1 van de 49
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s blauwe GSA Spécial
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 maart 2012 12:25 PM

Hallo allemaal,

Al een tijdje kijk ik rond naar een leuke, betaalbare en rijdende GSA. Dat werd versterkt toen ik vorig jaar op de voorjaarsmeeting een stukje mocht sturen in de blauwe Pallas van Art. In mijn ogen het leukste wat Citroën heeft gemaakt qua techniek: én hydropneumatiek én een luchtgekoelde boxer én een satellietdash met cilindertellers! Na afgelopen meeting in Berlikum een tijdje met Wouter/Midfriesland te hebben gekeuveld over zijn GSA’s ben ik weer op zoek gegaan.
Onlangs werd er een GSA Special 1.1 uit 1981 aangeboden met een kapotte koelfan door een kleine aanrijding met een auto met trekhaak. Ik heb nog geen foto’s van de schade zelf, maar volgens de aanbieder is de fan stuk. Of dat door een naar binnen gedrukte kinnebak-balk komt of door verbogen koelerbeplating weet ik niet precies, als het goed is krijg ik binnenkort foto’s.

Vraagjes hieruit voortvloeiend:
- is de koelfan van een 1129-blok identiek aan die van andere 2- en/of 4-cilinder A-type’s/GS(A)‘s? Zo nee, wat is het verschil?
- is het qua koeling verantwoord om met een kapotte koelfan (er van uit gaande dat het restant wel vrij kan draaien) een snelwegrit van dik anderhalf uur te gaan maken om de auto thuis te krijgen?
- is het veel werk om ter plaatse een koelfan te verwisselen? Hele front moet eraf of…?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 06 maart 2012 12:42 PM
  [ # 1 ]

Heeft de krukas/lagers/drijfstangen/axiaallagers schade!???
Ik kan het mij voorstellen als de krukas en flinke klap krijgt van massieve trekhaakkogel(eigenlijk net een moker).

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 maart 2012 12:56 PM
  [ # 2 ]

Geen idee, ik heb de auto nog niet in het echt bekeken (staat wel gepland), en de verkoper is niet enorm technisch onderlegd. Ik begreep wel dat de motor wel gewoon draait, dus ik vermoed dat alleen de bladen zijn vernield omdat er iets in hun baan kwam, dan wellicht dus niet op het hart van de fan zelf. Maar goed, dat ga ik zeker wel controleren ter plaatse.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 maart 2012 12:58 PM
  [ # 3 ]

Als je de goede maat zeskantdop (uit mijn hoofd: 44 mm, 46 doet het ook) hebt en een lange pijp om op je wringijzer te zetten en je kan de motor goed blokkeren (met een lange schroevendraaier op de starterkrans, 2e persoon is dan handig), kom je een heel eind.
Front hoeft er helemaal niet af.
Zonder koelfan 1e uur op de snelweg zou ik niet doen. Een fan van een 2CV doet het -tijdelijk- ook, maar is kleiner van buitendiameter. De fan’s van GS/A zijn alle gelijk, voor zover ik weet.

Citroen!

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 06 maart 2012 11:36 PM
  [ # 4 ]

Moter zal waarschijnlijk ook erg trillen door onbalans van de koelvin als er stukken uit zijn.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 09 maart 2012 03:15 PM
  [ # 5 ]

Ik heb inmiddels een paar foto’s van de schade mogen ontvangen, en de trekhaak heeft de kinnebak naar binnen gedrukt tegen de beplating rond de fan, die er weer voor zorgde dat de fan gemold is. Echter is de v-snaar naar de dynamo ook gesneuveld, iemand een idee waar ik zo snel aan een andere v-snaar kan komen of hoe dit anders creatief kan worden opgelost om er iig maar mee thuis te kunnen komen?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 09 maart 2012 03:23 PM
  [ # 6 ]

Je kan altijd nog een aanhanger huren en em daarop zetten.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 09 maart 2012 04:08 PM
  [ # 7 ]

Gaaf Jochem, een GSA! Grappig is eigenlijk dat ik sinds afgelopen week ook op zoek ben naar een echte klassieker naast de Xantia en kwam er ook een GSA voorbij. Very Happy

Succes met de zoektocht of de eventuele aanschaf van de bovengenoemde GSA!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 09 maart 2012 07:07 PM
  [ # 8 ]

De dynamoriem heeft geen bijzondere maat, dus daar is wel aan te komen. Je kunt de riem tussen de fanbladen door erop friemelen. Als supertijdelijke noodoplossing kun je er ook een panty omheen knopen. Of een reserveaccu meenemen en alle stroomverbruikers uitlaten. De ontsteking alleen gebruikt niet zoveel stroom.

Kijk wel even goed onder de auto hoe de kinnebak precies is vervormd. Hij kan het subframe mee hebben getrokken en dan is de voortrein krom.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 09 maart 2012 08:56 PM
  [ # 9 ]

Hmm, morgenochtend maar eens de lokale automaterialenzaken afgaan. En fanbladen zitten er niet meer aan, dus dat scheelt weer friemelen Wink Ik heb met heel veel moeite een dop 44 met verloop van 3/4 naar 1/2 duims kunnen lenen, en inmiddels heb ik ook een andere (gebruikte) koelfan op de kop kunnen tikken. Nu nog een V-snaar, en dan maar hopen dat de auto de moeite waard is Razz

En voor een heel weekend een auto-ambulance huren is ook weer zo wat. Bovendien heb ik zelf geen ervaring met het rijden met welke vorm van aanhanger dan ook.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 09 maart 2012 11:41 PM
  [ # 10 ]

Ik ben benieuwd hoe het avontuur zal verlopen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 maart 2012 12:01 AM
  [ # 11 ]

Leuk Jochem je hebt dus een GSA gekocht?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 maart 2012 12:22 AM
  [ # 12 ]

Hoho, niet op de zaken vooruitlopen, Gert Razz Ik ga er a.s. zondag naar kijken, en als hij me bevalt dan mag ik ter plaatste nog gaan proberen er een nieuwe V-snaar en een andere koelvin op te zetten, na wat provisorisch schadeherstel om de koelvin weer vrij te kunnen laten draaien. Anders krijg ik ‘m niet thuis namelijk. Dus so far is het alleen nog het voorbereiden van een kijk- en luisteronderzoek Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 maart 2012 10:56 AM
  [ # 13 ]

V-snaar blijkt bij de Brezan op voorraad te liggen voor een tientje Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 10 maart 2012 01:06 PM
  [ # 14 ]

Geinig Jochem. ‘t Is de ultieme Citroën zeker qua rijbeleving, uiteraard ná de Déesse. Maar deze is wat kostenvriendelijker en geeft wat minder zorgen love .

Enne morgen is het droog en zonnig.

Adri

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 10 maart 2012 07:10 PM
  [ # 15 ]

Voor de koelfan heb je dop 42 nodig en als het tegenzit zelfs een verlengde!!!!!
Neem een kort verlengstuk, een fors eind pijp, een koudbeitel en een hulpje mee.
Laat je hulp het vliegwiel vastzetten door de beitel in de starterkrans te steken ter hoogte van de startmotor. En vooral GOED vasthouden.
Dan de fan losdraaien met minstens een meter pijp op het wringijzer. En dan maar hopen dat ie loskomt.
ZE KUNNEN ONBEDAARLIJK VAST ZITTEN.
Ik heb wel eens een luchttol moeten gebruiken waar we ook vrachtwagenwielen mee lossloegen.
Succes

Profiel  
 
 
1 van de 49
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook