34 van de 35
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 Volgende > 
   
MWH.C’s BX 19 GT
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 september 2016 08:02 PM
  [ # 496 ]

Ik rijd er al honderden kilometers mee, blijkbaar. Wink Euh, hoe sluit je zoiets uit zonder te gaan rijden? Ik zit nu weer in Enschede zonder mijn vaders apparatuur, dus ik vrees dat iets nakijken het sowieso niet gaan worden.

Nieuw is eigenlijk wel handiger, zo’n uniek onderdeel zal het (nog) niet zijn. Maar dan is het probleem welke ik moet hebben…  Mister-auto heeft er meerdere...

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 september 2016 08:09 PM
  [ # 497 ]
MWH.C schreef:

Euh, hoe sluit je zoiets uit zonder te gaan rijden?

Hoe sluit je uit dat onderweg de dynamo niet een constante piek gaat leveren en de accu of gehele draadbundel smelt?

Dingen kunnen lang goed gaan, maar onderschat het gevaar van elektriciteit niet.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 05 september 2016 08:44 PM
  [ # 498 ]

Ik vind elektriciteit heel eng, laten we daar duidelijk over zijn. Ik heb er ook het liefst zo min mogelijk mee te maken. En ik zal de wijze weg bewandelen en je advies opvolgen: De BX staat stil tot er in elk geval een andere dynamo in zit.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 07 september 2016 09:13 PM
  [ # 499 ]

Offerte voor revisie opgevraagd, komt uit op €151… Dan lijken de goedkopere nieuwe alternatieven beter. Maar welke moet ik hebben? Of maakt het behalve merk niet uit, zolang ik maar stroomsterkte 50 heb?

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 september 2016 09:29 PM
  [ # 500 ]

Heb je geen andere spanningsregelaar liggen, grote kans dat die de instabiele spanning veroorzaakt.
Dat ding pak je er zo uit, dynamo kan blijven zitten.
En dat de bedrading in de brand vliegt valt wel mee, de stroom kan nooit zover oplopen

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 07 september 2016 09:53 PM
  [ # 501 ]

Nee, die heb ik niet. Ik weet niet eens hoe het eruit ziet. Mr. Green Wat een gedoe, autoproblemen en nitwit zijn…

edit: Ik ken één BX-bezitter in Enschede, ik ga hem eens berichten of hij misschien iets heeft liggen om uit te wisselen. Smile

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 september 2016 10:21 PM
  [ # 502 ]
Bart CSD schreef:

@ H@ns,

voor welke versie zoek je ze ? Een aantal schakelstangen zijn nog leverbaar, daar zitten die dopjes in. Bij een paar versies zijn ze los leverbaar geweest maar staan ze nu als niet meer leverbaar aangeduid. Als je even doorgeeft welke motorinhoud en benzine of diesel kijk wel even welk de bestelnummer was. Wellicht heeft iemand die nog wel liggen. In de Citroencomputer vinden we vier verschillende stangensystemen. Meestal heb je nummer 2430 20 nodig.

Sorry Bart, zie het nu pas.
Ik denk dat het te maken heeft met het type bak.
BH3, BE1, BE3 en ik denk automaat.

Ik heb zelf een BE1 bak (16TRI ‘87), daar is ooit es spontaan een schakelstang losgeschoten door versleten busjes.
Dat kan natuurlijk nog es gebeuren, zeker als je de schakelstangen een keer losmaakt voor demontage van de bak.
Zou leuk zijn als ze nog leverbaar zijn als de nood aan de man is…

Het kan zijn dat die busjes niet goed te monteren zijn en dat het daarom alleen maar als hele set leverbaar is (geweest)?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 september 2016 08:09 AM
  [ # 503 ]
MWH.C schreef:

Nee, die heb ik niet. Ik weet niet eens hoe het eruit ziet. Mr. Green Wat een gedoe, autoproblemen en nitwit zijn…

edit: Ik ken één BX-bezitter in Enschede, ik ga hem eens berichten of hij misschien iets heeft liggen om uit te wisselen. Smile

Dat ben ik vast niet?

 

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 september 2016 12:55 PM
  [ # 504 ]

Haha, klopt, jij woont ook niet in Enschede volgens je profiel. Wink Je werkt hier misschien?

Nog niet bekend of die andere jongen wat heeft liggen helaas.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 14 september 2016 08:48 PM
  [ # 505 ]

Gisteren het probleem kunnen diagnosticeren (denk ik): Wanneer een stroomverbruiker uit gaat, blijft de spanning te lang hoog. Wanneer ik het knopje van de elektrische ramen los liet, ging het oliepeilmetertje branden. De spanningsregelaar had blijkbaar een vertraging in het verwerken. Inmiddels zit er via Hedzer een andere spanningsregelaar van Nanko op de dynamo en is het probleem verholpen. Very Happy

Op naar het volgende probleem! Maar welke? Het LHM-lek bij het linkervoorwiel? Of ga ik toch voor de compleet scheve voorwieluitlijning (de wielen staan zichtbaar uit elkaar…)? Of de als gevolg daarvan volledig scheef afgesleten banden?

Aangezien
- mijn vader de komende maand nog in Frankrijk zit,
- ik een lekkende BX voor de deur heb (dat lek hebben Hedzer en ik gisteren pas ontdekt trouwens. Of het is toen ontstaan met gymnastieken, dat zal het zijn aangezien ik geen druppels voor de deur heb),
- ik überhaupt niet verwacht dat mijn vader zin heeft om aan hydrauliek van een BX te klussen én
- zijn garage toch vol staat,
heb ik maar besloten om CitroVille in Borculo eens te berichten. Twee jaar geleden heb ik goede ervaringen opgedaan met Dibert toen hij de distributieriem van de BX had vervangen en de carburateur na jaren gedoe eindelijk goed gesteld kreeg. Bovendien begin ik volgende week met een nieuwe baan, eigenlijk mijn eerste echte baan, wat betekent dat er iets meer geld binnen gaat komen. Al deze punten gecombineerd leiden ertoe dat ik van plan ben de BX t.z.t. naar CitroVille te brengen en hem daar achter te laten tot hij technisch weer op orde is.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 22 mei 2017 09:19 PM
  [ # 506 ]

Oeps, nooit een uitkomst laten weten hier. Nou, even van een ander forum dan:

Het lek van de BX is gefikst, de uitlijning heb ik ook maar direct laten doen. Nieuwe voorbanden komen er dan volgend seizoen weer op.

Op weg naar de winterstalling heb ik een kleine omweg genomen (Enschede-Beilen via boven-Groningen Wink ). Ik wil namelijk een trekhaak onder de BX, deels omdat ik denk dat ik er ooit wel een oud caravannetje achter hang, maar meer als bescherming van de achterbumper. Zo’n pukkel vangt toch de eerste tik op. Kleine complicatie: Aangezien mijn auto origineel Frans is, wilde ik een Franse trekhaak. Afgelopen vakantie dus mijn ogen open gehouden, maar daar bewaart men BX-spul bijna niet meer. Ineens kreeg ik een bericht op facebook van forummer nanko, dat hij wel een Franse trekhaak had.

Ik ben dus maar eens bij hem op bezoek gegaan. Wat een heerlijke plek om even rond te kijken. Toevallig was diezelfde dag forummer Jacob ook daar op bezoek voor een BX-paneel voor zijn GTI, leuk om hem ook even te spreken. De trekhaak die ter plekke nog van een sloper af gehaald werd is roestig, dus ik heb hem nu los achterin gelegd met het idee om hem volgend seizoen netjes te maken en eronder te hangen.

Wel nog wat plaatjes geschoten in het vlakke Groningen:

En dan na de winterstalling, vrijdag 12 mei. Het lukte me niet om hem voor CitroMobile er uit te halen dit jaar:
Even tussendoor de BX opgehaald. Zoals hierboven te zien was hij al vies, dus uiteraard kwam hij er ook weer vies (met extra stoflaagje) uit. Het ophalen was verder geen enkel probleem, de accu had ik zoals gewoonlijk alleen afgekoppeld, niet aan de lader, en met 10 seconden starten sloeg hij al aan. Na een paar dagen stilstand heeft hij soms meer moeite. Direct een klein rondje gecrost om hem stationair draaiend te houden, de automatische choke is uiteraard nog altijd stuk.  Om wat zicht te hebben, heb ik maar even de hogedrukspuit er overeen gehaald en toen ben ik vanuit Drenthe probleemloos naar mijn ouders bij Utrecht gereden.

Even wennen wel, na zeven maanden dagelijks Rover 45. De stoel kan minder ver naar achteren, de koppeling gaat zwaar en ligt echt op de grond, schakelen gaat zwaar, vaag en met lange slagen, het stuur is helemaal een gevoelloze bedoening met een stuk loze slag, de (gele) verlichting is beroerd… Maar de motor heeft er, eenmaal warm, zin in. De reactie op het gaspedaal is veel directer dan bij de Rover. En natuurlijk het zweven… Waar ik me in de Rover regelmatig erger aan niet egaal wegdek, heb ik me in de BX nog nergens aan kunnen ergeren. Simpelweg omdat je het niet merkt.

Al die ‘negatieve’ puntjes zijn gewoon weer even wennen en deel van de karakteristiek van de auto. Alleen de besturing, dat is wel een punt waar ik hoop dat verbetering gehaald kan worden. Ik snap nu dat mijn vriendin schrok toen ze vorig jaar een stukje in de BX reed, die dode slag in het stuur is enorm wennen en eigenlijk gewoon vervelend.

Een to-do-lijstje dan. Genoeg andere dingen mogelijk, maar dit moet in elk geval (want voor apk):
- Ruitensproeier alwéér werkend zien te krijgen. Onding. Dat is de vierde keer in zes jaar geloof ik.
- Voorbanden vervangen, die waren flink versleten door verkeerde uitlijning. Waarschijnlijk een keer een klap gehad, maar ik weet niet wanneer. Uitlijning is al wel gedaan.

Ik ben alwéér vergeten foto’s ín de stalling te nemen, zoals ik me altijd bedenk op het moment dat hij eruit is. Nou, foto’s van net erna dan.

De trekhaak kom ik even niet aan toe, het andere project bij vaders gaat voor (en staat in de weg op de put). Ik heb inmiddels stoterstangen90 in de BX laten rijden. De besturing lijkt niet heel vreemd, de verdachten waren volgens hem, in volgorde van waarschijnlijkheid:

- Achterdraagarmlagers, omdat je het vooral op hogere snelheid voelt kan een onstabiele achterkant ook vaag sturen veroorzaken.
- Lagers van het subframe, ik schijn een inmiddels zeldzame versie van het subframe te hebben met lagers (meestal zijn ze vervangen door nieuwere met bussen, na roestschade). Speling daarop veroorzaakt speling in de voorwielen.
- De hardy-schijf in de stuurkolom.

Profiel  
 
pietrka
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011

- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Gepost: 22 mei 2017 09:36 PM
  [ # 507 ]

Hé Die BX zag ik gisteren in Enschede:-)

Erg mooi! dance

nice day

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 22 mei 2017 09:53 PM
  [ # 508 ]

Ik zie jouw auto’s ook regelmatig staan. Kon niet anders dat je mij een keer zou spotten. Smile

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 26 mei 2017 09:35 PM
  [ # 509 ]

Ik lees versleten voorbanden door verkeerde uitlijning. Nu verdenk ik de draagarmlagers voor nog meer.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 30 oktober 2017 09:53 PM
  [ # 510 ]

En inmiddels staat het rode ding weer in de stalling, met zo’n 6000 km meer op de teller. De maanden vliegen. De urgente dingetjes zijn uiteraard verholpen. Tenminste, nadat ik de voorbollen voor had vervangen. Een paar weken na het uit de stalling halen klapte er zo’n ding namelijk… Achter was een paar jaar geleden hetzelfde al gebeurd, dom genoeg had ik toen niet alles vervangen.

Voor de ruitensproeier heb ik nu toch maar de schakelaar uit elkaar gehad. Eerder durfde ik dat niet i.v.m. de brosheid van het plastic. Had ik geweten hoe simpel had was, dan had ik het jaren eerder gedaan… Ruitensproeier sproeit nu fantastisch. Het slangetje op de ruitenwisser was wel gescheurd dit jaar, maar via de snoekfabriek een mooie NOS erop gezet.
Daarna rolde de BX een paar dagen voor mijn vakantie door de APK. Met één adviespunt: De remkrachtverdeler lijkt iets vochtig. Na wat lomp remmen kwam er inderdaad een druppeltje tevoorschijn bij het pedaal. Aangezien ik op vakantie wilde, even geïnformeerd naar de ernst van het probleem. Van alle kanten kreeg ik terug dat je hiermee niet door moet rijden. Oké, prima. Pascal van de snoekfabriek was op vakantie, Twan nam waar en wilde godzijdank last minute een avond voor mij vrijmaken. Hij heeft letterlijk de laatste vrije uren in zijn week opgeofferd om mijn BX-vakantie te redden, de held. halelujah Een flinke worsteling verder was de remkrachtverdeler vervangen.

Dus toch weer op vakantie met de BX. Niet al te ver Frankrijk in dit keer, daar had ik eens geen zin in. Het bleef bij de Vogezen en de Morvan. Van te veel voorbereiden gaat alleen maar meer kapot is mijn gedachte, dus wanneer de BX een paar maanden probleemloos rijd, ga ik zonder verdere voorbereiding richting het zuiden. Zo’n vijf minuten onderweg richting Frankrijk, ik was de stad nog niet uit, kreeg ik het even benauwd. Ik hoorde de hogedrukpomp veel te vaak aanslaan. Even gekeken, er lekte niets. Twan geappt: De drukval van het wisselen van de remkrachtverdeler heeft wellicht de voorraadbol doen overlijden. Hm. Voor én achter had ik al geklapte bollen gehad, maar ik had er niet bij stilgestaan dat ook de voorraadbol net zo oud was. Dom. Twan heeft me op afstand door een noodfix gepraat, waarna de pomp minder vaak aansloeg en ik verder durfde.

Daarna ging de vakantie probleemloos. Mooie weggetjes gereden. Ik heb me alleen op de camping wel verontschuldigd bij de buren voor de koude start, waarbij zij telkens in een blauwe walm stonden. De automatische choke lijkt open te gaan, ik vermoed dat de afstelling koud gewoon heel beroerd is. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar eigenlijk hoor je natuurlijk niet de eerste kilometer met de handrem te remmen, om het gas maar niet los te laten…

Terug van vakantie stond iets anders op de to-do-list. Even een paar maanden terug: *PATS*. Steen tegen de ruit. Precies op de rand, in de kitlaag, waar veel spanningen op de ruit staan, heb ik me laten vertellen. Binnen een paar dagen was het putje dan ook een scheur geworden. In de rechter onderhoek (vanuit de auto), dus geen probleem voor de keuring, maar mooi is het niet.

Dus rustig aan op zoek naar een bruingetinte voorruit. Ik had lage verwachtingen, ik dacht dat het heel moeilijk ging worden. Toevallig ging het snel. Gert had nog een voorraadje opgeduikeld, ik kwam precies op het goede moment. Zelf had ik via Pascal nog een gebruikt voorruitrubber geregeld, want het nieuwe rubber bij de ruit had afgeronde hoeken. Dat had ik eens in het echt gezien, en ik vond het niet mooi. Dus als ik het kan voorkomen, dan doe ik dat.
Zelf had ik nog een poging gedaan om mijn eigen oude ruitrubber eruit te halen, maar achteraf gezien heb ik hem daarmee alleen maar gesloopt. Gert kreeg de restanten er prima uit. Dom van me. Hoe dan ook, oude ruit eruit, nieuwe ruit met ander rubber erin.

In de linker onderhoek zie je wellicht al wat verontrustende pixels. Roest… Ik werd er niet blij van… De enige roest aan mijn BX blijkt op zo’n rotplek te zitten. Zeker aangezien we op dat moment niet de mogelijkheid hadden er iets blijvends aan te doen. De roest is eraf gekrabt en het metaal is afgesloten met een bepaald middeltje, maar ik had het liever iets rustiger kunnen doen en meer advies kunnen inwinnen. Nu zit het weer verstopt overal onder. Goed in de gaten houden, nu ik weet waar het zit.

Oh ja, en de trekhaak zit er nog steeds niet onder. Die is wel opgeknapt, maar ik wil eerst de bumpers mooi maken voor de trekhaak daar in de weg zit. En voordat ik de bumpers mooi maak wil ik eerst nog wat technische dingetjes laten doen, maar dat volgt volgend seizoen. Nu dus stalling:

Profiel  
 
 
34 van de 35
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook