




Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik wil de bouten van de carterpan eens natrekken. Dit vanwege de lekkage.
Ik verwacht niet dat ze te los (zijn gaan) zitten, maar baat het niet dan schaadt het niet.
In de wph boeken kan ik de aanhaalmomenten nergens vinden.
Kan iemand mij dat vertellen?
Jan






Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
denk eventjes iets natrekken geen kwaad kan anders toch een nieuwe pakking erin leggen?





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Een nieuwe pakking is geen eenvoudig klusje.
Ik heb begrepen dat daarvoor het blok moet worden gelicht?





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
De auto op de brug gehad. De boel met remmenreiniger, wat een machtig spul is dat, zo goed mogelijk ontvet. Het is niet zo dat je overal makkelijk bij kunt.
De oorzaak van het lekken leek bij het oliefilter vandaan te komen.
Met de hand lukte het hem iets vaster te draaien. Het lekken lijkt gestopt.
Een hele geruststelling.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gelukkig zijn sommige problemen makkelijk op te lossen






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Achter het huis waar het oliefilter op zit, zit een rubber afdichtring en die wordt in de loop der tijd keihard. Daar kan ‘ie ook op lekken dus.
Ter info:
Pas op met aandraaien van carterpakkingen: meestal gaan ze daarvan juist harder lekken, omdat er op de originele pakking (als die er nog op zit) metalen plaatjes rond de boutjes zitten, die bedoeld waren voor versteviging, maar die, wanneer het omringende kruk wat is verdroogt, juist het kurk verder kapot snijden als je de boutjes aandraait!
Deze dingetjes dus:
En voor het wisselen van de pakking hoeft gelukkig niet het hele blok eruit, wel de rechter aandrijfas.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Dank je voor deze heldere uitleg.
Dat alleen de aandrijfas hoeft te worden verwijderd had ik nooit zo opgevat.
Weer wijzer geworden.