iets wat warm wordt defect is of een slechte soldeerverbingen heeft op de print.
Heb je als eens met de CX specialisten gebeld of die jouw type niet toevalling hebben liggen.
Succes
Mark
Ik weet niet zeker of hij stuk is maar wat je al aangeeft heb ik de meest voor de hand liggende zaken al gehad. Ik loop nu gewoon alles af en ben nu bij de ontstekingscomputer aangekomen. En een reserve kan nooit kwaad, blijkt.
Ik zal ook nog bij de CX specialisten navragen of zij nog een exemplaar hebben liggen.
Michel




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Even heel kort;
Michel krijgt geen vonk.
Hij heeft ‘alle’ contacten nagelopen,
Alles wat meetbaar is gemeten,
De DUBBELE bobine vervangen (heeft ook 2 bdp’s)
Nu blijft er dus over, de computer of…........?
Hij heeft een LA8 LD4 20.165.970
Ik heb hier een LA8 LD4 85.102.870
en een LA11 LD6 20.165.954
Beide laatste komen uit CX’en met 1 bdp!!
Is dit het proberen waard of bij voorbaat een verloren zaak??





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Die computers van de 1 BDP sensor gaan niet werken, daar kun je vrij zeker van zijn. Ik heb nog ff in de Haynes gekeken en daar worden 3 systemen beschreven.
met 2 BDP’s
met 1 BDP van 1987
en de turbo’s deze hebben blijkbaar een extra krukas sensor.
Mij lijkt als je een 2 BDP sensor type hebt deze gewoon moet werken.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark Gielen schreef:
Mij lijkt als je een 2 BDP sensor type hebt deze gewoon moet werken.
Klopt, behalve die van een Turbo 1 (tussentype met stalen bumpers).
Beide types worden schaarser en schaarser om de reden die je zelf beschrijft: ze geven uiteindelijk de geest.
Het moet er dus eentje zijn van een ‘oud’ type, makkelijk op het oog te herkennen aan dat ze er zo ‘mooi’ uitzien. Computers van het type met 1 sensor zaten namelijk onder de motorkap, waar alle zwarte lak eraf rotte, terwijl de types voor 2 sensoren onder het dashboard zaten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
La Léo schreef:
Beide types worden schaarser en schaarser om de reden die je zelf beschrijft: ze geven uiteindelijk de geest.
Dus niet weggooien die dingen maar gewoon repareren, als je paar defecte exemplaren hebt wil ik wel eens een poging wagen die dingen weer aan de praat te krijgen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
La Léo schreef:Computers van het type met 1 sensor zaten namelijk onder de motorkap, waar alle zwarte lak eraf rotte, terwijl de types voor 2 sensoren onder het dashboard zaten.
Deze zit dus WEL onder de motorkap en heeft WEL 2 sensoren!!
Hebben jullie er niet één liggen Leontien??





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo zie je dat het altijd weer anders is bij Citroen, en Leontien moet dus zoeken naar een “smerig” exemplaar.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Heeft er niemand een lijst met type-nummers??





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Op CX-basis staat een hele lijst van die dingen maar geen voor een 25 IE, maargoed weet je iig welke je niet moet hebben of als je er hebt waar ie voor is.
Edit:
Hier nog een ander overzicht van verschillende type’s
hmm knippen en plakken lukt niet dus hier ff de site en dan zoeken naar computer onder het CX gedeelte.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Falk schreef:La Léo schreef:Computers van het type met 1 sensor zaten namelijk onder de motorkap, waar alle zwarte lak eraf rotte, terwijl de types voor 2 sensoren onder het dashboard zaten.
Deze zit dus WEL onder de motorkap en heeft WEL 2 sensoren!!
Hebben jullie er niet één liggen Leontien??
Hmmm..ik ga wel op het nummer af dan.
Maar ik heb een korte verkansie tot maandag, dus dat wordt pas maandag dat ik kan kijken.
Edit: nog een kleine tip: heb je alle massapunten goed nagekeken? Ook die op de versnellingsbak? (vanaf de min-pool)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D