Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
De basiscursus was weer een groot succes. Een enthousiaste groep DS rijders die zich in een perfecte ambiance de techniek van onze voitures tot zich namen.
Heb met de DS geen koelproblemen gehad . Ikzelf weloverigens. Heb met een natte doek constant mijn hoofd en nek koel gehouden. Tevens enkele liters water gedronken. Onderweg wel een aantal malen gestopt om de bezitters van warmgelopen snoeken mentaal te ondersteunen.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Sun Face schreef:Op de Belgische snelweg zijn we door een gat in de weg wel een wieldop kwijtgeraakt De volgende keer in de tropen wil ik een temperatuurmeter hebben om te zien of het goed gaat of dat je op de rand zit. Nu durfden we aanvankelijk de kachel niet uit te doen.
Laat me raden, rondom Antwerpen? Daar ben ik twee jaar geleden ook een wieldop kwijtgeraakt. Van een achterband, kwam met veel herrie onder het spatbord vandaan waarna ons bagagewagentje erover gelanceerd werd. In eerste instantie had ik niet door waar de herrie vandaan kwam en mijn vriendin zweerde bij hoog en bij laag dat ze nergens overheen had gereden. Gelukkig geen schade bij ons, hopelijk ook niet bij andere weggebruikers. (als ze ooit in Belgie tol gaan invoeren, waar ze elk jaar mee dreigen, dan mogen wij ook een fatsoenlijke weg eisen vind ik.)
De temperatuurmeter kan ik je aanraden. Ik heb sinds een aantal jaren zo’n ding erin en je kunt veel beter je snelheid afstemmen op de condities (helling, temperatuur, bagage). De Route National is trouwens een goed alternatief in Frankrijk op hete dagen; je stijgt en daalt wat meer afwisselend, waardoor de temperatuur niet zo oploopt als op de lange hellingen van de snelwegen. Bovendien wordt het minder warm op de weg, omdat er vaker bomen langs de weg staan. Scheelt ook aanzienlijk in de motortemperatuur. En als laatste kun je makkelijker rustig aan doen als de motor uiteindelijk toch te warm dreigt te worden, je gaat niet zo snel 80 op de peage rijden. In de praktijk kan ik op hete dagen (30+) sneller op de RN rijden dan op de peage ernaast. Je bent natuurlijk onder aan de streep wel wat langzamer door de stoplichten en dorpscentra, maar ik vond het een goed compromis.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
La Léo schreef:
@Erik: Een goede oplossing voor dit probleem is het plaatsen van een (dikkere) 3-rijen radiateur!
Want je kunt wel een metertje plaatsen.. veel kun je er verder ook niet aan doen als hij dan toch heet loopt bij zware belasting.
Ik had in gedachten wat boeman zegt, dat je de problemen kunt zien aankomen en je rijgedrag aanpassen voordat de lamp aangaat. Ik zal mijn radiateur nog eens inspecteren, want `mijn’ instructeur tijdens de cursus vermoedde dat het al een 3-rijen-exemplaar is. Ik moet ‘m nog steeds doorspoelen…
@boeman: de wieldop (achter inderdaad) zag ik in de spiegel de berm ingaan, dus wat dat betreft geen probleem. Ook geen schade aan mijn auto verder. Een geslaagde booby-trap van onze Belgische makkers dus. Morgen kan ik vier wieldoppen ophalen voor een schappelijke prijs, dus dat valt mee.
Zeer geslaagde opzet. Monique en ik hebben genoten.
Hier nog een foto van de binnenplaats op de snikhete zaterdag.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geweldige locatie hè? Ik heb ook erg goede herinneringen aan de cursus een paar jaar geleden.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Sun Face schreef:La Léo schreef:
@boeman: de wieldop (achter inderdaad) zag ik in de spiegel de berm ingaan, dus wat dat betreft geen probleem. Ook geen schade aan mijn auto verder. Een geslaagde booby-trap van onze Belgische makkers dus. Morgen kan ik vier wieldoppen ophalen voor een schappelijke prijs, dus dat valt mee.
ik kan er je anders ook wel eentje verkopen hoor ergens gevonden :p
Wow, wat een pracht locatie!!
Ik heb in de auto ook nog een extra vin die ik zelf kan aanzetten vanachter het stuur. Als de temp op de meter te hoog oploopt, even het knopje indrukken, hoppa, scheelt enorm.
Ik leer het wel…
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Had Citroen zelf op enig moment ook door: de 23 had die fan, inclusief een automatische aansturing. En voor alle andere modellen: in Engeland rijdt een groot deel van de oldtimers rond met een achteraf geplaatste Kenlowe fan. Waarom doen wij dat eigenlijk niet veel meer met onze auto’s, zoals Revrok?
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Omdat het met een goede radiateur, een schoon blok en een frisse waterpomp nergens goed voor is
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Ik heb met een goede radiatuer en een schoon blok inderdaad op die bewuste Zondag terug naar NL geen enkel koel probleem gehad met de motor. ( zelf werden wij wel erg warm en waren erg blij met een natte doek die we meerdere keren weer nat gemaakt hebben)
DS 23 motor in een break, de aanhang wagen met alle workshop benodigdheden en in die hitte gewoon dik 130 rijden op LPG. Temp meter bleef keurig in het goede gebied en de extra fan ( die hoort bij een 23 blok) is niet aangeslagen.
Dus inderdaad als je koelsysteem op orde is dan hoef je geen extra fratsen uit te halen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Op mijn Britse auto heb ik de electrische ventilator van een Renault Laguna gemonteerd. De originele 2.8 liter motor gaf nooit problemen, maar de 4.2 motor die ik er nu in heb stelt hogere eisen aan het koelsysteem.
De Laguana ventilator heeft een geringe inbouwdiepte en vormt een geheel met een frame van kunststof. Dat frame is vrij groot en dat is makkelijk pas te zagen. Iets dergelijks moet ook met de DS kunnen.
De regeling bestaat uit een ouderwetse ketelthermostaat van Honeywell welke regelbaar is van 30 graden tot 95 graden en een maak en breek contact heeft. Het losse capillair met dunne voeler steek je zo in het lamellenblok van de radiateur in de buurt van de aanvoer en je kunt het punt instellen waarop hij inkomt. Conrad verkoopt dergelijke thermostaten voor geen twee tientjes en Danfoss maakt al meer dan 40 jaar een zeer betrouwbare klemthermostaat welke wordt geleverd met een tube hittegeleidende pasta en die kun je overal monteren waar je denkt dat hij het best functioneert.
De electrische aansluiting heb ik direct vanaf de accu via een zwevende zekering van 20 ampere, dus als de motor niet meer draait en het is nog te heet, dan koelt hij nog een minuutje na.
Maar het belangrijkste is de radiateur. Niet zelden is een deel van de kanalen aan de bovenkant verstopt en werkt hij dus nog maar voor een deel. Als je een deel van de KV aftapt zodat de kanalen zichtbaar zijn met een lampje en een spiegeltje, zul je zien dat er altijd wel een stuk of wat verstopt zijn. Met een tuitenreiniger van Blokkertje maak je het weer schoon. Gewoon er in frutselen via de opening en ronddraaien.
Wat ik met de DS heb gedaan is de boel een paar keer flink spoelen via de aftap opening van het motorblok. Die M10 plug er uit, stuk dikke slang in de radiateurvulopening met een eind pijp er aan zodat het vuile water niet in de motorruimte loopt. Draadverloop van M6 naar M10 in het blok met de tuinslang er op en spoelen. Je wilt niet weten wat een drab er uit komt en je spoelt de radiateur van beneden naar boven.
Dan de boel weer dicht en gewoon leidingwater er in. Flink stuk rijden, motor laten afkoelen en de hele procedure nogmaals en weer bruine drab.
Het koelsysteem moet goed in orde zijn want je wilt liever geen kokende motoren met doorgeslagen koppakkingen en kromgetrokken koppen.
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
boeman schreef:Sun Face schreef:Op de Belgische snelweg zijn we door een gat in de weg wel een wieldop kwijtgeraakt De volgende keer in de tropen wil ik een temperatuurmeter hebben om te zien of het goed gaat of dat je op de rand zit. Nu durfden we aanvankelijk de kachel niet uit te doen.
Laat me raden, rondom Antwerpen? Daar ben ik twee jaar geleden ook een wieldop kwijtgeraakt. Van een achterband, kwam met veel herrie onder het spatbord vandaan waarna ons bagagewagentje erover gelanceerd werd. In eerste instantie had ik niet door waar de herrie vandaan kwam en mijn vriendin zweerde bij hoog en bij laag dat ze nergens overheen had gereden. Gelukkig geen schade bij ons, hopelijk ook niet bij andere weggebruikers. (als ze ooit in Belgie tol gaan invoeren, waar ze elk jaar mee dreigen, dan mogen wij ook een fatsoenlijke weg eisen vind ik.)
De temperatuurmeter kan ik je aanraden. Ik heb sinds een aantal jaren zo’n ding erin en je kunt veel beter je snelheid afstemmen op de condities (helling, temperatuur, bagage). De Route National is trouwens een goed alternatief in Frankrijk op hete dagen; je stijgt en daalt wat meer afwisselend, waardoor de temperatuur niet zo oploopt als op de lange hellingen van de snelwegen. Bovendien wordt het minder warm op de weg, omdat er vaker bomen langs de weg staan. Scheelt ook aanzienlijk in de motortemperatuur. En als laatste kun je makkelijker rustig aan doen als de motor uiteindelijk toch te warm dreigt te worden, je gaat niet zo snel 80 op de peage rijden. In de praktijk kan ik op hete dagen (30+) sneller op de RN rijden dan op de peage ernaast. Je bent natuurlijk onder aan de streep wel wat langzamer door de stoplichten en dorpscentra, maar ik vond het een goed compromis.
Zelfs op de peage met 30+ en een aanhanger er achter is bij mijn 21IE de elektrische fan maar hoogst zelden aangeslagen. Dan stond het temp metertje maar een halve mm van het rood af. Ik denk dat de meeste aan de pessimistische kant zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
We dwalen af van het topic - maar van mijn 23 heb ik de fan ook niet vaak in werking gehoord. Maar ook nooit problemen gehad, niet met 130 bij 30 graden en ook niet in de file bij 30 graden. De fans van de airco loeiden altijd wel - van buiten was de motor bij stationaire loop zelf opeens geruisloos. Alleen jammer dat ik ooit bij datzelfde Franse kasteel mocht ontdekken dat m’n DS meer werk nodig had dan op dat moment verantwoord was voor het huishoud budget ...
Ja dat was een naar moment!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En dat ik dan tòch goede herinneringen heb aan die cursus