3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
DS3 Car PC project - Zo goed als klaar
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 10 augustus 2011 09:31 AM
  [ # 31 ]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de stand van zaken eigenlijk.

want tis al ff stil rond het project.

misschien leer ik er wat van hoe de auto in elkaar zit.


((wat wel en wat niet los kan/mag.))


kan ik ook gaan strippen Razz

Profiel  
 
DS3 John
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-05-2011

Gepost: 07 september 2011 12:24 AM
  [ # 32 ]

Hoe staat het met het project?
Kan me niet voorstellen dat het dashboard nog niet is gemonteerd.
Ben benieuwd en met mij volgens mij nog wel een aantal DS3 rijders op dit forum Wink

DS3 E-hdi - Blanc Banquise/ Noir Onyx - Pack Perfo - Pack select my way comfort - Interieuraccenten wit Wink

Profiel  
 
victor1964
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011

- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
Gepost: 18 maart 2012 06:36 PM
  [ # 33 ]

Ik ben erg benieuwd naar je DS3 wat betreft de dashboardaanpassingen..
heb jij je achteruitrijcamera op je pc aangesloten…..

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 19 maart 2012 01:38 AM
  [ # 34 ]

Sorry voor de late reactie, er waren nogal wat kleine puntjes waar ik niet helemaal tevreden over was voordat ik hier weer een update zou posten. Ik heb nog geen goede foto’s van alles gemaakt, misschien dat ik dat komend weekend tijdens de meeting ga doen. Daarom maar alvast in tekst een uitleg wat er allemaal is gebeurd.

Inbouw:
Originele display
Het originele scherm is inderdaad omlaag verhuisd, net onder de originele radio. Hiervoor heb ik het bovenste opbergvakje opgeofferd. Het hele middenconsole gedemonteerd, armsteun gedemonteerd en toen pas kon ik erbij komen. (Is dus ook nodig indien ooit het lampje in het onderste vakje vervangen moet worden, nadat alles in elkaar zat blijkt dat ik vergeten ben het lampje weer terug te klikken. Na een half jaar nog steeds geen zin om alles weer los te halen voor dit ene lampje.) Vervolgens eerst met een zaagje de achterkant van het opbergvak er af gezaagd, en het schermpje onder een lichte hoek naar boven kunnen plaatsen. Eenmaal tevreden heb ik alles opgevuld met montage kit en een stukje hout voor de grove vorm, vervolgens afgewerkt met epoxy, veel schuren, grondverf (spuitbus), meer schuren en bijwerken en vervolgens gespoten met een zwarte hoogglans lak (spuitbus).

- Ik vond nu het matte frontje van de radio afsteken, dus heb deze ook gespoten. Radio gedemonteerd, alle knopjes los bewaren, vervolgens alle openingen afgeplakt en vervolgens schuren, gronden, schuren en laklaag. Knopjes weer op z’n plek en het ziet er meteen beter uit.

Touchscreen
Het touchscreen die ik gebruik is 7 inch in diameter en iets van 8 mm dik. Qua diameter is dit iets te ruim en valt een heel klein gedeelte van het beeld weg achter het dashboard. Ik zou hiervoor het dashboard kunnen aanpassen, maar ik red me vooralsnog wel goed met software aanpassingen. Qua dikte heb ik dit opgevuld met 3 plaatjes zachtboard, wat ik nog had liggen en tevens makkelijk te bewerken is. Hiermee heb ik de ruimte goed opgevuld en met een aantal dotten montagekit is het scherm op het zachtboard gemonteerd. Na de eerste proef bleek dat het dashboard in een hoek op het touchscreen drukte, en dus moest het zachtboard nog iets aangepast te worden. Het resultaat ben ik zeer tevreden mee. Niks opgemeten, gewoon op het ook gemonteerd en hij zit nog recht en goed in het midden ook. Smile.

PC
De PC zelf zit onder de bestuurdersstoel. Het zit niet vast gemonteerd, maar schuift niet tijdens het rijden. Ik moet hier wel nog iets van een behuizing voor maken zodat de achterpassagiers niet met hun poten op de bedrading en stekkers trappen.

Camera
De camera heb ik boven het nummerbord gemonteerd. Hiervoor heb ik wel de houder van de dealer moeten vervangen voor een model zonder rand. (he wat jammer nou Wink ). Na het verwijderen van de kentekenplaathouder is er een ruime opening zichtbaar, hierdoor heb ik de stroom en signaalkabels geleid.

GPS antenne
De GPS antenne is gelukkig licht magnetisch, dus heb hier weinig aan hoeven aan te passen. De GPS antenne ligt links voor de voorruit, ter hoogte van de linker tweeter. “plakt” door de magneet genoeg om niet te schuiven, en stoort de tweeter niet. Tevens is deze handig om parkeerbonnen op hun plek te houden zodat ze niet wegwaaien bij het dichtgooien van je portier.

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 19 maart 2012 01:38 AM
  [ # 35 ]

Aansluitingen
Originele display
Na het verwijderen van wat clips en kabelbinders heb ik genoeg ruimte gehad in de originele bedrading om het scherm te kunnen verplaatsen. Dit scheelt weer een 20 tal draden verlengen.

Touchscreen
Het touchscreen bestaat uit een beeldscherm, een touchscreenoverlay met een printplaatje en een usb kabel, en een printplaat voor de bediening. De bediening is niet echt nodig, aangezien het beeldscherm aangaat zodra hij stroom krijgt en ook automatisch overschakelt op de camera. Toch zit er een kleine afstandsbediening bij en dit oog heb ik weggewerkt achter de ventilatoren boven het scherm. Helaas werkt dit om een of andere reden niet (meer). Maar zoals ik al zei is dit ook niet echt nodig (hooguit om het contrast af te stellen, maar dit staat ook al goed.) Misschien dat ik hier nog eens naar kijk als ik ook het ene lampje ga vervangen…
Verder heeft gaan er 2 kabels voor het beeldscherm en een usb kabel voor de touchscreen achter de radio langs naar beneden, en via de middenconsole naar de pc toe. Hier gebruik ik 4 stekkers: VGA, USB (touchscreen), Tulp in (voor camera), en de stroom. De stroom had ik eerst direct vanaf de PC lopen via een aftakking van de molex stekkers. Echter van de zomer ging het scherm na 1,5 uur soms vanzelf uit, waarschijnlijk omdat hij te warm werd of een schermbeveiliging. Ik kon tijdens het rijden het scherm niet handmatig aan/uit zetten, omdat de stekker onder m’n stoel zat, of ik moest het contact aan/uit zetten. Daarom loopt de voeding nu via een stekker in de normale 12V aansluiting van de middenconsole, zodat ik deze makkelijk even uit kan trekken en weer terug. In de toekomst moet ik hier maar een knopje voor monteren ergens.

Camera
Om op Victor’s vraag terug te komen: De stroom heb ik afgetakt van de achteruitrijlamp. En de signaalkabel (tulp stekker) gaat van achter de bekleding van de subwoofer, langs het rechterpaneel naast de bank naar voren en omlaag, en vervolgens onder de passagiersstoel door, onder de middenconsole waar de snoeren uitkomen bij de dradenverzameling onder mijn stoel, zoals ik net al schreef is de camera direct aangesloten op de bedrading van het beeldscherm. Als ik de auto in z’n achteruit zet, gaat de achteruitrijlicht branden en krijgt de camera ook stroom, hierdoor start het signaal op de tulp en schakelt het beeldscherm automatisch over op kanaal video 1, en als ik hem in een andere versnelling zet, springt de beeldscherm weer terug op VGA.

GPS
De GPS antenne is een enkele USB kabel, deze heb ik zonder iets te monteren netjes langs de raamstijl, via de zijkant van het dashboard en de instaplijst weggewerkt. Ik heb deze kabel wel moeten verlengen met USB verlengkabel van 1 meter.

PC
De PC zelf heeft een voeding met 3 draden: constante plus, geschakelde plus en een min, vergelijkbaar met een autoradio dus. Deze slimme voeding schakelt de PC automatisch aan en gaat in slaapstand zodra het contact uitgeschakeld wordt. De constante plus heb ik na veel zoeken uiteindelijk vanaf een geel blokje blokje in het dashboard bij de zekeringen aangesloten. Hiervoor heb ik een plat steekstekkertje verbonden aan een kort snoertje, dan een zwevende zekering en deze weer gekoppeld aan de stroomdraad die over het stuurkolom (achter het dashboard), en via de middenconsole naar de PC loopt. De geschakelde 12V +  heb ik afgetakt vanaf de bedrading van de 12V aansluiting van de middenconsole. De min is aangesloten met een ring onder een van de moeren waarmee de middenconsole op het chassis gemonteerd is.

Verder:
- Externe HD met een interne S-ATA naar E-SATA verloopkabel, en een USB kabel voor de stroom. Dit was een heel fragiel stekkertje, waardoor de stroom weg viel en m’n systeem steeds hing. Het draadje heb ik nu direct vast gesoldeerd op het printplaatje van de externe hd behuizing. Probleem opgelost.
- Terratec Aureon Dual Externe USB geluidskaart. Het onboard geluid was behoorlijk vlak, en is opgelost met deze geluidskaart in de vorm van een USB stick. Deze is vervolgens met een 3,5 mm plug aangesloten op de Aux In.
- Wifi. Uit een oude laptop heb ik een Mini-PCI kaartje gehaald en het hele beeldscherm moeten slopen om de bijbehorende antenna draadjes er uit te krijgen. Vervolgens in de PC gemonteerd en één keer getest via de hotspot van mijn telefoon. Het werkt! Maar ik gebruik het niet echt Smile.

De meeste kinderziektes zijn er nu uit, ik heb nog wat kleine klusjes te doen zoals her en der genoemd maar ik vind het systeem wel fijn werken. Het draait op Windows 7, start snel op uit slaapstand, maar een herstart is ook zeer snel. Voor de navigatie gebruik ik iGo8, werkt prima. Eigenlijk moet ik hier de skin ook helemaal aanpassen naar mijn schermformaat, maar dit is nogal een klus! Voor nu moet ik er maar mee lezen dat de tekst van de exit knop bijvoorbeeld half wegvalt, maar ik kan er prima mee overweg.
Qua muziek besturing gebruik ik Freeice ipv Centrafuse. Freeice is een freeware applicatie die nog in beta testing is. In de afgelopen maanden zijn er al veel versies uitgekomen met steeds grote verbeteringen. Het is een op flash en VB gebaseerde applicatie, welke gebruik maakt van windows media player op de achtergrond. Het speelt dus alles wat WMP ook speelt. Het programma kan veel, waaronder integratie van navigatiesoftware, maar dat gebruik ik zelf niet. Het programma heeft nog wel eens moeite als ik door mijn muziekcollectie van bijna 30.000 nummers blader, maar ik geloof er in dat dit spoedig wordt opgelost.

Kortom, leuke hobby project en ik heb er dagelijks veel plezier van. Als alternatief heb ik laatst ook ergens een youtube filmpje gevonden van een redelijk kant en klaar systeem met min of meer dezelfde mogelijkheden: http://youtu.be/YZhzDHCNF8Q Dit is dus niet mijn systeem, maar het gebruikt wel dezelfde Navigatie software en ondersteunt ook een achteruitrijcamera.

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 19 maart 2012 01:38 AM
  [ # 36 ]

Zo he, he… wat een verhaal, bedtijd! Binnenkort zal ik eens wat foto’s maken ter ondersteuning van het verhaal!

Profiel  
 
ds3_4me
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 27-07-2011

- DS 3 1.6 e-Hdi So Chic
Gepost: 19 maart 2012 02:43 AM
  [ # 37 ]

dat systeem van tact-vision ziet er eigenlijk wel goed uit. bedankt voor de link.
ik zie dat het voor zo’n 550 dollar wordt aangeboden (minimale afname 5 stuks)
http://www.alibaba.com/product/il1007414643-124332680-0/All_in_one_Audio_Navigation_system_for_Peugeot_Citroen.html (en daar komt natuurlijk nog een stuk dashboard bij…)
bedrijf zit in Israël en daar maken ze wel meer goede dingen. maar om nou zo’n navigatiesysteem zelf te bestellen wat via de CAN bus aangesloten is (en wie weet wat voor invloed kan hebben op die bus)....
voorlopig nog maar niet. maar ik kom zaterdag zeker in jouw auto snuffelen wat jij hebt gemaakt!

heb jij toevallig trouwens al geprobeerd te achterhalen of een kleurendisplay direct kan werken ipv het monochroom display? (dus zonder navigatie, maar wel alle “gewone functies” in kleurweergave? dan zou het een kwestie zijn van dashboardpaneel wisselen, display wisselen en voila: fraaie upgrade…

DS3 e-Hdi, Gris Thorium/Rouge Carmen, Carmen Dashboard, Pack Perfo, Pack Comfort, Pack HiFi/USB, Borbet X8 16” (en in de winter InterAction Meteor 15”)

Profiel  
 
micsan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 30-06-2011

- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Gepost: 19 maart 2012 11:13 AM
  [ # 38 ]

Zo dat zijn wat aanpassingen.
Zelf zou ik dus nooit zo te werk durven gaan in een nieuwe auto (eigenlijk ook niet in een oudere).

Kom deze aanpassingen wel live bekijken, dus tot de 24ste.

Profiel  
 
Mr. Dj M.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 28-08-2011

Gepost: 19 maart 2012 08:54 PM
  [ # 39 ]

Ik ben benieuwd naar het resultaat in het echt.
Leuk dat je er de 24ste ook bij bent Smile

Profiel  
 
Frosty85
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011

- DS 3 E-HDI Airdream
Gepost: 20 maart 2012 11:42 PM
  [ # 40 ]

Op zich ziet de software er mooi en origineel uit op het filmpje, groot voordeel ook, dat het touch screen is. Iedereen die bij me instapt is geneigd om het myway scherm aan te raken om iets te bedienen.

Toch ben ik blij dat ik myway gekozen heb, al is het alleen al om die afzichtelijke radio die ze anders inbouwen.

Profiel  
 
sfs
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 11-01-2011

Gepost: 23 maart 2012 12:31 AM
  [ # 41 ]

Best handig…  cheese

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 23 maart 2012 12:44 AM
  [ # 42 ]

Wow!  big surprise  gulp  ahh

Profiel  
 
muro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 07-07-2011

- DS 3 ds3 e-hdi so chic
Gepost: 23 maart 2012 12:49 AM
  [ # 43 ]

Is het ook mogelijk een achteruitrijkamera te plaatsen bij mij myway radio is wel stoer

Profiel  
 
DS3Breda
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 03-03-2011

- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
Gepost: 23 maart 2012 10:33 AM
  [ # 44 ]

In de oude SW versie (29) kwam het wel voor in de menu structuur. Bij de 33 versie heb ik nog niet gekeken. (myway)

DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway

18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.

Profiel  
 
56 ford
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 11-01-2011

- DS 3 ds3 e-hdi
Gepost: 31 maart 2012 09:13 PM
  [ # 45 ]

Is dat de enige foto van het resultaat?  oh oh

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook