1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De DS23H Carbu van Traction7C: weer twee jaar vooruit met de dame.
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 12 juli 2011 10:47 PM

Dit is het topic van de DS 23H van Traction7C.
Aangeschaft juni 2011, ik ben 5e eigenaar.

De auto is op 17 mei 1973 in Rennes uit de fabriek gerold en heeft 9 maanden bij de eerste eigenaar gereden.
Daarna heeft de auto tot augustus 1993 bij één en dezelfde eigenaar ook in Rennes ‘gewoond’, waarna ze ingevoerd werd in Nederland met alle papieren: onderhoudsboekjes, carte grise etc.

Daar is ze met pas 78.000 kilometer op de teller (aantoonbaar door het compleet ingevulde en afgestempelde serviceboekj) compleet uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Kabelboom, complete motorrevisie (ondanks de 78.000 kilometer!) etc.

Ze is tot 2005 bij de eerste Nederlandse eigenaar gebleven. Daarna heeft ze nog één Nederlandse eigenaar gehad.

Bijzonder is het kenteken: DH-60-58. Bij de invoer heeft de RDW ondanks alle Franse papieren de auto op 17 mei 1972 gezet. Dat kwam de eerste nederlandse eigenaar waarschijnlijk beter uit: een jaar eerder belastingvrij en bovendien een oldtimerkenteken.

Inmiddels heeft de RDW deze fout hersteld.

Ik ga mijn vragen over de DS zo veel mogelijk in dit topic stellen en zal het geregeld updaten.
Foto’s volgen ook.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2011 10:51 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt ons verstandig als je één centraal topic gaat openen met de vragen over jouw DS. Dat werkt veel overzichtelijker voor iedereen en zo kan je alles achter elkaar nalezen.

Je maakt dan een nieuw topic in het “DS deel” aan met bv als titel ” de DS van traction 7C”. Je kan dan in de eerste post steeds je titel vervangen/wijzigen. BV: “de DS van traction 7c, een koppelingsvraag”.. Het eerste bericht kan je steeds veranderen als je een nieuwe vraag hebt. Wink

Voor nu: eerst ontluchten, dan de rest.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 12 juli 2011 11:01 PM
  [ # 2 ]

Done.
Bedankt voor de tip. Ik dacht dat losse topics met een treffende titel voor andere DS-newbies juist overzichtelijker zouden kunnen zijn. Maar dit kan ook.
Ik ga morgen eerst opnieuw ontluchten.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2011 11:02 PM
  [ # 3 ]

very good

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 03 september 2011 06:51 PM
  [ # 4 ]

Door alle posts over niet werkende stoplampen ben ik zelf ook maar aan de slag gegaan:

Ik heb vandaag het manocontact iets bijgesteld: na de geplofte remaccu deed het lampje het niet meer.
Ik heb het nu zo gesteld:
bij contact: stoplamp aan
nadat de voorkant omhoog komt en daarna de achterkant gaat de stoplamp(en de druklamp) precies uit als de achterkant boven is. Dat gebeurt telkens op exact hetzelfde moment: ald de achterzijde boven is.
Als ik dan de motor uit zet, contact weer aanzet, de auto in de laagste stand zet en circa 6 keer op de rem druk, dan gaat de stoplamp en druklamp weer aan. Is dat zo correct?

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 03 september 2011 06:51 PM
  [ # 5 ]

oeps, dubbel gepost

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 03 september 2011 10:26 PM
  [ # 6 ]

Zoals jij het beschrijft is het niet goed. De lamp moet veel eerder uitgaan, hij blijft hooguit een paar seconden aan nadat je de motor gestart hebt. Daarnaast moet je bij contact een behoorlijk aantal meer keren kunen remmen voordat je hydroplamp gaat branden.Het lijkt er op dat je het manocontact iets te voorzichtig hebt afgesteld.

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 03 september 2011 11:16 PM
  [ # 7 ]

Afstellen hoort met een manometer. Bij een bepaalde druk hoort het dunne buisje het contact te verbreken. Ziet er zo uit, als je tenminste het manocontact op de remservo hebt, zit deze op de ‘veiligheidsklep’ dan kun je die volgens mij niet afstellen. Dus ik denk dat je dezelfde hebt Smile

Edit moderator: Plaatje zichtbaar gemaakt.

Afbeelding Bijlagen
manocontact.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 04 september 2011 12:52 AM
  [ # 8 ]

Je plaatje kan ik helaas niet zien. Ik zal het stelboutje iets losser zetten, maar hij is voor mij eigenlijk prima, Hij gaat uit zodra de auto op rijhoogte is en dat is toch eigenlijk de bedoeling. Ik krijg zoals hij nu gesteld is, dus iets eerder een waarschuwing als ik druk verlies. Erg kan dat toch niet zijn.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 04 september 2011 12:06 PM
  [ # 9 ]

Het lampje voor manocontact moet branden tussen 60 à 70bar, zo staat in de WPHB.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 04 september 2011 01:17 PM
  [ # 10 ]

Het zou natuurlijk kunnen dat je lampje dan ook onder het rijden misschien wel eens aan gaat, kan alleen niet zo snel een situatie bedenken waarbij dat gebeurt. Dus ja je krijgt nu eerder een waarschuwing, en als het lampje niet aangaat tijdens normaal bedrijf is er niet veel aan de hand.

Het is natuurlijk wel het netste om gewoon de drukken aan te houden zoals omschreven in de boeken.

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 08 april 2012 12:25 PM
  [ # 11 ]

Update na tien maanden DS ervaring en APK:

Zoals bijna iedereen die zijn eerste DS koopt, had ook ik het idee dat ik een perfecte DS kocht, maar je koopt toch altijd een DS van iemand die de laatste tijd het onderhoud verwaarloosd heeft en dat was bij mij dus ook het geval.

De eerste duizend kilometers niets dan ellende, van alles dat los zat, rammelde, niet deugde, verkeerd gemonteerd was etc. Ondanks het feit dat de vorige eigenaar liet zien dat de remmen compleet vernieuwd waren inclusief hoofdremcylinder (klopt inderdaad), het stuurhuis gereviseerd was (klopt ook) en allerlei andere zaken vernieuwd waren, was er nog behoorlijk wat mis.


Ik heb de DS nu tien maanden en inmiddels heb ik de volgende zaken verbeterd dan wel in de originele staat teruggebracht:
1. originele toerenteller van 1973 aangebracht (met gekleurde wijzerplaat)
2. origineel werkend DS-tijdklokje van de beurs in Reims erin gezet in plaats van het Renault-exemplaar met secondenwijzer
3. blauwe glaasje grootlicht vervangen en diverse waarschuwingslampjes vernieuwd
4. Radio CD installatie uit 1994 met versterker verwijderd en vervangen door een Continental Edison FM met de originele voorspeaker met originele fader controle en de originele achterspeaker op de hoedenplank
5. ruitenproeierpomp vervangen
6. LPG verdamper vernieuwd
7. grote beurt met kleppen gesteld; olie en filter vernieuwd; bakolie van de hydraulique ververst (er zat slechts 1 liter in en die olie was pikzwart, dus al heel oud, smeernippels gangbaar gemaakt; verlichting gesteld en goed gangbaar gemaakt
8. remaccu vernieuwd (die was gescheurd);
9. eruit geknalde pakking uitlaatspruitstuk vernieuwd (de ophangbeugel van de vlampijp was brak en zat niet goed vast en daardoor was het spruitstuk losgetrild en was er een tapeind uit het blok geknald).
10. flexibele pijp uitlaat vernieuwd; de uitlaat is overigens van RVS en in excellente staat.
11. twee stukken gelast in de rand van de kofferbakbodem waar de veercylinderbeugel zit (was APK afkeur)
12. twee nieuwe voorbanden met binnenbanden (Vredesteins 185 15); achter zitten twee nog nieuw ogende XASsen.
13. nieuw achterbinnenscherm compleet met gootjes en driehoek etc. rechts gekocht om die in de winter 2012-2013 te gaan monteren.
14. achtergordels (rolheupgordels) gemonteerd
15. hoofbol vernieuwd
16. electronische ontsteking van CTA gemonteerd met nieuwe bougiekabels en nieuwe bobine(Nition Classic power, stuk goedkoper dan de 123 Ignition en volgens mij even goed: De DS start, rijdt en trekt nu geweldig op LPG)
17. allerlei pakkingen vernieuwd
18. uiteruitrijlampen werkend gemaakt.
19 manocontact van de stoplamp gesteld en de remlichtschakelaar gesteld.
20. silentblocs van de centrifugaalregulaar vernieuwd.

Ze rijdt nu enkele duizenden kilometers zonder enig probleem, dus ik denk dat ik nu alles gehad heb.

Resultaat: 2 jaar APK tot 28 mei 2014, dus voorlopig kan ik zweven en loont de investering.

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 april 2012 01:26 PM
  [ # 12 ]

ad 12: DOT-code op (achter)banden verraadt leeftijd.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 april 2012 03:15 PM
  [ # 13 ]

ad 16: tuurlijk…..

Citroen!

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 08 april 2012 04:15 PM
  [ # 14 ]
DriverD schreef:

ad 16: tuurlijk…..

Ja, ik kan er niets nadeligs van vertellen, cta zit hier om de hoek, en ik denk dat dat ding nu behoorlijk ontwikkeld is. Bovendien ziet ie er een stuk origineler uit dan die hoogglans verchroomde 123

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
traction7c
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 21-05-2011

Gepost: 10 april 2012 08:50 PM
  [ # 15 ]

Gisteren nog even een wat lekkende retourslang van het bloc hydraulique voorzien van een nieuwe slangklem: er druppelde toch geregeld een druppeltje. Dat is nu over.

Bij het vastdraaien van een nieuwe slangklem merkte ik dat het bloc hydraulique redelijk los zit op het inlaatspruitstuk. Ik kan het met de hand op een neer bewegen. Domme vraag misschien, maar..

Hoort dat zo? Of zit er nog iets los dat ik vast moet draaien?

Citroën Traction Avant 7C 1939 klik
Challenger Genesis 31 op Ford Transit 2.2 TDCI 96 KW 2008   klik
Mercedes-Benz SLK R171 200 Kompressor 2004  klik

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook