3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Startprobleem: opgelost
Gepost: 03 oktober 2011 11:57 PM
  [ # 31 ]

Hee wat suf, ik heb je geheel niet gezien/gesproken gisteren?! Nouja, zoveel mensen ook ik kwam tijd tekort Laughing

Wat bovenstaande heren zeggen klopt, dit is 100% zeker een ‘massasluiting’ zoals dat heet. Dus achterlichtunit eruit en even goed de bedrading nakijken

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 04 oktober 2011 05:22 PM
  [ # 32 ]

En ja hoor, ze hebben alweer gelijk!!

Even de unit eruit en goed schoongemaakt. Het zat vol met Frans zand uit 1985. In de stekkeraansluiting zat de massa erg los, dus nieuw aansluitinkje gelegd en nu functioneerd het weer! Volgende keer dat ik de ring Willemstad zuid-oost pak, is het weer iets veiliger!

Op de radio: Danger Danger, High Voltage!

Hee wat suf, ik heb je geheel niet gezien/gesproken gisteren?! Nouja, zoveel mensen ook ik kwam tijd tekort

Ja, komt nog wel, denk op het Technisch Evenement?! Volgens mij heb ik jou wel gezien, als jij het degene was die een mooie bloem in het haar had?

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 05 oktober 2011 06:02 PM
  [ # 33 ]

Meedenkers gezocht:

vandaag start ik de auto en krijg een stop melding op het hydraulisch systeem: de auto komt niet omhoog, er is geen stuurbekrachting en de remmen deden het niet. Na wat gemorrel bij het LHM tankje komt de auto in eens weer tot leven en verdwijnen alle problemen weer.

Bij de terugdraai van volledige stuuruitslag knippert het stop lampje een enkele keer en voel ik in mijn stuur dat ik moet ‘wachten’ op de pomp om verder te sturen. Verder hoor ik de pomp tijdens het rijden tikken 1 keer per 6 a 7 seconden (moet toch minder zijn). Tijdens het sturen geeft mijn pomp meer een ratelend geluid (zoveel tikken dat ik ze niet eens kan tellen).

Er is genoeg LHM vloeistof aanwezig en na het wegrijden heb ik ook geen lekkage op de grond zien liggen.

Na nog een paar keer starten en rijden komt het probleem niet terug, maar het vaak tikken blijft. Kan ik hier wel even mee doorrijden?

Mijn plan was om op het technisch evenement het volledige LHM te verversen. Of komt er nu ook op mijn lijst te staan om een nieuwe pomp te installeren? Of ligt het aan de diravi?

Bedankt alvast

met dichtgeknepen billen groet ik u!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2011 06:36 PM
  [ # 34 ]

Hmm.. klinkt als een gare voorraadbol.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 05 oktober 2011 06:56 PM
  [ # 35 ]
waterman schreef:

Hmm.. klinkt als een gare voorraadbol.

Ok, hij is onlangs bijgevuld en toen zeiden ze al dat eventueel een membraam gaar kon gaan agv het bijvullen. Maar wat doet een voorraadbol precies: maw, hoe kan dit leiden tot mijn symptomen? En welke bol is het -> bestuurderszijde ‘onder’ de motor?

Ohja: nog een symptoom: van rijstand naar laagste stand is als een vrije val, zo snel komt ze naar beneden.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 05 oktober 2011 07:14 PM
  [ # 36 ]

Mijn ervaring met voorraadbollen bijvullen is, dat ze dan inderdaad snel daarna kapot gaan. Ik vervang altijd voor een nieuwe nu. Ik denk, dat ze daar niet goed tegenkunnen, in tegenstelling tot de gewone veerbollen. De voorraadbol houd je systeem op druk.

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 05 oktober 2011 07:29 PM
  [ # 37 ]

Het heet ook wel de accumulatorbol en doet precies dat: een voorraadje druk houden. Het op hoogte houden, remmen en sturen “kost” druk die de pomp levert. Aangezien ook de voorraadbol druk opbouwt, kan die de druk op peil houden als er veel gevraagd wordt, zoals met sturen. Volgens mij is diegene die aan je blok hangt de gewone voorraadbol, die andere op de voortraverse is van dezelfde soort maar bedient het remcircuit.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 oktober 2011 07:31 PM
  [ # 38 ]
puffel schreef:

Mijn ervaring met voorraadbollen bijvullen is, dat ze dan inderdaad snel daarna kapot gaan. Ik vervang altijd voor een nieuwe nu..

+1! Ze kosten niets en inderdaad: na vullen gaan best wel vaak stuk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 14 maart 2012 10:02 PM
  [ # 39 ]

Het duurt nog eventjes, maar binnenkort komt de APK er aan. Ik verwacht niet veel problemen, maar wil wel eens wat inspecteren, kijken hoe de dame er voor staat. Nu ben ik dus opzoek naar tips voor de bekende puntjes en wat zijn die precies?! En wat zijn bij het rijden bijvoorbeeld de symptomen van gare draagarmlagers of gare rubbers voorin? Voor mij is het rijden altijd een groot feest en weet dus niet helemaal welk rateltje en fluitje ik nou wel of niet dien te horen!

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 15 maart 2012 12:54 AM
  [ # 40 ]

Er zijn veel dingen die je zelf kunt checken. Werkt alle verlichting? Zit alles vast aan de auto? (koplampen, bumpers) Werking gordels. Deuren moeten zowel van binnen als van buiten te openen zijn. Ruitenwisser en sproeier. Claxon. Ontwaseming voorruit. Uitlaat gasdicht. Bandenprofiel.

Als je dieper gaat kun je natuurlijk de remmerij controleren op slijtage. Ashoezen niet gaar. Roest (de toelaatbaarheid weet ik niet). En zo ver kom ik als leek ongeveer. Maar er zijn vast mensen die dit verder kunnen aanvullen.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 15 maart 2012 08:37 AM
  [ # 41 ]

Accu moet vast zitten, zweten/lekkage of poureus zijnde brandstof leiding. Spelling kogels en as en fusee hoezen etc. Handrem + kabels. CO moet laag genoeg zijn maar dit is weer lastig zelf te meten.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 maart 2012 05:17 PM
  [ # 42 ]

Moet toegeven dat ik daarin een luie hond ben: ik laat m’n auto’s er meestal gewoon voorvliegen en hoor wel wat eraan mankeert…
“Soms zit het mee, soms (vaak..zucht) zit het tegen..”..

Tis oud, tis Citroën, dus meestal verwacht ik wel een waslijstje..
Da’s charme toch?!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gepost: 16 maart 2012 11:32 PM
  [ # 43 ]

Aanvulling (niet uitputtend!)

- Mistlicht achter moet werken (uiteraard) maar daarbij óók het controlelampje op het dashboard
- Benzineslangen niet poreus (is al gezegd, maar check in jouw geval echt die van de koudstartinjector goed)
- Geen overmatige lekkage (= discutabel) Wink
- Trekhaak aanwezig: kogel mag niet te ver afgesleten zijn of on-rond
- Stuurhuishoezen moeten heel zijn
- Wiellagers niet gaar
- Buitenspiegel links moet verstelbaar zijn van binnenuit OF het raam moet aan bestuurderskant open kunnen
- Spiegelglas mag geen barsten vertonen
- Bandenspanning moet op niveau zijn (maar zo niet dan vult de APK-meneer ze wel voor je hoor)

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 19 maart 2012 04:27 PM
  [ # 44 ]

Ik zal er naar kijken, dit zijn wel even handige tips!

Nu even een vraag over het volgende:

op de plaatjes zie je (weet niet hoe het heet)...Het zit achterop het blok en er zitten 2 luchtslangen aan weerszijde. Ik heb mij laten vertellen dat er binnenin een schuifje zit, dat open en dicht gaat naar gelang de hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft. Nu is mijn vraag: dat schuifje binnenin gaat niet helemaal soepel heen en weer: moet dit wel soepel kunnen, en zo ja: hoe zorg ik ervoor dat dat schuifje niet hapert. En hoe groot is die opening dan precies?

Bovendien kan je dat ding asfstellen door het hele kleine schroefje wat heen en weer te zetten: wat is nu precies de stand dat het schuifje (en dus het schroefje) in moet staan?

Ik meen dat het wat te maken heeft met de lucht voor de koude start (er zit ook een sensor op). En aangezien mijn auto toch al niet heel lekker start altijd….

Afbeelding Bijlagen
foto (1).jpgfoto (3).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 19 maart 2012 04:33 PM
  [ # 45 ]

Toevallig zaterdag nog even naar lijzenga Damwoude geweest en hebben we de co’s gemeten.

De co waarde reageerde niet altijd op de stelschroef: de co fluctueerde tussen 2 en 7, soms blijft hij hangen op de gebruikelijke 4,5 maar leidt een beetje een eigen leven. We konden er niet achter komen wat de auto er toe zet om wat op en neer te flucturen. (Het gevolg wel: als de co laag is, spuit hij extra bij, toerental verhoogt, daardoor draait hij de brandstof weer naar beneden en dus gaat het wat ‘zweven’ rond 900 tpm).

Daarnaast viel het op dat de waarde voor onverbrand brandstof extreem hoog lag, rond de 8000 / 9000. Hoewel hij viel later terug naar 200, acceptabel naar ik meen.  We hebben getest op valse lucht: was er niet, ook blijken mijn slangen na nader onderzoek eigenlijk nog best ok te zijn.

Ben dus nog steeds opzoek naar het rare startgedrag. De warme motor wil na 10 minuten afkoelen bijna niet meer aan de praat en ik vermoed dat het allemaal met elkaar verband houd.

Suggesties?!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook