Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Deze week eindelijk eens gestart met de volledige ontmanteling van m’n donor-Break.
De Break, een 25 TRD Turbo 2, heb ik zomer 2004 al zonder kentekenbewijs gekocht om te dienen als donor van technische delen voor m’n 25 TRD Turbo 2 Ambulance, waar ik mij destijds dagelijks mee verplaatste.
En heeft dus 8 jaar water staan maken, letterlijk, door het lekke schuifdak!
Nog wat gegevens: ORGA 4061, chassisnr. VF7MANV0000NV7510, kleur Blanc Crémant (EWA-A), motor M25/669
Aangezien het de eerste CX is die ik ontmantel, na enkele DS’en, een AX en een XM Break, toch weer een ontdekkingstocht om uit te zoeken hoe alles gemonteerd zit.
Opgedane kennis is goed toepasbaar bij het onderhoud en in perfecte staat brengen van m’n 25 TRD 1 berline, die ik sinds dit voorjaar bezit.
Deze gaat overigens, na revisie, het blok en bak uit de donor-Break geïmplanteerd krijgen.
Onderstaand een paar plaatjes van de auto voor aanvang van de actie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En een paar plaatjes van de status van dit moment.
Komend weekeinde met behulp van de trekker van de buurman de koets van het subframe tillen en afvoeren.
Daarna het subframe verder strippen en ontdoen van blok en bak.
Over van deze stripactie, diverse bruine interieurdelen, welke ik niet ga gebruiken, t.e.a.b.
Liefhebbers?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zoooo deze break is echt gaar,maar wat zie ik was het een break met airco!!!!
Succes met de blok ombouw..
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nee hoor, geen airco.
Heeft m’n Ambulance overigens wel!
De hydrauliekpomp zit dan in het verlengde van de nokkenas, met een flexibele koppeling.
En inderdaad, helemaal gaar, was ie nog niet echt bij aankoop.
Maar 8 jaar stilstand in weer en wind, in combinatie met het lekke dak, heeft geen goed gedaan
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Foutje ik zag die hydrauliek slangen aan voor airco slangen…...blijkt maar weer een CX houdt niet van weer en wind wat kunnen ze roesten!!!
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Kijken naar een rotte CX is wel jammer… Maar je kunt wel zien waar de zwaktes zitten. Altijd handig te weten voor eigen onderhoud aan een rijdend exemplaar.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ooit een serie 2 break gedemonteerd die jaaaaaaaren in een weiland had gestaan…. carrosserie was compleet gaar, maar wat denk je!? Langsliggers en subframe nog kei- en keihard! Zo zie je maar, een CX blijft verrassen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
precies DIE vraag krijg ik ook telkens om mijn oren… Hoe is het sub-frame…
Mijn antwoord is dan ook steevast… Bruin gelakt!
Maar nu denk ik dat we dan wel weer net op tijd waren want aan het gat in de voetenbak passagierskant te zien….liep daar al een tijdje wat water over heen.
Iemand trouwens nog tips voor die rubber ringen waar de koets mee op het sub-frame zit?... Ik mis ongeveer 60% van die dingen…
@ Rene… een ambulance?... Ik heb een topic geopend voor Bijzondere cx-en… in de hoop wat foto’s van verschillende exemplaren te mogen bekijken op foto. Puur uit interesse en belangrijker… brandende schiewnierigheid!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Die ringen mis je niet, dat hoort zo.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In het La CX en Route, het blad van de CX club, heeft een leuk artikel gestaan over de bevestiging van het subframe aan de carosserie. Er zijn veel meer bevestigingspunten dan feitelijk worden gebruikt. En met die rubbers is er ook zo’n verhaal.
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er horen aan iedere kant 5 harde ringen van rubber te zitten
1 maal een zacht schuimen ring
En 1 maal 1 zonder rubber.
Er zijn dus aan iedere zijde 7 punten van ” verbinding” met het Subframe
Dit houdt dus in: 1 maal onder de koplamp
1 maal boven in het binnenscherm( voor)
1 maal onder de voetenkuip
1 maal zonder rubber ( zit in de langsligger)
1 maal met zacht rubber( zit in de langsligger)
1 maal loos gat in de langsligger
1 maal boven de ronde buis
1 maal in de kofferbak
Dit maal 2
Alleen in de eerste jaren zaten er overal bevestigings punten
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 273
Geregistreerd: 15-10-2007
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
dan is Griezel completer dan ik dacht!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
25trd schreef:Ooit een serie 2 break gedemonteerd die jaaaaaaaren in een weiland had gestaan…. carrosserie was compleet gaar, maar wat denk je!? Langsliggers en subframe nog kei- en keihard! Zo zie je maar, een CX blijft verrassen
Meestal is dat na jarenlange olielekkages het geval. Het subframe roest vrijwel nooit (voor) omdat het zo baggervet is door alle olie. Langsliggers dito, omdat tijdens het rijden die olie naar achteren wordt geslingerd.
Het subframe achter daarentegen…. en vooral de leidingen die daar lopen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voordat ik de koets afvoer, wil ik de achterste zijruiten er nog uit halen.
Deze lijken met kit vast te zitten.
Is het nodig dat eerst de zwarte kunststof sierlijst wordt gedemonteerd, voordat de kitlaag kan worden doorgesneden?
Zo ja, hoe zit deze dan vast, ook met kit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die zwarte lijst zit op plastic klemmetjes aan de ruit vast. En het is wel handig om die lijst er af te hebben - kun je veel beter bij de kit. Maar als je van binnenuit gaat snijden maat het natuurlijk niet uit.
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat zal dan origineel zo geweest zijn.
Ik ben namelijk al even aan ‘t “pielen” geweest, maar heb de indruk dat ondertussen alles gekit is, dus ook de sierlijst.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986