Ik heb nog geen inzicht in haar benzinegebruik. Na 3,5 jaar restaureren was ze nu klaar voor de keuring. 2 punten van afkeuring controlelampje mistachterlicht moest oranje zijn en niet groen zoals bij mij en de co waarde. Mij hoorde je niet klagen maar het moet wel worden opgelost voor de herkeuring.
Groet Martin


Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gevonden in Olyslagers autotechnisch handboek:Uitgave 1974
Voor een 2.3 IE
CO waarde bij stationair toerental,(750omw. +/- 25) = 2 - 3.6 vol%
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is wel ERG rijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb de afstelling van de gasklepschakelaar afgesteld volgens het WPH en de carterontluchting los gemaakt van de inlaatgallerij. Ben vervolgens naar de garage gereden om de CO waarde te laten meten. De waarde was 5.2 maar wel met een toerental van bijna 1500 toeren nu de motor warm was. Nu is de vraag hoe krijg ik het stationair toerental omlaag naar 750 toeren want als de CO waarde net zoveel zakt als de toeren dan zit ik zeker onder de 4.5. Aan de stelschroef op de inlaatgallerij draaien heeft geen enkel effect. Gaskabel bijstellen heeft geen nut omdat de gasklep tegen de exentrische nok zit. Een extra luchtregelklep zoals beschreven in het WPH heeft de 23ie blijkbaar niet want ik kan hem niet ontdekken Rara waar moet ik de oplossing zoeken.














































Totaal aantal Berichten: 43370
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de dikke schroef OP de computer IN de auto (onder dashboard) al verdraait?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is het laatste waar ik aan durf te draaien. Heeft dit zoveel effect want dan ga ik de slagen tellen. Naar links of naar recht om het toerental omlaag te brengen.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je de carterontluchtig losmaakt en die ingang niet afstopt gaat automatisch je stationair omhoog , die zou ik gewoon laten zitten .
Een koude start schuif MOET hij wel hebben , zit onder tegen het blok ter hoogte van de verdeler , volg de dikke slang die onderaan de inlaatcollector zit .
Anders die twee slangen een keer afdoppen op de collector om te zien of je geen valse lucht binnenhaalt ( verhoogd toerental )
Anders moet je de exentrieknok afstellen zoals in het werkplaatshandboek beschreven staat .
Als je aan de knop op de rekeneenheid gaat draaien , eerst de huidige stand aftekenen .
dacht dat het maar enkele stappen links en recht is dat je kan verdraaien .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Walter bedoelt de slang die vlak naast de stelschroef zit. Die aan de onderkant van het spruitstuk is van de carterventilatie. Inderdaad, alle slangen moeten vastzitten of afgedopt zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De exentriek had ik al op zijn dunste punt staan. Ik heb de carterventilatie terug geplaatst. Motor warm laten draaien 82 graden en de potmeter van de modulator helemaal met de klok mee tot hij niet meer verder kon. Toerental is nu gezakt naar plus minus 950 toeren. Is dit normaal te noemen of moet ik met deze temperatuur toch 750 toeren halen.





























Totaal aantal Berichten: 10481
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
950 is best netjes. Draai alle slangklemmen goed vast en controleer alle luchtslangen goed op lekkage.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Alles gedaan zoals geadviseerd en vandaag naar de garage geweest om de CO waarde te meten.
Stationair 950 toeren 85 graden motortemperatuur en een CO waarde van 2,25.
Joepie op naar de keuring.
Iedereen bedankt voor zijn inbreng het heeft zijn vruchten afgeworpen.
Groet Martin