1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Inhaalslag netjes maken CX Athena 1980
Caspar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-2012

Gepost: 24 juni 2012 02:17 PM

Hallo mensen van het citroen forum,

Ik zal mij even voorstellen als nieuw forum lid.
Ik ben Caspar, 28 jaar en woon in Utrecht. Ik heb sinds 2010 een witte CX Athena uit 1980 102.000km gelopen (modeljaar 1981 breedspoor). Voorheen heb ik een Alfetta gtv (Alfa Romeo) ui ‘79 gehad en daar heb ik wat sleutelervaring mee opgedaan. Ik merk dat een CX iets minder sleutelvriendelijk is dan de oude Alfa’s.

Waar ik nu al een tijdje last van heb is een piepje in het rechter voorwiel. Het lijkt alsof de remschijf aanloopt en na ca 15.000km wordt het er niet beter op. Bij een bocht naar rechts stopt het piepen en als ze op de brug staat met draaien wielen is er ook geen gepiep.
Het wiel is er af geweest, maar ik heb nergens slijt/aanloop sporen kunnen ontdekken.

Het tweede punt is het ratelen/tikken ook bij het rechter voorwiel.
vanaf ca 60km/u begint er iets te ratelen. Niet verontrustend maar toch iets dat niet zo hoort.
Dit geratel heeft niets te maken met de motor, ook uitrollen met motor uit maakt niets uit. De aandrijfassen zijn nagekeken door een specialist (beetje duwen en trekken voor speling), maar deze lijken in goede staat. Zelf verdenk ik het tussenlager van de rechter aandrijfas.

Ik ben van plan om binnenkort de remschijven+blokjes voor te gaan vervangen en dan maar hopen dat het gepiep ophoudt. Daarna wil ik ook de rechter aandrijfas er uit halen en het tussenlager vervangen.

Mijn vraag is of iemand nog een idee heeft wat deze geluiden zouden kunnen veroorzaken. Ze rijdt prima, maar ik wil er nu echt werk van maken om het op te lossen. Het is zo irritant, piepend en gillend door de stad rijden.  red face

Groeten, Caspar

ps, ik zal nog proberen om een mooie foto van haar te plaatsen

Afbeelding Bijlagen
6 januari 2012 1425.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2012 02:31 PM
  [ # 1 ]

Hoi Caspar, en welkom hier!

Heb je het hitteschildje al gecheckt van de onderste fuseekogel, zoals ik je over de telefoon adviseerde? Desnoods even weg buigen.
En het draadeind van de handremkabel?  Ook een klassiekertje. Veel mensen denken dat je de handrem stelt door aan die moeren te draaien (wat overigens niet de juiste manier is) en dan wordt het draadeind te lang en schraapt dan tegen de velg aan.

Maar dat hitteschildje lijkt mij een 1e verdachte.

Oh en dat ratelen: zoals ik ook al suggereerde toen je belde: check de kapjes van de distributieriem. 9 van de 10 keer wordt dit (uit gemakzucht) terug gemonteerd met slechts de helft van de busjes en rubbers die nodig zijn om hem echt goed vast te zetten, en dan kan het behoorlijk gaan ratelen! Soms zelfs als een machinegeweer, zo heftig.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Caspar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-2012

Gepost: 24 juni 2012 03:20 PM
  [ # 2 ]

Dank je voor je reactie,

Ik heb het wiel eraf gehaald en het het hitteschild bekeken. Geen sporen te ontdekken maar er zit wel een zelfde soort geluid (toonhoogte) aan als ik ertegenaan tik. Misschien kan ik het schild dempen en dan kijken of het minder wordt.

Zou de ratel niet van de tussenlager kunnen komen? Ik ga morgen checken bij de afdekplaat/distributie. Kijken of ik deze ook tijdelijk kan dempen.

Ik heb ook gedacht aan een stethoscoop, maar die zijn er niet met 3 meter snoer confused

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2012 03:58 PM
  [ # 3 ]

Je moet het hitteschildje gewoon even weg buigen, liefst er even helemaal af halen. Als het geluid er dan nog steeds is, kun je het uitsluiten. Is het daarna voorgoed verdwenen, dan weet je genoeg hè? Wink

Tussenlager ratelt niet.
Gezien het feit dat het een Athéna is, is de d-kap de eerste verdachte.
Ook die kun je er ‘even’ geheel afhalen om te testen. Alleen weer terugplaatsen is dus niet ‘even’ aangezien het een heel werkje is om het correct te monteren. Dat is ook direct de reden dat ze vaak ratelen, omdat velen dit halfbakken doen.  Sad

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 24 juni 2012 04:10 PM
  [ # 4 ]

hoe is de moer van de aandrijf-as geborgd ?
als dat met zo’n los kooitje met splitpen is , dan heb je kans , dat het kooitje ietsie pietsie te ruim is
dat kan ook een ratelend geluid geven, gewoon even iets aan knijpen met een tang

Profiel  
 
Caspar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-2012

Gepost: 24 juni 2012 04:42 PM
  [ # 5 ]

Dank Dank Dank,

Ik ga er morgen mee aan de slag. Misschien valt het allemaal dan toch mee. Very Happy

Profiel  
 
Caspar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-2012

Gepost: 25 juni 2012 10:23 PM
  [ # 6 ]

Ik heb de nieuwe remschijven + blokjes erop gezet en het piepje is weg. Helaas is er wel iets anders mis gegaan. De remblokjes (mischien de handrem niet meer afgesteld) zitten zo strak dat ze permanent aanlopen en na 200m rijden begon de boel te roken Grrrr
Terug naar huis gesukkeld en morgen maar weer de oude blokjes erop zetten. Deze waren halverwege, maar ik dacht “alles nieuw”.
De remschijven zijn type powerdisk van Ate en blokjes van Roadhouse. Heb ik iets verkeerd gedaan? zijn er nog verschil in linker en rechter blokje ivm met dikte en alarm draadjes? of zijn de schijven te dik voor de klauwen.

Wat betreft het ratelen. Mij is opgevallen dat de handremklauwen erg los zit. Ik kan deze centimeters heen en weer schudden. Rechtsvoor zat het heel erg los. Verder heb ik niets ontdekt met aanloopsporen
Ik heb ook gekeken naar kroon op de moer van aandrijfas. Deze zat een beetje los maar kan niet dat harde geluid maken denk ik.

Bij de garage is de afdekplaat van de distributie nagekeken en deze was in orde.
Morgen ga ik verder, kijken wat de schade is Sad

gr, Caspar

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 25 juni 2012 11:21 PM
  [ # 7 ]

De remmen mogen natuurlijk niet aanlopen.
Als de zuigers goed gangbaar zijn, de blokken goed passen en de remmen ontlucht moet het klaar zijn.
Die blokken willen wel eens wat overdadig geverfd zijn, ik schuur ze altijd aan de buitenranden.
Ook de klauw goed schoonmaken, en de glijvlakken met kopervet.

Ontluchten is het makkelijkste met zijn tweeen.
Met draaiende motor trapt een constant de rem in, en de ander draait de ontluchting open tot er geen lucht meer is.
Je moet dus niet pompen of zo.

Handrem mechanieken met centimeters speling lijkt me ook niet goed.
De schranierpunten willen wel eens zo ruim zijn dat afstellen niet meer lukt, dan moeten die dus vervangen.
Omgekeerd kunnen ze ook vastroesten.
Als alles gangbaar is en niet teveel speling, dan de kabel zo monteren dat de moer en contramoer met een cm uitsteek op de kabel ziiten.
Vervolgens de bouten aan de achterkant iets los, je kunt dan met een grote schroevendraaier het excentrische nokjes tegen de handremblokjes draaien, en heel iets terug.
Vervolgens de bouten weer vast en proberen.

Het is niet de bedoeling dat de handrem recht omhoog staat als hij aangetrokken is.

O ja de handremkabels ook nog even controleren.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 25 juni 2012 11:35 PM
  [ # 8 ]

Controleer idd ff of de zuigers wel gangbaar zijn, de nieuwe blokken zijn uiteraard dikker dus als de zuiger niet verder naar binnen wil loopt je blok aan tegen de schijf. Voorschijven zijn er volgens mij maar in 1 dikte dus dat kan bijna niet mis gaan.

De spelling op de handrem is een kwestie van afstellen maar zo te lezen lopen die iig niet aan. Wink

Succes

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 juni 2012 12:54 AM
  [ # 9 ]

Mooie cx
Handrem meganiekjes heb ik nog wel voor je,

( zonder speling)

Vriendelijke groet frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Caspar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-2012

Gepost: 26 juni 2012 12:53 PM
  [ # 10 ]

Ik heb weer iets ontdekt. Bij het aandraaien van het wiel loopt het binnenblad van de remschijf tegen de remklauw aan. Het lijkt alsof de naaf te diep in het fuseeblok ligt waardoor alleen mijn gesleten oude remschijven passen. sad red
Nieuwe remschijven zijn nu even geen optie omdat waarschijnlijk geen enkel type past. De afstand van de naaf ten opzichte van de remklauw is niet meer correct denk ik.

Het piepen kwam misschien door het opstaande randje van de remschijf dat niet weggesleten was. Deze loopt dan tegen de klauw aan. Ik ga vanmiddag weer de oude schijven erop zetten waarvan ik het opstaande randje het weggeslepen.

Morgen krijg ik andere type schijfremmen en dan maar hopen dt deze wel passen, maar ik vrees de de oorzaak daar niet ligt.

gr, Caspar

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 26 juni 2012 01:51 PM
  [ # 11 ]

Daar is ook niet zo heel veel ruimte, paar mm bij nieuwe schijven.
Op zich kun jer er niets aan afstellen, en de klauw is aangegoten.

Ik zie drie mogelijkheden

Je hebt een misdruk gekregen

De schijf is zo heet geweest dat hij krom is

Je wiellager is heel ver heen

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 26 juni 2012 03:59 PM
  [ # 12 ]

Remschijven voor hebben een diameter van 260mm en een dikte van 20 mm!!!Als die nieuwe schijven van jouw deze maatvoering hebben moeten ze passen!!!

Wat bedoel jij met een ander type schijfremmen de maatvoering blijft hetzelfde alleen de fabrikant kan verschillen,als deze wel zou passen dan heb je nu gewoon de verkeerde schijven en/of blokken in huis.

Profiel  
 
Gepost: 26 juni 2012 04:39 PM
  [ # 13 ]
Caspar schreef:

De remblokjes (mischien de handrem niet meer afgesteld) zitten zo strak dat ze permanent aanlopen en na 200m rijden begon de boel te roken Grrrr

Waren alle zuigers nog volledig gangbaar, heb je ze naar binnen kunnen drukken?
Lijkt alsof één zuiger blijft hangen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Caspar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-2012

Gepost: 26 juni 2012 06:09 PM
  [ # 14 ]

De zuigers zagen er allemaal goed uit. Ik heb ze schoongemaakt en met zuigerpasta teruggeduwd. Wat mij opvalt is dat de remschijf ten opzichte van de klauw te veel (ca 3mm) naar binnen staat. De binnen remblokken passen dan niet en de schijf loopt tegen de binnenkant remklauw aan. Ik heb zojuist de oude schijven er weer op gezet. Nu even wachten tot mijn vriendin komt helpen ontluchten en dan rijd ze waarschijnlijk weer.

Wat betreft de maat schijven. Dat is correct, maar mijn gesleten schijven zijn 17,5mm en de nieuwe 20mm. Bij de gesleten schijven gaat het net goed, ook in combinatie met de nieuwe blokjes.

Dit probleem zit bij beide kanten. Een jaar geleden heb ik de lagers laten vervangen. Later hoorde ik dat er 2ehands lagers+naven in zijn gezet. Kan hier iets fout zijn gegaan? is mijn cx een breedspoor met eerste type lagers of tweede type lagers?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10585
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2012 06:34 PM
  [ # 15 ]

De diameter en dikte van de schijf kan wel goed zijn, maar dat is niet het enige. Is de afstand tussen hart schijf en aanlegvlak op de naaf hetzelfde als bij je oude? Ik heb het vermoeden van niet en dan heb je dus verkeerde schijven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook