



























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maar je hebt bij iedere slag van je zuiger een nieuwe ontsteking nodig??
hoe gebeurt dit dan???
Ik kan me al 10 jaar prima redden met een platte 2500 RD diesel,maar dit snap ik effe niet????
Dit wist ik niet van die gloeispiralen alleen (weet wel dat ze moeten voorgloeien om alles op te warmen) maar dacht dus dat dit tevens je ontsteking was.
vriendelijke groet frank
(
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Daarom heet het ook wel een zelfontbrander.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Door de compressie en de warmte ontbrand de diesel vanzelf, alleen bij een koude motor moet je de verbrandingskamer dus voorverwarmen anders gebeurd er dus niks, de enige manier om het ding te stoppen is dus de dieseltoevoer afsluiten via die electroklep op de pomp.
Waarschijnlijk zal daar het probleem ook wel ergens zitten aangezien ie er spontaan mee gestopt is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Effe een stomme suggestie: Zit er wel diesel genoeg in de tank?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Allen
Dank voor alle reacties en support. De gloeibougies zijn goed. Ten minste,ik heb ze afgelopen winter vervangen en dat hielp enorm met starten. Er was er toen nog maar 1 heel. Starten wordt dan lastig maar je hoort de motor wel een beetje aan slaan (plus een hoop rook vanwege de onverbrande diesel). Omdat de motor tijdens de pech al draaide (inderdaad, een diesel gebruikt de bougies alleen om te starten) zijn de bougies dus niet het probleem. Ik heb een serie 1 en daar wordt alles mbv tandwielen aangedreven. Geen gebroken riem dus. Ook de elektra is in orde. De radio, ramen etc werkt allemaal nog. Afgelopen zomer had ik onderweg naar Frankrijk een defecte dynamo. Alles viel uit: ramen, blower, knipperlichten. Maar de motor bleef draaien. De electroklep gebruikt dus maar heel weinig stroom. Hier zou wel een mogelijk probleem kunnen zitten. De ANWB had echter de plunjer er uit gehaald en toen wilde de de motor nog niet starten. Oh ja, de tank zit meer dan 3/4 vol
Ik heb vandaag een verstuiver los gehaald. Er kwam geen diesel uitgespoten als er gestart werd. Ik ben bang dat de pomp dus toch de boosdoener is. Het lijkt erop alsof er iets kleins in de pomp niet meer werkt (een veertje kapot oid) omdat de motor zo plots stopte. Een klein iets met grote gevolgen…. Het is me echter nog niet duidelijk hoe de pomp precies werkt. Ik kan het uit het reparatiehandboek niet goed afleiden. Iemand een idee?
Ik denk dat ik morgen bij het magazijn maar een andere pomp ga halen. Kan ik weer rijden en in de tussentijd deze pomp repareren. Is er toevallig iemand uit de omgeving van Delft die morgen ook naar het magazijn moet?
Groetjes, David
Miss nog een idee om je brandstof filter eens na te kijken… Of wel een slang uit een jerrycan met dieselolie rechtstreeks aansluiten op de pomp. O ja, je tankdop controleren (deze trekt toch geen tank-vaccuum)
succes,
gr Mark






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
DavidC schreef:Het is me echter nog niet duidelijk hoe de pomp precies werkt. Ik kan het uit het reparatiehandboek niet goed afleiden. Iemand een idee?
Een brandstofpomp is, zoals hier al gezegd werd, een uiterst complex ding. Een algemeen reparatiehandboek zal nooit zover gaan om de werking ervan uit te leggen. Ten eerste omdat dat teveel plaats in beslag neemt, ten tweede omdat het vrij zinloos is, omdat een pomp reviseren echt specialistenwerk is. Garages doen het niet eens zelf!
Natuurlijk kan jouw pomp de geest hebben gegeven, waarom niet? Je zou een andere pomp van het magazijn kunnen monteren. Denk er wel aan dat je deze weer exact op tijd zet zoals de oude pomp staat en dat je de leidingen ook weer eerst ontlucht! Daarna moet hij weer worden (fijn)afgesteld.
Heb je dit alles nog nooit zelf gedaan, dan zou ik mij toch tot een diesel-specialist wenden.
Of heeft de ANWB de auto reeds bij je thuis afgezet? Dat maakt het lastig de auto ergens naartoe te brengen natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hier een korte beschrijving hoe die dingen ongeveer werken, en gaat er wel wel diesel in de pomp als er niks uitkomt ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Dank je wel voor de tips! Ik heb in het verleden redelijk aan auto’s geklust. Het reparatiehandboek geeft een redelijk duidelijke beschrijving van het uit en inbouwen van de pomp. Daarnaast vind ik het leuk om wat aan de auto te klussen omdat ik op die manier de auto en de techniek beter leer kennen. Tot slot ben ik voldoende eigenwijs dus ik ga het gewoon maar proberen.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Mark
Gave beschrijving! Daar leer ik veel van.
Thanks, David
revisie van een dieselpomp kost je ongeveer een €800,-
ik heb ooit de pomp van een t2 laten doen, da was F 1700,-
als je zeker wilt weten of hij stuk is, kun je hem wel laten testen,
je schrijft dat hij niet spuit uit de losse verstuiver,
en dat hij weinig opbrengst heeft.
dat is niet zo vreemd, want hij spuit namelijk haast niks, er hoort niet veel diesel uit een losse leiding te komen.
het is niet de hoeveelheid maar de druk die de pomp moet leveren.
ga maar na, hij loopt 1 op 15 gem.
das bij honderd kmt per uur zeg 7 ltr
verdeeld over 4 cyl die 2500 toeren maken.
das 0.7cc per inspuiting. (als ik het goed heb)
das dus niet zo veel
goedkoper is het om een gebruikte te monteren, en vaak net zo goed.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Klopt, het is maar een heel klein beetje (het verbruik is zelfs maar 1:16). Toch zou ik, denk ik, dat beetje toch moeten zien vernevelen.
Ik ben vandaag bij het magazijn geweest en een andere pomp gehaald. Momenteel bezin ik me op het inbouwen, zodanig dat de inspuiting op tijd komt. Het BDP bepalen en daar 5,12 mm voor te gaan staan (klep loshalen etc) vind ik erg bewerkelijk. Ik overweeg nu om de huidige pomp (en motor) zo te zetten dat het ‘v-groefje’ precies onder het oogje zit (inspuitmoment 1e cilinder), dan de pomp uit te bouwen en de andere pomp in te bouwen (met v-groefje onder het oogje). Als het goed is staat de pomp dan precies goed.
Heeft iemand suggesties/opmerkingen?
Thanks, David
merk de getande riem op de onderste en de bovenste polie zowel de polie als de riem merk de onderste polie op 2 plekken naast elkaar, dan kun je hem later niet verkeert om terug monteren.( ik gebruik een witte verfstift)
haal de oude pomp er af, tel de tanden tot de spie,vanaf de markering, herhaal dit bij de nieuwe pomp,markeer die op het zelfde punt zet de riem op dat punt terug. en hij zou goed moeten staan.
en hoef je de motor niet op het bdp te draaien.
houd er rekening mee dat je eerst markeert, zodra je de riem los haalt, verspringt de brandstof pomp, en is ook je timing weg.
een diesel is goed op het gehoor af te stellen, ik heb het nog nooit met een meet klok gedaan,
maar als je absoluut zekerheid wilt, dan kun je hem bij een diesel bedrijf op tijd laten zetten.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Sloopkogel
Dank je wel voor je reactie. Mijn dieseltje werkt nog zonder getande riem maar met tandwielen. De procedure blijft denk ik het zelfde. Ik had eerst iets vergelijkbaars in gedachten maar twijfelde of de spie wel op iedere pomp op dezelfde plek zat. daarom had ik het idee van de V-groef, die zit op iedere pomp op dezelfde plek (volgens het handboek is dit de markering voor inspuiting van de 1e cilinder). Weet je zeker dat de spie ook voor iedere pomp op dezelfde plek zit?
groetjes, David
Nee, ik heb geen ervaring met de eerste types enkel met de latere serie met riem..