Amices, ben hier nog maar een groentje (net als de vloeistof) in het circuit en vroeg mij af of er een officieel gevalideerde theorie is die verklaart waarom de spaak van het stuurwiel op 10 over half 8 dient te staan.
Zelf kan ik er wel iets bij bedenken, zoals dat ik dat bijvoorbeeld stylistisch heel verantwoord vind staan en dat je met je linkerhand op je knie en de duim om de spaak ontspannen kunt cruisen. Maar het is en blijft gissen. Wie kent het echte waarom?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77
Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Denk dat dat de reden is,
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat schijnt inderdaad de reden te zijn. Met je linkerhand op de armsteun, in het open raam of op je linkerknie een beetje cruisen. Met rechts hoef je dan niets meer te doen, want de claxon, lichtsein, richtingaanwijzers en ruitenwisser zitten allemaal links. De lichtknop beroer je zelden en zodra op een route nationale zit hoef je ook niet meer te schakelen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Klopt, Ik heb een rechtgestuurde DS en de spaak moet hier op 10 voor half staan; rechterarm op armsteun, hand op spaak…
ik heb ooit gehoord dat de vorm van het stuur bedoeld was als een veiligheidsstuur. De vorige versies (traction?) waren een rechte spaak en bij een frontale botsing werd je fijn gespiest.
De boog in het stuurwiel zorgt voor een dat je niet recht voor de stuurkolom zit. Zou mij niets verbazen dat de kant waat het stuur nu naar toe zou buigen het minste letsel op gaat leveren. (niet gericht naar je gezicht, niet naar bijrijder etc)
Maar dit is ook maar invullen van de beperkte info die ik heb…. Misschien kan iemand het aanvullen of weerleggen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Grappig ik heb mij dit ook wel eens zitten afvragen.
Het apparte is wel dat bij alle latere modellen met een 1 spaaksstuur het stuur wel recht naar beneden staat
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Misschien hebben de latere Citroen-types al een “kreukelzone” in de stuurkolom, zodat het stuur niet door een verplaatsing / vervorming van het stuurhuis omhoog gedrukt kán worden?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
kleine aanvulling:
Ik bedoelde met de rechte spaak eigenlijk de rechte stuurkolom, de latere automodellen hebben aanpassingen in de stuurkolom waardoor deze niet meer de bestuurder spiest.
En ik realiseerde me ook dat de rechtsgestuurde niet zijn aangepast, als het zou kloppen dat de huidige positie de minste schade aan medebestuurders geeft.. dus ik vraag me af of dat de Franse slag is of iets anders
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Maar de stand van het stuur (of in ieder geval de stuurspaak) is toch onafhankelijk van de stand van de stuurkolom. Het stuur zou ook in iedere andere stand op dezelfde stuurkolom kunnen staan, lijkt mij.
Arjan Verkade schreef:Grappig ik heb mij dit ook wel eens zitten afvragen.
Het apparte is wel dat bij alle latere modellen met een 1 spaaksstuur het stuur wel recht naar beneden staat
Toevallig dat ik hier in het dorp gisteren langs een Visa cabriolet en Dyane liep (ja, ik woon in een mooi dorp!) met beide de wielen in de rechtuitstand en de stuurspaak op….juist 10 over half 8…
Waarschijnlijk een Citroen-die-hard? Of hadden deze modellen dat ook, niet toch?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77
Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je het stuur een klein beetje draait kan je dat niet altijd direct zien aan het wiel.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat het stuur gewoon een paar tandjes verzet is, je hoort wel vaker dat mensen dat prettig vinden met het vast houden van het stuur
Niet van alle eenspaaks-sturen na de DS/ID, wees de spaak rechtuit naar beneden.
10 over half:
-AMI 6/8
-GS
-CX eerste bouwjaar zonder DIRAVI
-C35
recht naar beneden:
-SM
-CX met DIRAVI, en zonder DIRAVI vanaf AM 1976
-VISA/C15
-GSA
-BX
-AX
-XM
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Nog vergeten bij de afdeling “10 over half”
-Dyane vanaf AM1974
-M35
-2cv Club
Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive