





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
De luchtmassameter!
Deze dient men af te stellen tijdens de koudstart met een inbus. Dit is 9 van de 10 keer de boosdoener. Zie ook hier en een paar pagina’s verder: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/179879/P255/#1438462
Bij juiste afstelling moet de auto aanslaan en direct goed ‘oppakken’. Verkeerde afstelling van de stationairloop verklaart ook de rare waarden van de CO en de verbranding.
NB: dit is wel een werkje dat op het gevoel moet, dus niet zomaar wat gaan draaien dat heeft weinig zin. Is de motor eenmaal warm gestart maar nog zonder het gewenste resultaat, dan moet ze opnieuw afkoelen.
Die luchtschuif zoals op het plaatje verdenk ik niet direct. Daarom zeker niet zomaar aan dat schroefje gaan draaien. Die schuif moet niet heel licht gaan, maar wel enige weerstand hebben. Hij hoort ook niet geheel te sluiten (zoals soms gedacht wordt).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
PieterT schreef:Ik zal er naar kijken, dit zijn wel even handige tips!
Nu even een vraag over het volgende:
op de plaatjes zie je (weet niet hoe het heet)...Het zit achterop het blok en er zitten 2 luchtslangen aan weerszijde. Ik heb mij laten vertellen dat er binnenin een schuifje zit, dat open en dicht gaat naar gelang de hoeveelheid lucht die de motor nodig heeft. Nu is mijn vraag: dat schuifje binnenin gaat niet helemaal soepel heen en weer: moet dit wel soepel kunnen, en zo ja: hoe zorg ik ervoor dat dat schuifje niet hapert. En hoe groot is die opening dan precies?
Bovendien kan je dat ding asfstellen door het hele kleine schroefje wat heen en weer te zetten: wat is nu precies de stand dat het schuifje (en dus het schroefje) in moet staan?
Ik meen dat het wat te maken heeft met de lucht voor de koude start (er zit ook een sensor op). En aangezien mijn auto toch al niet heel lekker start altijd….
Extra lucht voor koude start. Moet helemaal open bij heel koude motor en bijna dicht als de motor warm is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De luchtmassameter!
Deze dient men af te stellen tijdens de koudstart met een inbus. Dit is 9 van de 10 keer de boosdoener. Zie ook hier en een paar pagina’s verder: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/179879/P255/#1438462
Ik moest natuurlijk naar hun toerijden, dus hij was wel warm toen we dit meetten. Ik heb nu een afspraak gemaakt, zodat ze de auto ook koud kunnen meten / testen / afstellen. Daarnaast, wat ik al eerder schreef, wil hij wel eens uitvallen als ik achteruit heb gereden en rem (om weer vooruit te gaan). En daarnaast als de auto warm is, laat hem 15 minuten afkoelen, dan is het starten moeizamer dan starten de volgende ochtend na een koude nacht. Het is zeker niet waar ik zomaar aan ga zitten en dingen verdraaien, daar heb ik te weinig verstand van.
Verder was vervangen: bobine, bougiekabels en bougies, bpd sensors, accu….en nog wat dingen die ik vergeet.
Extra lucht voor koude start. Moet helemaal open bij heel koude motor en bijna dicht als de motor warm is.
Check, zo heb ik hem ook weer gemonteerd!
O, wat klinkt dit bekend, de oude bdp en de hele rattaplan heb ik indertijd vervangen en dan nog niet goed lopen steeds maar weer lmm openmaken bijregelen enzv, vandaar dat ik VEMS heb laten inbouwen een wereld van verschil, super modern en probleemloos de auto rijdt veel beter is krachtiger, sneller en zuiniger en het motormanagement kan met een laptop ingeregeld worden.
O, ja en geen gezeur meer met brakke stekkers en aanverwante kabels.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Maar niet iedereen kan of wil het prijskaartje dragen wat aan het installeren van vems hangt.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:Maar niet iedereen kan of wil het prijskaartje dragen wat aan het installeren van vems hangt.
@PHoskam;
Helemaal waar, maar als je alle uren en onderdelen die er aan besteed zijn moet vervangen ben je aardig op weg qua kosten voor een VEMS, en als je het zelf niet kan en het moet laten doen ben je zelfs duurder uit.
Je CX is dan veel betrouwbaarder dan eerst en zuiniger rijden is ook niet verkeerd.
Er zijn meer pluspunten om het wel dan niet te doen maar, dat is zoals je terecht opmerkt willen of kunnen.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Ik laat de VEMS even voor wat het is, want mijn startprobleem is opgelost.
De auto start nu in 1 keer, koud, lauw of warm: het is starten-lopen! Mijn vreugde is niet te meten!
Door Lijzenga Damwoude is een defecte brandstofdrukregelaar vastgesteld. Die is vervangen, met zeer positief resultaat dus.
Auto loopt nu ook mooi regelmatig stationair, slaat niet meer af na het achteruit rijden en ook het ‘bokken’ na gas-los op de snelweg is er uit. Vraag me af of dat ook met de bradstofdruk.reg. te maken heeft, maar het is er iedergeval uit!
Daarnaast zijn er, als verlaat kerst- en verjaardagskado 2 nieuwe trx voorbanden op gekomen van Michelin. Dat is fijn!!
Prima prima!
Overigens ook (zeker na positief resultaat) zeer te spreken over de kennis en kunde van Lijzenga Damwoude. Leuke vriendelijke jongens, altijd een bakkie en een praatje. Ik kan ze aanraden.


























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gefeliciteerd. Toch altijd weer mooi als iets onverklaarbaars gewoon op te lossen blijkt.