Ach , ik ga een mooie DEVIL achterpot van RVS verkopen. Inclusief homologatieattest. Had ik het geweten dat je een uitlaat ging aanschaffen…
Stay tuned & go fast.
Bij mij hetzelfde euvel.
De uitlaat hangt na vervanging van de hele uitlaat, 2 delen, ook uit het midden, vanachter gezien naar rechts.
Volgens mij het verschil tussen orgineel en immitatie, net het kleine beetje verschil.
Bij mij moest ik de achterdemper voor de aansluiting op de lange pijp aardig naar achteren duwen.
Maar het zit goed en is gasdicht (A.P.K).
Ik zag later dat er eventueel ook nog een ring is die je tussen de twee delen kunt monteren.
De rubbers verschuiven helpt even, de pijp komt na verloop van tijd weer in de oude positie terug.
En om de ophangpunten te verbuigen zie ik niet zo zitten.
Dus van mij mag hij zo blijven.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de reacties. De Xsara heeft nu 148800 km gelopen. Zoals gezegd was de teleurstelling groot dat alleen voor de laatste 2 cm van de achterpijp, dit gehele ding vervangen moest worden.
Als de pot ook na verschuiven weer terug komt, ga ik de moeite niet doen of pas als ik weer eens onder de auto moet zijn. Omdat ze adverteren met perfecte pasvorm, vind ik dit wel vreemd.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Recent zijn 2 nieuwe problemen opgekomen:
1) Bij inschakelen van de airco hoor ik eventjes een metallisch geluid wat langzaam zachter wordt naarmate de airco begint koude lucht te produceren; de airco werkt verder nog aardig naar behoren. Ik gok dat er toch te weinig koudemiddel in zit en anders moet misschien toch de compressor vervangen worden ?
2) Toen ik 2 dagen terug wilde wegrijden, handrem oplaag en alles wat gebeurde was dat ik de auto achterruit omhoog in de achterste wielophanging stuwde. Dit een paar keer gedaan en ik kon rijden. Dit in combinatie dat ik al langer vermoed dat de auto naar rechts trekt, ben ik op onderzoek uitgegaan. De mantel van de rechter handrem-kabel is op 2 plaatsen doorgerot en dit veroorzaakt tevens een knik in de kabel. Vanwege dat m’n handrem er niet af wilde, heb ik deze kabel met een dremel doorgeslepen (geen slijptol ivm. de erboven geplaatste benzine-tank).
De handrem werkt nu in z’n geheel niet meer (ook niet links) en daarom zet ik de auto voorlopig maar in de versnelling weg. Omdat we later deze week naar Luxemburg gaan, neem ik toch ook een blokje hout mee om de auto ook op een helling veilig weg te kunnen zetten, daarna maar snel een beurt regelen om dit te vervangen.
De auto loopt toch weer richting de volgende beurt, dan kan dit meteen meegenomen worden.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














































Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wat doe je nu als je morgen het rempedaal tot de bodem intrapt tijdens een noodstop omdat de achter wielremcilinders gaar blijken te zijn? Xsara kwaaltje he…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Auto remt meer vooraan dan achteraan.Dus dat komt wel goed.
Stay tuned & go fast.














































Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet als er geen vloeistof meer inzit….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7849
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Aircopomp op leeftijd kan behoorlijk gaan resoneren in het interieur en dit heeft schijnbaar geen invloed op de werking ervan - althans, dat is bij mij het geval. Veroorzaakt in ieder geval een geluid zoals jij het beschrijft.
Als je bij het inschakelen van de AC een zuigend/fluitend geluid uit het dashboard hoort komen kan dat aan een lekkage van het systeem liggen. Dat had ik bij mijn vorige Xsara..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
waterman schreef:En wat doe je nu als je morgen het rempedaal tot de bodem intrapt tijdens een noodstop omdat de achter wielremcilinders gaar blijken te zijn? Xsara kwaaltje he…
Zorgwekkend verhaal, maar de handrem gaat via een kabel naar een hefboom op de remcylinder, de remkracht van het pedaal komt hydraulisch aangevoerd. Het vloeistofpeil bij de rembekrachtiger is voldoende. Mocht er een lek zijn of lucht in het systeem, dan denk ik inderdaad dat er in het geheel niet (voldoende) geremd kan worden tenzij de hydraulische circuits voor en achter gescheiden zijn.
Ik zie dus even niet de link tussen een verwijderde handremkabel en falende remmen (via het pedaal) ?
Als je doelt op dat je de handrem aantrekt als je hoofd-remmen falen, dan denk ik dat 99% van de automobilisten deze extra rem-mogelijkheid over het hoofd ziet als puntje bij paaltje komt.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
2d schreef:Aircopomp op leeftijd kan behoorlijk gaan resoneren in het interieur en dit heeft schijnbaar geen invloed op de werking ervan - althans, dat is bij mij het geval. Veroorzaakt in ieder geval een geluid zoals jij het beschrijft….
Ik denk dat dit het geval is. Op de rekeningen die ik bij de auto kreeg staat nergens een nieuwe airco-pomp wat er dus op duidt dat deze inderdaad op leeftijd geraakt. Ik zal er naar laten kijken bij de eerst volgende beurt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Sinds een week wordt het stillekes wat kouder en merk ik ook bij het wegrijden dat de auto niet geheel “lineair” op het gas reageert. Bij zoeken naar wat soortgelijke problemen kwam ik langs dit topic en dit topic. Ik vond nog meer oude topics, echter zonder dat er een conclusie bij stond.
Het lijkt bij onze Xsara alsof de gaspedaalstand verkeerd doorgegeven wordt aan de ECU. Zeker na een poosje stilstand is er blijkbaar een gebied van de pedaal-slag waarbij het toerental nagenoeg gelijk blijft. Trap je het gas verder door dan accelereert ie ineens fors. Dit is echter alleen de eerste paar kilometers en ja, ik zet ‘m op contact, start pas 3 seconden later en rijd rustig weg. Als ik forser weg rijd lijken deze problemen minder te zijn.
File-rijden is ook echt geen lolletje en dan heb ik het niet eens over het tijdverlies maar over het bij-regelen van het motor-vermogen waarbij de ECU mijn pedaalinstelling continu net niet lijkt te begrijpen.
Ook merk ik dat bij stationair dat de motor schokt en zie ik de toerenteller een beetje fluctueren.
Als ik ook nog eens de airco aan heb is dit duidelijk merkbaar aan de handling van de motor. Logischerwijs is er minder vermogen voor het rijden maar ook de reactie van de ECU op het gas lijkt nog vreemder waardoor het bij wegrijden wel eens voorkomt dat de motor afslaat.
Het komt ook wel eens voor dat als de auto wat langer op contact staat, het langer duurt voordat ie aanslaat bij het starten.
Ik heb een OBD2 uitlees apparaatje maar m’n vrouw had de laptop in gebruik vanavond, morgen maar eens eraan hangen en kijken wat voor afwijkende dingen ik kan vinden. Ik heb zojuist wel nog eens m’n gasklephuis schoongemaakt en gekeken of de gasklep makkelijk de gehele slag kan maken, een klusje van zo’n 20 minuten.
Iemand enig idee ? Is zo’n gaspedaal positie-opnemer puur een potentiometer of zit er meer intelligentie in ? Gaat zo’n potentiometer veel kapot ? Als het inderdaad een potentiometer is, is het ook mogelijk een grafiek te plotten van pedaalslag versus elektrische weerstands-waarde. Dit hoort dan een vloeiende lijn te zijn.
Ik had zo’n pedaal hier te koop zien staan, maar aangezien er nog een heleboel andere oorzaken kunnen zijn, is het bestellen hiervan te vroeg.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het lijkt iets beter nu na het schoonmaken van het gasklephuis.
Gisteren even met de ODB2 tool gekeken en de temperatuur van 55 graden van de boordcomputer lijkt correct als ik het blok vasthoud kan dit nog net voordat ik me brand. Ook lijkt het toerental (onbelast) netjes lineair met de stand van het gaspedaal toe te nemen.
Dit weekend gaan we weer wat kilometers maken en zal ik eens potje injector-reiniger in de tank gooien.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
dubbele post ???
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De Xsara heb ik zaterdag met 2 hyperactieve kinderen opgehaald nadat een grote (achterstallige) beurt was uitgevoerd. De kinderen zagen een lege brug aan voor speelgoed en hebben hier circa 20 rondjes op gerend. Voldoende dat ik de werkzaamheden kon bespreken en kon afrekenen.
De auto rijdt merkbaar beter vanwege deze beurt en:
- Volle tank euro 98.
- Injector-reiniger in de tank.
- Met warme motor af en toe flink in de toeren jagen.
Hopelijk komen we in ieder geval probleemloos de winter door, daarna hebben we de DS weer als backup-car.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag de Xsara probleemloos door de wintercheck van dealer Driessen in Eindhoven gekregen. Enige opmerking was dat van 2 banden het profiel onder de 4 mm geraakt is (vreemd is dat dit links-voor en rechts-achter betreft) en haarscheurtjes op de remleidingen achter.
Zodra het nog wat kouder gaat worden zet ik er (nagenoeg nieuwe) winterbanden onder en die remleidingen kunnen waarschijnlijk wel wachten tot de APK volgend jaar Maart.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.