Beste forumleden,
Vandaag naar de Belgische autokeuring geweest. Afgekeurd op te hoge CO2 uitstoot. Nu is mijn vraag de CO2 uitstoot zou zo hoog moeten zijn als in de specificaties staat toen de DS voor het eerst werd toegelaten op de weg. Dus niet de hedendaagse norm. Maar is dat toendertijd ooit gemeten? en zoja wat mag dat dan wel zijn voor een 23IE. Ik wil hem nu zuiniger afstellen zodat ik wel door de herkeuring kom maar dan moet ik wel er achter zien te komen wat nog net toelaatbaar is.
Iemand enig idee.
Martin









Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Volgens mij hebben auto’s voor een bepaald jaar vrijstelling voor die meting bij de APK In NL( keuring). Ik zou het gewoon aan de keurmeester vragen. Als hij hem afkeurd weet hij ook wat het zou moeten zijn.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik had vroeger een erg behulpzame apk keurmeester in Bussum voor mijn HY. Bij wettige CO stationair liep hij slecht. Wij kwamen overeen; Ik kan hem voor de APK wel wettig afstellen, maar dan stel je hem daarna toch weer terug, dus laat maar zo…


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is het grote verschil met keuren in NL en in Belgie. In Nederland zit er zoiets als gezond verstand ingebouwd in de keuringseisen. Afgaande op de verhalen van veel van mijn Belgische buren en familieleden is dat in Belgie een heel ander verhaal. Laten we dus niet teveel blijven hangen op wat de eigen ervaringen zijn met keuringen, maar proberen de TS een antwoord te helpen vinden op zijn vraag. Wat is de CO-waarde voor een DS 23ie waarmee hij in Belgie de keuringseisen wel haalt?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Je hebt gelijk.
Keuren ze hem in belgie ook op stationair CO?
In dat geval je mengselschroef zo ver mogelijk indraaien tot hij maar net blijft lopen, en zo ongelukkig naar de apk rijden, laten keuren, en daarna weer zo afstellen dat hij lekker loopt… Of de garage vragen of je hem mag afstellen aan de hand van zijn apparatuur en daarna laten keuren.
Groeten,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is een IE dus je zal de potmeter op de compu moeten verdraaien OF de luchtschroef verder open…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Stef, in Belgie keuren ze op een keuringsstation, niet in een garage. In principe mag er daar niet gesleuteld worden. Iets niet goed, kom maar terug als het gerepareerd is. De eerste optie zou er een zijn, maar gezien het gegeven dat de keurmeester hem heeft afgekeurd lijkt de eerder gestelde vraag ‘aan welke norm deze keurmeester vond dat hij moest voldoen’ relevanter. Dan kun je daarna uitzoeken of dit klopt voor deze auto.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Misschien kan de TS even de titel aanpassen van dit topic, aangezien het om CO gaat en niet CO2?


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Done. Duidelijker dan dit gaat de titel niet worden denk ik.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Stef, in Belgie keuren ze op een keuringsstation, niet in een garage. In principe mag er daar niet gesleuteld worden. Iets niet goed, kom maar terug als het gerepareerd is.
Potverdikkie dat is slim van de belgen! Dat scheelt sjoemelen. Dan zul je toch eerst een behulpzame garage moeten zoeken en hem daar afstellen met behulp van hun meter, dan door naar de keurmeester en hem vertellen dat ie hardstikke gelijk had en hem bedanken dat hij zo scherp is, dat de DS inderdaad niet goed stond afgesteld en dat hij dat nu wel is.
Ik neem aan dat in Belgie dezelfde regel geldt als in Nederland; de auto moet worden gekeurd naar de maatstaf van bouwjaar (niet ontwerpjaar!) maar op uitlaatgassen kan er een afwijking zijn; In Nederland moeten de oude diesels ook een roetmeting doen.
Succes!
co waarde voor een wagen tot bouwjaar 10/1986 (dus ook voor alle citroen ds modellen)
mag max 4,5 bedragen.
Even wat aanvullende informatie.
De waarde wordt stationair gemeten. Waarde was meer als 5.
De tips die ik tot nu toe heb gekregen is de carterontluchting losmaken en eventueel de inspuitdruk verlagen. Zijn er nog meer mogelijkheden om de uitstoot te verminderen. Als we er niet uitkomen wat de waarde wel zou moeten zijn voor een DS van 1973 dan ga ik het keuringsstation bellen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet Martin
Klopt,de waarde wordt stationair gemeten met motor op bedrijfstemperatuur en mag niet meer dan 4,5 bedragen.
met vriendelijke groet,
Marc





























Totaal aantal Berichten: 10478
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoals Boogaard al zei: op de computer zit een potmeter waarmee je de co voor stationnair kunt regelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
4.5 is de maximum waarde voor een wagen van die bouwjaren in België !!
maar als een injectie zulke slechte CO heeft is er volgens mij wel wat meer aan de hand met het injectiesysteem .
heb je een idee van het verbruik van je auto ?
Loopt hij goed ( normaal ) tijdens het rijden ?
waarschijnlijk ( DS23 ) heb je een mengsel-instelpotentiometer op je calculator .
Anders zal je de complete diagnose van je injectiesysteem moeten uitvoeren zoals beschreven in de werkplaatshandboeken .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10478
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de mijne was het ook veel te hoog, Jansen uit Bennekom kwam er niet achter. Het bleek dat de gasklepasschakelaar niet in de goede positie stond. Daar zit namelijk ook een contactpunt dat er voor zorgt dat bij stationnair de computer ook het stationnaire mengsel geeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.