Korte vraag. Omdat er een pakking weggeblazen was heb ik het uitlaatspruitstuk verwijderd en de pakkingen vervangen. Nieuwe M8 draadeinden en moeren aangeschaft. De moeren zijn speciaal voor montage van het spruitstuk. Moeten hier ook sluitringen geplaatst worden? Ze zaten er bij mij niet op maar dat zegt bij mijn auto niet zoveel…. Onderdelen boel laat ook niks zien
Ja, er moeten wel degelijk onderlegringen op. Je draait immers een moer aan.
Bij mij zaten ze er ook niet op, omdat er te korte tapeinden in het blok zaten.
Als je goed in het onderdelenboek zoekt, dan zie je wel degelijk moeren én onderlegringen (nummers 13 en 14) op pagina 49 van het onderdelenboek 1970
Tja, op dezelfde pagina 49 staat ook het spruitstuk (zoals ik heb DX.DJ.DJF) zonder sluitring getekend. Vandaar mijn twijfel














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is vooral erg belangrijk de gaten van 9 mm naar 10 mm te boren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom?
BTW Ik heb geen sluitringen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
CTA monteert met ringen (fotos van restauratie/revisieproject) en Citrothello gebruikt koperen moeren welke voor zien zijn van een kraagje (moer+ring in een) ik heb ook geen sluitringen alleen koperen moeren, waarom trouwens van koper?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zal wel handig zijn bij latere demontage: gaan de moeren stuk ipv de tapeinden?
Ha ha, ik heb ook de ‘koper moeren’ met speciale kraag. Allen zijn deze ‘koper moeren erg magnetisch
Heb er dus de combinatie gedaan de speciale moeren en sluitringen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat koper zorgt ervoor dat de moeren niet vastkankeren. Maar met koperpasta werkt het ook goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ook: de ingekerfde kopermoeren (CTA Zeeland)werken als zelfborgende moeren: blauw plastic, dat normaal gesproken op zelfborgende moeren zit, zou uiteraard direct verbranden. Daarom zit er in de kopermoeren een inkerving. Ze kosten een paar centen maar besparen je een boel ellende.
Ik heb bij de restauratie van mijn Traction van de experts geleerd dat er aan een Citroën niets zit, dat weggelaten kan worden en dat er over elk ringetje nagedacht is. Zo worden er wel vaker schijnbaar onbenullige zaken weggelaten: het weglaten van de M7 moer aan de flexpijp leidt onherroepelijk tot lostrillende tapeinden en weggeblazen pakkingen.
Die sluitring zou ik dus maar gewoon monteren.Als het spruitstuk losknalt, ben ze zo een halve dag verder.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, die kopermoeren flikkeren anders maar wat graag los. Na dat 2 keer meegemaakt te hebben wist ik gelijk weer waarom Citroën die dingen origineel NIET op een ds gebruikte. Ook op een SM zitten ze trouwens niet…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ze gaan normaal gesproken niet los, als je ze maar één keer gebruikt, zo werd me verteld. De borging werkt door de inkeping maar één keer. Het ingezaagde deel trek je immers scheef op de schroefdraad door de moer aan te draaien.
Maar bedankt voor de tip, ik houd het goed in de gaten of het spruitstuk vast blijft zitten.
Die 23 motor is namelijk nogal een trillend geheel. Wat is het toch een heerlijke auto,die DS, vele probleemloze kilometers haha, nee dus. Maar oh, wat zweeft ze heerlijk.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
traction7c schreef:Wat is het toch een heerlijke auto,die DS, vele probleemloze kilometers haha, nee dus. Maar oh, wat zweeft ze heerlijk.
Eigenlijk dus ook een sm!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gebruikte moeren met een inkeping kan je met een hamertje een tik geven. Dan borgen ze weer een beetje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
traction7c schreef:Ze gaan normaal gesproken niet los, als je ze maar één keer gebruikt, zo werd me verteld..
Nou, op een Ds21 injectie en een DS 23 lopen die nieuwe kopermoeren gewoon los. Ik zeg: blijf bij origineel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Citroën gebruikte die “koperen” moeren niet bij de DS. En Citroën had er WEL over na gedacht.
Waarom gaan de uitlaatspruitstukmoeren van oudere DS-en los? Vaak omdat de cilinderkoppen aan de zijkant helemaal niet meer recht zijn. Gevolg: Pakkingen liggen niet goed aan, gaan los zitten, er komt ruimte en dan trillen de moeren zo los.
Bij een koprevisie moeten de zijkanten van de kop ook gevlakt worden, zegt Hijnekamp motorrevisie. Nu weet je waarom.
Citroen!