Van de week hield de CX er tijdens het rijden mee op. Nadien geprobeerd te starten, helaas. Indertijd ook al eens een dergelijk probleem gehad en toen bleken het de BDP sensoren te zijn. Deze heb ik dan ook standaard in voorraad. BDP sensoren vervangen echter geen resultaat. Nu blijkt dat er geen enkele vonk afkomt. Ik heb een dubbele bobine twee jaar geleden gemonteerd. Vorige bobine was stuk gegaan.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik heb ook alles stekkers al nagelopen en opnieuw vastgezet.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Injectierelais? Meestal onder je linker koplamp, blauw relais. Moet je altijd op reserve hebben!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Bedankt, ik zal er even naar kijken.





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je geen vonk hebt zou ik het in de eerste plaats niet bij het injectierelais zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Waar zou je dan eerst naar gaan zoeken??
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
jantje1948 schreef:Als je geen vonk hebt zou ik het in de eerste plaats niet bij het injectierelais zoeken.
Als ik het me goed herinner (ik heb het schema niet bij de hand) gaat er een signaal direct van het injectierelais naar de ontstekingscomputer.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kijk, dat wist ik nou weer niet. Ik heb tenslotte alleen maar een 2400 en een trd gehad…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ree schreef:Injectierelais? Meestal onder je linker koplamp, blauw relais. Moet je altijd op reserve hebben!
Zit die bij serie 1 links?
Als je een serie 2 heb zit het blauw relais onder de rechter koplamp (passagierskant).
Nieuwe injectierelais kwam gisteren binnen en geplaatst echter zonder het gewenste resultaat. Mijn kennis op dit gebied raakt nu toch wel uitgeput. Heeft iemand raad wat het mogelijk zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als het niet de BDP’s, de big blue of de bobine is, dan zijn nog mogelijke verdachten:
- de computer zelf
- draadbreuk
- connectoren (die heb je al nagelopen, maar echt alle connectoren onder de motorkap? Er zijn er veel die een rol spelen bij de ontsteking. Zijn de connectoren op de BDP’s goed schoon? Die willen mij mij wel eens een beetje overgangsweerstand hebben en dan start hij niet.)
- bougiekabels






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Omdat je het over “twee BDP-sensoren” hebt, ga ik er vanuit dat je een Série 1 CX hebt uit ‘84 of ‘85… toch?
Bij de 2500 IE van Série 1 zit de ontstekingscomputer achter het handschoenenkastje. Als iemand daar onder tegenaan heeft geschopt kan de stekker van de ontstekingscomputer zijn losgeschoten. Of deze computer heeft de geest gegeven, kan ook.
Bij de latere types zit dit kastje op het binnenscherm, nabij de luchthoorn. Check al die 2 stekkers ook goed!
Doet de auto het helemaal niet meer of loopt ze nu slecht?
Weet je zeker dat je geen vonk hebt op alle kabels (eventueel meten met een inductiepen ofzo).
Meet je wel spanning op de bobines? (even met een spanningzoeker met lampje meten).
Zitten de stekkers op je bobine écht goed vast, maken alle pinnetjes ook werkelijk contact? Die stekkers zijn berucht om los-gaan-zitten en intern overvonken namelijk.
Dito voor de BDP-sensoren, weet je zéker dat ze goed zijn? Wissel ze desnoods even om!
Hulp op afstand is altijd erg lastig met dit soort problemen, maar een schrale troost: je bent zéker niet de enige die dit soort euvels aan zijn 2500 IE ondervindt .... of eigenlijk:
Succes!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Alvast bedankt voor het meedenken. Ik zal nog eens onder de motorkap kruipen om alle voorstellen nog eens langs te lopen en te checken of het hier aan zou kunnen liggen. Wordt vervolgd….






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
par eXeMple! schreef:....
- connectoren ....
echt een grondig rondje maken, je komt altijd wat tegen (hopelijk de oplossing )
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
La Léo schreef:Omdat je het over “twee BDP-sensoren” hebt, ga ik er vanuit dat je een Série 1 CX hebt uit ‘84 of ‘85… toch?
Bij de 2500 IE van Série 1 zit de ontstekingscomputer achter het handschoenenkastje. Als iemand daar onder tegenaan heeft geschopt kan de stekker van de ontstekingscomputer zijn losgeschoten. Of deze computer heeft de geest gegeven, kan ook.
Bij de latere types zit dit kastje op het binnenscherm, nabij de luchthoorn. Check al die 2 stekkers ook goed!
Doet de auto het helemaal niet meer of loopt ze nu slecht?
Weet je zeker dat je geen vonk hebt op alle kabels (eventueel meten met een inductiepen ofzo).
Meet je wel spanning op de bobines? (even met een spanningzoeker met lampje meten).Zitten de stekkers op je bobine écht goed vast, maken alle pinnetjes ook werkelijk contact? Die stekkers zijn berucht om los-gaan-zitten en intern overvonken namelijk.
Dito voor de BDP-sensoren, weet je zéker dat ze goed zijn? Wissel ze desnoods even om!
Hulp op afstand is altijd erg lastig met dit soort problemen, maar een schrale troost: je bent zéker niet de enige die dit soort euvels aan zijn 2500 IE ondervindt
.... of eigenlijk:
Succes!
Léo
De CX start helemaal niet. Ik kan wel starten maar de motor slaat niet aan.Ik heb een serie 2, ook op deze versie zitten twee BDP sensoren.
De CX staat nu nog niet in mijn garage maar dat zou ik wel graag willen. Heeft iemand een suggestie hoe ik de CX in rijstand krijg zodat ik haar naar mijn garage kan slepen, betreft wel een automaat?
Alvast bedankt voor het meedenken.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Op de startmotor…? Of kan dat niet bij een automaat?
Way out in the water, see it swimming.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Verreij schreef:
De CX start helemaal niet. Ik kan wel starten maar de motor slaat niet aan.Ik heb een serie 2, ook op deze versie zitten twee BDP sensoren.
De CX staat nu nog niet in mijn garage maar dat zou ik wel graag willen. Heeft iemand een suggestie hoe ik de CX in rijstand krijg zodat ik haar naar mijn garage kan slepen, betreft wel een automaat?
Alvast bedankt voor het meedenken.
In de rijstand brengen zonder draaiende motor is niet mogelijk. Staat ze ver van je garage vandaan?
Het is wel mogelijk een op haar buik liggende CX op een autoambulance of oprijwagen te krijgen.
Heb je de punten die we genoemd hebben al nagelopen?