1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De DS5 Hybrid4 getest (p.1) en verklaard (p.2)
Gepost: 12 april 2012 12:57 AM

van de voorpagina

Een duracelhaasje van witte chocolade? Pasen in de DS5 Hybrid4

Meewerken aan een groot automerkgericht internetforum heeft zo zijn prettige kantjes. Deze maand vergasten wij u wekelijks op een testverslag in wat wij intern ‘de maand van de nieuwe meuk’ hebben gedoopt. Afgelopen weekend had moderator en voorpaginaredacteur Marc Zaan vijf dagen de beschikking over de eerste DS5 Hybrid4 in Nederland. Heeft hij met Citroëns hybride kunststukje zijn Toyota gezinde schoonfamilie kunnen overtuigen? Lees hier het verslag van een paasweekend in een extra mooie wikkel.

L1150787

‘Een witte..?’ De lezer herinnert zich vast deze weergaloze reclameclimax van een aantal jaren geleden. Het is misschien geen lot uit de loterij, zomaar vijf dagen de sleutels van een knallend witte DS5 Hybrid4 op zak hebben, maar het is voorwaar geen straf. Daar doe ik mijn eigen naaikamertje met plezier een paar dagen voor op slot. De styling van de DS5 is in mijn ogen voorlopig de meest geslaagde in de premium-lijn van Citroën. Net iets minder druk getekend dan de kleinere broertjes, iets ranker, misschien zelfs wat volwassener. Een mening gebaseerd op plaatjes, die in het echt alleen nog maar wordt gesterkt. Vooruit, als je er naast staat lijkt hij wat minder gestrekt dan op de foto’s, maar dat stoort geen moment. Zoals alle DS-modellen heeft ook de ‘5’ een overvloed aan detailering in het exterieur. Ga je daar op letten, dan lijkt het snel te veel, maar ik ben er van overtuigd dat het geheel als som van de delen een stuk minder geslaagd zou zijn zonder al die lijntjes, lipjes en deukjes in de carrosserie. Binnenin is dat een wat ander verhaal. De vormgeving is wederom erg geslaagd, je voelt je meer dan welkom achter het stuur. Toch is het geheel in mijn ogen wat te druk en onoverzichtelijk. Je vind de knopjes op de gekste plekken, waardoor de indruk ontstaat dat de ergonomie het onderspit heeft moeten delven voor het design. Het lijkt wel alsof er echte Citroëngenen in zitten.

Vrijwel geruisloos laveer ik de witte schicht het meetingterrein in Hedel af. De keuzeselector staat op automatisch en zonder dat ik het voel komt zacht brommend de dieselmotor een deuntje meezingen. Even wennen. Aan het formaat van de DS5, de automaat, maar vooral aan het gebrek aan hoorbare respons uit het vooronder. Het is een beetje levenloos allemaal. Tot de gang er een beetje inzit, dan rijdt het net als elke andere moderne auto. Stil en moeiteloos. Niet gewend aan dergelijke luxe kost het me even moeite om wegwijs te worden uit de vele bedieningselementen die de cockpit biedt. De radio krijg ik aan, al verdwaal ik daarna in de voorkeuzemenu’s. Te nieuwsgierig draai ik de eerstvolgende parkeerplaats op om zonder brokken uit te vogelen hoe de navigatie werkt en te proberen of de bluetoothapplicatie contact wil maken met mijn mobiel. ‘Lieverd, over anderhalf uur ben ik thuis’.

De DS5 is een forse auto en daar vind je ook in het interieur best wel wat van terug. De middenconsole is breed en hoog, waardoor je voorin behoorlijk ingekapseld zit. Achterin kost het weinig moeite om twee kinderstoeltjes een plek te geven. Ik denk dat er zelfs nog wel een stoeltje voor mijn ‘schoonzoon’ bij had gepast. Dat valt helemaal niet tegen. Zonder die kinderstoeltjes kan ik met mijn lengte van ruim een meter tachtig heel redelijk achter mezelf zitten. Langere mensen lopen dan wel de kans op ‘helmet hair’. Helaas ruïneert de dwars tegen de achterbank geplaatste accubak van het hybridesysteem de bruikbaarheid van de kofferruimte. Compleet gedemonteerd had de kinderwagen er vast in gepast, ik heb het maar niet meer geprobeerd. De kinderen genieten van het uitzicht door het glazen dak, zelf zijn we vooral opgetogen over de extra ruimtelijkheid die dit biedt. Met de rollo’s dicht komt de zwarte hemel behoorlijk op je af. Het bijzondere uitzicht verziekt vervolgens moeiteloos een flitsende entrée op de paasbrunch bij opa en oma. De aandacht gaat, uiteraard geheel terecht, naar de kleindochter die zichzelf vlak voor aankomst professioneel onder heeft gespuugd. Nog een bewijs dat ze plek genoeg had, het lederen interieur van de DS5 blijft wonderwel gespaard.

Het concept van een hybride heeft zijn voor- en tegenstanders. Persoonlijk reikte mijn ervaring niet verder dan een korte proefrit in de geijkte Prius, dus een heel gefundeerde mening had ik hier niet over. Deze vijf dagen met de Hybrid4 hebben daar niet veel verduidelijking in gebracht. De eerste indruk is er een van heel veel mooie maar overbodige technologie. Mooi speelgoed, maar levert het nu werkelijk iets op? Na een paar dagen ga je die techniek wat meer waarderen. Het werkt feilloos en vooral bijna onmerkbaar. Onwillekeurig kies je er toch steeds voor om op tenminste een van de displays een diagram tevoorschijn te toveren dat aangeeft welke krachtbron en energiestroom er op dat moment wordt gebruikt. Daaraan merk je dat de computer goed weet waar hij mee bezig is. Een beetje meer gas bij het uitkomen van een bocht en het systeem zet de elektrisch aangedreven achterwielen in voor net dat beetje extra baanvastheid. Gas los en de elektromotoren leveren stroom aan het accupakket. Het is een beetje een kermis, maar het werkt wel. Of het ook werkt waar het werkelijk voor bedoeld is, het verminderen van het verbruik en de uitstoot, daar durf ik niet meteen bevestigend op te antwoorden. De DS5hybrid4 is een gewichtige automobiel. Al die technologie maakt hem verre van lichtvoetig. De indruk ontstaat met een wat logge auto op pad te zijn. Een omschrijving die absoluut niet past bij het dynamische uiterlijk en de profilering van deze auto. Tot je de selectieknop naar het standje ‘sport’ draait. Onmiddellijk reageert de auto fel en gretig. Het is bijna Dr. Jekyll en Mr. Hyde. Zonder tegenstribbelen trekt het systeem ver door in de versnellingen. Verrassend vlot en sportief voor zo’n grote zware auto. Zo zou je hem eigenlijk de hele tijd willen rijden. Op het scherpst van de snede. Profiteren van die elektrische achterwielaandrijving om hem genadeloos door de bocht te hoeken. De lekkere ronk van die gretige diesel die je moeiteloos naar illegale snelheden sleurt. Maar hmm, wat was ook alweer de insteek van zo’n hybride..?

Nog twee stations en dan kan ik instappen in onze eigen kinderverslinder. De DS5 Hybrid4 heb ik achtergelaten op het Stadionplein. Ontdaan van kinderzitjes, xylofoon en magic tekenbord. De zilverpapiertjes en restjes chocolade-ei netjes opgezogen en de voetsporen van de achterkant van de voorstoelen gepoetst. Het was een mooi weekend met een indrukwekkende auto. Een auto die vooral weet te overtuigen met zijn vormentaal. Mooi en bruikbaar tegelijkertijd. Een auto die mij vooral nieuwsgierig maakt welke stap de volgende is in de zoektocht naar meer prestaties voor minder energie.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 12 april 2012 10:01 AM
  [ # 1 ]

Leuk verhaal!

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 12 april 2012 11:40 AM
  [ # 2 ]

Mooi stuk!  very good

Profiel  
 
geoarthc35
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2433
Geregistreerd: 02-08-2007

Gepost: 12 april 2012 11:48 AM
  [ # 3 ]

nu al stuk?

mooi verhaal Marc

Otten trekker ca 1960.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 12 april 2012 11:54 AM
  [ # 4 ]

Dus zo’n ding op de sportstand is wel wat? Dat is wel leuk.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 12 april 2012 11:56 AM
  [ # 5 ]

Op de sportstand begint het plots wel te leven ja.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 april 2012 03:08 PM
  [ # 6 ]

Vanmorgen moets ik In aalsmeer zijn met mijn Xm en Willem Roest kwam naar me toe met de mededeling, ga maar eens even spelen en wierp me de sleutel van een DS5 tegen. Welke uitvoering het was is me niet geheel duidelijk maar het was er een met toeters en bellen.

Het is idd een leuke auto om te zien, de stoelen( leer en uitschuifbare zitting dance ) zaten echt fantastisch. In eerste instantie werd ik echt overweldigd door de lading knopjes, lampjes en tierlantijnen. Das ff wennen als je uit een xm komt.

+ de stoelen, in deze uitvoering!
+ motor deed het prima
+ kofferbak
+ audio geluid (Denon audio )
+ HUD met navi. Hoewel je dan wel op 3(!) plekken je navi ziet. op de HUD, bij de klokken en op het grote kleuren scherm

- automaat ding schakelt te traag terug en lijkt soms te twijfelen welke gang de bestuurder wil hebben ( iig in standaard modus. In sport gaat het lekker vlot)
- sturing is wat vreemd
- middenconsole veel te breed. Na 5 minuten voelde ik echt mijn knie schuren
- zooo veeel stijlen waar je steeds tegen aan kijkt. Ik merkte dat ik op een gegevenblik voorover ging buigen om onder die grote spiegel door te kunnen kijken.


Maar… Leuke ervaring en het veert best goed voor een wokkel wagen   Mr. Green

De heer Roest had zijn lol toen ik het contact slot niet kon vinden huh
Key less entry dus… Kan leuk worden zoiets, dan zit je op een knop te drukken en duurt het ff voor je door hebt dat de sleutel niet in je zak zit…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 april 2012 06:31 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 12 april 2012 08:35 PM
  [ # 8 ]

Leuk stuk! Je zou hem bijna willen hebben. Is ie er ook in tourer Wink

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 12 april 2012 08:39 PM
  [ # 9 ]

Marc, je hebt het weer feilloos gepresteerd om een lekker leesbaar verhaal neer te zetten. Complimenten! Wel opvallend om te lezen dat de sportstand de favoriet is en dat voor Captain Slow. Very Happy
Heb je ook nog verbruikscijfers kunnen vastleggen?

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 12 april 2012 09:13 PM
  [ # 10 ]

Ik durf het over die verbruikscijfers eigenlijk niet te hebben, want ondanks dat ik maar zeer sporadisch gebruik gemaakt heb van de sportstand en vooral mijn naam heb waargemaakt verbruikte het hybridewonder gewoon meer dan onze C5 break met bijna drie ton op de teller…

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 12 april 2012 11:19 PM
  [ # 11 ]

huh

da’s toch best apart.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 12 april 2012 11:23 PM
  [ # 12 ]

Het is een zware auto, dat zal er zeker voor iets tussen zitten. Bij het terugbrengen gisteren haalde ik op de snelweg dan wel weer acceptabele waarden, maar op die momenten doet het hybridesysteem helemaal niet mee huh

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 13 april 2012 04:23 AM
  [ # 13 ]

Hybride is leuk en aardig, maar de meeste besparing zit nog altijd links onder het stuur, dat ene pedaal..

Das ook met die prius dingen, heel leuk allemaal maar die zie je soms voorbij komen op de linkerbaan… daar kan geen zuinigheidssysteem meer iets mee doen.

het hybride gedoe om milieu redenen is sowieso een gedrocht.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 april 2012 08:10 PM
  [ # 14 ]

Links onder het stuur? huh

Bedoel je niet rechts onder het stuur, het gaspedaal? Wink

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 13 april 2012 08:14 PM
  [ # 15 ]

Misschien heeft hij een aangepaste auto. Zou zomaar kunnen.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook