34 van de 52
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
   
Madame Prestige ‘88: niet starten… startmotor doet iets maar wil niet rond
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 17 september 2014 10:22 PM
  [ # 496 ]

ochja, een 5000km schat ik, meer zal het zeker niet zijn.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 17 oktober 2014 09:40 PM
  [ # 497 ]

We hebben zo’n gezegde in België dat het met de trein ‘altijd een beetje reizen is’ wat dus wil zeggen dat je niet weet wanneer je vertrekt, evenmin of je weet wanneer je aankomt… er valt altijd wel iets te beleven waardoor je vertraging hebt, een beetje zoals een avontuurlijke reis. Nu ben ik vandaag met La CX ‘een beetje gaan reizen’. Het was namelijk hoogtijd voor de jaarlijkse keuring, zo hoogtijd dat ik eigenlijk al ‘over’ tijd was, achja… tijd, je kent het wel…

Ik rij madam buiten de garage, pak de spons om er al die poezenpoten af te vegen, alle lichten eens proper maken en op goed geluk vertrek ik naar de keuring. Aangekomen blijkt het wel mee te vallen, slechts auto’s voor mij. Ik laat de motor de ganse tijd draaien, dat komt mijn Co meting straks alleen maar ten goede (heb ik verleden jaar na 2 herkeuringen geleerd). Papieren klaar, gordels vastgeklikt, fluo vestje in het zicht, brandblusser en driehoek ook en het is al mijn beurt. Vriendelijke jonge gast, merkt op dat mijn verzekeringspapier niet helemaal klopt (O is geen 0) maar maakt er geen punt van. lichten in orde, alles werkt, vering wordt getest, allemaal binnen de toleranties, banden ok, dan de put op.

“meneer, ik zie daar toch wat rook in de hoek bij het raam.” Ik kijk snel binnen op de diplay, watertemperatuur 111°C! Man onder de auto roept dat er kvs uitloopt. Ik denk… dat wordt weer een herkeuring… ik vraag of de kap open mag, kan uiteraard en inderdaad, de stoom en kvs stijgt op uit de dop op het kvs vatje. Nu zijn ze nog zo vriendelijk dat ze even willen wachten (ipv mij direct naar huis te sturen omdat het natuurlijk levensgevaarlijk is om onder een auto te staan waarvan er kokende kvs uitloopt) en na een paar minuten is het gedaan. Ze doen de rest van de keuring op de put (kleine speling rechts vooraan aan ophangingsgewricht) zonder draaiende motor (terwijl dat eigenlijk met draaiende motor moet) en we duwen madame op de rollen voor de remtest. Hij start de auto opnieuw, ‘de remmen zijn zeer goed hoor meneer’ tuurlijk, het is een CX, dat heeft nog echte remmen, maar ik zie de damp en de ‘STOP’ lamp weeral branden, nog snel de sonde in de uitlaat, Co 0,18% Surprised (mag dus 3,5 zijn…) en ondertussen zie ik dat er achter de grille niet veel ‘beweging’ is. CX langs de kant op parking, kap open en binnen op het verdicht wachten… “Meneer DEMUYNCK!” ok… eerst betalen natuurlijk en dan papieren terug en, joehoe, toch nog een groen keuringsbewijs!

Ik met mijn Gouden Keuringsbewijs naar de CX, ze stoomt niet meer maar het borrelt in de leidingen, voorzichtig dopje iets lossen tot er weer wat damp uitspuit. De fans draaien inderdaad niet, das vreemd! ik zoek wat aan de radiator en kom even aan een kabel met hoesje erover ‘trrrrrrrrrrrrrrttttttttttttt’ en daar draaien de fans uit volle borst! Slecht contact dus (heeft een CX eigenlijk ‘goeie’ contacten?) Ik blij dat het maar dat is, ook wat hopende dat ik er geen schade aan ga over houden en we zoeven heerlijk soepel en snel naar huis… met een verse keuring.

En die stotterende motor, die was er vandaag niet, toch nog even afwachten en bdp sensor maar in de koffer houden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2014 10:23 PM
  [ # 498 ]

Ging dus net goed! Wink

Hopelijk geen blijvende schade….

Je hoeft in elk geval niet terug voor de keuring Smile

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 18 oktober 2014 07:09 PM
  [ # 499 ]

dan zat je daar echt met samengeknepen billen !
gefeliciteerd met de positieve uitslag !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 19 oktober 2014 12:03 AM
  [ # 500 ]

Leuk dat ze er door is!!  Smile
Naar waar ben je trouwens geweest om ze te laten keuren want in Ichtegem ga ik niet meer met onze (oude) Citroëns.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 19 oktober 2014 12:07 AM
  [ # 501 ]

Ik volhard in boosheid, dus Ichtegem Laughing Maar had ik geen zo’n meegaande controleurs gehad kon ik wel teruggaan en weer een potje vloeken… Diksmuide zou beter zijn voor oldies…

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 19 oktober 2014 12:13 AM
  [ # 502 ]

Hahaha Laughing Ja, inderdaad, ik heb in Ichtegem helaas slechte ervaringen, de eerste keer zaten ze bijna in de put met mijn vader zijn BX en de tweede keer hebben ze echt 10 keer het chassisnummer en alle andere nummers gecontroleerd om te kijken of ze echt wel op de juiste manier geïmporteerd was enz terwijl ze hier al ondertussen 3 jaar rond rijdt. Ik ben ondertussen naar Oostende geweest, maar daar werken ze echt wel extreem traag en naar Brugge en ik denk dat ik in het vervolg altijd naar Brugge zal gaan, daar werken ze tenminste echt door en zijn ze ook nog eens erg vriendelijk! In Diksmuide ben ik ook al geweest voor de gelijkvormigheidskeuring en daar ook prima service, maar dit is voor mij nogal ver rijden. Staat ze trouwens nog niet op een o-plaat of hou je haar op normale nummerplaten voor dagelijks gebruik?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 19 oktober 2014 02:07 PM
  [ # 503 ]

Verleden jaar ook hoop miserie in Ichtegem, achja, allemaal te zien wie je voor je hebt hé... een andere collega zat ‘mijn controleur’ al op te jutten dat hij niet meer onder de auto mocht kruipen met die lekkende kvs, dusja, voor hetzelfde geld… Ze staat nog steeds op gewone platen, zolang ze dat nog volhoudt… Wink Enkel DS op O platen.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 19 oktober 2014 02:56 PM
  [ # 504 ]

Ik ervaar hier hetzelfde, als je een “controleur” lukt die interesse/liefde heeft voor oudere wagens of voor Citroên in het bijzonder verloopt de keuring vlot en probleemloos.
Spijtig genoeg heeft de meerderheid van de keurders de instelling van dat er altijd wel iets ernstig te vinden is aan die oude wagens ook al is alles inorde.
Ik heb het al meerdere malen mee gemaakt dat de ophanging van m’n CX’n op een ongebruikelijke en langdurige manier gekontroleerd werd om uiteindelijk dan toch te moeten toegeven dat het toch inorde is.
Vering is nog zoiets en bandenspanning: 1.5bar op de achterbanden bij een GTiTurbo dat is levensgevaarlijk mijnheer, terwijl Citroën dit wel zo voorschrijft.
Nu ga ik elk jaar gewapend met het instruktieboekje in de CX naar de keuring, en dit jaar had ik ook echt het nodig.

Zo kreeg ik een 12tal jaar geleden van de keurder te horen “amai dat is een oude” de CX was toen amper 13jaar, vervolgens werden de dorpels minutieus gekeurd!
Ook hebben ze problemen met een CX op te heffen, hierbij zitten ze altijd met hun heftafel op de langsliggers wat natuurlijk niet mag maar breng dat maar eens aan hun verstand.

Met de verandering van het oldtimer statuut zijn er veel dingen veranderd waardoor ik nu ook mijn Prestige heringeschreven heb als oldtimer waardoor deze niet meer jaarlijks naar de keuring moet, een opluchting!

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 19 oktober 2014 04:29 PM
  [ # 505 ]

Ja, inderdaad. Het hangt vooral van de keurmeester af, ik zie er ook altijd een beetje tegen op om naar de keuring te gaan. Niet omdat ze er niet door zullen zijn, wel omdat ik mij telkens afvraag wat ze nu weeral voor stommiteit zullen uitsteken met de auto. De keuring voor o-plaat is ondertussen ook veranderd en ze zijn een stuk strenger geworden, de auto’s worden nu zo goed als hetzelfde gekeurd als auto’s voor dagelijks gebruik dus het kan goed zijn dat als je voor dagelijks gebruik afgekeurd bent, je ook voor een o-plaat afgekeurd zal worden. Aan de andere kant heb je wel gelijk, zolang ze er door is, is het altijd beter voor dagelijks gebruik.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7609
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 19 oktober 2014 11:18 PM
  [ # 506 ]

Wat een gedoe zeg. Ben ik toch heel blij dat in Nederland de APK-keuring uitgevoerd kan worden bij een specialist van de auto. Opheffen op de longerons - dat soort mensen kan je auto dus ook in een paar minuten tijd aardig de vernieling in helpen. Maar gefeliciteerd dat je er door bent.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 30 maart 2015 08:30 PM
  [ # 507 ]

We kunnen weer een boek schrijven over de CX… zondag dus vroeg vertrokken (nouja, vroeg is relatief) want we hadden 2 uurtjes rijden voor de boeg. Alles gaat lekker, nog droog, dan begint het te miezeren… nuja, we zijn al in Brussel op de Ring, ‘t is niet mogelijk hé, begint ze weer te hikken en te horten en te stoten zo van 120 naar 100 en dan weer 110 en als ik geen gas bijgeef vertraagd ze… maar zelf gas bijgeven en even doorjassen naar 140 biedt geen soelaas, dus ik neem snel een afrit (toevallig eentje van een brouwerij, tsja) en als ik beneden ben en begin te remmen is het gedaan, madam valt stil, hm, nuja, opnieuw starten, tarara, niets… hm BDP sensor? Ik had hem mee, en met grote manieren de oude eruit en de nieuwe erin, tarara 2, niks, grrr, het begint nu ook lekker te regenen… oude er weer in. We proberen met startkabels, na die er toch wel 5 - 10 minuten te laten opstaan start ze terug, ik rij zonder ruitewissers, lichten of ventilatie de Ring terug op, 10 minuten later begint het weer, als ik ook maar één keer de ruitenwisser gebruik voel ik dat ze trager begint te rijden (en de wisser gaat ook trager) dus weer aan de kant, weer hetzelfde, startkabels er 10 minuutjes op, ondertussen ook de massa aan de boite schoongemaakt en wat gewreven (zelfs een stuk schuurpapier mee), ok, ik wil weer vertrekken maar als ik gas geef begint motor te stotteren, laat ik ze stationair draaien, dan draait ze zo mooi als je maar wil. Inderdaad, zelfs onbelast hetzelfde, geven we manueel gas, dan draait de motor vierkant en houd hij geen toeren. Eén voor één de bougiekabels losgemaakt van de bobine, dan hoor je dat er inderdaad eentje niet meedoet, weer opgestoken, draait weer vlot… dan nog een paar keer goed gas gegeven, hé, hij draait weer goed? Weer verder zonder iets van electriciteit te gebruiken. Ik kom aan te Tienen en parkeer de CX, prrrt, weer stil en niet meer in gang te krijgen. Benzinetoevoer is gecheckt en voldoet, aan de bdp sensor kan het ook niet liggen, iedereen zijn mening (alles vervangen stuk per stuk en zin wanneer het weer gaat, tsja, das lastig hé, als madame soms een uur rijdt zonder verpinken) verhalen over relais en lmm etc… maar iets zegt me dat het al die zever niet is.

vandaag bij garagist, die denkt gewoon dat de dynamo gaar is en de batterij niet laad, en als er niet genoeg stroom is, dan doet de injectiemodule lastig en doen de injectors niet wat ze moeten doen etc… of de kabel van de dynamo is eraf… wat denken jullie?

Hij stelt voor om met 2 nieuwe batterijen terug te gaan, en zo terug naar huis te rijden maar vooral eerst ter plaatse eens uit te meten of de dynamo de batterij dus wel oplaadt. Nu is Tienen niet bij de deur voor mij, dus had ik graag nog eens jullie mening gehoord. (batterij voor Prestige van 75Ah zal wel goed zijn zeker?)

Oja, volgens de mensen die me gedepanneerd hebben stinkt de uitlaat ook een beetje naar benzine… injectors?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 maart 2015 08:38 PM
  [ # 508 ]

Pfff, ook een lekker verhaal Confused

Ik zou in elk geval de dynamo goed na laten kijken. En de laadstroom goed meten, zowel met als zonder verbruikers aan.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 30 maart 2015 08:53 PM
  [ # 509 ]

En dan vergeet ik die heerlijke regen nog, zalig om zo te depanneren langs de Ring van Brussel, maar, mijn schoenen zijn al terug droog, lol

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 30 maart 2015 11:22 PM
  [ # 510 ]

Dat klinkt inderdaad als een brakke alternator of spanningsregelaar. Ofwel idd een laadstroomkabel die door is. Je kan ook als eens eenvoudig proberen de spanning te meten en kijken of deze met verbruikers ook ongeveer constant blijft. En ik zou persoonlijk met meer dan 2 nieuwe batterijen terug gaan, ofwel zorgen dat het droog en klaar weer is dat je zeker niets van verbruikers moet aanzetten want je injectiesysteem neemt redelijk wat stroom op. Een docent bij ons ( was wel een moderne diesel) heeft het nog geen 40km uitgehouden met 2 goede accu’s. Als je er nog wilt komen halen om te gebruiken, mag je gerust nog een komen halen. Ik heb er hier toch nog op reserve staan.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
 
34 van de 52
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook