














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bij de Citroën wintercheck van afgelopen winter bleek dat de radiateur op meerdere plekken lekte. Dit waarschijnlijk ten gevolg van een te hoog peil van KVS in het header-tankje. In plaats van een spul erin te gieten dat het lek dicht, heb ik een nieuwe radiateur besteld (merk Nissens) en deze apart gezet omdat de huidige radiateur om de een of andere manier niet meer lekte. Koelvloeistof peil heb ik regelmatig in de gaten gehouden en vanmiddag liep het er na een korte rit eruit, dus moest het maar gebeuren.
Eerst de handel laten afkoelen, daarna aan het werk. Radiateur afgekoppeld, hier liep niet heel veel vloeistof meer uit. Ik heb nog geprobeerd met een tuinslang de handel door te spoelen maar kwam niet veel verder als de thermostaat. ook doorspoelen vanaf de andere kant lukte niet.
Nieuwe radiateur erin en aansluiten & vullen. Snelle klus waarbij het vastklemmen van de dikke leidingen het meeste moeite kostte vanwege het soort slangklemmen. Deze heb ik met een grote punt-bek tang weer in elkaar kunnen laten grijpen waardoor deze weer klemmen.
Mijn punt van zorg is nu dat ik alleen het eerste stukje koelvloeistof heb vervangen en luchtbubbels in het systeem heb van tenminste het volume van de onderste slang welke vanaf de radiateur omhoog loopt.
Mijn plan is morgen richting werk tussentijds te stoppen als de temperatuur rond de 60 graden begint te komen en dan het KVS peil in de gaten te houden om zodoende erbij te gieten. Ik heb nog zo’n 4.5 liter in de auto liggen. Ziet iemand hier potentiele problemen ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hoe heb je ontlucht?
(Het hoogste punt is de kachelradiator…).












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bartjes schreef:Bij de Citroën wintercheck van afgelopen winter bleek dat de radiateur op meerdere plekken lekte. Dit waarschijnlijk ten gevolg van een te hoog peil van KVS in het header-tankje.
Hebben ze je dit gezegd?
Het systeem zou de KVS die er te veel in zit namelijk gewoon uit moeten gooien. Het lijkt me niet dat dit de oorzaak is.
Overigens heb ik in mijn beide Xsara’s die ik had heb al de radiator moeten vervangen, gewoon omdat ze oud waren en gingen lekken.
Dus helemaal niet gek dat je ook aan de beurt ben, wel een goede keuze om te vervangen ipv een lapmiddel, zo houd je je systeem tenmiste schoon















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Even recht zetten, bij de winterchek werd ik erop gewezen dat m’n radiateur lekte; ze hebben het me zelfs getoond toen de auto op de brug stond, prima service dus. De conclusie dat er teveel KVS in de header tank zat en daardoor de lekkage is ontstaan is van mij, aangezien het een gesloten systeem is. Ouderdom kan er natuurlijk ook voor zorgen dat de kunstof-aluminium afdichting gaat lekken.
Ik vond onderstaand plaatje met de tekst dat de radiateur en beide getoonde ontluchters ontlucht dienen te worden waarbij de motor minstens 3 keer de fan moet laten aanslaan:
Het ontluchten van de radiateur gebeurt bij mijn auto via een smal leidinkje richting header tank. Ontluchtingsnippel 5 is onvindbaar of het moet gaan om een messing inbusbout ? Ik herken ook niet alle onderdelen die in de tekening getoond worden. De tekening stamt toch van een hand-geschakelde TU5JP4 motor ?
Ik heb een kort ritje gemaakt, de kachelkraan vol open en hier kwam geen lucht meer uit. Ook na het ritje met snel accellereren om de temperatuur op te jagen was er nauwelijks sprake van inzakken van het peil in het header tankje. Ik kijk morgen onderweg naar m’n werk wel een paar keer, kies de binnendoor route, houdt m’n temperatuurmeter in de gaten en houdt een doek bij de hand voor de dop.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag op heenweg naar m’n werk zo’n 3 keer gestopt nadat de temperatuur de 60 graden had gepasseerd. Ontluchten en bijvullen, in totaal ging er nog zo’n 400 cc in en na terugrijden vanmiddag bleef het peil stabiel.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Onze Xsara was het vandaag niet eens met het weer wat schijnbaar bij een Nederlandse zomer hoort. Tijdens het rijden hoorde ik drup drup…. Dit betekent dat ergens in of nabij het interieur een plasje water ontstond waar dus water in drupte. Omdat ik alléén in de auto zat (als bestuurder) was het exacte plaat bepalen moeilijk, maar het geluid komt vanaf de bijrijdersportier / (achter het) dashboard. Na de rit even het portier open en het lijkt alsof de gaatjes onderaan open zijn, ik moet hier echter nog even beter naar kijken (als het even niet regent…).
Iemand enig idee ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Lekte het niet bij de antenne?












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een Xsara type 2 zit de antenne achterop het dak, dus het lijkt me niet dat dit water in de buurt komt van het dash















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het is niet de eerste keer dat ik het hoorde, wel de eerste keer dat ik er werk van maak door een topic erover te starten.
Alle keren dat ik het nu hoorde leek het van recht-voor te komen. De antenne zit achter op het dak, een beetje verdacht dat bij een break het water dan zo’n afstand aflegt om daar pas hoorbaar te stromen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is het ook ergens echt nat of heb je alleen water gehoord?
Je zou ook beslagen ramen verwachten als er echt veel vocht in de auto zit.
Zit er anders niet gewoon lucht in je kachelradiator waardoor je de KVS er doorheen hoort stromen?
De airco kan soms ook wel een waterachtige geluid geven is mijn ervaring.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb in het interieur geen natte plekken kunnen ontdekken.
Beslagen ramen heb ik niet, althans niet meer als te verwachten met dit weer.
Lucht in de kachel-radiateur is mogelijk aangezien ik recent de radiateur vervangen heb nadat de vorige odanig lekte dat er bijna niets meer in het systeem zat. Deze geluiden heb ik daarvoor echter ook al eens gehoord, altijd met regenachtig weer. De airco heb ik pas drie keer aangehad dit jaar.
Ik zal de auto morgen eens opkrikken en goed de onderkant van het bijrijdersportier inspecteren of alle gaatjes echt goed open zijn. Alvast bedankt voor het meedenken en zodra ik weet wat er scheelt zal ik jullie uiteraard ook uit jullie spanning verlossen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag de portieren eens bekeken, beide gaatjes onder aan zijn open. Luchtinlaat van de interieur-ventilatie zit bij de bestuurder maar de rubber strip tussen motorkap en voorruit heeft een kiertje. Normaal zou dit geen probleem moeten zijn tijdens rijden, maar bij stilstand en de teruggaande beweging van de ruitenwissers zou hier water tussen kunnen komen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het weer is omgeslagen en het gedrup probleem staat daarom op een laag pitje.
Zaterdag hoorde ik dat de uitlaat een roffel produceerde. Tijd daarom om m’n achterdemper eens te vervangen. Ik had enige tijd terug reeds een nieuwe besteld en had deze dus liggen voor dit moment.
Auto opgekrikt en gebokt, wiel links-achter eraf en de uitlaatklem gelost. Tijdens dit wrikken scheurde echter de lange pijp door net vóór de flens door overmatige roestvorming….
Even goed nadenken wat nu (dit was niet voorzien), ik had deze pijp niet liggen en heb ook geen interesse deze zelf te vervangen met alleen maar 2 kleine garage-krikken en een paar as-steunen.
de nieuwe achterdemper heb ik daarom maar gemonteerd nadat ik een rond-gebogen stukje blik in het uiteinde van de lange pijp geschoven had. Dit stukje blik moest dan maar enigszins gasdichtheid geven voor de rit naar de Kwik-fit nabij (de gebroeders Sanders zijn met vakantie, vandaar deze garage-keuze). Na 163 euro afgerekend te hebben mocht ik de auto weer meenemen met een bijna geheel nieuwe uitlaat, moet er weer even tegen kunnen omdat ik vooral lange afstanden rijdt.
De uitlaat-pijp hangt nu net uit het midden van de uitsparing in de bumper. Ik moet daarom nog even kijken of met het schuiven van de rubberen ophanging deze iets meer richting midden kan krijgen.
Net als met onze vorige auto lijkt het alsof we ook hier van het ene in het andere probleem rollen, ik hoop wel dat het eind hiervan in zicht is. Feit is wel dat we met relatief weinig kosten weer geholpen zijn en alle problemen die we tot nu toe hadden een makkelijk aantoonbare oorzaak hadden, dit was anders met onze vorige auto waar we het vertrouwen dus vrij snel kwijt waren.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoeveel heeft de auto nu gelopen?
In je startpost geef je 134k aan, dan mag je zulke dingen als een uitlaat wel verwachten dat is normaal