1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Draaikolkje Turbo - het einde :(
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 28 juni 2011 06:03 PM

Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik kijken bij een cx 25 gti turbo uit 1985 en jullie raden het al: ik zoek wat aankooptips. Heb eerst het forum al doorgespit en gekeken bij de site van cx club(nog geen tips beschikbaar) en ik hoopte op een mooie lijst met aandachtspunten. Mijn zoektocht leverde echter nog te weinig op. Misschien heeft iemand een linkje of lijstje?

Nu weet ik wat komen gaat: neem een expert mee! Working on it!

Zijn er verder specifieke aandachtspunten voor dit model. En deze heeft ook airco, zijn daar nog aandachtspunten voor, ik las iets over vocht…? En wat zijn gangbare prijzen voor dit model? Tuurlijk wat je zelf bereid bent er voor neer te leggen, maar in welke range moet ik denken?

Als jullie je best doen, dan zal ik mij binnenkort wellicht mogen scharen bij de club der troste cx bezitters! :p Ik hoop iedergeval van wel,

Alvast dank voor de inzet!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 juni 2011 07:31 PM
  [ # 1 ]

Ik denk eigenlijk dat je voor een CX Turbo niet heel veel andere aandachtpunten heb dan voor elke CX.

Is het een serie 1 (tussenmodel) of een vroege serie 2?
Bij een serie 2 in elk geval de zijkappen van de dorpels verwijderen.

Verder natuurlijk roest in het algemeen, plaatwerk, accubak, ski’s etc…

Over vocht van de airo hoor ik wel eens vaker beruchte dingen. Maar ik heb nog nooit iemand inhoudelijk er iets over zien schrijven of laten zien wat het risico dan precies is.
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Als de CX Turbo op originele velgen staat let dan even op de staat van de banden, want die kosten 300 euro per stuk. Beetje lullig als je 1200 euro moet uitgeven aan banden als je dat niet voorzien had.

De uitlaat van een Turbo is ook wat duurder, dus ook fijn om te weten of deze nog goed is.

De motoren zijn vrij sterk. Alleen voor een koppelingswissel moet wel de hele motor eruit. Reken op ruim 2 dagen werk.

Bij een Turbo tussenmodel zou ik het persoonlijk wel fijn vinden als het interieur nog netjes is. Gezien dit gehele interieur alleen op de Turbo tussenmodel geleverd is is alles moeilijk te krijgen.
Voor een serie 2 heb je dit probleem niet, dat is er allemaal in overvloed.

Als je op het forum gaat zoeken zijn er zeker meer aankooptips voor de CX in het algemeen te vinden. Eigenlijk alles wat voor elke CX geld geld ook voor een turbo. Wink
Roesten doen ze allemaal op dezelfde plekken.

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 28 juni 2011 07:54 PM
  [ # 2 ]

Dank hiervoor!

Het betreft inderdaad het tussenmodel en ze staat op de originele velgen. Op de banden kon ik nog wel even vooruit heb ik begrepen, maar alles word sowieso iets kostbaarder dan een ... vw polo!

Qua interieur: ik wist niet dat het tussenmodel een “eigen” interieur heeft. Overplaatsen van leren bekleding uit een andere series 1 zit er dus niet in??

Iemand meer met tips?!

Ik houd jullie op de hoogte

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 juni 2011 08:30 PM
  [ # 3 ]

Ja zowel het dash als de stoelen / bekleding zijn aangepast voor dit model.

Of het leer hetzelfde is weet ik niet. Volgens mij niet…
Ik dacht pas geleden zelfs een gezocht ad op Marktplaats gezien te hebben voor iemand die op zoek was naar leer voor dit model Wink

Tja duurder als een Polo, maar ook een hele vooruit gang! Very Happy

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 28 juni 2011 08:34 PM
  [ # 4 ]

Een lederen interieur uit een série 1 past natuurlijk wel, het is gewoon om te bouwen, zelfs leer uit een série 2 past, maar of je het mooi gaat vinden, blijft natuurlijk een kwestie van smaak!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 juni 2011 12:49 AM
  [ # 5 ]

hangt een beetje af wat je aantreft.
wel / geen roest….. en als je geen roest ziet, beter kijken Wink
presentatie, uiterlijk….
historie (en onderhoud) enigszins aantoonbaar….
tja, en dan technisch. hangt du sook af van wat er in gestopt is. je hebt altijd achterstallig onderhoud….
koppeling goed testen, of ie niet slipt !! anders moet het blok er uit, en dan ben je heel wat eurootjes verder voor een koppelingswissel.
reken op een antiroest behandeling na aankoop. heb je alleen maar profijt van.

airco.. .als ie het doet, dan heb je geluk. vaak leeg systeem. is gevoelig. vocht is niet een issue daarbij. condens afwatering kanaal onder de middenconsole moet er alleen wel zitten, anders ligt dat water binnen op de vloer ( ten minste bij de serie 2, serie 1 ook ??).

prijzen… wat een gek er voor geeft Wink
onder de 2000 heb je vast geen pracht exemplaar. boven de 5000 mag het wel wat zijn.
reken op 2000 extra aan onderhoud, herstel, antiroest. mischien valt het mee. hangt ook er van af of je zelf handig bent.
geen goedkope auto om te rijden (benzine en onderhoud), maar wel SUPER gaaf zweven.

dus kijken en balans op maken.
we horen graag van de vorderingen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 30 juni 2011 01:02 AM
  [ # 6 ]

ik heb ff voor je gezocht en gelukkig staat de oude site van de club ook nog online, zie hier voor de aankooptips.

http://www.citroen-cxclub.nl/index.php?OpenPage=http://www.citroen-cxclub.nl/content/club.php

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 30 juni 2011 05:39 AM
  [ # 7 ]

he, grappig om die oude CX Club website nog eens te zien !
-> kijk onder FAQ

en daar noemen ze idd ook:

Roestvorming in holle ruimtes die grenzen aan het interieur wordt sterk verergerd door een airco (condens). O.a. de voetenbak voor de voorstoelen is berucht.

berucht…. tja. even de mat optillen, je hand er onder en je weet meer (plastic dorpel afdekkappen even los).
en ja, die zijn bij mij (met airco) ook vervangen / dicht gelast - best te doen en is wel te overzien hoor. laat je dus niet afschrikken door een beetje roest, maar neem dat mee in de overweging

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 01 juli 2011 03:09 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor de reacties!

Ik ben inmiddels wezen kijken (sorry, geen foto’s), en we zijn aangekomen op het punt: luister je naar je gevoel of naar je ratio?!

De auto is van Franse import (voormalig eigenaar de Citroen garage houder) en alle rekeningen zijn aanwezig, helaas in het Frans dus heb (nog) niet kunnen lezen wat precies gedaan is. De uitlaat, zoals beschreven in een eerdere reactie, is al eens vervangen van voor naar achter. Op de banden kunnen we nog een half jaar vooruit. Het interieur is in prima staat. De hemel is al eens vervangen, geen kromme deurpanelen. Het enige dat een beetje los zit, is de stof achter de C-stijl. (Weet niet precies wat daar zit, is dat de luchttoevoer naar het achterruit? -> zeg maar achter het hoofd van de achterpassagiers).

Verder is de auto behoorlijk strak. Alleen waar het slot in de kofferbak zit, zit beginnende roest. Verder niets kunnen ontwaren. De airco zal inderdaad moeten worden bijgevuld. Oh en het handremlichtje flikkert tijdens rijden. Er zit nog geen dinitrol o.i.d. op de bodem. Nu kan ik zien dat de bodem straks is, daarom ben ik ook geen voorstander van dinitrol / tectyleer. Maar dit is dus wel aan te raden voor de levensduur van de auto?

Qua prijs, kilometers, en haar staat is het een erg mooie cx. Dus gevoel zegt: ja! Alleen: ik lees ook veel verhalen over dure of ingewikkelde en escalerende verrassinkjes en ik heb nog geen plek om de auto overdekt te parkeren. Dan kan het hard achteruitgaan.(Iemand suggesties voor omgeving Groningen?!) Vandaar dat de ratio twijfelt! (en moet ik dan toch voor de polo gaan?!)

Ga dit weekend verder peinzen, houd jullie op de hoogte!

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 01 juli 2011 04:36 PM
  [ # 9 ]

Kan ik hieruit opmaken dat je de auto ook omhoog hebt gehad? Ik zelf - als fulltime zoekende - heb al meerdere CX’en bekeken die van buiten in goede tot zeer goede staat waren, maar die van onderen toch echt slecht waren. Met name de leidingen, het subframe en de langsliggers verdienen daarbij aandacht. Niet dat ik een groot expert ben hoor, maar ik luister altijd met gespitste oren als ik college krijg Laughing

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 01 juli 2011 06:30 PM
  [ # 10 ]
PieterT schreef:

Qua prijs, kilometers, en haar staat is het een erg mooie cx. Dus gevoel zegt: ja! Alleen: ik lees ook veel verhalen over dure of ingewikkelde en escalerende verrassinkjes en ik heb nog geen plek om de auto overdekt te parkeren. Dan kan het hard achteruitgaan.(Iemand suggesties voor omgeving Groningen?!) Vandaar dat de ratio twijfelt! (en moet ik dan toch voor de polo gaan?!)

Een garage, car-poort overkapping is wel een pré. Staat hij enigzins beschut voor de weersinvloeden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juli 2011 07:11 PM
  [ # 11 ]

Wat is eigenlijk je bedoeling met de auto?
Dagelijk gebruik? Hoeveel km’s per jaar?

Of als hobby auto erbij?

Deze factoren spelen natuurlijk wel mee als je naar de jaarlijkse kosten kijken.
Vergeet ook niet dat het verbruik zo rond de 1 op 8 zal liggen Wink

Als het niet je eerste auto wordt kan je natuurlijk overwegen hem in de winter te stallen. De auto is toch belastingvrij. De zomers overleven ze wel buiten. De winters is toch wel minder, die bodem behandeling is dan echt een must als die in de winter buiten staat!

De bodem is wel belangrijk om te zien. Dat is echt mijn voorwaarde geweest bij het aanschaffen van mijn CX. Nette auto, en alles klopte wat de verkoper zei. Gezien de verkoper er zelf vertrouwen in had had die daar ook geen problemen mee. Dus de onderkant gewoon zelf gezien op de brug. Dat zag er allemaal behoorlijk uit dus meegenomen Smile

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 01 juli 2011 07:55 PM
  [ # 12 ]

Heb momenteel geen eigen auto, kan op de fiets naar werk. Dus qua kilometers: ik rijd niet dagelijks, maar ik toer graag plus de gewone huis-tuin en keuken kilometers, zeg 15-20k per jaar. Heb de onderkant gezien, en die was even goed als de buitenkant. De auto is wat dat betreft strak en dat wil ik ook graag zo houden. Vandaar gekeken naar naar stalling, is wel goed te doen. Maar ja: dan is het winter en je hebt een auto. Ik ken mijzelf, weet niet of ik haar dan kan wegzetten. (Dus toch die polo voor de winter!).

Het is een lastige keuze. Ik kan wel voorzien in onderhoud, maar iets als een nieuwe koppeling maakt me toch wat angstig. Er was overigens geen sprake van slippende koppeling hoor. Heb gewoon geen zin in nare verrassingen. Maar ja, als je alles van te voren weet…

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 01 juli 2011 08:07 PM
  [ # 13 ]

Heb gewoon geen zin in nare verrassingen.

Hmm ja, geldt dat niet bij alle auto’s…

Maar lees alle cx topics en wordt deelgenoot van (onvoorspelbaar) lief en leed.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 01 juli 2011 08:27 PM
  [ # 14 ]

Ik blijf de tip van La Léo een gouden vinden: ga uit van 6.000 euro. 1.000 euro voor aanschaf? Calculeer vast 5.000 aan ellende in. 5.000 euro voor aanschaf? Je bent er bijna, maar 1.000 euro is zo uitgegeven. Bij mijn ex-break kwam deze voorspelling perfect uit. (Helaas… Wink )

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 02 juli 2011 12:17 AM
  [ # 15 ]
PieterT schreef:

Heb gewoon geen zin in nare verrassingen.

Bij een auto van 20 tot 36 jaar oud kun je nare verrassingen nooit helemaal uitsluiten…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook