Voor mijn DS uit 1967 handgeschakeld heb ik een nieuw chroomrandje gekocht, waarmee de dekseltjes onder en boven de stuurkolom worden opgesloten. Een zeldzaam deel, dus een rib uit mijn lijf. Wel mooi !
Als ik nu naar de verschillende DS-dashboardplaatjes kijk, dan lijkt het erop dat de kegelvormige opening waarin de stuurbuis verdwijnt niet verchroomd is, maar mat afgewerkt.
Hetzelfde geldt voor het deel waar de versnellingspook uitsteekt.
Aangezien mijn nieuwe onderdelen helemaal verchroomd zijn vraag ik even advies of ik dit goed gezien heb, en zo ja, hoe ik dat matte effect het best kan bereiken. Ik heb al op de achterkant even geëxperimenteerd met opschuren (schuurpapier & staalwol), maar dat wordt niet echt mooi.
Voor zover ik weet horen die delen inderdaad een matte afwerking te hebben. Ik gok dat het een reprodeel betreft of een deel dat opnieuw verchroomt is. Hoe je het het beste mat krijgt: geen idee.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
smullink schreef:Hoe je het het beste mat krijgt: geen idee.
dmv voorzichtig stralen.
Ik heb eens plastic ‘verchroomde’ handgrepen van een badkamermeubel gematteerd op deze manier en een vervangende glazen pot waar een lampje in moest schijnen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bedankt voor de reacties.
Ik zal eens een proefstukje stralen van een ander verchroomd object: het nieuwe randje was te duur om te experimenteren. Ik heb momenteel Korund in de straalkast liggen, maar waarschijnlijk is glasparel beter. We zullen eens zien. Ik had trouwens de indruk dat de ‘oude’ rand mat was gespoten op de bedoelde delen, zo te zien met aluminiumverf.


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011
- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
For the 2nd type dashboard around the steering console/gear lever:
Polished chrome = DS
Matte aluminium = ID
1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?
Dat klopt: de ID’s hebben een matte afwerking.
Toch wekken de plaatjes die ik heb verzameld de indruk dat het binnenste gedeelte van de stuurkegel en het binnenste deel van het versnellingspookgedeelte in een vrij lichte, zijdeglanzende afwerking zijn uitgevoerd, in ieder geval geen hoogglans chroom.
Zie voorbeelden.




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik kan bevestigen dat de originele chroomrand ter plekke van de doorvoer van de stuurbuis mat is bij een DS. Het ziet er uit als ruw gietwerk. Mat maken zal niet helemaal hetzelfde effect geven.
Ik zou het lekker glanzend houden, tenzij het stoort.
Hydro
Elle va comme les pompiers!





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wellicht heb je in plaats van een echt nieuwe ouwe een gebruikte die opnieuw verchroomd is gekocht? Deze hebben ze dan volledig verchroomd ipv alleen de “buitenzijde”.
Inderdaad. De delen die ik heb gekocht zijn opnieuw verchroomd en hebben daarna geen nabewerking meer gehad. Ze glimmen dus van voor tot achter en van links tot rechts als een spiegel. Vandaar mijn vraag.