9 van de 20
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Hilko’s Xantia(‘s)
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 februari 2013 11:24 PM
  [ # 121 ]

Voor de 1.8i 16V wordt het hoog tijd voor onderhoud.

Naast olie, filters en bougies wil ik nog iets gaan uitzoeken: de auto zakt aan de achterkant in, ondanks de anti-zink bol. Het duurt dan ook best lang (> 45 sec) voordat je rijden kunt. Nou vermoed ik dat die bol gewoon niet goed meer is. De auto reageert verder wel goed op het verstellen van de hendel voor de wagen hoogte. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik hoorde al ergens dat de hoogteregelaar achter “versleten” zou zijn, maar die zijn hetzelfde als van een BX. En daarbij heb ik nog nooit van versleten hoogteregelaars gehoord, wel van vervuilde.

Verder nog even de stekker van de linker-zijairbag aanpassen (handig, zo’n lexia) en de deurvanger van het bestuurdersportier smeren, dan kan ze er weer een poosje tegen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9879
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2013 01:41 AM
  [ # 122 ]

Als de wagen na eenmaal op hoogte te zijn keurig op hoogte blijft en goed reageert op de handmatige verstelling is de regelaar niet versleten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 10 februari 2013 02:17 AM
  [ # 123 ]

Hey Hilko,

Ik bezit sinds woensdag een Xantia 1.8i 16V van 2000, en die doet volgens mij hetzelfde als jou auto.

Hij blijft perfect op hoogte staan, ook na uren staan.
Je start de motor, en vervolgens start de achterkant in.
Het is zelfs zo (bij mij tenminste) dat als je gelijk gaat rijden en vervolgens gelijk remt, de auto gewoon ff doorrijdt.
En na een tijdje stationair draaien gaat hij keurig omhoog, en rijd verder ook aardig!
Ik weet vanuit mn onderhoudshistorie, dat er 4 bollen vernieuwd zijn, dus de hoofdveerbol en de hulpveerbol niet.

Ben ook wel erg benieuwd wat dat kan zijn.
Mij lijkt het de laatst genoemde bol te zijn…

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 februari 2013 02:27 AM
  [ # 124 ]

Als hij bij stilstand op hoogte blijft en na het starten naar beneden dondert dan lijkt me de antizinkbol (middenachter onder de auto) de eerste gegadigde om te checken. Zakt-ie tijdens geparkeerd staan langzaam in dan is het vaak de antizinkklep die niet (goed) sluit.

Bram: hoofdveervol en hulpveerbol? Ik ken wel veerbollen, voorraadbollen, antizinkbollen, hydractiefbollen en activabollen, maar die jij noemt… Nee, zegt me niks Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 10 februari 2013 02:33 AM
  [ # 125 ]

Ja oke, dus we zitten wel over dezelfde te praten, de antizinkbol Laughing]

Ik ben een Bx rijder he, dus ik mag dit eigenlijk allemaal niet weten Very Happy

Maargoed, die zal ik maar is ergens laten checken Wink

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 februari 2013 11:52 AM
  [ # 126 ]

En hoe checken we de anti-zink klep? Het is allemaal nog nieuwe materie voor me Laughing

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 februari 2013 01:43 PM
  [ # 127 ]

Die is visueel niet te checken, tenzij hij lekt Razz

Kwestie van logica volgen. De antizinkklep sluit het uiteinde van de leiding naar de veerpoten voor of achter af wanneer de auto van contact wordt gezet, ergo wanneer er meer druk ontstaat in het uiteinde van de leidingen t.o.v. de aanvoer vanaf de pomp e.d. Is die vervuild en sluit die daardoor niet meer goed, dan zakt-ie als een BX in tijdens het geparkeerd staan, voor dan wel achter. Drukloos maken van een auto met antizink dient dan ook altijd met lopende motor in laagste stand te worden gedaan. Hier ook een schematische weergave hoe het werkt zonder en met hydractief:

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 februari 2013 06:27 PM
  [ # 129 ]

Jeetje, de 18 heeft stukken. Moeders is ergens door een vorstschade-kuil gereden, helaas weet ze niet meer waar. In ieder geval trilt de boel linksvoor, met name bij lage snelheden. Tegen beter weten in het wiel LV al laten balanceren, maar dat loste het probleem niet op. Ik heb niets gezien dat krom is, de velg ook niet. Wat kan ik nou het beste doen? Rondje uitlijnen?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 februari 2013 09:17 PM
  [ # 130 ]

Vandaag de Exclusive weer eens uitgelaten. De BX Club organiseerde een meeting bij Renard in Beneden Leeuwen. Bij deze: Garage Renard, bedankt voor de super organisatie!

De Xantia deed het prima. En het is duidelijk de BX 2.0, ik denk dat ongeveer de helft van alle BX Club-leden met een Xantia kwam voorrijden.. Very Happy
Grappig is te ontdekken dat wat ik ook had aan kleinere ongemakken aan de auto nu aan het verdwijnen is omdat ze meer gebruikt wordt.

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 17 februari 2013 09:52 PM
  [ # 131 ]

Het was inderdaad een heerlijke dag die een goede organisatie genoot!
Grappig inderdaad dat ik ff snel een stuk of 7 Xantia’s telde.
Het is gewoon ideaal zo: Xantia voor vervoer, Bx af en toe voor een plezierritje s’zomers Smile

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 02 maart 2013 02:00 PM
  [ # 132 ]

De 18 is voorzien van verse olie, LHM en een andere band. Moeten twee nieuwe banden aan de voorkant om, even de maand uitzingen Mr. Green . Verder de geluiden die de auto maakt laten beoordelen, en dat viel niet echt mee: het druklager maakt lawaai als de motor koud is en zou dus eigenlijk vervangen moeten worden, maar m’n garagist zei iets in de trant van “doorrijden, kan nog een ton goed gaan en als je pech hebt, nou ja, dan moet je wel”. Minder is dat de spanrol van de distributie aan het zingen is, en daar moet wel snel iets aan gedaan worden. Verder lijkt het erop dat de HD pomp niet al te best functioneert, en dat daar ook de opstijg-perikelen ‘s ochtends mee te maken hebben.

De 20 is nu voorzien van Venise velgen en vanochtend opnieuw gebalanceerd. Verder weinig nieuws over te melden, de auto doet het gewoon goed. Gisteren even aan het boenderen geweest, en boven de 4000 t/min is het best wel feest Very Happy

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 maart 2013 11:04 PM
  [ # 133 ]

Goed bezig Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 maart 2013 11:03 PM
  [ # 134 ]

De Exclusive nog maar weer van Den Haag naar Gendt en vv gestuurd vandaag. Ik ben erg blij te merken dat de auto er steeds meer zin in begint te krijgen. De stramme benen van het stilstaan raakt ze langzaam aan kwijt. Ze loopt mooier stationair nu, rijdt als een trein en wordt ook wat minder dorstig. Tenminste, als ik me in weet te houden. Deze auto is echt gemaakt voor cruisen op een stevige snelheid, en het is erg verleidelijk om dat dan ook continu te doen red face

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 04 maart 2013 11:42 AM
  [ # 135 ]
Hilko16TZI schreef:

Gisteren even aan het boenderen geweest, en boven de 4000 t/min is het best wel feest Very Happy

Ik vond de auto ook altijd bijzonder vlot, vlotter dan andere 2 liters heb ik het idee, en bij 140 km/u gasgeven en dan nog echt versnellen is inderdaad best verslavend   Mr. Green

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
 
9 van de 20
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook