We hebben een spraakverwarring. de fuseekogel is het draaipunt van de voorwielophanging, dus de bovenste en onderste kogel waar het wiellagerblok mee vast zit aan de draagarmen.
Op de foto zie ik volgens mij de binnenste stuurkogel welke aan de hulpstuurhuizen vast zit en ook die heeft een conische stift welke klemt in het gat waar hij doorheen zit. Grote tang er op en vastklemmen terwijl je de moer losdraait.
Hoi Han, nee we waren het eens, op de foto zie je de bovenste fusee (waaraan het wiellagerblok draait)...ik heb het armpje idd losgehaald van het wiellagerblok nu, waaraan ook (links) nog een fusee zat van het stuurmechanisme
hier een overzicht:
het gaat dus om die grote jongen midden in beeld….op de vorige foto is het wlb verwijderd
TonW schreef:Ook nog opvallend:
Fusee vd stuurarm heeft geen smeernippel.
Vond een leuk rood etiketje met een nummer en ID….. denk dat die as een keer vervangen is met een as voor een ID (zie fotos)
Dat de borging L en R verschillend is…duidt ook op vervanging, wat is orgineel?
En een aluminium labeltje dat met een splitpen bevestigd is aan passagierszijde wiellagergeneuzel (ook op foto)
Wat is nou eigenlijk links en rechts. Gezien vanaf staande voor de auto en je neus richting achterkant of gezien vanuit de chauffeurssstoel? Ik dacht het eerste.
nog een vraag:
ik zie 1 smeernippel op de aandrijfas aan de kant van het wiel. Smeer je hiermee beide tripoide scharnieren, ik bedoel die prachtige scharnieren aan wiel en bakzijde? Met andere woorden ook is de as hol?
Hans ga je alles uit elkaar halen?...ik bedoel wiellagerblok, scharnieren? spuiten en hermonteren?
nippeltje
Je hebt dus het wiellagerblok er uit gehaald en de fuseekogel zit met dat armpje nog aan de bovenste draagarm? Zware moker onder de fuseekogel houden een met een andere (lichtere moker een beuk op de draagarm vlakbij de moer zodat de stift van de fuseekogel vast klemt in de draagarm. Niet overdrijven want er hoeft geen koe aan vast zeggen ze hier, maar de stift is taps dus die zit al gauw behoorlijk vast in het gat en dan gaat de moer wel los.
Die kleinere kogel links is geen fusee, dat heet stuurkogel.
Ton,
Ik ga inderdaad het spul uit elkaar halen, ik zal morgen wel eens kijken hoe de nippels bij mij zitten.
Ik denk (persoonlijk) dat er geen verschil zit in de as van een Id en DS. Het alu plaatje op het wlb zit er bij mij ook op.
Han S schreef:
Je hebt dus het wiellagerblok er uit gehaald en de fuseekogel zit met dat armpje nog aan de bovenste draagarm? Zware moker onder de fuseekogel houden een met een andere (lichtere moker een beuk op de draagarm vlakbij de moer zodat de stift van de fuseekogel vast klemt in de draagarm. Niet overdrijven want er hoeft geen koe aan vast zeggen ze hier, maar de stift is taps dus die zit al gauw behoorlijk vast in het gat en dan gaat de moer wel los.
Die kleinere kogel links is geen fusee, dat heet stuurkogel.
Ik heb de hele as verwijderd inclusief wlb idd. Ik ga de tip proberen…steun zoeken onder de fusee bol (zit een holletje onder, stuk hout erbij) dan flinke klap op de arm en kijken of dat helpt. Anders denk ik dat ik het plastic uit de moer stook en kijk wat ie dan zegt…..
dank voor je advies Han en Jan
SPAM schreef:Ton,
Ik ga inderdaad het spul uit elkaar halen, ik zal morgen wel eens kijken hoe de nippels bij mij zitten.
Ik denk (persoonlijk) dat er geen verschil zit in de as van een Id en DS. Het alu plaatje op het wlb zit er bij mij ook op.
Ik vind dat soort van kleine details echt geweldig…roept vragen op…waarom links wel en rechts niet…?
En dan de verschillen tussen jouw auto van februari en die van mij van december…...leuk om vast te leggen deze evoluties…je kunt het denken bij Citroen in die tijd bijna vastpakken….mooi
o ja, ik weet dat sommigen hier een tikje hebben van verfvlekjes hier en daar….....maar waarom zitten die verftipjes op de wieltoot?
Als iemand nog een Weber 24/30 DCZC 1 heeft of weet houd ik me aanbevolen. Mag onbruikbaar/defect zijn, ik maar 1 heel klein sproeiertje nodig ervan dat bij de mijne ontbreekt. Heb dit ook onder Gezocht al geplaatst maar misschien ook nog een keer hier.
Vast bedankt
Ton,
Bel anders even naar Huub in ‘t Zand, kans is groot dat hij het heeft liggen.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Een laatste redmiddel, wat meer rigoureuze maatregel, zou kunnen zijn om de moer ongeveer vanaf 1 mm vanaf het tapeind door te zagen met een babyzaag. Beetje wrikken daarna en dan krijg je ruimte tussen de moer en het tapeindje.
En voor wat betreft wat links en rechts is (bijv. aandrijfas), dit dient bekeken te worden vanaf de chauffeursstoel idd. Dus linker aandrijfas, is bij een linksgestuurde wagen, de aandrijfas aan de stuurkant.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Dan zou ik deze gebruiken.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tjonge jonge… wat een gebeun weer zeg.. Het kan zo simpel…
Zet de hele handel maar weer op de draagarmen, flinke krik er onder, ram op de arm, desnoods de fuseekogelmoer een beetje warm stoken, luchtratel er op en los is ie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat hadden we al gehad.