1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Trillingen door onjuiste uitlijning…?
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 25 september 2011 02:37 PM

Beste allemaal,

Ik heb last van een trilling die optreedt bij een snelheid tussen de 110 en 120 km/uur die, schijnbaar, vanuit de voortrein komt waardoor niet zozeer het stuur maar wel de auto zelf begint te trillen. Onder die snelheid geen enkel probleem, boven de 120 eveneens niet of nauwelijks.

Dus ik verdacht gelijk de voorwielen en heb die laatst bij mijn “bandenmannetje” in Osdorp laten balanceren. Tegen zijn advies in, want hij zei direct dat trillingen boven de 100 km/uur over het algemeen veroorzaakt zouden worden door een onjuiste uitlijning…
En na opnieuw balanceren is er dus aan het fenomeen inderdaad niets veranderd.

Ook heeft bandenmannetje nog even alle banden gecontroleerd op hoogteslag, maar hij kon niets vreemds ontdekken.

Zijn verhaal over die uitlijning begrijp ik al niet helemaal (hij kon het natuurlijk ook niet verder toelichten… Zo gaat dat met bandenmannetjes…), maar wat is het dan wél?

De voortrein vertoont, voor zover ik heb kunnen nagaan/voelen, geen echte speling.
Wel staat er op het formulier van de in juli uitgevoerde Contrôle Technique (die op zich natuurlijk “geen reet voorstelt”, ik weet het, Léo… nono ) als constatering: “DEMI-TRAIN AR - Jeu mineur rotule et/ou articulation, Droite & Gauche”. Ik vrees dat hiermee de ADALS bedoeld worden waar dus, volgens de voor het overige natuurlijk even blinde als onkundige Franse keuringsambtenaar, lichte speling op zit.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn voor het trillen bij die specifieke snelheden…? Lijkt me vreemd, maar goed, ik ben een newby!

Andere tips & tricks om dit probleem te verhelpen? Alle goede raad is welkom!

Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Barbare

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Gepost: 27 september 2011 01:06 AM
  [ # 1 ]
Barbare schreef:

Wel staat er op het formulier van de in juli uitgevoerde Contrôle Technique (die op zich natuurlijk “geen reet voorstelt”, ik weet het, Léo… nono ) als constatering: “DEMI-TRAIN AR - Jeu mineur rotule et/ou articulation, Droite & Gauche”. Ik vrees dat hiermee de ADALS bedoeld worden waar dus, volgens de voor het overige natuurlijk even blinde als onkundige Franse keuringsambtenaar, lichte speling op zit.

haha Heel goed Barabare, je leert snel!

Serieus: ik denk toch wel dat het ‘m in de banden zit.
Heeft jouw CX misschien lang op één plek stilgestaan, eventueel met wat lage bandenspanning? Er hoeft geen hoogteslag in de banden te zitten om de wagen te doen trillen, maar “on-rondheid” van banden is een bekend verschijnsel, met de gevolgen zoals jij beschrijft. Kan ook al komen door een keer hard remmen waarbij de wielen blokkeerden.

De beste testmethode om hier achter te komen is: even Ceres lief aankijken en zijn wielen op jouw CX leggen. Eerst de beide voorwielen en eventueel daarna ook achter als het trillen dan blijft bestaan, maar ik denk dat het in de voorbanden zit.

Oplossing in dat geval: nieuwe banden laten omleggen én balanceren (uitlijnen is iets heel anders).  Wink
Hoe oud zijn je banden überhaupt? Ook wel belangrijk uit veiligheidsoogpunt….


P.S. Steevie Wondèr de la CT zou het voor de verandering ook juist kunnen hebben met z’n ADALS-constatering , maar ik zou het zelf gewoon even (laten) checken op een brug.
In het geval ze namelijk écht wel al slecht zijn en je blijft daar te lang mee doorrijden, dan wordt het vervangen van die dingen steeds lastiger omdat ze zich vaster in de draagarm zullen ‘graven’ en in een extreem geval de hele draagarm onbruikbaar zullen maken om er nog nieuwe in te zetten. (gat wordt dan ovaal)

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 01:56 AM
  [ # 2 ]

Beste La léo!

Hè hè, eindelijk een reactie! Dank je!

Nee, dat van dat uitlijnen leek mij dus ook al een vreemd verhaal en ik ben blij dat jij (dan toch nog wel een “Ceres-in-ultima-forma”) op dit forum (OK, nu krijg ik dus alsnog écht eens mot met hem…!) me wat tips aan de hand doet…!

Maar de auto heeft niet echt stilgestaan de afgelopen jaren. Of, zo je wilt, wél… De vrouw des autos reed een paar keer per week een kilometer of drie, vier met de auto… Daarom had ze een diesel gekozen… Laughing

Nee, auto was eerst van haar man en later dus een jaar of tien van haar, maar schoot niet op: zo weinig kilometers met zo’n grote auto, zijnde (in hun ogen) zo’n lelijk door de zon afgebrand hok…

Maar inderdaad, verdenk toch ook de (voor)banden en zou ook eens moeten checken wat voor merk banden er daadwerkelijk onder zit, maar het zijn geen Michelin Energy’s in elk geval…! Goedkoop spul volgens mij…

Dus ik ga inderdaad maar weer eens bij Ceres langs en dan maar eens wat banden wisselen de komende tijd! En als dat niet helpt (of gewoon uit nieuwsgierigheid…) toch maar eens op de koffie bij jou dan!

En als het daadwerkelijk de banden zijn, zou het probleem zich vanzelf oplossen: niet voor niets hebben we 8 stuks 14 inch lichtmetalen velgen meegetorst op de terugweg die we toch van nieuwe banden moeten gaan voorzien. Maar da’s meer een één à twee jarenplan…!

OK, ik weet dat dit geen datingsite is… Maar waar kan ik jou (of die koffie) overigens vinden? Want ik word wel nieuwsgierig van zo’n alleswetende vrouw! Heb er zelf ook zo één, maar dan toch weer anders… Heeft érnstig weinig met autos en al helemáál niets met CX’en… Net als ik, tot vorig weekend…! Wink

Grtz for now (ou pour le moment),

Barbare

P.S.: La Léo, durf het haast niet te posten, zelfs niet als “ps”... Maar wat is het verschil tussen “hoogteslag” en “on-rondheid” in banden…? Beide zou je toch op dezelfde manier moeten kunnen zien of meten…? Jij, ik of zelfs mijn “bandenmannetje”...?

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Pollux (verbannen)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-2007

Gepost: 27 september 2011 07:55 AM
  [ # 3 ]

Kijk toch ook even naar je stuurkogels. Misschien bedoelt het CT-rapport dat met <<jeu mineur rotule>> en bedoelen ze toch <<train AV>> ipv <<AR>>. Dat lijkt me zelfs heel logisch, want op de achtertrein zit niets dat rotule zou kunnen heten.

Ik had laatst een kapotte stuurkogel op mijn GS, en precies tussen de 110 en de 120 een onaangename trilling. Na vervanging stuurkogel is hij weer trillingsvrij.

Succes,

Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 11:53 AM
  [ # 4 ]

@ Pollux:

Dus je bedoelt… dat náást het feit dat de CT natuurlijk geen reet…etc., men, als men dan al iets vindt en de moeite neemt dat te noteren, dat dan óók nog eens verkeerd formuleert…! Hmmm, we gaan nu wel érg twijfelen aan de algehele capaciteiten van de Franse keurmeesters!

Maar zonder gekheid, ik denk dat men met die “rotules” toch wel de ADALS bedoelt, want die vormen toch wel een “scharnierpunt” in de achterbrug, zeg maar. Weet niet hoe ik die zo voor de deur even kan checken, maar dat komt later wel eens.

Speling op de stuurkogels lijkt me op zich wél een redelijk voor de hand liggende mogelijkheid die, zoals bij jou, zo’n trilling kan veroorzaken. Dacht dat er geen speling op zat, maar dan toch nog maar eens wat uitgebreider checken!

Bedankt voor de tip!

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Pollux (verbannen)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 06-05-2007

Gepost: 27 september 2011 12:40 PM
  [ # 5 ]

Ja, je kunt het natuurlijk afschuiven op de Franse slag, maar dit soort slordige fouten is denk ik eerder een universeel gemeengoed geworden. Net zoiets dus als een aanname doen dat een <<rotule>> wel een ADAL zal zijn, zonder een woordenboek ter hand te nemen. Een ADAL heet in het Frans een <<roulement de bras de suspension arriere>>. Controleer ze goed die spoorstangkogels (binnenste en buitenste). De speling was bij mij iig minimaal.

Succes

Si vous partez en Renault, vous rentrez à vélo!

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 27 september 2011 01:51 PM
  [ # 6 ]

Pollux,

Heb geen woordenboek nodig om te weten dat een “rotule” geen “roulement” is… Vandaar mijn “aanname” dat men wellicht op de ADALS doelde… Leek me dan nog het meest logisch…

Waarom ik de (stuur)kogels in de voortrein niet direct verdacht, komt ook door het feit dat deze in 2004 nog vervangen zijn. Dat lijkt natuurlijk de meest belachelijke opmerking die je sinds de oprichting van dit forum hebt mogen lezen, maar dat is, volgens de met facturen gestaafde onderhoudshistorie, in feite dus nog slechts 30.000 km geleden…

“Rotule supérieure AVD et AVG, kit de roulement ARG, rotule et biellette de direction AVD, géometrie, lampe 12V 5W x 2, lampe 12V 1.2 W” (+ 10 uur arbeidsloon). Totaal 687,68 Euro

Dus ja, de verdenking gaat dan toch uit naar die ontbrekende stuurkogel LV…!
Nou ja, ontbrekend, dat zou te makkelijk zijn… Op de factuur bedoel ik dan…!

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 september 2011 04:12 PM
  [ # 7 ]

Beste Barbaar,

Ook aan jou de vraag of je aub één centraal topic over je auto zou willen openen ipv voor iedere nieuwe vraag een nieuw topic te openen. Zo houden we de zaak overzichtelijk, niet alleen voor ons, maar ook voor jezelf. Bedankt voor je medewerking namens de mods en veel succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 28 september 2011 06:16 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het zelfde gehad: mijn auto heeft een tijd lang stilgestaan en bij het balanceren werd er al geconstateerd dat mijn wielen niet rond waren. De plek waar ze op stil gestaan heeft, was als het ware ingedeukt. Ook op de voorbanden, dus dat kan zeker een oorzaak zijn.

Bij mij werd het denk ik ook verergerd door een rotte motorsteun. Nadat ik de motorsteun vervangen had, was het trillen al nagenoeg verdwenen. Misschien dus ook even steuntje checken!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 01 juli 2015 11:28 AM
  [ # 9 ]

hallo,
Ik heb mijn voorbanden laten balanceren ivm trillen van het stuur(auto)maar nu nog steeds problemen v/a 120 km/h . de auto heeft niet lang stil gestaan wat zou het kunnen zijn?Kan het door de chromen wieldoppen komen?
mvg, joost

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juli 2015 12:31 PM
  [ # 10 ]

Trillen in je stuur kan ook door versleten kogels komen. Je doppen hebben geen effect. Haal ze er maar af en ga dan rijden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 01 juli 2015 02:09 PM
  [ # 11 ]

bij de garage zat er geen speling op de kogels mvg, joost

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 juli 2015 06:11 PM
  [ # 12 ]

Ik dacht eigenlijk dat het stuur van een CX niet kan trillen… hooguit doordat de hele auto trilt maar niet trillende wielen die dat doorgeven aan het stuur. Dat kan namelijk niet. De Diravi laat zich niet beïnvloeden door invloeden van buitenaf.

Daarom hou ik zo van Diravi!:-)

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juli 2015 06:34 PM
  [ # 13 ]

Dat klopt Michiel! Same here! the Diravi Rulez!

Je kan door onbalans idd een trilling door de auto kijgen die je voelt in je stuur.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 01 juli 2015 06:41 PM
  [ # 14 ]

mmmm? wat zou het dan toch kunnen wezen?
Ik heb ff de garage gebeld en de banden van voor zijn naar achteren gegaan en die van achteren naar voor maar als de banden gebalanceerd zijn zou je zeggen dat dit niet moet uitmaken?

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 01 juli 2015 07:12 PM
  [ # 15 ]

Loodje verloren of eraf?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook