4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
21 of 23 blok voor turbo ?
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 november 2011 07:17 PM
  [ # 46 ]
waterman schreef:
GuyTDi schreef:

mijn richtvermogen 175 +/-pk op de wielen.

Dan mag je wel even wat serieus versterkingswerk aan de ophangpunten van de voorwielophanging gaan doen, die scheuren namelijk bij de DS 23 met 130 pk en ca 190 nm al uit het chassis.

Ik lees in dit topic over vermogenstoename van 50 naar 150 pk, maar op een andere forum lees ik dat je strafbaar bent bij een bepaald percentage en moet je de auto opnieuw laten keuren bij de RDW. Dat geldt uiteraard ook voor de DS.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 november 2011 07:28 PM
  [ # 47 ]

De TS zit in België, die krijgt bij de keuring daar nog wel wat andere uitdagingen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7537
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 november 2011 08:31 PM
  [ # 48 ]
Brian schreef:

Dan zuiniger rijden zal niet veel zijn, want je blijft hetzelfde motorvolume houden.

Het idee achter downsizen, wat nu de trend is, is dat je juist met kleinere motoren toe kan. En dat zorgt wél voor een lager verbruik.

Als je het dan toch in onze retro-mobielen probeert: In de jaren 80 kwam BMW met een 2.7 liter in de 525e met het vermogen van de 520. Die 2.7 was wezenlijk zuiniger. Renault deed iets soortgelijks in de R4GTL en R5GTL: paar honder cc meer, gelijk vermogen en een lager verbruik.
Met andere woorden: het gaat erom de efficiency te vergroten. Hoe, dat maakt niet uit. Drukvulling is in elk geval een effectieve manier.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 30 november 2011 11:24 PM
  [ # 49 ]

Han S schreef:

We hadden op het Jag forum een discussie over vermogen en de relatie tot hogere compressieverhoudingen etc. en daar postte iemand dit:

V.w.b. de grens voor benzinemotoren qua compressie heb ik net een artikel gelezen over het SKYACTIVE programma van Mazda.
Deze benzine motoren komen in alle nieuwe Mazda’s, met een compressie van 14:1
Doel hiervan is idd meer vermogen, vervolgens downsizen = minder verbruik.

zie deze link,

http://www.mazda-lenselink.nl/autobedrijflenselink-nieuws.htm

http://www.mazda-madness.nl/technologie/skyactiv/skyactiv.pdf

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7537
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 december 2011 12:21 AM
  [ # 50 ]

Goh - Mercedes heeft het eind jaren 60 ook geprobeerd met de hoog-compressie benzinemotoren in de toenmalige Audi’s. Heeft niet lang geduurd.

Benieuwd of de topicstarter intussen een fijn blok op dekop heeft getikt om te gaan verbouwen.

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 12:29 AM
  [ # 51 ]

Mercedes met Audi’s? Iets met een klok en een klepel wellicht?

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 01 december 2011 01:51 AM
  [ # 52 ]

ondanks dat het topic is uitgedraait op een (boeiende) discutie kan ik concluderen dat m’n 21blokje gewoon blift.

Voor de rest betreffende dat uitscheuren van ophangpunten heb ik ondertussen contact gehad met iemand uit de rallywereld in de westhoek. Die beweert dat een 23 met 2 dubbele carbs + spaghetti uitlaat + alles geflowed geen enkel punt vormt voor bak / ophanging. We bekijken het als het zover weer is.

Binnen enkele maanden (zomer 2012) hoop ik deze zaak afgerond te hebben en uitgebreide verslagen te hebben geschreven.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 december 2011 09:58 AM
  [ # 53 ]
GuyTDi schreef:

Voor de rest betreffende dat uitscheuren van ophangpunten heb ik ondertussen contact gehad met iemand uit de rallywereld in de westhoek. Die beweert dat een 23 met 2 dubbele carbs + spaghetti uitlaat + alles geflowed geen enkel punt vormt voor bak / ophanging..

Het is toch wel een beetje jammer dat je vrijwel iedere goede tip/waarschuwing van mensen met zeer ruime ervaring met de DS (in mijn geval is dat bijna 20 jaar zelfs) gelijk weer afserveert of wegwuift. Voor mij is dat reden om dit topic vanaf nu alleen nog maar van de zijlijn te volgen en je natuurlijk veel succes te wensen Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7537
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 december 2011 02:26 PM
  [ # 54 ]
graddus schreef:

Mercedes met Audi’s? Iets met een klok en een klepel wellicht?

We blijven zo wel off topic Wink Maar inderdaad, tussen 57 eb 64 was DKW in handen van Mercedes Toen Volkswagen DKW van Mercedes overnam, had Mercedes net die viercylinder hoge compressie viertaktblokken op orde. En werd de DKW F102 opeens de Audi 60/75/90 en was de Audi 100 in voorbereiding.

Profiel  
 
Gepost: 01 december 2011 02:44 PM
  [ # 55 ]

Volgens de wikipedia heb je nog een soort van gelijk ook, damn Very Happy

Profiel  
 
GuyTDi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-09-2010

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 02 december 2011 07:59 PM
  [ # 56 ]

@ Waterman, dat is écht heus niets persoonlijks of wat dan ook, maar ik doe ervaring op door proberen en experimenteren, op die manier heb ik menig zaken reeds verkloot, anderzijds al redelijk wat innovatieve oplossingen bedacht ‘onoverkomelijke’ problemen. Ik vergaar info van alle hoeken , vergelijk en trek liever zelf conclusies. No offence !

Om terug te komen op dat CX-turbodinges van v.d. Laan , hoe hebben hun dan draairichting omgekeerd van dat blok ? Ik bedoel, de desaxatie die origineel wordt toegepast voor slijtage te verminderen wordt dan toch vermeerdert met dezelfde verhouding in ‘verkeerde’ richting ?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 december 2011 10:04 PM
  [ # 57 ]

In australie werden die ophangpunten van de ophanging bij import al direkt gelast, voordat de auto’s werden afgeleverd bij de klanten, vanwege de geweldige kwaliteit van de outback wegen.

Draairichting omdraaien. Nokkenas van een 23 ie, zuigers omdraaien, iets met de oliepomp, DS startmotor.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 02 december 2011 10:11 PM
  [ # 58 ]

Guy, Als eigenaar van een 23 injectie, die dit aan den lijve ondervonden heeft kan ik niet anders dan Waterman’s advies beamen: die motor gaat zich lostrekken van zijn ophangpunten: dus versterk je chassis ter plaatse. Rallye ervaring is wat anders dan DS ervaring.

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 02 december 2011 10:29 PM
  [ # 59 ]

Die motor blijft wel op zijn plek hoor. De draagarmbevestiging is de achilleshiel. Echter goed te versterken. Als het blok er toch uit is kun je er mooi bij. Mooi (tot nu toe theoretisch dan) project en uitdaging! Succes.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7278
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 maart 2014 11:13 PM
  [ # 60 ]

En daar is de turbo…....

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/citroen-onderdelen/m793646179-constantin-compresseur-supercharger-voor-citroen-id-ds.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook