7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
   
Simon’s Rode BX 16TGI: nu lekker rijden!
Gepost: 17 juli 2016 08:33 PM
  [ # 91 ]

Alleen levert Eriks Alkmaar niet (meer) aan particulieren… Ben benieuwd naar de octo-avonturen, succes!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 18 juli 2016 12:27 AM
  [ # 92 ]

Dat is voor mij gelukkig geen probleem, Ik heb een kvk en me al aangemeld.

wat wel een probleem lijkt is het vinden van een onderste radiatorbuis met aftakking. heeft iemand daar een goed adres voor? (of een goed alternatief?) de mijne is nog soepel, maar het buisje van de aftakking is eruit. daar kan ik natuurlijk een slangklem opzetten, maar liever heb ik een nieuwere dan 1992. Smile

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 18 juli 2016 12:40 AM
  [ # 93 ]

Een ander dingetje:

Die pakking voor het thermostaathuis wordt niet meer geleverd, maar ik kan em natuurlijk ook gewoon zelf maken aangezien ik de beschikking heb over een lasersnijder. Alleen, wat voor een pakkingpapier heb ik daar voor nodig?
mochten meer mensen er eentje willen, laat maar weten

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 02 augustus 2016 07:40 PM
  [ # 94 ]

pakkingpapier gehaald. afdruk van thermostaathuis gemaakt, holpijpjes en sanleymes en 5 minuten. Done [x]

octo ligt eruit. vreemd genoeg is ie nog best soepel. alleen is de te korte buis naar de hoogteregelaar afgescheurt. sowieso zijn een paar buisjes veel te kort, waaronder de buis naar de lekzak aan de overkant, het eerder genoemde buisje naar de hoogteregelaar en de belachelijkte aansluiting bovenop naar de lekzak rechts.

Ik ga de twee nylon buisjes van achteren met de benzineleidingen naar boven leggen, en vanaf daar over op 4mm slang.

Oorspronkelijk wilde ik nylon slang van eriks bestellen, maar het blijkt dat die pas bestellen als jij besteld hebt. GRMBH. en ik wil niet nog een week wachten. dus nu ga ik over op het oude beproefde systeem van t en y koppelingen en 4mm slang. alle koppelingen leg ik op een plek waar ze bereikbaar zijn. die koppelingen haal ik bij wildkamp.nl en de slang bij de brezan. De enige orginele slang blijft de flexibele retour van de remcylinder waar bijna bij de tank de stijve bijkomt. bij die stijve koppel ik twee retouren van de hoogteregelaar aan die eerst bij de drukregelaar retour zaten. Alle lekzakken komen samen op een van de drie buisjes op de tank waar oorspronkelijk de octo aan zat. De overige twee buisjes krijgen de andere retouren van de hoogteregelaren. het enige wat ik nog niet helemaal begrijp is de functie van de dubbele lekslangen.

Het idee is dat als ik de hoogteregelaar bedien, er ineens een hele sloot olie aankomt die verwerkt moet worden. lekken gaat gestaag en is over het algemeen weinig, remmen geeft even een puls, maar is ook niet veel, en de retour van de drukregelaar staat eigenlijk het vat rond te pompen.

Sommigen onder ons zullen dit als gebeun zien, maar ik denk dat ik de auto een stuk betrouwbaarder maak door deze aanpassingen.

ps. iemand interesse in een tweedehands octo? slechts twee jaar gebruikt. met kleien beschadiging. Wink

is dat omdat er dan meer vloeistof doorheen kan, of hebben ze een aparte functie?

de groeten van simon

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3682
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 28 augustus 2016 11:31 AM
  [ # 95 ]

Nee, dank je, ik heb nog 2 nieuwe liggen

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 29 augustus 2016 06:55 PM
  [ # 96 ]

Zo hehe,

vakantie voorbij en eindelijk alle slangen en koppelstukjes binnen. Het is uiteindelijk HDPE buis geworden. Polyamide was moeilijk leverbaar en het idee kreeg ik toen ik eens onderop een fles LHM+ keek en daar HDPE in het recycle logo zag staan. als koppeling gebruik ik koppelstukjes van Festo van messing met zo’n blauwe kunstof hoekstuk: https://shop.eriks.nl/nl/pneumatiek-koppelingen-opsteekkoppelingen-push-on/knie-opsteekkoppeling-serie-l-pk-pr-ec010773-0001-jb/

alles 4mm. ik moet nog even kijken hoe de HDPE buis over de nippels heengaat, zeker die van de voorwiellekzakken, aangezien die geen ril hebben. anders moet ik daar een stuk rubberslang gaan gebruiken tot de eerste festo koppelling. dunne buis is vooral handig op de lange stukken. ook mooi dat je straks de vloeistof door de buis ziet lopen. als er dan problemen zijn zie je dat ook meteen.

de groeten van simon

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 29 augustus 2016 10:01 PM
  [ # 97 ]

Ik behoor bij beide kampen, de originele octopus erin fleppen vind ik geen probleem, en houdt het weer lachend 10+ jaar vol, mits er niet elke dag een sloot olie overheen loopt. Aan de andere kant is het in elkaar knutselen van iets anders ook een leuke bezigheid, en vergemakkelijkt het diagnosticeren van intern lekkende onderdelen misschien.

Wat bedoel je met dubbele functie van de lekslangen? Kan zijn dat je volgend verhaal al weet dan moet je het overslaan, maar de hoogteregelaars hebben een lekretour en een soort ‘aflaat’  retour. Met andere woorden, er lijkt tijdens normaal gebruik altijd wat lhm langs de plunjer, en dat komt normaliter via de grote retourbundel terug het vat in. Als je de auto een stand lager zet, dan moet de lhm uit de veercilinders weer richting vat, en dat gebeurt via de hoogteregelaar, en de lhm stroomt via de 2e aansluting terug naar het vat. Dit kan behoorlijk hard stromen, vandaar dat deze retour van de hoogteregelaar achter via een leiding naar voren gaat, alwaar hij overgaat naar een slang. Waarschijnlijk is de drukopbouw vanwege de snelheid te hoog voor een slang.

Met dit in het achterhoofd zou ik die retours bij de retour van de drukregelaar houden, en niet aansluiten op je retours van de remservo. Als de remservo z’n LHM niet kwijt kan vanwege wat voor reden dan ook (is moeilijk te verzinnen, maar dan nog), dan krijg je je pedaal niet meer ingetrapt. Ik denk (?) dat dit ook de reden is waarom er twee retours op die remservo zitten. Ze komen namelijk vanuit dezelfde ruimte en komen net voor het vat weer bij elkaar. Stel, eentje zou om wat voor reden dan ook verstopt zitten, of geklemd zitten, dan krijg je je lhm nog wel richting vat getrapt. Ik zou hier persoonlijk niet teveel aan tornen. Ik heb ze bij mij wel allebei met zo’n hard plastic slang naar het vat lopen, allebei bovenlangs.

Ik gebruik voor alle stukken die hard plastic slang die ik over de tijd van elke gesloopte bx heb bewaard, en koppel ze aan elkaar vast met stukjes van 5-10cm brandstofslang, richting gates t-stukken en andere adaptertjes.

Ik neem aan dat de dubbele aansluiting per lekzak wel duidelijk is, waarvan er een voor lucht is, en de andere voor lhm?

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 30 augustus 2016 01:40 PM
  [ # 98 ]

Dank voor de uitleg. als ik het goed begrijp is er elke keer een lekleiding met weinig doorstroom en de andere de feitelijke retour op de hoogteregelaar. morgen heb ik waarschijnlijk weer tijd om er naar te kijken.

Simon

de groeten van simon

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 20 september 2016 10:47 PM
  [ # 99 ]

Zo. het is een tijdje stil geweest, maar nu tijd voor een update. het blok zit er weer in, een alternatief retour systeem voor de hydrauliek ook. op het ogenblik is de motor voor 90 procent afgebouwd. vandaag de bakolie erin (1.5ltr toch? kon het online niet vinden en de hayes pdf mist dat hoofdstuk helaas)
(ik plaats links omdat ik vanavond geen zin heb om uit te zoeken hoe de foto’s kleiner in het blog te krijgen. schijnbaar doet dit forum dat niet zelf)

http://www.n-1.nl/bx/2016-08-31-1354.jpg 

De hoek waar voorheen de octopus zat. ik heb HDPE (polyethyleen) slang gebruikt van binnen 4mm en buiten 6mm met Festo koppelstukken. de twee parallel lopende takken zijn de lekzak en beluchting uitgangen van zowel voor als achter. Helaas ben ik er niet achter gekomen welke aansluitingen van de voorpoten nu lek en welke lucht zijn. waarschijnlijk maakt dat niet zoveel uit.

http://www.n-1.nl/bx/2016-08-31-1355.jp 


De andere kant. er gaar een stuk slang van de doorzichtige buis naar de veiligheidsklep omdat die 180 graden bocht iets te veel is voor die PE buis. de 4mm buis past mooi strak om de uitgangen van de lekzak van de voorpoten.

http://www.n-1.nl/bx/2016-08-31-1357.jpg 

Het hele traject. alle leidingen zijn gelabeled. op deze foto’s nog met schilderstape, maar al snel daarna met scotchcode SWD write-on labeltape van Wurth.

uiteindelijk heb ik zowel Y, T als haakse koppelstukken gebruikt van Festo. errug mooi spul en een verbinding die niet makkelijk losgaat. enige uitdaging was het verbinden van de 4mm festo kopeling op 6mm zwarte slang. dat heb ik uiteindelijk gedaan door er een stukje HDPE buis over het koppelgedeelte te schuiven waardoor de dikte 6.3mm werd. Ook de retour van 5mm van achteren kreeg een eigen stuk flexibel brandstofslang naar de festo koppeling.

Al met al ben ik erg tevreden. Alles zit in het zicht en is makkelijk bereikbaar, dan wel van onderen, dan wel van boven.


Korte vraag: hoe zit die spanner voor de dynamo vast aan de dynamo. zo te zien gewoon een bout M8 met moer, maar ik heb er helaas geen foto van en kan het me ook niet meer herinneren.

de groeten van simon

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 september 2016 08:24 AM
  [ # 100 ]
macsimski schreef:

vandaag de bakolie erin (1.5ltr toch? kon het online niet vinden en de hayes pdf mist dat hoofdstuk helaas)

Officieel 2L, na verversen een liter of 1.8. Gewoon vullen aan de zijkant tot het er weer uit komt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 21 september 2016 08:28 AM
  [ # 101 ]

huh? deze bak heeft een plastic vuldop bovenop…

de groeten van simon

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 september 2016 08:33 AM
  [ # 102 ]

Dat is officieel geen vuldop. Aan de zijkant zit een bout met een vierkant gat erin, dat is de vulopening:
(niet jouw type bak, wel de bout linksboven)

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 21 september 2016 08:51 AM
  [ # 103 ]

Oeps, ik heb via dat gat bovenop de olie eringedaan.

de groeten van simon

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 21 september 2016 09:02 AM
  [ # 104 ]

Die bout openen en alles wat er teveel in zit loopt er vanzelf uit
Loopt er niets uit moet je nog wat bijvullen

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 22 september 2016 05:45 PM
  [ # 105 ]

Okiedokie. klinkt als een goed plan. bedenk me wel dat de auto dan horizontaal moet staan. heb em nu op twee assteunen staan voor, of zal dat niet uitmaken.

de groeten van simon

Profiel  
 
 
7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook