47 van de 48
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 Volgende > 
   
Prestigeproject | elektrische perikelen
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2022 11:57 AM
  [ # 691 ]
Kunstenvliegwerk schreef:

Of weerstand voor koelfans op lage weerstand

Niet dus, er wordt alleen een weerstand gemonteerd om een enkele ventilator laag/hoog te kunnen schakelen.

Bij een CX met 2 ventilatoren staan in de stand LAAG de ventilatoren in serie en in de stand HOOG parallel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2022 12:03 PM
  [ # 692 ]
Nielsje schreef:

Hoe deze verbonden is met je fans, kan je uit het elektrische schema halen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 15 maart 2022 12:07 PM
  [ # 693 ]
René Jongejan schreef:
AZ schreef:

Ik heb het probleem dat als ik het contact aan zet beide ventilatoren al gaan draaien.

Is jouw CX uitgevoerd met airco en staat deze altijd op AAN?

De wagen heeft idd airco. Ik moet dan even checken of die aan staat. Maar ook deze airco is toch via het contact geschakeld?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2022 12:12 PM
  [ # 694 ]

Klopt, maar airco aan i.c.m. contact aan is ventilatoren aan, zie schema.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 maart 2022 12:38 PM
  [ # 695 ]

De eenvoudigste test is dus even de airco uitzetten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 947
Geregistreerd: 23-07-2008

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 15 maart 2022 12:47 PM
  [ # 696 ]

Rene, Nielsje, dank u!
Dat de airco automatisch de fans aanzet wist ik niet, en dat mijn airco aan stond ook niet sick. Die laat ik altijd uit namelijk. Euveltje lijkt verholpen. Kan ik nu check of het oude relais inderdaad stuk was of dat dat ook vals alarm was.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 maart 2022 03:05 PM
  [ # 697 ]

In de zekeringkast in het interieur zit een relais dat bekrachtigd wordt bij contact aan, het relais zorgt ervoor dat het hele circuit voor de koeling actief is.

Je kan het relais vervangen door een draadbruggetje, dan kan de auto na koelen als je het contact af zet.
Om de airco in te schakelen moet het contact wel actief zijn.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 15 maart 2022 05:22 PM
  [ # 698 ]

Net even gekeken. De airco staat uit. Ook zonder dat relais R1 ingeschakeld is (ik hoor m klikken) schakelt gek genoeg het groene relais onder de koplamp al. Ik kan me voorstellen dat de koeling niet werkt als ik de stekker van de ‘drukschakelaar’ los trek.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 maart 2022 05:25 PM
  [ # 699 ]

Dat kan inderdaad - airco aan betekent fans aan.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 maart 2022 05:44 PM
  [ # 700 ]

De airco altijd uitlaten kun je beter niet doen. Eens per maand een uurtje aanzetten zorgt er voor dat je minder koelmiddelverlies hebt, en dat hij het dus langer blijft doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 maart 2022 06:07 PM
  [ # 701 ]

Ik heb de airco eigenlijk altijd aan. Behalve bij een koude start - dan mag alle stroom naar de startmotor.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 15 maart 2022 06:53 PM
  [ # 702 ]

Het gekke vind ik vooral dat ondanks dat alles via het contact geschakeld is, toch sinds kort het groene relais geschakeld wordt bij het aansluiten van de accu (en contact uit), en dus de accu snel leeg trekt. Ik had de wagen na de winterslaap geprobeerd te starten met startkabels. Wellicht dat toen iets is beschadigd? De startkabels werden goed warm.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2022 05:26 AM
  [ # 703 ]

Het groene relais, over welk relais heb je het dan?

Over 1 van de 2, 772 en 773 in het schema, die zorgen voor de serie/parallel-schakeling van de ventilatoren?

Of over 733, het airco-relais, die zorgt voor de overbrugging van het tweepolige thermocontact 850?

772 is een relais met 1 maakcontact en dus 4 aansluitingen.
773 is een relais met 1 wisselcontact en dus 5 aansluitingen.
733 is een relais met 2 maakcontacten en dus ook 5 aansluitingen.
Ze zijn eenvoudig van elkaar te onderscheiden.

In het schema is ook zichtbaar dat op pootje 5 van relais 773 altijd, dus ook buiten het contact om, spanning staat, maar omdat het relais pas bekrachtigd kan worden bij contact aan zal er geen stroom gaan lopen.

Meet je iets anders dan dit, dan krijg ik sterk het vermoeden dat er aan de bedrading gebeund is en dus niet meer origineel is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2022 05:34 AM
  [ # 704 ]
AZ schreef:

Ik kan me voorstellen dat de koeling niet werkt als ik de stekker van de ‘drukschakelaar’ los trek.

Het drukcontact is in het schema 700, als je daar de steker vanaf trekt, schakel je alleen de compressorkoppeling 410 en de stationair-toerentalverhoging 335 uit.

Als bij jou dan ook de ventilatoren uit gaan zit het zeker niet meer als origineel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 17 maart 2022 09:25 PM
  [ # 705 ]

Dank voor alle reacties! Ik ga van t weekend eens op onderzoek uit. Ik kom er op terug.

Profiel  
 
 
47 van de 48
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook