











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
johanBB schreef:Bij mij blijft de circulatiefan draaien als ik de buitenlucht afsluit.
Als ik dit doe bij de airco gaat de koelvin aan en blijft ook de circulatiefan draaien en blijft de snelheid regelbaar. Ik blijf gekoelde lucht houden. Heb dit enkele keren gebruikt, maar nog nooit langer dan een minuut of tien. Gedurende die tijd bleef de gecirculeerde lucht koud.
Als ik dit doe gaat ook het groene lampje van de gewone recirculatie branden.
Anders zou het wel erg benauwd worden in de auto.
Bij een CX serie 2 zonder airco stopt de fan helemaal, dat staat zelfs in het instructieboekje
In het boekje staat dat een CX met airco de binnenlucht kan circuleren en koelen of de buitenlucht kan koelen. Maar er zit ook een knop dat alles uit valt.
Wellicht is dat bij een CXA anders zoals al gezegd was














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Arjan Verkade schreef:johanBB schreef:Bij mij blijft de circulatiefan draaien als ik de buitenlucht afsluit.
Als ik dit doe bij de airco gaat de koelvin aan en blijft ook de circulatiefan draaien en blijft de snelheid regelbaar. Ik blijf gekoelde lucht houden. Heb dit enkele keren gebruikt, maar nog nooit langer dan een minuut of tien. Gedurende die tijd bleef de gecirculeerde lucht koud.
Als ik dit doe gaat ook het groene lampje van de gewone recirculatie branden.
Anders zou het wel erg benauwd worden in de auto.Bij een CX serie 2 zonder airco stopt de fan helemaal, dat staat zelfs in het instructieboekje
In het boekje staat dat een CX met airco de binnenlucht kan circuleren en koelen of de buitenlucht kan koelen. Maar er zit ook een knop dat alles uit valt.
Wellicht is dat bij een CXA anders zoals al gezegd was
Een Serie 2 met airco heeft geen knop waarbij alles uitvalt.
Er zit op van links naar rechts: knop voor voorruit ontwaseming, knop voor recirculatie(waarbij de buitenlucht afgesloten word en verwarmd kan worden, de aanjager gewoon blijft draaien en is regelbaar) knop voor dubbele airco( buitenlucht word afgesloten en gekoeld aanjager blijft draaien en snelheid is regelbaar) en als laatste de airco knop (bediend dus de airco en indien de aanjager op 0 staat zet deze knop de aanjager automatisch aan op minimum toerental)
Een serie 1 met Behr-systeem heeft ook de recirculatie (dubbele airco) deze bedien je door de draaiknop op maximum te draaien je voelt hier een klik in de knop)
Ook zal de draaiknop de aanjager automatisch aanzetten (indien deze uit zou staan)
Verder kan ik de topic starter aanraden om een originele kabelboom te gebruiken, hiermee ben je zeker dat je al de functie’s van de eerste keer juist hebt.
Kabel boom is trouwens gewoon plug en play(oude eruit nieuwe erin en alle stekkers ineen klikken)
Belangrijk is ook dat indien je een Behr-systeem hebt, een grote dunne condensor monteert en dat de 2 ventilatoren (met de 6 grote wieken) in 1ste stand draaien als je de airco inschakeld.
Lees ook even m’n topic van de airco inbouw bij m’n serie 1 GTi Turbo:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/169217/P30/
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.



Totaal aantal Berichten: 160
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
trxke schreef:
en als laatste de airco knop (bediend dus de airco en indien de aanjager op 0 staat zet deze knop de aanjager automatisch aan op minimum toerental)
Dit laatste is bij mij niet het geval. Als ik de aanjager bedien met het wieltje gaat ie gewoon van max naar nul en blaast dan niet. Staat ook niet in het manual van de CXA. Zie ook op http://www.citroencx.eu/
Maar ik zit nu in de Provence en hij draait meestal op volle toeren, een genot moet ik zeggen.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Dank voor alle tips en input over de werking van de recirculatiestand.
Blijkbaar zijn er meerdere uitvoeringen.
Ik maak er wel wat moois van.
De C6 is weer gemaakt. Blijkt een defecte startmotor te zijn.
Nu druk in de weer om kosten te claimen bij de ANWB.
Het afgebroken sleepoog ligt onder de mat in de kofferbak en de rest nog achter de bumper.
De reakties zijn tot dusver niet erg hoopvol.
Parkeerboetes vallen niet onder de Wegenwacht Europa Service.
Afgebroken sleepoog staat niet op het schaderapport dat is opgemaakt bij aflevering van de auto.
Alsof er ‘s avond iemand even een sleepoog afbreekt en dit dan in de kofferbak legt en dan de deur netjes afsluit.
Dank u wel ANWB.
Sorry voor de off-topic, ik moest dit even kwijt.
Terug naar de CX. Dat is tenminste wel leuk.
Ik heb besloten een nieuwe radiator te monteren. De oude is welliswaar niet lek maar wel behoorlijk aangeroest. Deze blijkt van d.d. juli 1982 te zijn, de originele vanuit de fabriek dus.
De nieuwe zit er al in. Een AVA CN2005 die je gewoon bij de Brezan kan bestellen.
Een relatief eenvoudige klus.
De condensor geplaatst en de beide ventilatoren teruggeplaatst. Het past allemaal maar net.
Ik heb er geen foto van gemaakt. Je kunt er ook eigenlijk niet zo veel van zien.
Bij controle van de ventilatie toevoerklep blijkt deze niet te werken.
Deze staat altijd in de open stand.
Het geheel gedemonteerd en de klep gangbaar gemaakt. Dat werkt weer prima.
De poelie op de aircocompressor zit erg dicht op de nokkenaspoelie.
Ik kan er net een A4-tje tussenstoppen.
Omdat het zo wel erg spannend is moet er iets ruimte gemaakt worden.
De compressor is bevestigd met lagerbusjes in rubber en deze steken een paar mm uit richting de nokkenaspoelie. De busjes er uitgeperst, gesmeerd met silicone-olie en weer er in geperst.
Het resultaat is dat er nu zo’n 2 mm extra ruimte is. Dat lijkt me voldoende.
De volgende stap is de verdamper in het kachelhuis plaatsen.
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Go Jaap Go! Goed bezig!
Wel ronduit belachelijk van die schade aan je C6 en dat er dan ‘niet thuis’ wordt gegeven….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Een kleine update:
Van de week voor de APK geweest en in een keer goedgekeurd.
Zonder aandachtspunten.
Best saai dus..
De afgelopen tijd heb ik weinig aan de CX gedaan.
Alleen de ashoezen aan wielzijde laten vervangen want deze begonnen te scheuren.
De aircoinbouw ben ik nog niet verder mee.
Alleen de verdamper en de slangen nog doen.
Planning is om dit voordat de zomer begint af te hebben.
Ik heb inmiddels winterbanden laten monteren. Het geeft merkbaar meer grip.
Vooral achter is dat goed te merken.
Op de zomerbanden kon ik de achterkant laten slippen bij het nemen van een rotonde.
Laat de sneeuw maar komen.
Groeten,
Jaap


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Beste Forumleden,
Ik heb plotseling een technisch ongemak aan mijn CX.
Het probleem is dat de motor stopt op het moment dat ik wil wegrijden.
De motor start prima en slaat snel aan.
Stationair draait de motor dan netjes met een verhoogd toerental van ca 1100 toeren en als de motor warm is met ca 900 toeren.
Bij het indrukken van het gaspedaal gaat de motor omhoog in toeren.
Maar als je dan probeert weg te rijden valt de motor uit.
Ik had dit weekend een nieuw benzinefilter gemonteerd maar dat is niet het probleem.
Met het oude filter weer gemonteerd (met de pijl in de goede stand ) heb ik het zelfde probleem.
Waar moet ik dit probleem zoeken ?
Groeten,
Jaap




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kun je wel koppelen en ontkoppelen?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Maar de koppeling werkt zoals het hoort.
Als de motor koud is kan ik wegrijden en na 20 meter valt ie uit.
Om vervolgens wel te kunnen starten en met het gas te kunnen spelen.
Maar wegrijden lukt niet.
Groeten,
Jaap














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jaap, check even of de slang tussen het inlaatspruitstuk en de luchmassameter niet stuk is. dat is die dikke harmonicaslang vanaf de gasklep richting het luchtfilter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Klinkt inderdaad als een luchtlek.
Ofwel de benzinepomp is aan het overlijden -> te weinig brandstofdruk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Dank voor de tips.
Als ik voor donker thuis ben ga ik de balg vandaag nog inspecteren.
De benzinepomp is een kwestie van vervangen denk ik.
Mag ook wel na 216.000 km
Moet ik daar de benzinetank voor leeg maken ? Zit nu 60 liter in denk ik !
Groeten,
Jaap












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De tank hoeft niet leeg, het aanzuigpunt zit aan de bovenkant.
Maar verwacht wel dat er iets aan benzine uit komt


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
De harmonicaslang is nog helemaal gaaf. Geen scheur of gaatje te bekennen.
Ook de aangesloten luchtslangen zitten goed.
Ik heb niet alle slangen goed kunnen bekijken omdat het inmiddels te donker is.
Omdat het toch los zit heb ik ook even de LMM klep met de hand bedient en nagemeten of de schakelaar voor de brandstoftoevoer wel werkt.
Die is ook OK.
Groeten,
Jaap






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Arjan Verkade schreef:De tank hoeft niet leeg, het aanzuigpunt zit aan de bovenkant.
Maar verwacht wel dat er iets aan benzine uit komt
Hé psssst Arjan, weleens van de Wet der Communicerende Vaten gehoord?
Reken maar dat de tank volkomen leegloopt als je die slang lostrekt. Been there done that!
Je kunt er een griptang opzetten als tank aftappen lastig is. Of zover mogelijk leegrijden en toch eventjes aftappen. Is wel een beetje prullen op de grond.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D