1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS3 Car PC project - Zo goed als klaar
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 15 juni 2011 12:22 AM

De eerste keer dat ik het dashboard van een DS3 zag ik direct hoe mooi het MyWay scherm geïntegreerd was in het dashboard. Het idee om een car pc in te bouwen volgde al snel. Tijdens de eerste proefrit wist ik het zeker: voor mij geen MyWay!

Het ontbreken van een touchscreen en het omslachtige menu waren voor mij doorslaggevend. En nu blijkt dat er ook verouderde kaarten worden uitgeleverd die duur zijn om te upgraden ben ik al helemaal blij met mijn keuze.

In plaats van de MyWay ga ik dus een car pc inbouwen: Een klein pc’tje met een 7” touchscreen. Hiermee kan ik mijn hele muziekcollectie meenemen, zelf een navigatieprogramma kiezen en de kaarten ook redelijk eenvoudig van internet downloaden. Gekoppeld aan mijn telefoon kan ik ook gebruik maken van internet: handig om file en flits informatie te raadplegen. Daarnaast blijft het een echte pc waarop dus ook films, videoclips, foto’s, email enz. op mogelijk is. Maar dat is meer voor de leuk, dan dat ik het echt ga gebruiken. Bovendien vind ik het gewoon leuk om te hobby’en om het allemaal netjes in de auto in te bouwen!

Voor de liefhebbers, de specs van mijn systeem:

Intel Desktop Board D525MW - Mini ITX - Intel Atom D525 @ 2x 1.8GHz
4 GB DDR3-1333
Seagate Momentus 7200.4 G-Force 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 (extern via e-sata, voor makkelijk bijwerken van muziek collecties/bestand transfer met thuis PC)
OCZSSD2-2VTXE60G (60 GB)
Mini-Box M350 Mini ITX Enclosure
Mini Touch 700 7” touchscherm (800 x 480 pixels)
M3-ATX Automotive PICO Power Supply
Plus de nodige extra kabels om alles aan te sluiten.

En dat ziet er allemaal zo uit:

Al voor de aflevering van de auto alle onderdelen binnen gekregen en alles geinstalleerd in een test opstelling.

De PC draait op Windows 7, Centrafuse en Igo8.

Ik heb mijn DS3 dus zonder MyWay besteld. Het originele schermpje ga ik verplaatsen naar het bovenste opbergruimte. Uiteraard moet het dashboard ook worden aangepast, omdat het scherm anders niet past. Daarom heb ik het complete dashboard nieuw besteld. Ik vond het witte dashboard heel chique, (ja wit plastic en chique.. raar..) en heb dus direct het hele dashboard in het wit besteld. Ook de leren pookknop wordt vervangen door een matchend witte pookknop. Deze onderdelen heb ik samen met de spatbordjes besteld bij John Nicol uit Schotland. Hij werkt als magazijnchef bij een Citroen dealer, en is ook actief op het engelse ds3club.co.uk forum. Veel leden daar hebben bij hem besteld en hij is echt super behulpzaam. Groot voordeel: standaard 20% korting op de onderdelen. Omdat ik zo’n grote bestelling had gedaan dekte de korting de verzendkosten ruimschoots. De onderdelen waren tevens de volgende dag al bezorgd via DHL.

Vanavond ben ik maar eens begonnen met het demonteren van het dashboard. Op het franse forum had ik al een topic gevonden waarin de middelste 3 dashboard delen verwijderd werden. In het kort: Trekken! Het merendeel van de auto is in elkaar geklikt en met behoorlijk wat kracht en beleid is ook veel weer te demonteren. Mijn 3 weken oude auto ziet er nu zo uit:

Ik ben nu vast gelopen op het punt waar ik de opbergvakjes er niet uit krijg zonder, zoals het lijkt, de hele versnellingsbak behuizing te demonteren. Ik heb hiervoor de hulp gevraagd van John Nicol, aangezien hij ook toegang heeft tot werkplaats handleidingen etc.

Tweede puntje: ik wil een stroomdraad trekken vanaf de accu naar binnen toe. Nu is er wel een mooi gezekerde(!) aansluitpunt vrij boven de accu. Het probleem is alleen: hoe ga ik die draad naar binnen voeren. De motorruimte is echt vol (!) zodat er weinig ruimte/zicht is voor een mooie locatie. Hebben anderen hier al naar gekeken?

De auto gaat morgen naar een autoschade bedrijf om de eerste pit in het zijscherm en een kras in de passagiersdeur te repareren. 6 dagen na de aflevering viel een kind met haar fiets tegen de auto aan. Gelukkig wel een briefje achter gelaten door haar vader.

Standaard WA verzekering verhaal (600 euro ex BTW), en dankzij mijn all risk verzekering kan ik direct al terecht, en regelt de verzekering de verdere afwikkeling. Ik denk dat ik wel wat uit te leggen heb als ze het dashboard zo aantreffen.

Vrijdag heb ik de auto weer terug en kan ik weer verder hobby’en. Ik verwacht niet dat ik alles voor de meeting af ga krijgen, maar ik ben benieuwd hoe ver ik nog kom. Tips over de stroomdraad zijn zeer welkom!

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 15 juni 2011 12:26 AM
  [ # 1 ]

Klinkt goed, hou ons op de hoogte

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 15 juni 2011 12:54 AM
  [ # 2 ]

Vet project! Ben zeer benieuwd naar je voortgang het uiteindelijke resultaat! Helaas kan ik je niet helpen wat betreft het stroomdraad.
Ik neem aan dat je die mini-PC in het dashboardkastje gaat wegwerken? Zo ja, ga je de airconditioning in het dashboardkastje dan gebruiken als koeling of ga je nog extra fans inbouwen?

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 15 juni 2011 01:01 AM
  [ # 3 ]

Heb het dashboardkastje inderdaad overwogen, en het past op zich wel allemaal net. Maar dan is het dashboardkastje wel helemaal vol. Dus ga ik voor optie B: onder de bestuurdersstoel. Daar is voldoende ruimte, en zolang de passagiers op de achterbank (2 dagen in het jaar) er niet tegenaan schoppen kan dat geen kwaad. PC is helemaal passief gekoeld, en verbruikt ook niet veel stroom. Dus de warmte valt waarschijnlijk behoorlijk mee. Zo niet, dan kan ik altijd wat extra fans bijplaatsen.

Profiel  
 
Nitro+
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011

- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
Gepost: 15 juni 2011 01:16 AM
  [ # 4 ]

Hmmm, een plek onder de bestuurdersstoel is eigenlijk zo’n gekke plek nog niet. Volgens mij kan de warmte daar zelfs beter weg dan in het opgesloten geheel van het dasboardkastje.
Wel mooi dat je de TDP zo laag hebt weten te houden dat je in eerste instantie geen fans nodig hebt. Smile
Welk onderdeel neemt overigens het grafische werk voor zijn rekening als ik vragen mag, een los grafisch kaartje of heeft die Intel Atom een geïntegreerde grafische chip?

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 15 juni 2011 08:40 AM
  [ # 5 ]

Waarom geen solid state harddisk?
Oke, minder ruimte, maar een stuk sneller en auto bestendiger.
(extra ruimte heb je met een USB stick op de standaard plaats op de middenconsole (als je toch draden aan het trekken bent)

Voor de rest, succes…

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
jekaba
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-2007

Gepost: 15 juni 2011 10:39 AM
  [ # 6 ]

Ben bijzonder benieuwd, wens je veel succes en plezier met het (in)bouwen.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 15 juni 2011 11:08 AM
  [ # 7 ]

Altijd leuk, zo’n hobbyprojectje. Maar waarom een volledige PC en niet een eenvoudig tablet bijvoorbeeld? Die dingen kosten tegenwoordig een habbekrats, er zit een fatsoenlijke CPU in en er is software te kust en te keur die gemaakt is om te werken met een touchscreen. Power is minder een probleem dan bij een PC en je hebt geen grote kast weg te werken.

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 15 juni 2011 11:24 AM
  [ # 8 ]

De PC heeft intern een 60 gig SSD schijf voor windows, navigatie en overige software. Media opslag gaat dus op het externe harde schijfje (500 GB 2,5 inch). Atom heeft on board video, dus dat gaat ook lukken. Tablets zijn leuk en vooral met Android is veel te doen. Bottleneck is wel het aansluiten van extern USB apparatuur. En je blijft met geheugenkaartjes werken.

Plus, bij het inbouwen van een tablet heb je toch wel weer knopjes, etc waar je dan weer niet bij kan komen zonder het hele dashboard weer open te maken.

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 15 juni 2011 11:30 AM
  [ # 9 ]
Scottie schreef:

Waarom geen solid state harddisk?
Oke, minder ruimte, maar een stuk sneller en auto bestendiger.
(extra ruimte heb je met een USB stick op de standaard plaats op de middenconsole (als je toch draden aan het trekken bent)

Voor de rest, succes…

Hier kan ik me wel bij aansluiten, al denk ik dat er ook een kostenplaatje bij zit. Die Solid State Drives zijn, zeker als je een beetje capaciteit wilt, nog aan de prijzige kant!

jev schreef:

Altijd leuk, zo’n hobbyprojectje. Maar waarom een volledige PC en niet een eenvoudig tablet bijvoorbeeld? Die dingen kosten tegenwoordig een habbekrats, er zit een fatsoenlijke CPU in en er is software te kust en te keur die gemaakt is om te werken met een touchscreen. Power is minder een probleem dan bij een PC en je hebt geen grote kast weg te werken.

Zit wat in, maar met een PC ben je veel flexibeler. En daarnaast zou dit project dan niet zo leuk zijn. Razz


Ik blijf dit zeker volgen! Leuk project!

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 15 juni 2011 12:00 PM
  [ # 10 ]
sfs schreef:

Bottleneck is wel het aansluiten van extern USB apparatuur. En je blijft met geheugenkaartjes werken.

Externe USB apparatuur is geen enkel probleem als je het juiste tablet uitzoekt. Mijn Point of View Mobii heeft een USB slot dat standaard in host mode staat. Muis er in of een toetsenbord, USB stick of een harde schijf… allemaal no problem, werkt out of the box. Maar je krijgt er wel direct wifi bijvoorbeeld mee terug en dan wordt synchroniseren met een PC thuis wel erg makkelijk. Auto voor de deur, contact met de NAS en vijf minuutjes later heb je weer voldoende muziek gekopieerd om weer een maandje door te komen. Bluetooth van het ding aan en voila, alles via de boordradio.

Plus, bij het inbouwen van een tablet heb je toch wel weer knopjes, etc waar je dan weer niet bij kan komen zonder het hele dashboard weer open te maken.

Ach, die paar knopjes kan je nog wel naar buiten voeren - als je ze al nodig hebt. Aan/uit misschien (liever vervangen door een relais dat met de boordspanning schakelt), verder zit er alleen een “back” button op en volume control, maar met iets als button savior heb je die nooit nodig.

Maar het is wel een ander soort oplossing, da’s waar. Ik kan er zaterdag helaas niet bij zijn, jammer want ik had ‘t wel eens willen zien (al die DS3’en bij elkaar en die projectje, leuk!). Veel succes er mee!

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 15 juni 2011 02:13 PM
  [ # 11 ]

Leuk project man!

Lees ik nou goed dat je een leren pookknop hebt en dus leren bekleding? In dat geval ben ik benieuwd naar hoe je aan die aluminium pedalen bent gekomen!

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 15 juni 2011 02:47 PM
  [ # 12 ]

Bedankt!, Pedalen door dealer laten monteren. Is inderdaad geen standaard optie, maar heeft de dealer wel los kunnen bestellen en vervangen.

Profiel  
 
Bart80
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 15 juni 2011 03:56 PM
  [ # 13 ]

Dat had ik inderdaad ook begrepen, maar mijn dealer zei dat het een kostbaar grapje zou zijn…klopt dat?

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 15 juni 2011 04:11 PM
  [ # 14 ]

297 euro, ja dat klopt wel Smile

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 15 juni 2011 04:11 PM
  [ # 15 ]

zo, dat is expensive ...

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook