1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Willekeurige startproblemen
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 22 oktober 2011 06:32 PM

Enkele maanden terug voor het eerst een startprobleem gehad met mijn turbodiesel break (daily runner). Ik stond in de middle of nowhere, had niets bij me aan gereedschap en heb dus de anwb maar gebeld. De beste man heeft zijn startkabels eraan geplugd en starten/lopen. Vervolgens bazelde hij iets over type accu’s en dat er eigenlijk (waarschijnlijk) niet de juiste in mijn auto zat…

Ik heb het toen voor zoete koek aangenomen maar toch besloten om het heel even aan te kijken om te zien of het zou verergeren of niet.

Lange tijd eigenlijk geen last gehad anders dan dat ik af en toe na het voorgloeien de sleutel omdraai en dat er dan niets gebeurt, of pas na een seconde of 5 de auto start. Als de auto niet in 1x start, draai ik haar van het contact af en ga nog een keer voorgloeien, 9 van de 10 keer wil ze dan wel starten (die ene keer, moet ik het bijv. 3x proberen voor ze start). Dit zegt mij dat het probleem niet in de accu zelf zit!

Afgelopen week was het weer zover, ik had een half uurtje gereden, even gestopt voor een boodschap, binnen 10 minuten weer terug in de auto en ja hoor, niets….. Alle lampjes branden, netjes voorgloeien, maar geen startkik bij het omdraaien van de sleutel.
Daar ik graag zelf dingen oplos, had ik bedacht naar huis te lopen (ik stond gelukkig redelijk dicht bij huis), mijn fiets te pakken + sleutel stalling om de accu uit mijn limo te halen en die vervolgens in de break te hangen (in de limo zit een nagelnieuwe accu) om voor ééns en altijd de accu uit te sluiten (of het probleem op te lossen Smile ). Na veel 5en en 6en was ik terug bij de break en nadat ik snugger genoeg was om nog een keer te proberen te starten, raad je het al…...... Ja hoor, ze startte weer gewoon!

Ik begin nu toch wat verder te denken en kom bijv. bij de startmotor aan, als het relais dat hierop zit niet helemaal lekker meer is, zou dat mijn symptomen kunnen veroorzaken? Nu zit de startmotor bij een CX turbodiesel op zo’n fijne plaats dat je er zonder brug erg lastig bij kan, dus ik kan er zo bij huis niet zoveel mee.

Ik heb nu wel een webwinkel gevonden waar ik voor 200 euro (incl. 60 euro statiegeld!) een nieuwe valeo startmotor kan kopen (klinkt bijna te mooi om waar te zijn!) en ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, een nieuwe startmotor vind ik sowieso wel fijn bij een dagelijkse auto en als het probleem daarin zit, is het gelijk opgelost…

Iemand nog andere suggesties waar ik het zou kunnen zoeken? Zou het in het contactslot kunnen zitten? Die heb ik nog een nagelnieuwe liggen namelijk…...

Alle bijdragen zijn welkom!

Robert

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 22 oktober 2011 06:41 PM
  [ # 1 ]

Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat als de auto niet wil start de motor ook niet rond draait?

Je hoort bv wel de relais opkomen? En de bendix slaat die uit?.

Als dat het allemaal wel doet, dan zou ik persoonlijk eerst de startmotor los halen en de koolborstels en het anker nakijken. Versleten koolborstels moet ook zelf op te lossen zijn of bij een revisie bedrijf.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2011 06:52 PM
  [ # 2 ]

Brug? Gewoon hoog zetten, op bokken en op je rug! Als de startmotor niet reageert kan die op zijn eind lopen, maar het kan ook zijn dat het relais op de startmotor geen spanning krijgt van het contactslot. Meten is weten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 22 oktober 2011 07:01 PM
  [ # 3 ]

Idd, als de auto niet wil starten, draait de motor ook niet rond…... Relais tikt als het goed is wel (heb ik van horen zeggen Smile )

*lekenmodus aan* Hoe meet ik een startmotor na? *lekenmodus uit*

Het punt van het wegbrengen van de startmotor is dat het mijn dagelijkse voiture is en dat ik op dit moment ook geen backup heb (stom als je een CX rijdt, ik weet het Wink ), vandaar dat ik ook gelijk naar vervanging neig…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 22 oktober 2011 07:21 PM
  [ # 4 ]

Rob,
Loop eerst eens al je contacten na, dus schoonmaken en kijken of de verbindingen nog goed zijn.

Kun je je nog herinneren dat je mij ooit op kwam halen? Enschede-Apeldoorn toen verder en niet starten, FF rommelen onder de kap…..........starten en lopen!! Dat was toen de Limo!

Succes en laat maar weten als je hulp wilt

Marcel

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 22 oktober 2011 07:28 PM
  [ # 5 ]

Wanneer de auto wel start wanneer die koud is maar niet wanneer die warm is dan kan dat heel goed van de startmotor komen. Omdat ook de startmotor warm wordt onder het rijden is het mogelijk dat deze door geringe uitzetting zichzelf vastklemt en daardoor met geen mogelijkheid meer draait. Koelt de startmotor af, dan komt de rotor los en de auto start. Maar uiteraard is dit een van de vele mogelijke oorzaken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2011 07:30 PM
  [ # 6 ]

Als dit de oorzaak is moeten op dat moment alle lampjes uitgaan vanwege de gigantische stroom die de startmotor dan trekt. Gebeurt dat of blijven ze branden?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 oktober 2011 07:58 PM
  [ # 7 ]

Heb je het al geprobeerd onder de kap?
Effe de kabel ( welke is dit ook al weer) rechtstreeks op de accu ,auto wel in zijn vrij zetten.(volgens mij de draad die het startrelais bekrachtigd)
Kun je iedergeval uitsluiten of het voor of na de accu zit.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 22 oktober 2011 08:26 PM
  [ # 8 ]

Lampjes zou ik uit moeten testen Jan…. Weet ik zo niet meer. Ik weet wel dat het ook gebeurt als de motor koud is (in ieder geval dat ze niet in 1x start, ze heeft me nog niet laten staan toen de motor koud was).

@F.SvM (Frank?), die kabel had ik laatst iets over gelezen…. Zou ik even terug moeten zoeken. Ik hoop morgen als het nog licht is wat tijd te hebben om e.e.a. uit te proberen!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 22 oktober 2011 09:47 PM
  [ # 9 ]

Hey RObert,

Afgelopen weken zelfde euevl gehad. Bij mij waren het gewoon de kabels die niet lekker meet waren. Dus plus en min iets ingekort en weer netjes met soldeer op schone klemmen gemonteerd en probleem is weg. Stel dat dat het niet is laat dan gewoon je startmotor reviseren in plaats van een nieuwe. Scheelt je de helf van het geld en ze is zo goed als nieuw. Echt zonde om een nieuwe aan te schaffen. En dat erin en eruit halen zonder brug makt inderdaad niets uit. Mijn garage staat vol, dus moest het ook doen zonder. Gewoon op bokken, van boven los maken en via de plus kabel laten zakken. Hoe er bij demontage niet eens onder.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 oktober 2011 12:39 AM
  [ # 10 ]
25trd schreef:

Lampjes zou ik uit moeten testen Jan…. Weet ik zo niet meer. Ik weet wel dat het ook gebeurt als de motor koud is (in ieder geval dat ze niet in 1x start, ze heeft me nog niet laten staan toen de motor koud was).

@F.SvM (Frank?), die kabel had ik laatst iets over gelezen…. Zou ik even terug moeten zoeken. Ik hoop morgen als het nog licht is wat tijd te hebben om e.e.a. uit te proberen!

Ik zou dat nauwelijks testen noemen. Als je de sleutel doordraait om te starten en hij doet niets terwijl de lampjes uitgaan trekt de sm erg veel stroom, of je moet de accupolen schoonmaken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 23 oktober 2011 01:15 AM
  [ # 11 ]

mijn auto heeft het zelfde probleem.

als ik de auto wil starten bij een warme korte stop

dan doe ik de motorkap hoog en hou ik het kleine draadje wat naar de startmotor gaat

direct op de plus van de akku. en je raad het al starten en rijden

mijn auto is een benzine 2500.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 23 oktober 2011 07:55 PM
  [ # 12 ]

@Jan, lampjes blijven branden tijdens de (niet)start…

@Bjorn, dat is wel een goede! Ga ik van de week even doen.

Vanochtend moest ik 3x (proberen te) starten voor het ging en vanmiddag ging het in 1x…........

Ik heb overigens ooit al eens een startmotor laten reviseren (zag er ook weer als nieuw uit en werkte perfect), kostte toen wel 150 euro…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 oktober 2011 08:05 PM
  [ # 13 ]

@Jan, lampjes blijven branden tijdens de (niet)start

Dan zou ik de startmotor niet verdenken.
Eerderiets ervoor.
Heb je al geprobeerd rechts streeks te starten vanaf de accu.

Vriendelijke groet frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 23 oktober 2011 08:26 PM
  [ # 14 ]

Ik heb daarstraks het bewuste draadje even gelokaliseerd, ga vandaag of morgen daar even mee testen!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 oktober 2011 08:49 PM
  [ # 15 ]
F.SvM schreef:

@Jan, lampjes blijven branden tijdens de (niet)start

Dan zou ik de startmotor niet verdenken.
Eerderiets ervoor.
Heb je al geprobeerd rechts streeks te starten vanaf de accu.

Vriendelijke groet frank

Dan kan het dus heel goed het relais bovenop de startmotor zijn. Als je een x aantal malen het contact aanzet en dan de draad die het startmotorrelais aanstuurt rechtstreeks met de accu verbindt? Als dat altijd lukt ligt de oorzaak waarschijnlijk in het startslot. Als hij het dan ook af en toe niet doet ligt het aan het relais bovenop de startmotor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook