2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
De DSuper van Boeman
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 31 januari 2013 09:14 AM
  [ # 16 ]

Egbert, nee dat klopt niet, misschien dat de foto’s met tekst niet duidelijk genoeg waren. Van elke deur werd eerst het slechte deel van de binnenbak eruit geslepen en vervangen door een vervangingsdeel. Daarna werd de buitenhuid eraf geslepen, hiervoor maakte Herm vervolgens een nieuwe plaat op maat.

Ik zit nu nog een keer naar de foto’s te kijken, er zaten gaten in vlak onder de knik, hier zaten de smalle sierstrips in vast geklikt. Deze gaten zijn dichtgelast, wellicht bedoel je dat?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 31 januari 2013 07:21 PM
  [ # 17 ]

Ja ik bedoel die lasplekken ter hoogte van de strip. Dacht dat daar een hulpstuk onder gezet was, maar is dus gewoon dichtlassen van de gaten.
Toch heeft dit mij wel op een idee gebracht.Bij restauratie van buitenplaat van een volgende deur ga ik kijken of het handig is om er tijdelijk een hulpstuk in te zetten voor de vorm. Bij vervangen van (een deel) buitenplaat raak je nl erg makkelijk de lengte bolling van het portier kwijt. Het reparatie deel is helemaal vlak in de lengte richting en de binnenbak is vaak zelfs iets hol.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 31 januari 2013 10:07 PM
  [ # 18 ]

Tijdens en na het lassen klopt Herm her en der om de bolling er weer net zo in te krijgen. Ook de spanning van de buitenhuid probeert hij weer zo goed mogelijk terug te krijgen. Hij heeft me wel eens het verschil laten zien/horen tussen een originele deur, een vers ontlakte deur en een deur die daarna gelast was. De ontlakte deur was nogal slap, je kon de buitenhuid zo naar binnen drukken. Een originele deurhuid geeft veel meer weerstand en dat gevoel had hij ook weer teruggebracht in de gelaste deur.

Na de KTL behandeling, tijdens het strakmaken, let Herm ook weer op de bolling. Een rechte lineaal over de lengte van de deur moet in het midden aanliggen en aan beide randen een spleet van een paar millimeter hebben tussen lineaal en deurhuid.

Wie weet is jouw methode veel handiger Egbert, echter die verstevigingsrib/balk moet er op een gegeven moment ook weer uit. Stel dat de spanning die in de deur is opgebouwd door al het las-, slijp- en schuurwerk ervoort zorgt dat hij net nog iets vervormt, dan mag je alsnog aan de slag, toch?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 31 januari 2013 10:15 PM
  [ # 19 ]
break23m schreef:

Gezien - leuk verhaal. Maar hou ons vooral ook hier op de hoogte van hoe het je nu verder vergaat.

Sinds de zomer heb ik alweer ruim 5500 km gereden. Een week na gereedkomen zijn we meteen op vakantie gegaan. In Frankrijk heel veel aandacht gehad, vaak de vraag of het een ‘voiture de collection’ was. Viel echt op, ik ben al wel zeker 6x met de DS in Frankrijk op vakantie geweest, maar niet eerder zoveel reacties. Toch leuk. Bedoeling is om aankomende zomer weer te gaan, met aanhangwagen en tent, dan richting Dordogne.

Het leren interieur zit fantastisch, het ruikt lekker, de kleur is mooi, draagt heel erg bij aan de atmosfeer in de auto.

Na de vakantie heb ik hem vooral ingezet voor mijn zakelijke ritten. Ook erg leuk om ermee bij een klant aan te komen rijden.

Nu staat de DS binnen op stal, te wachten op beter weer. Er zijn nog een paar punten op te lossen en ik heb ook nog een lijst met wensen/verbeteringen. Zo ben ik helemaal gewend geraakt om op de Cruise Control te rijden en dat wil ik nu ook in de DS. Vlak voor de winterstop zijn er nog nieuw gepoedercoate velgen onder gekomen. Ik had er grote Pallas wieldoppen op, maar ga er nu kleine doppen op zetten zoals ze origineel ook op de DSuper zaten. Dus aan de ene kant gooi ik er luxe in die er niet in zat (leer, 5-bak, lpg, misschien CC, moderne radio, etcetera) en aan de andere kant wordt de auto weer iets simpeler, meer richting de basis DSuper (geen sierstrips meer, kleine dopjes)

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 januari 2013 10:21 PM
  [ # 20 ]

Ik dacht eigenlijk dat de DSpecial al die luxe moest ontberen…
Een DSuper had toch wel grote doppen? In ieder geval de origineel NL.
En ik dacht zelfs strips op de deuren, maar dat was misschien een optie?

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 31 januari 2013 10:31 PM
  [ # 21 ]

Die van mij is origineel uit Frankrijk. Ik weet van de vorige eigenaar dat de kleine dopjes erop zaten toen hij hem kocht, evenals de strips trouwens. De grote doppen waren erop gezet omdat de velgen al flink verroest waren. Strips konden als accessoire besteld worden, of achteraf gemonteerd.

Voor als het nog niet duidelijk was; ik ben geen originaliteitsfreak en weet maar weinig van de diverse details die de ene DS van een andere DS onderscheiden. Ik probeer met mijn DS wel enigszins origineel te blijven, maar maak er geen halszaak van. Zo heb ik nog het originele skai interieur in top conditie in de opslag liggen, is de radio zo gemonteerd dat hij zonder restsporen verwijderd kan worden en klopt de kleur met het bouwjaar. Maar met hetzelfde gemak zet ik er een 3-rijen radiator in en wordt de dynamo omgewisseld voor een BX-dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 januari 2013 10:32 PM
  [ # 22 ]

De DSpecial was min of meer de opvolger van zowel de ID als de DSuper. Naast de DSpecial bestond er nog wel de DSuper5, maar ook die reed standaard met de kleine wieldoppen. Zeker voor export werden de ID’s regelmatig voorzien van wat DS-luxe, zoals de roestvrijstalen ‘trompetten’ en de DS wieldoppen. Bij mijn eigen 23 Break heb ik ook altijd een beetje getwijfeld of de DS-doppen standaard er op zaten. Op een 20 Break in elk geval niet. (In Nederland bestond de IDeal, die van buiten niet van een DS te onderscheiden was en ook binnen aardig wat DS luxe meekreeg.) De Pallas strip op de deur was altijd bijbetalen. Die kreeg je dan zonder de Pallasreflector achterop. Alleen de Pallas had die standaard. Verschil moet er zijn.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 januari 2013 10:38 PM
  [ # 23 ]

Dspecial was de opvolger van de ID. Dsuper was dan weer iets luxer en Dsuper5 de meest luxe ID-opvolger.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 januari 2013 10:48 PM
  [ # 24 ]

Dat dacht ik ook, in ieder geval de D-typen die in NL werden geleverd.
Zelfs de DSpecial had grote doppen en stuurbekrachtiging.
Volgens mij was de kale DSpecial alleen op speciale bestelling leverbaar…

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 01 februari 2013 10:24 AM
  [ # 25 ]

Vanaf modeljaar ‘70 werd de ID19 omgedoopd in DSpécial en de ID20 in DSuper.
DSpécial:
kleine doppen, geen klokje, geen stuurbekrachtiging (1 plunjerpomp), alleen skai, rubbere vloermat, kleine ribbel op C-stijl, plastic trompetten, geen achteruitrijlampen, geen meedraaiende koplampen, Geen halogeenlicht, geen lampje in dash-kastje, 2liter-blok enkele carb. naakte kofferbak, altijd plastic handgrepen en raamslingers

DSuper:
kleine doppen, skai of stof, grote ribbels en rvs trompetten, klokje, grijze stoffen matten, DY3, kofferbak bekleed, later achteruitrijlampen, later verchroomde handgrepen en raamslingers, als optie metallic lak en draailampen, korte 5-bak (5-bak leverbaar tot aan verschijnen DSuper5, daarna DSuper alleen met 4-bak)

DSuper5 toegevoegd vanaf modeljaar ‘73 als DSuper maar met blok/bak uit voormalige DS21M.

In exportlanden verschillen de specs hier en daar. En er is wat afgebeund in de laatste 40 jaar, waardoor er weinig van de oorsprong zichtbaar is.

Zoiets volgens mij…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 februari 2013 11:59 AM
  [ # 26 ]

Kijk - da’s een mooi uitgebreide samenvatting.

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 03 juni 2013 10:02 PM
  [ # 27 ]

Zo, na een lange winter heb ik er al weer wat kilometers mee gemaakt. De dame heeft sinds de restauratie een rechtse voorkeur ontwikkeld, zogauw ik het stuur los laat stuurt ze naar rechts. Dit lijkt steeds erger te worden, op een gegeven moment zat ik binnen 50 meter een halve rijbaan naar rechts. Ook lijkt het op hoge snelheid erger dan op lage snelheid. Waar hebben we allemaal al naar gekeken:

- Uitlijning banden. Niets veranderd voor/tijdens/na restauratie, ziet er goed uit.
- Balanceren banden. Maakt ook niets uit, ik heb net een paar maanden nieuwe velgen, met de oude banden overgezet en opnieuw gebalanceerd.
- Banden. Zijn niet scheef afgesleten.
- In verband met inbouwen van draaiende koplampen is er aan de rechterkant een boutje los geweest om een beugeltje toe te voegen waaraan het koplampkabeltje gemonteerd kon worden. Ook deze blijkt na controle nog steeds goed vast te zitten.

Na de eerste keer alles nalopen hebben we het appeltje versteld. Dit leek even te helpen, maar daarna kwam de rechtse voorkeur weer terug.
Tijdens de tweede keer leek er bovenmatig veel speling op de spoorstang rechts voor te zitten, deze hebben we vervangen door een nieuwe spoorstang. Sindsdien heb ik nog een paar honderd kilometer gereden. Het probleem is zeker veel minder, maar toch wil hij op hoge snelheid nog enigszins rechtsaf. Op lage snelheid lijkt hij nu vrijwel rechtdoor te rijden.

Iemand nog een briljant idee? Het volgende wat we willen vervangen heet namelijk het stuurhuis. Aangezien dat niet zo’n goedkope grap is wil ik eerst de rest uitsluiten.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 juni 2013 10:11 PM
  [ # 28 ]

Heb je na vervangen van de spoorstang:
1) de sporing van de auto gecontroleerd?
2) Het appeltje goed gezet?

Stuurhuis vind ik erg onwaarschijnlijk.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 03 juni 2013 10:31 PM
  [ # 29 ]

Over anderhalve week mag de DS optreden op onze bruiloft. In voorbereiding daarop heb ik haar vorige week compleet gepoetst, onder de bezielende leiding van een serieuze poetsfreak. We zijn met ons 2-en een hele dag bezig geweest, maar het had resultaat.

Hier zijn we aan het wassen, zo op het oog lijkt het al heel wat.

Echter, dit is een paneel na het wassen, zoals je ziet nog allemaal kleine krasjes.

We zijn de rest van de dag in de weer geweest met kleien, polijsten, sealen en waxen, met dit als eindresultaat: ( cool smile op)

De grootste eye-opener van de dag was dat je allemaal spullen gebruikt die je kunt wassen in de wasmachine thuis. Dus geen natuurspons en leren zeem, maar een wasbare microvezelspons en microvezel doeken. Elke doek met zijn eigen taak (drogen na wassen, uitpoetsen polijstmiddel/sealant/wax) en na elke was- en poetsbeurt in de wasmachine. Daar heb ik nu nooit over nagedacht als ik weer naar die vieze spons en zeem zat te kijken na een wasbeurt. Ik ben ook al zover dat ik nu zelf een mooi starterssetje heb aangeschaft:

Dit zijn allemaal dingen die me aangeraden zijn door die poetsfreak. Ik zag ook flinke overlap in zijn spullen en de spullen die Arjen Verkade gebruikt en mij ook heeft aangeraden. Geeft toch meer vertrouwen als al twee poetsfreaks dezelfde spullen gebruiken Razz

De DS staat nu braaf binnen te wachten op de grote dag, ondanks al het mooie weer waag ik het er nu niet op. Op mijn huidige werkadres zijn veel te veel meeuwen Twisted Evil

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 03 juni 2013 10:35 PM
  [ # 30 ]
Egbert schreef:

Heb je na vervangen van de spoorstang:
1) de sporing van de auto gecontroleerd?
2) Het appeltje goed gezet?

Stuurhuis vind ik erg onwaarschijnlijk.

Succes

1) Ja.
2) Nee. Deels niet omdat hij nu rechtuit leek te gaan, maar ik kan in de buurt van mijn garage alleen tot ongeveer 80 km/u testen. Het probleem openbaarde zich pas weer op de snelweg op de terugweg naar huis.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook