1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Met de DS3 naar GB - verlichting?
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 16 juni 2011 01:24 PM

Wij gaan binnenkort een weekje door de UK rijden. Vroeger moest je dan je koplampen voorzien van zo’n lelijke zwarte sticker omdat de verlichting anders het tegemoetkomend verkeer zou verblinden. Is dat nog steeds zo met die moderne “liggende” koplampen van de DS3?

Profiel  
 
DS3Breda
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 03-03-2011

- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
Gepost: 16 juni 2011 02:01 PM
  [ # 1 ]

modern of niet, dat moet nog steeds.


dat is omdat de koplampen in europa aan de rechterkant iets hoger staan. (voor bermzicht)
in de UK ben je dus een last voor je tegemoetkomers….

DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway

18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 16 juni 2011 02:18 PM
  [ # 2 ]

Ik vraag me af of je er heel zwaar aan moet tillen, zeker omdat je met de DS3 overdag alleen maar de LEDjes hebt branden (tenzij je de dimlichten geforceerd aan zet).

Profiel  
 
Gepost: 16 juni 2011 03:10 PM
  [ # 3 ]

Je kunt je dat afvragen, maar je bent het wel verplicht aan te passen. Vroeger was dat makkelijk, omdat je duidelijk in het koplampglas de lens zag zitten die je dan moest afplakken. Hoe je dat met die moderne verlichting moet doen, geen idee. Zit er geen mogelijkheid op om met de koplampverstelling een en ander eenvoudig van rechts- naar linksrijdend verkeer om te zetten?

Profiel  
 
Scottie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 02-01-2011

Gepost: 16 juni 2011 04:29 PM
  [ # 4 ]

Denk niet dat het zo simpel is.

Vroeger (en zeer waarschijnlijk nu ook nog) waren de lampen in Engeland (en andere linksrijdende landen) aangepast. De reflectoren zijn anders en zorgen voor een ander lichtbeeld.

Hoger en lager zetten middels de koplampverstelling zal de overlast iets minder maken, maar de lichtbundel blijft verkeerd.

Hoe het afplakken tegenwoordig zou moeten, geen idee.

2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 16 juni 2011 11:54 PM
  [ # 5 ]

Die engelse plakken hier in het vaste land van europa toch ook niets af.

ik zou zeggen, gewoon rijden met die gave bak.

Profiel  
 
CBR600F4i
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009

- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Profiel  
 
DS3Breda
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 03-03-2011

- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
Gepost: 17 juni 2011 09:25 AM
  [ # 7 ]

de engelsen zijn het ook verplicht om het hier te doen.

DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway

18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 17 juni 2011 09:46 AM
  [ # 8 ]

Zie ze het alleen nooit doen…

Profiel  
 
Gepost: 17 juni 2011 09:56 AM
  [ # 9 ]

Nee, waarschijnlijk omdat veel mensen daar er ook deze fijne mentaliteit op na houden…

blue dolphin schreef:

Die engelse plakken hier in het vaste land van europa toch ook niets af.

ik zou zeggen, gewoon rijden met die gave bak.

police Laat ik dan het volgende zeggen, dit mag je vinden, maar niet hardop op dit forum. Het koketteren met of aanzetten tot illegaal gedrag is hier niet toegestaan.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 17 juni 2011 10:07 AM
  [ # 10 ]
Autofan1985 schreef:

Zie ze het alleen nooit doen…

Als je goed opgelet hebt, heb je gezien dat er tegenwoordig van die doorschijnende stickers gebruikt worden die de lichtbundel afbuigen dan wel als een soort lamellen afschermen. Ik vind ‘t knap dat jij kan zien hoe veel Engelsen dat soort stickers gebruiken. Verder weet ik niet waar jij woont en rijdt, maar zo heel veel kom ik er sowieso niet tegen - en al helemaal niet ‘s avonds met licht aan.

Anyway, je leest nogal uiteenlopende zaken op ‘t internet. Sommigen raden het af om die standaard stickers te plaatsen; verwijderen zou moeilijk zijn (lijmresten!), ze “bobbelen” en schijnen beschadigingen te kunnen veroorzaken als ze heet worden en met die moderne lampen is het moeilijk te bepalen waar en hoe ze geplakt moeten worden. Anderen waarschuwen er juist voor dat je zonder stickers adieu kunt zeggen tegen je verzekering en je dan tenminste altijd voor een deel aansprakelijk zal zijn in geval van een ongeval. Dat laatste lijkt mij larie, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Ik heb gisteren de kap al even open gehad maar er zit ook geen mechanische verstelling op de lampen om dat mee te regelen (zal wel voorbehouden zijn aan Xenon verlichting?). Van de week maar eens met de dealer overleggen.

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 17 juni 2011 10:10 AM
  [ # 11 ]

Staan hier in de buurt (Bedrijvenpark in Rotterdam) regelmatig Engelse auto’s.  Maar zal er eens extra op letten of ze die doorzichtige stikkers hebben.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 juni 2011 10:49 AM
  [ # 12 ]
jev schreef:

Ik heb gisteren de kap al even open gehad maar er zit ook geen mechanische verstelling op de lampen om dat mee te regelen (zal wel voorbehouden zijn aan Xenon verlichting?). Van de week maar eens met de dealer overleggen.

Je zoekt de verstelling van de koplampen? Die zit links op stuurkolom.

Mocht je niet gaan afplakken vanwege de problemen met plakresten etc. en eventueel bang zijn voor aansprakelijkheid vanwege verblinding adviseer ik je om bij daglicht met je verlichting uit te rijden. De LEDjes zullen voor Engelsen net zo min verblindend zijn als dat ze dat voor andere weggebruikers zijn.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 17 juni 2011 01:11 PM
  [ # 13 ]

Nee, niet de verstelling van de koplampen aan de stuurkolom - in de DS3 is dat alleen omhoog/omlaag. Op (veel?) xenon lampen echter zit een “omstelinrichting” waarmee je de verlichting om kan schakelen van een instelling voor rechts-rijdend verkeer naar links-rijdend verkeer. Bij veel auto’s uit de VAG-stallen bijvoorbeeld kan dat zelfs direct in de boardcomputer ingesteld worden. Maar ja, Citroen heeft nou niet bepaald heel erg z’n best gedaan op de boardcomputer-software en van Xenon heeft de DS3 geen fromage gegeten.

Anyway. bij daglicht speelt het probleem niet - ik heb de verlichting altijd op automagisch staan en dus zijn overdag alleen de LEDs aan. Maar ik weet nu al dat er ook veel ‘s avonds en ‘s nachts gereden zal gaan worden. Daar mag de dealer z’n hoofd over buigen, ik vrees dat dit het sowieso niet gaat worden op dat lampglas:

Profiel  
 
victor1964
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 30-04-2011

- DS 3 ds3 e-hdi so chic
- 2CV 2CV6 Club
Gepost: 19 juni 2011 11:15 AM
  [ # 14 ]

Ik heb even op andere fora gekeken, nu met die strakke gladde lampen wordt het lichtbeeld van achteruit gestuurd dus moeilijk af te plakken. vrachtwagen chauffeurs hebben nog nooit problemen gehad met niet afgeplakte koplampen dus…. zou me niet al te druk over maken. overdag met led verlichting rijden en in de avond de lampen zolaag mogelijk zetten.

victor.

ps bij halfords schijnen ze wel plakkertjes te hebben.

Profiel  
 
jekaba
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-2007

Gepost: 19 juni 2011 10:33 PM
  [ # 15 ]

@jef
Waarom bel je niet even naar de A.N.W.B.? Die kunnen je onmiddellijk antwoorden. sick

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook