


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Allemaal
Vandaag (of eigenlijk gisteren, als ik goed naar de klok kijk) zijn we met z’n allen naar de Efteling geweest. Veel lol gehad en op de terugweg genoten van de koele lucht die naar binnen werd geblazen. Bij de A20/A13 een kleine file gehad, maar dat was niet erg tot… de motor spontaan stopte! Op de startmotor even de Familiale aan de kant gezet. Even zelf gekeken en met de hand de diesel nog wat opgepompt: niets. Toen toch maar de ANWB laten komen. Weggesleept en op een rustiger plekje goed gekeken. Helaas, ook zij konden niets vinden. het lijkt erop dat de pomp te weinig druk levert. Er komt wel diesel uit de leidingen maar het spuit er niet uit. Ik vond het eigenaardig want verder liep hij best lekker. (De jongens hebben trouwens de tijd van hun leven gehad, de leuke dag op de efteling verbleekte bij het gesleept worden:-)).
Heeft iemand tips waar ik naar moet kijken? De elektrische stopinrichting lijkt te werken. De mechanische stopinrichting snap ik nog niet helemaal. Wanneer wordt die bediend en waardoor? In het reparatiehandboek (Deel 6) “diesel” zie ik wel iets staan om de werking te testen. moet ik de pomp laten reviseren? en zo ja, wat gaat dat kosten en waar kan ik dat laten doen (zelf???)?
Alvast bedankt, David
Oh ja, het gaat om een ongeblazen 2500D met een roto pomp.








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hey David,
Veel sterkte met het oplossen van dit probleem!
Sorry, mijn 2 linkerhanden gaan je niet verder helpen…maar ik reageer toch ff op je draadje omdat ik je een vraag wil stellen.
Wat een prach-ti-ge CX heb je namelijk! Ik heb haar op CitroMobile gespot, gefotografeerd en toegevoegd aan het CX Register van de CX-Club. Omdat ze volgens het RDW uit oktober 1981 stamt (modeljaar 1982 dus, aangezien modeljaren bij Citroen in augustus van het voorgaande jaar beginnen) ging ik ervan uit dat ze Bleu Argenté was, maar in je forumprofiel schrijf je dat ze in Bleu Croisière is gespoten (een modeljaar 1981 kleur). Ik ben nieuwsgierig of je dat uit het bouwjaar hebt afgeleid of dat de kleurcode nog zichtbaar is?
Een hartelijke CX groet,
Jaco



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Jaco
Dank je wel voor de mooie foto! Je hebt gelijk, de kleur is van 81 en de auto is modeljaar 82. Toen ik de auto kocht was de auto donker grijs met een nog donkerder kleur onder aan de deuren. De oorspronkelijke kleur was zwart (ac200 geloof ik) want ik geloof dat het een gemeente (prefecture?) wagen was. Omdat de auto toch gespoten ging worden, heb ik gezocht naar een mooie CX kleur. Uiteindelijk is dat deze, Bleu Croisière (AC656, geloof ik) geworden omdat ik dat mooier vond dan zwart en het beter paste bij het blauwe familiale interieur dat ik er in heb laten zetten.
Ik had trouwens nog ergens op een lijstje staan om je een foto te sturen voor het register. Dat is nu dus niet meer nodig . Dank je wel!
Groetjes, David
Een dieselpomp is een kostbaar precisie-instrument waar je zelf niet veel aan kan doen. Een 2e hands exemplaar ligt dan nog het meest voor de hand. Maar bij een auto die fijn rijdt en er dan plotseling mee stopt is dat allemaal niet aan de orde lijkt mij. De stop-selenoide is inderdaad de eerste verdachte. Hoe heeft de anwb deze getest? Hebben ze hem eruit gehaald? En natuurlijk is lucht een tweede verdachte: ergens een luchtlekje in de leidingen van tank tot pomp kan tot ellende leiden.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De electrische stop ,bedoel je daarmee dat plunjertje achter op het blok????
met alleen een plus draadje eraan??
Deze wil nog wel eens blijven steken en dan is de auto met geen mogelijkheid aan te krijgen.
Bij mij was dit nogal eens het geval,,,,,,lange tijd terug.
Kunt effe proberen deze los te draaien en het busje (de stopper) eruit te halen,daarna weer terug plaatsen.(pas op dat je het veertje niet kwijt wordt)
en starten maar .........hoop dat ze het dan doet.
Let op als ze het dan doet kun je haar alleen bij de pomp uitzetten.
SUCCES
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Dank voor jullie reacties!
De ANWB heeft het volgende gedaan:
- geluisterd of de solenoïde werkte (klikte=werken)
- voor de zekerheid toch het plunjertje er uit gehaald: niets…
- de leidingen van de injectoren iets los gedraaid en gestart tot er diesel uit kwam: er kwam wat diesel uit maar starten deed ze niet
- ook de uitgaande leiding (naar injector) op de pomp los gehaald: er komt diesel uit maar de ANWB dacht dat de druk te laag was. Dat was voor de ANWB aanleiding om te denken dat de pomp het begeven had.
Ik ben inmiddels wat verder met het begrijpen van de mechanische stopbediening. Dit is eigenlijk de stationaire hefboom. Als je die losmaakt slaat de motor af (stationair toerental=“0” ). De kabel die daar aanzit gaat naar een ding op het motorblok. Ik vermoed dat dat een thermostaat is die het stationaire toerental regelt tussen warme en koude motor.
Ik zal morgen kijken of ik een injector kan demonteren en dan kijken of die spuit.
Lekkage en het daardoor aanzuigen van lucht heb ik vorig jaar gehad. Toen was het membraan van filter lek. De motor startte wel maar pas na een tijdje ronddraaien. Als het huidige probleem ook door lekkage komt vind ik het raar dat er wel diesel uit de leiding komt. Nu ik dit alles tik, besef ik dat het toch iets met druk moet zijn. Als ik me niet vergis zijn de verstuivers/injectoren druk gestuurd. En als er diesel ingespoten wordt, zou de motor moeten gaan lopen.
Ik blijf het raar vinden….




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Doet ze het helemaal niet meer ??????
of alleen bij warme motor????
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Heb je geen lekje in je brandstofleiding zitten, heb ik gehad met de dezelfde klacht, ( diesel XM )het zuigt dan lucht aan waardoor de motor niet of heel slecht start,
Het is maar een idee maar de moeite van het nalopen waard.
Succes, Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Frank en Harry
Ze doet het helemaal niet meer…
Ik ga morgen de leidingen na lopen.
Groet, David




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
goede morgen
Heeft de ANWB het nog wel geprobeerd met startpilot in het lucht filter,.....?
Kunt anders kijken of de gloei spiralen niet de oorzaak zijn?.
Of de aansturing hier van (volgens mij het blauwe kasje bij de accu.tenminste bij mij serie twee.
Want zomaar stoppen onderweg? vind ik raar.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de motor tijdens het rijden stopt lijkt het er niet op dat het aan de gloeibougies ligt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Misschien wel aan de stroomtoevoer????
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het enige waarvoor een diesel stroom nodig heeft is de plunjer waarmee hij stopgezet wordt. Daar zou iets mee aan de hand kunnen zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je gloeispiralen moeten toch ook continu stroom hebben en dit gaat via een relai dus?????
Dit zie ik nog als een mogelijkheid.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gloeispiralen krijgen allen stroom tijdens het voorgloeien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9536
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gloeispiralen van een diesel worden alleen onder spanning gezet tijdens het starten.
Het gloeirelais zorgt er voor dat ze in- en uitgeschakeld worden.
Ben in het verleden ook eens met een CX diesel tot stilstand gekomen, stapvoets in de file rijdend.
Bleek de distributieriem gebroken.
Uit het feit dat er wel diesel tot aan de inspuiters wordt gepompt, maak ik op dat dit bij jou niet het geval is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986