6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Simon’s Rode BX 16TGI: nu lekker rijden!
Gepost: 05 juli 2016 07:28 PM
  [ # 76 ]

Wat fijn dat er een syndroom voor is, voel ik me een stuk beter bij!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 09 juli 2016 11:40 PM
  [ # 77 ]

Hehe, de motor ligt eruit. een luchtsleutel is erg fijn, zeker met die asmoer 35. Ik heb een hijsoog van de evenaar aan de bout van de dynamo vastgemaakt en een spanband om de bak heen geslagen omdat de kop niet meer op de motor zat die eigenlijk de hijsogen bevat. werkt prima.
Eindelijk tijd om de zaak eens goed schoon te maken. zeker het subframe zit aardig onder de zand/olie meuk. daar zet ik een grote bak onder en ik heb Nebol in een pompsproeier van de action gedaan. dan kun je het mooi over de zut verbnevelen.

Ik heb alleen een vraag over de aandrijfassen. in de korte as zit in de homokineet bij het differentieel een veer die de zaak naar buiten drukt. bij de lange as zit die niet. hoort dat?
verder vraag ik me af hoe die van de as te krijgen zonder een hele berg naalden en andere lageronderdelen in een bakkie te hebben staan, want de hoezen moeten vervangen worden

Ook gaat de octo er uit. zelfs nu de motor er uit is, kun je em amper zien zitten. mijn plan wordt om van koperbuisjes een soort van verzamelding in elkaar te solderen en die op een makkelijk bereikbare plek te zetten.

Laatste vraag: ik zie dat de bouten van het vliegwiel en die van de krukaspoelie met loctite achtig spul vast zaten. is dat een moet of is een momentsleutel op luchtsleutel ook goed. als er weer loctite op moet, hoe krijg de dan het draad schoon genoeg dat het wat doet?

weer een heleboel geleerd, maar ook weer vragen erbij…

de groeten van simon

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 09 juli 2016 11:54 PM
  [ # 78 ]

Zoek even naar nanko… die heeft er hele mooie oplossing voor de octopus meende ik…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 10 juli 2016 12:05 AM
  [ # 79 ]

De korte as wordt door een veer in de versnellingsbak geduwd, zonder die veer zou de as bij het uitveren een stuk uit de bak getrokken kunnen worden.
Bij de lange as zorgt het tussenlager daar voor.
Je kunt de koppeling aan de wielkant er af tikken, daarna kunnen beide hoezen indien nodig vervangen worden.
Vliegwielbouten moeten met locktite gemonteerd worden, niet alleen om het evt loslopen, maar ook om olielekkage te voorkomen.
De vliegwiel boutgaten in de flens van de krukas lopen namelijk door tot in het carter.

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 10 juli 2016 10:30 AM
  [ # 80 ]

Ha, dank. is de rode loctite okee daarvoor?

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 10 juli 2016 12:58 PM
  [ # 81 ]

Ehh, ik zie dat er heul veul rode loctite is. nummers zijn handiger denk ik. of alternatieven die niet van dat merk zijn.

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 10 juli 2016 11:51 PM
  [ # 82 ]

gelukt. die bouten zitten vast.

Vandaag in de bak van een oude verplaatsbare alu douchekabine de versnellingsbak van meuk ontdaan met nebol. hij bleek metaalkleurig te zijn ipv bobbelig mat zwart. Smile
keerringen vervangen, distributie en waterpomp gedaan, lhm pomp en riem gedaan, oude koppelingsgroep afgekeurd en nieuwe besteld. zit nu een manier te bedenken waarop de homokineet bakzijde als lagers bij elkaar blijft, zoder dat ik met een baje naaldlagers en ringen zit. Mijn idee is nu de hele bedoeling in werplaatspapier wikkelen en dan keukenfolie er omheen om stof en water buiten te houden terwijl ik aan de andere kant probeer die homokineet eraf te meppen. Ik heb besloten ook daat meteen allemaal nietwe hoezen om te doen.

‘t is echt een hele grote revisie aan het worden.

Ook heb ik bedacht dat ik de octo ga verplaatsen tussen het voorraadvat en de voorpoot. daar is ruimte zat en kun je er gewoon bij. Ik denk dat ik uitga van een stuk koperpijp diameter 15 met aan twee kanten een dop. over de lengte van de dop boor ik gaten waar ik 6 stukjes pijp op vast soldeer. die gaan naar beneden. twee gaten in de kop is dan voor de afvoer, hoewel twee aan de zijkant het monteren waarschijnlijk makkelijker maakt. dan zet ik dat stuk buis met een beugeltje aan het chassis vast. alle korte buisjes naar beneden. dat gaat er vast ook goed uitzien. nu nog even de maten van de verschillende buisjes opmeten.

de groeten van simon

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 juli 2016 08:25 AM
  [ # 83 ]

Ik heb een doek om de lagers heen gedaan, en die doek dicht-getiewrapt op de as, lagers blijven zo goed zitten. De boel is als het goed is behoorlijk vettig, en het is niet zo dat gelijk alles in de rondte springt als je het gebeuren uit elkaar trekt.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 11 juli 2016 08:37 AM
  [ # 84 ]
macsimski schreef:

Ook heb ik bedacht dat ik de octo ga verplaatsen.

Om eerlijk te zijn snap ik niet zo goed waarom je zo gefixeerd bent op die octopus. Als je hem nu vervangt door een nieuwe kan ie er weer 20jaar tegenaan, toch?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 11 juli 2016 10:26 AM
  [ # 85 ]

zoals je misschien gelezen hebt vind ik de octopus prut, en ik bespaar graag iedereen de ellende om em te vervangen door een alternatief te maken. daarbij weet je niet hoe oud de octopus is die je koopt en staat het korte slangetje altijd onder te grote spanning in een te krappe bocht. maat ik denk dat jij nog nooit een octo vervangen hebt.
zelfs met het blok eruit is het een draak van een oplossing voor een nonprobleem.

deze foto spreekt boekdelen. hier heb ik van de octo, die er nu twee jaar in zit (maar waarschijnlijk NOS was) al die krappe bocht vervangen door een stukje gebogen koperbuis, maar het blijft een lapmiddel:
[img=bla]http://n-1.nl/bx/2016-07-09-1068.jpg[/img]

vergeet niet dat door de keuze van citroen om die octo uitgang op de hoofdretour aan te sluiten, dat de zwakke plek is geworden. lekkage in de octo: slagaderlijke bloeding…
en op deze foto zie je dat rechts naast de voorraadtank er genoeg ruimte is voor een simpele mooie oplossing:
[img=bla]http://n-1.nl/bx/2016-07-10-1071.jpg[/img]

bbcodes zijn stoek (geen resize), dus maar effe zo

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 17 juli 2016 12:19 PM
  [ # 86 ]

Mooi, koppelingsplaat en drukgroep zitten er op. alleen zat er een verkeerd druklager in de set. In mijn BX zit druklager 204129. die maakt gebruik van een beugel die om een kogel draait. (voor een koppeling die een lange as gebruikt die vertikaal door het koppelingshuis loopt moet het druklager 204142, 204160, 204167 zijn) De ashoezen waren een makkie. werkplaats papier om de losse homokineet en afgebonden met keukenfolie.

Ik heb ook de olie/zandsmurrie maar eens schoongemaakt die zich op het subframe had afgezet. met Dasty en een afwasborstel ging dat prachtig.

Dan mijn octopus-fixatie: er zijn 10 leidingen, waarvan er drie naar het voorraadvat gaan. zo te zien zijn het drie losse circuits die alleen voor gemak aan elkaar gegoten zijn.
zie:

Fout 1 zit bij B: daar komen twee dunne leidinkjes bij de drukregelaar retour. als dus een van die twee breekt, loopt alle olie die van de drukregelaar terugstroomt weg. een slagaderlijke bloeding. daar heb ik al mee te maken gehad helaas. Deze heb ik nu al omgeleid naar slang C, de hardplastic retour van het rempedaal.

fout twee zit in de stroomverdeling. Belangrijk is om de stromen zo te verdelen over de leidingen, dat bij het bedienen van de hoogteregelaar de hoeveelheden olie gelijk verdeeld worden over de 3 retour slangen en bij eventuele lekkage ergens de schade beperkt blijft. dat is bij de orginele octopus niet het geval.
In ieder geval moeten de regelaars voor en achter een aparte leiding krijgen, naast de al apart liggende leidingen van fout 1, want de hoogteregelaars hebben beide twee retourslangen. de stofhoes lekslangen daarentegen stromen niet zo erg, die kunnen makkelijk met z’n allen op de derde slang, anders krijg je bij een kleine lekkage in een stofhoes om een veerpoot dat daar alle retourolie van de hoogteregelaar naartoestroomt wegens de wet van communicerende vaten.

Ik ga een tekeningetje maken zodat ik zelf nog weet wat ik hier net schrijf. Smile
verder heb ik het nu makkelijk, maar als het blok nog in de auto ligt, moet het ook te doen zijn, dus dat wordt ook een aandachtspunt.

Oh en eind deze week ga ik op vakantie, dus dat wordt nog leuk…

de groeten van simon

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 17 juli 2016 12:33 PM
  [ # 87 ]

Helemaal eens met je bedenkingen over de octopus.
Ik heb voor elke retour een nylon slangetje getrokken naar het voorraadvat.
Nylon is stug en glad, je prikt het overal zo tussen.
Wel rekening houden met de kleinere buigradius, als het eenmaal knikt blijft
dat zo.
Vooral de veerpoot retour was problematisch.
Bij het LHM vat zitten wat T stukjes waar alle slangetjes samenkomen.
Om storingzoeken te vereenvoudigen is er een schemaatje waar op staat welke
slang waar vandaan komt.
Dat was 10 jaar geleden, nooit meer naar om hoeven te kijken

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 17 juli 2016 12:37 PM
  [ # 88 ]

precies, dat dus. dat schema is een goed idee.waar had jij je nylon slangetjes gehaald?

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 17 juli 2016 12:45 PM
  [ # 89 ]

overigens, heeft iemand goeie ervaringen met autodoc.nl qua levering? in ontdekte dat auto-onderdelen24.nl uit duitsland levert, en dat dat dus enkele dagen duurt: zondags besteld, donderdags geleverd enzo. die tijd heb ik helaas nu niet.

de groeten van simon

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 17 juli 2016 12:50 PM
  [ # 90 ]

Ehhhh, uit de voorraad van mijn werkgever.
Ik denk dat eriks alkmaar je ook wel helpen kan, dat spul kost een paar kwartjes per meter.
Zorg wel dat je nylon (pa) slang krijgt, de andere soorten zijjn beperkt tot niet oliebestendig.

Profiel  
 
 
6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook